Mercedes vs Peugeot

jimmyr

Active member
Denken er over na onze huidige Megane grandtour weg te doen, krijgen een goede overname prijs en we hadden volgende 3 wagens op het oog.

Peugeot 508 Allure 16 plug in hybride
-Bouwjaar 2023 (maar dit is toch model 2022 denk ik)
-5km (dag inshcchrijving
-Tweedehandsverkoop met 1 jaar garantie (8 jaar op Batterij en elektromotor)

Mercedes A 180/Cla 180 Coupé
-Nieuwe
-Stuk duurder (op zich geen probleem)
-Meer luxe?
-Plug in hybride meer prijs waard? (goede 5k)

De vrouw viel voor deze maar wil geen rode wagen meer zilvergrijs heeft mijn voorkeur.

Moesten we toch voor een Mercedes gaan welke garage in Limburg is dan een aanrader?

Los van prijs en merk: dat zijn 2 totaal verschillende wagens qua ruimte he. Aangezien je nu een Renault Megana Grandtour hebt zou ik toch de Peugeot nemen qua ruimte.
Een A klasse is echt niet zo ruim hoor.

Ben het eens met Bram, dat zijn eigenlijk 2 wagens waarje nooit een keuze zou moeten uit maken. Of je wil een overpriced kleine 'premium' of een grote peugeot. De mensen die deze aankopen zijn 2 totaal verschillende met meestal een andere gezinssamenstelling en wensen.

Voor limburg, we hebben goede ervaringen met garage De Lim in Balen.

We vonden de Mercedes ruim genoeg ( Shooting Brake is ook een optie), wat me een beetje stoort aan de Peugeot 508 is dat ondanks zijn 5km (zal bij aankoop wat hoger liggen moeten naar de keuring enz) dat je eigenlijk gewoon een 2dehandswagen koopt van al 2 jaar oud.

Er staat ook bj 2023 maar dit is toch een 2022 508 model?

Laatst bewerkt:
Klinkt eigenlijk alsof je je keuze al gemaakt hebt en hier nog wat bevestiging hoopte te krijgen...

We vonden de Mercedes ruim genoeg ( Shooting Brake is ook een optie), wat me een beetje stoort aan de Peugeot 508 is dat ondanks zijn 5km (zal bij aankoop wat hoger liggen moeten naar de keuring enz) dat je eigenlijk gewoon een 2dehandswagen koopt van al 2 jaar oud.

Er staat ook bj 2023 maar dit is toch een 2022 508 model?
22 of 23 weet ik niet, maar het kan best zijn dat die auto eens ingeschreven werd voor promotie en ze dat pas in 23 deden. Ik zou daar nu toch niet van wakker liggen op zich, mijn Volvo was een jaar oud en had 11km, ook gewoon altijd binnen gestaan als showroommodel en eens eens ingeschreven geweest door Volvo Brussels waardoor het een tweedehands werd. 9 jaar later rij ik daar nog altijd zonder probleem mee rond. Dat hij een jaar ouder is dan wat de papieren zeggen, maakt mij echt niet uit. Zolang je niet van plan bent om snel terug te verkopen, maakt dat ook niet uit voor restwaarde. Enige "nadeel" was dat ik na 3 jaar al een eerste keer naar de keuring moest ipv na 4 jaar.

Persoonlijk vind ik die Peugeot eigenlijk ook meer klasse uitstralen dan die Mercedes, hoe vreemd dat ook is om te typen. :unsure:

Klinkt eigenlijk alsof je je keuze al gemaakt hebt en hier nog wat bevestiging hoopte te krijgen...
Heb geen rijervaring met beide merken, de 508 vinden we beide zeer mooi en is ook zeer knap vanbinnen en we waren ook verrast dat de koffer zo ruim was en makkelijk toegankelijk en een serieus verschil met de Mercedes A180 berline maar op zich is die koffer voor ons ook nog oke (voor met de honden hebben we een Opel vivaro),

Bij Peugeot twijfel ik wat aan de langere termijn kwaliteit en kosten gevoed uiteraard door heel het 1.2 Puretech ellende verhaal en wat voor hoge kosten dat bij vele klanten heeft bijgebracht, voor deze 508 is dat uiteraard een ander verhaal, verkoper zei me dat deze ook met een riem is maar als ik zelf wat opzoek kom ik overal ketting tegen, moest de Peugeot niet 2dehands zijn en kunnen genieten van meer garantie dan had ik niet getwijfeld (de vrouw twijfelt niet) de optie 5 jaar extra garantie is bij Van mossel enkel mogelijk als je hem via hun financiering koopt wat we dus niet gaan doen gewoon cash, apart extra garantie bijkopen is niet mogelijk bij hun voor deze 508 als je cash betaalt...

