Met de fiets naar het werk, een natje en een droogje

Airjinx

Well-known member
Crowdfunder FE
Als je dagelijks met de fiets naar het werk gaat hoor je mensen weleens zeggen: "En word je dan niet heel vaak nat"? Om die reden spookte het al even door mijn hoofd om eens een jaar bij te houden hoe vaak ik nu effectief nat wordt. Andere fervente fietsers die zich geroepen voelen mogen uiteraard mee doen. Anders gebruik ik het gewoon als een dagboek waar iedereen in mag kijken :).

Extra info:
- Ik ben zo'n 15 a 20' onderweg, niet super lang dus meer kans om tussen de buien door te rijden.
- Ik werk van dinsdag tem zaterdag, kan dus afwijken van wat andere mensen ervaren.
- Geen thuiswerk.
- Ik heb vaste uren dus een kwartier later vertrekken omdat het regent is er niet bij, moest het extreem hard regenen en ik ga met de auto werken zal ik dit uiteraard als regen meegeven.
- Ik duid een rit als nat aan vanaf dat ik de noodzaak voel een regenbroek aan te doen, simpel.

Kleine tussenstand. Drie dagen gewerkt dit jaar = 6 ritten. 0/6 nat geworden.

Mijn vrouw en ik hebben hier altijd discussies over. We gaan beide met de fiets werken, zij 4/5 dagen, ik 2/5 dagen. Ik moet wel drie keer zo ver 13km tegenover 4km. In haar perceptie is het heel vaak slecht weer, in die van mij valt het wel goed mee.

Morgen eerste keer naar kantoor dit jaar, de excel staat al klaar...

Leuk idee, ik ga het ook eens bijhouden. Ik was sowieso al van plan dit jaar eens een excel bij te houden voor wat persoonlijk zaken van dag tot dag (oa op welke dagen ik teveel snoep, op welke dagen ik vlees eet), dus dit kan er als een kolommetje makkelijk bij.

Ik heb dat ooit ook bijgehouden en even hetregentbijnanooit.be er voor gekocht. De domeinnaam is ondertussen weer beschikbaar, dus laat je gaan @Airjinx .
:oi22:

Mijn definitie was nat=zichtbare druppels op de kledij en de conclusie was dezelfde als de NL variant: 9%. In gewone mensentaal is dat gemiddeld 1x week als je fulltime werkt.

Omdat de conclusie nagenoeg hetzelfde is als alle andere bronnen, ben ik maar gestopt met het monikkenwerk. Hier zijn mijn laatste cijfers:

2025-01-06-16-26-22-Window.png

2020 uiteraard corona, dus veel van thuis moeten werken.

Zo vaak fiets je inderdaad niet in de regen, al zijn die tochtjes vaak wel meer 'memorabel' dan de droge tochten natuurlijk. Wind blijft voor mij (als niet-elektrische fiets plebejer) veel vervelender dan regen.

Ik hou geen statistieken bij maar in 2023 toch merkelijk meer gevloekt op het fietsweer dan andere jaren.

Wind op kop + regen + temperaturen onder de 5 graden. Dat is de ultieme fiets-hel.
Of sneeuw, nadat ze de rijweg hebben vrijgemaakt en de bruine smurrie gewoon op het fietspad geveegd hebben.

Als je elke dag een half uur op de fiets zit, dan ben je 2,08% van de dag buiten. Corrigeer dat naar 220 werkdagen op jaarbasis en je komt aan 1,25%. Als je dan ook nog eens 'regen' gaat definiëren als 'behoefte aan een regenbroek' dan neem ik aan dat je gemiezer niet als 'regen' beschouwt. Gegeven dat het op regendagen extreem zelden de hele dag door regent, dan is de toevalligheidsfactor op die momenten (vaste uren) wel extreem groot.

M.a.w. dat bijhouden is misschien leuk als bezigheidstherapie maar totaal niet representatief om wat dan ook mee te bewijzen.

Ik fiets 2,5 km naar de bushalte, en dit gemiddeld 4 keer per week (max 1 thuiswerkdag per week toegestaan). Als ik regenbroek en regenjas nodig heb, dan is het regen voor mij. Miezer stoort me zo niet. Als ik het ruw inschat, denk ik aan 1 à 2 keer per maand dat ik regenkledij moet aandoen (en soms zal ik ook eens aan 0 keer komen).

Maar... voorjaar 2024 was wel een uitzondering op vlak voor mij. Toen kwam ik sommige maanden aan 1 à 2 keer per week dat ik regenkledij nodig had.

Ik ga zo goed als alle dagen met de fiets(speedpedelec) werken door weer en wind. Traject van 15 km enkel

Een regenponcho en regenbroek houden mij droog.

Met de juiste uitrusting is regen echt geen reden om de fiets niet te nemen.

Wel met kanttekening dat er op werk een kleedkamer met locker en douche beschikbaar is.

Mijn vrouw en ik hebben hier altijd discussies over. We gaan beide met de fiets werken, zij 4/5 dagen, ik 2/5 dagen. Ik moet wel drie keer zo ver 13km tegenover 4km. In haar perceptie is het heel vaak slecht weer, in die van mij valt het wel goed mee.

Morgen eerste keer naar kantoor dit jaar, de excel staat al klaar...
Ik ben zelf vele jaren met de fiets naar het werk geweest (5km enkel) En ik moet uw vrouw gelijk geven sorry.
Het is altijd slecht weer lol de leukste maanden waren Juni,September,Oktober,November dat was echt genieten soms zelfs een heel maand goed weer gehad echt genieten.December,Januari en Februari is gewoon veel regen.

Ik ben zelf vele jaren met de fiets naar het werk geweest (5km enkel) En ik moet uw vrouw gelijk geven sorry.
Het is altijd slecht weer lol de leukste maanden waren Juni,September,Oktober,November dat was echt genieten soms zelfs een heel maand goed weer gehad echt genieten.December,Januari en Februari is gewoon veel regen.
De statistieken hierboven bewijzen nochtans het tegendeel, tenzij je zaken als wind, warmte en koude ook meerekend, maar dan zijn er maar weinig dagen op een jaar waarop je perfecte condities hebt.

Ik heb altijd veel regen gehad en het was altijd juist om 17u, u mag afkomen met een hele hoop statistieken, maar ik heb het meegemaakt lol
Rijd nooit meer met de fiets naar het werk, is echt niks leuk aan.

Ik fiets daar gewoon door.
De meeste grote fietspaden worden tegenwoordig goed gestrooid, 10 jaar geleden was dat een ramp.
Qua kledij heb ik sinds dit jaar deftige skiwanten gekocht, bij gewone handschoenen kreeg ik toch nog koude vingers.

Terug
Bovenaan