Metaphor: ReFantazio

Gezwicht en hem ook gekocht, om toe te voegen aan mijn collectie van 30+ games die ik nog moet uitspelen :D.
Was een tijd geleden begonnen met Persona 3 Reload maar na een 30tal uren spelen slaat de verveling daar toch toe.

Ga straks met deze beginnen, hopelijk lukt het mij om deze wel uit te spelen.

Als dit een totaal nieuwe IP is en zeker geen nieuwe Persona, waarom doen ze dan niet de moeite om teminste wat stijl te veranderen? Die letterypes, gevechten , menu's, calenderconcept, ... is gewoon copy/paste?

Als dit een totaal nieuwe IP is en zeker geen nieuwe Persona, waarom doen ze dan niet de moeite om teminste wat stijl te veranderen? Die letterypes, gevechten , menu's, calenderconcept, ... is gewoon copy/paste?
Persona 5 menu
Metaphor menu

Knots dezelfde indeling? Ja, sure. Exact dezelfde "artstyle"? Niet zo zeer. Beide JRPG's gemaakt door dezelfde ontwikkelaar dus het kan zeker gezegd worden dat het lijkt op elkaar, maar omschrijven als copy/paste devalueert de waarde van goede artdesign in mijn ogen. De games zien en spelen gelijkaardig, maar sprekende als iemand die honderden uren in persona-games heeft gestoken en de 4-5 uur demo van Metaphor heeft gespeeld, kan ik wel makkelijk zien hoeveel verschillende dingen Metaphor doet.

Hoeft ook niet kapot geanalyseerd te worden hoor. Je begrijpt wel wat ik bedoel.
Bij een nieuwe IP van een favoriete ontwikkelaar kijk ik echt uit naar een nieuwe ervaring dus persoonlijk vind ik het dan wel wat jammer dat het evengoed Persona 6 had kunnen zijn wanneer ze dan toch dezelfde formule gebruiken. Vind het wat gemiste kans. De energie, tijd en geld dat het kost om een nieuwe AAA IP uit de grond te stampen om dan op een gelijkaardig resultaat uit te komen:)

Ik zou dit eerder als een "spin-off" bekijken dan een volledig nieuwe IP.
Zie het als Persona in een fantasy universe.

Nog maar 9 uur op de teller. Vreselijk naïef van mij om te denken dat ik toch genoeg tijd zou hebben voor DQ3 2D-HD remake uitkomt om deze uit te spelen. 😅

JRPG-goodness op zijn beste niveau hier. Je hebt een verhaal met een interessante invalshoek die je nog geen honderd keer gezien hebt in het genre, dus ik blijf geïntrigeerd door wat er allemaal gebeurt. Personages/Omgevingen/Menu's zijn met de nodige stijl en oog voor detail ontworpen die direct indruk nalaten... In hoeveel games kan je tegenwoordig zeggen dat je oprecht graag in de menu's bladert omdat ze niet alleen functioneel/snel werken, maar ook een prachtig ontwerp hebben?

De combat is net als bij P5 ontworpen zodat je niet louter geniet van goede turn-based combat, maar ook dat alles zo snappy aanvoelt. Je vliegt door je inputs, kan animaties skippen en kan pre-emptive attacks uitvoeren die u een streepje voor geven op de vijand.

Om nog maar te zwijgen over de personages zelf... Ik probeer veel oude en nieuwe JRPG's te spelen, maar ken zoveel van dezelfde typetjes ondertussen en hun archetypes als personage... Het is moeilijk voor mij om tegenwoordig nog te denken "aaah, dit is mijn party! Dit zijn fijne vriendjes met wie we 30-60 uur gaan spenderen en wiens verhalen we gaan ervaren"...

Strohl en Hulkenburg komen in beeld en ik heb direct iets van "Yes, dit zijn de homies waarmee we 80 uur willen optrekken :cool: "

Terug
Bovenaan