Mercedes tja altijd wel gewild maar om één of andere reden nooit gekocht maar vind deze modellen wel mooi zeker vanbinnen

Edit: de 508 heeft een dag inschrijving gehad, verplichte jaarlijkse afname, is ook om de verkoopcijfers wat omhoog te krikken.

Laatst bewerkt:
Heb geen rijervaring met beide merken, de 508 vinden we beide zeer mooi en is ook zeer knap vanbinnen en we waren ook verrast dat de koffer zo ruim was en makkelijk toegankelijk en een serieus verschil met de Mercedes A180 berline maar op zich is die koffer voor ons ook nog oke (voor met de honden hebben we een Opel vivaro),

Bij Peugeot twijfel ik wat aan de langere termijn kwaliteit en kosten gevoed uiteraard door heel het 1.2 Puretech ellende verhaal en wat voor hoge kosten dat bij vele klanten heeft opgeleverd, voor deze 508 is dat uiteraard een ander verhaal, verkoper zei me dat deze ook met een riem is maar als ik zelf wat opzoek kom ik overal ketting tegen, moest de Peugeot niet 2dehands zijn en kunnen genieten van meer garantie dan had ik niet getwijfeld (de vrouw twijfelt niet) de optie 5 jaar extra garantie is bij Van mossel enkel mogelijk als je hem via hun van mossel financiering wat we dus niet gaan doen gewoon cash, apart extra garantie bijkopen is niet mogelijk bij hun voor deze 508

Mercedes tja altijd wel gewild maar om één of andere reden nooit gekocht maar vind deze modellen wel mooi zeker vanbinnen

Edit: de 508 heeft een dag inschrijving gehad, verplichte jaarlijkse afname, is ook om de verkoopcijfers wat omhoog te krikken.
De 1.2 van PSA was/is idd een enorme ramp, die 1.6 in deze 508 niet.

Die 1332cc in de A180 is trouwens een Renault-motor (door MB dan lichtjes aangepast), dus voor de Duitse degelijkheid moet je die niet kopen. :p Als ik het snel even opzoek is dat de 1.3TCe die ze gebruiken, die kan toch ook wat olie gaan verbruiken.

De 1.2 van PSA was/is idd een enorme ramp, die 1.6 in deze 508 niet.

Die 1332cc in de A180 is trouwens een Renault-motor (door MB dan lichtjes aangepast), dus voor de Duitse degelijkheid moet je die niet kopen. :p Als ik het snel even opzoek is dat de 1.3TCe die ze gebruiken, die kan toch ook wat olie gaan verbruiken.
Die 1.3 TCE 160pk (A 180 136 pk) zit ook in mijn Megane Grandtour :) in de Megane Fb groep hoor ik eigenlijk zo goed als geen klachten over de R.S modellen over hoger olie verbruik, enige wat ik er van hoor is dat er een probleem met een opengerekte ketting kan ontstaan maar dat probleem is ook bij de 508 gekend.

Deze 508 iemand die weet als dat nu met een riem of ketting is? bij de Opel Astra tourer 1.2 in 2023 beweerde de verkoper bij Van mossel ook dat het model waar ik interesse in had met een ketting was achteraf bleek het toch gewoon met een riem te zijn, dit speelt ook nog steeds mee in mijn achterhoofd als ze je daar al mee willen bedotten hoe verstandig is het dan om daar een Peugeot 508 te kopen die er al 2 jaar staat

Die kerel loopt daar nog steeds rond als verkoper maar had nu een andere verkoper, deze verkoper zei me dat de riem niet in de motor zit bij de 508 1.6 plug in en toen ik vroeg is het een riem of ketting zei hij riem.

Qua gevoel heb ik meer vertrouwen in een nieuwe Mercedes dan in deze Peugeot 508 maar dat komt grotendeels door de garage, ik kan na een jaar wel naar de garage van mijn maat gaan voor onderhoud enz maar dan is nog maar de vraag als er iets mis is binnen de 8 jaar met de elektromotor/accu kan ik dan nog terug vallen op de 8 jaar garantie, moet de kleine lettertjes eens goed uitpluizen want voor hetzelfde geld eisen ze 8 jaar onderhoud doen bij hun als je aanspraak wil maken op die garantie indien nodig

Laatst bewerkt:
Die 1.3 TCE 160pk (A 180 136 pk) zit ook in mijn Megane Grandtour :) in de Megane Fb groep hoor ik eigenlijk zo goed als geen klachten over de R.S modellen over hoger olie verbruik, enige wat ik er van hoor is dat er een probleem met een opengerekte ketting kan ontstaan

Deze 508 iemand die weet als dat nu met een riem of ketting is? bij de Opel Astra tourer 1.2 in 2023 beweerde de verkoper bij Van mossel ook dat het model waar ik interesse in had met een ketting was achteraf bleek het toch gewoon met een riem te zijn, dit speelt ook nog steeds mee in mijn achterhoofd als ze je daar al mee willen bedotten hoe verstandig is het dan om daar een Peugeot 508 te kopen die er al 2 jaar staat

Die kerel loopt daar nog steeds rond als verkoper maar had nu een andere verkoper, deze verkoper zei me dat de riem niet in de motor zit bij de 508 1.6 plug in en toen ik vroeg is het een riem of ketting zei hij riem.
Ik vind dit terug over model 2022/23:
The 1.2 petrol and 1.5 diesel engines use timing belts, while the 1.6-litre petrol engine used in the hybrid powertrain uses a timing chain.

Ik vind dit terug over model 2022/23:
The 1.2 petrol and 1.5 diesel engines use timing belts, while the 1.6-litre petrol engine used in the hybrid powertrain uses a timing chain.
Wat voor een verkopers zijn dat dan, heb hem meermaals gevraag riem of ketting en hij zei telkens riem....

Wat voor een verkopers zijn dat dan, heb hem meermaals gevraag riem of ketting en hij zei telkens riem....
Je zou eens moeten het onderhoudsboekje of infoboekje van de auto vragen, normaal staan de vervangtermijnen daar in genoteerd en dus ook of het riem of ketting is.
Een verkoper is ook zelden een technieker heb ik al gemerkt.

Kan de Peugeot 508 krijgen met 3 jaar fabrieksgarantie voor €990 meer dus dat is cava, gisteren een gelijkaardige opgehaald om mee te proef rijden heb hem net terug binnen gedaan.
Heb goed doorgereden maar heb op geen enkel moment een meerwaarde gevoeld tov mijn huidige Megane Grandtour R.S, jammer want op zich is de 508 een knappe auto maar het gevoel zowel qua rijden als comfort kon voor me gewoonweg niet tippen aan mijn Megane

Een nieuwe Cla Coupé star edition zou me €4000 meer kosten tov de 508, op papier wel een nieuwe wagen, maandag gaan we een testrit doen

Laatst bewerkt:
Ik heb de CLA250e gereden, de a180 (mijn zus heeft die) de GLA180 (mijn ouders hebben die) en de EQC400. Geen van die auto's rijdt goed naar mijn gevoel. Maar een 508 zal wss niet beter rijden nee.

Ik snap niet waarom ge uw megane wil wegdoen terwijl ge zelf zegt dat een nieuwe geen meerwaarde heeft.

Ik heb de CLA250e gereden, de a180 (mijn zus heeft die) de GLA180 (mijn ouders hebben die) en de EQC400. Geen van die auto's rijdt goed naar mijn gevoel. Maar een 508 zal wss niet beter rijden nee.
Ik rij met een nieuwe Peugeot 308 SW en ik moet wel zeggen dat die fantastisch rijdt. Ik kan wel niet vergelijken met de Mercedes CLA, maar de Peugeot rijdt wel heel fijn qua rijcomfort. Da’s toch heel anders dan Duitse wagens in mijn ervaring.

Ik rij met een nieuwe Peugeot 308 SW en ik moet wel zeggen dat die fantastisch rijdt. Ik kan wel niet vergelijken met de Mercedes CLA, maar de Peugeot rijdt wel heel fijn qua rijcomfort. Da’s toch heel anders dan Duitse wagens in mijn ervaring.
Ik stoorde me vooral aan de zithouding en het stuur in de 508, eens het stuur en de zitdiepte/hoogte op een comfortabele positie voor me stond zag ik 1/3 van het digitaal dashboard niet meer, ik heb op heel de dag in de 508 nooit het gevoel gehad dat er iets beter voelde qua sturing/beleving, 2 jaar geleden ook met een Opel Astra sport Tourer gereden en daar had ik en daar had ik een heel ander/beter gevoel mee (ma wil die nu ook niet meer)

De 308 SW ook bekeken tijdje terug ma ben niet zo een fan van hun binnenkant

Heeft een megane niet zo weinig waarde dat je die beter oprijdt tot die uiteen valt?
Is een R.S lijn dus dat scheelt krijg €22k voor de mijne, niet slecht na 23 maand, hadden de Megane grandtour oa gekocht voor de grote hond maar ze is helaas veel te vroeg overleden, nu we ook een nieuwe Vivaro hebben voor de honden is een SW niet meer perse nodig, vermits we een goede overname prijs kregen (eerste garage bood 22K incl overname premie maar die premie staat niet mee op de offerte) en de andere garages mee met die prijs gaan overwegen we serieus om de Megane te laten gaan.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan