Microsoft koopt Activision-Blizzard

Laten we ook wel wezen, zelfs met winst maken op hardware: Playstation heeft niet (meer) de first party titels waarmee het ook fans aan zich kan binden
Dat zou ik toch niet willen beweren hoor.
Sony heeft de laatste jaren toch wel bewezen dat ze serieus goede ip’s hebben.
Neem daarbij nog een slapende ip’s (socom bvb) en ze komen toch in de buurt van nintendo denk ik.
Ik had persoonlijk liever gehad (als xbox fanboy 😀) dat ms take two en wat konami ip’s had opgekocht. Dan had men nog geld over 😅

Ja maar als je de andere consoles hebt is de keuze toch snel gemaakt.

Betere graphics, performance enz.

Nu ik heb zelf een switch liggen en het zijn allemaal nintendo ips die ik heb.
Op de switch worden vaak "cloud" versies van de games aangeboden.
Als het goed werkt, zie ik mensen nog een switch versie kopen om op de handheld COD te spelen.

Ik koop wel een console voor hun ip's

Last of us
Uncharted
Rachet and clank
God of war
Horizon
Infamous
Spiderman

Ik vergeet er wss nog een aantal maar dit zijn toch echt wel titels waar je een console voor kan kopen.

Dat zou ik toch niet willen beweren hoor.
Sony heeft de laatste jaren toch wel bewezen dat ze serieus goede ip’s hebben.
Neem daarbij nog een slapende ip’s (socom bvb) en ze komen toch in de buurt van nintendo denk ik.
Ik had persoonlijk liever gehad (als xbox fanboy 😀) dat ms take two en wat konami ip’s had opgekocht. Dan had men nog geld over 😅

Ik zeg niet dat Sony géén goede ip's heeft... Uncharted, Spider-Man, God of War, ... maar PlayStation moet het in mijn ogen nog steeds meer hebben als Fifa-, COD- en GTA-machine die in huis gehaald wordt door meer casual gamers (niets mis mee), en niet van zijn eigen first party system-sellers. Nintendo kan iets meer leunen op zijn eigen ip's, noodgedwongen ook want qua hardware kan het dan weer niet meer de laatste COD draaien of krijgt het enkel de "legacy" versie van FIFA (voetbal kan me niet minder schelen, dus mij maakt dat niet uit).

Vergelijk: de exclusieve topseller op de PS4: God of War:

Er zijn alleen al 6 exclusives op de Switch die dat spel overtreffen:

Dus ja, ik durf wél zeggen dat Sony het moeilijker zou hebben als ze het met minder multiplatforms zouden moeten doen. Daarmee heb ik uiteraard niet gezegd dat ze géén goede first party titles hebben. (Als morgen iemand mij een PS4/PS5 cadeau zou doen, dan kocht ik mij diezelfde dag nog The Last of Us of Spider-Man, maar algemeen zijn er niet genoeg games om mij te motiveren die console te kopen. Gamen en hobbies zijn keuzes maken binnen een beperkt budget Misschien ooit wel)

Eghjc2J.jpeg
Turtle Rock als eigendom van Valve, welke amateur heeft die afbeelding samengesteld.

Relevant:

Ik koop wel een console voor hun ip's

Last of us
Uncharted
Rachet and clank
God of war
Horizon
Infamous
Spiderman

Ik vergeet er wss nog een aantal maar dit zijn toch echt wel titels waar je een console voor kan kopen.

Ongetwijfeld, maar mijn punt blijft wel, de first party titels van Nintendo scoren een pak sterker op vlak van attachment rate (over smaak wil ik hier niet discussiëren overigens), toch een goede indicator van in welke mate mensen een console kopen voor een bepaalde game.

De 2 beste Switch games: Mario Kart 8 Deluxe (zelfs een remake) en Animal Crossing (ik heb me ook laten vangen ook al had ik dat vroeger zelfs als Nintendo-fan nooit gedacht) zitten rond een attachment rate van 1/3 (en in de praktijk dus waarschijnlijk iets meer als je in rekening brengt dat sommige mensen meerdere Switches per gezin hebben, ik ook sinds ik een vriendin gevonden heb die er ook al ene had :-P).
De Playstation 4's top seller zit eerder rond de 10%. Toch een stevig verschil.

Nu, je kan dat ook omgekeerd bekijken: Nintendo moet meer inzetten op first party omwille van minder third party ondersteuning van veeleisende multiplatforms, indies zijn een ander verhaal. De vraag is wat dit met cloudgaming gaat geven in de toekomst natuurlijk...

Maar dan nog: ik denk echt dat je niet moet onderschatten hoeveel mensen enkel de PlayStation in huis halen voor één game per jaar ofzo: Fifa, COD of GTA (cfr. o.a. de PlayStation die bij m'n kapper staat), geholpen door een sterke naam/reputatie en marketing (zet maar eens een sportsball/voetbal-wedstrijd op).

Maar dan nog: ik denk echt dat je niet moet onderschatten hoeveel mensen enkel de PlayStation in huis halen voor één game per jaar ofzo: Fifa, COD of GTA (cfr. o.a. de PlayStation die bij m'n kapper staat), geholpen door een sterke naam/reputatie en marketing (zet maar eens een sportsball/voetbal-wedstrijd op).
Daar heb je wel gelijk in ja.
Vooral de jonge generatie heeft die ziekte.
Mijn buurjongen wilt per sé een ps 5.
Die speelt niks anders dan fifa en fortnite. Met af en toe een gta sessie ertussen 🤨

Daar heb je wel gelijk in ja.
Vooral de jonge generatie heeft die ziekte.
Mijn buurjongen wilt per sé een ps 5.
Die speelt niks anders dan fifa en fortnite. Met af en toe een gta sessie ertussen 🤨

Maar dat is niet uniek voor de jonge generaties, op mijn vorige job letterlijk een paar collega's die letterlijk alleen een PlayStation in huis hadden, met de laatste Fifa. Vrouw van huis? We trekken een fles wijn open of halen er een bak bier bij en we spelen de hele avond Fifa!
Mocht ik zo'n voetbalfan zijn, ik trok met een bal naar een voetbalpleintje en speelde zelf wat voetbal op caféniveau, maar tja...

En ouders die niet beter weten kopen hun kinderen vaak ook gewoon maar een toestel dat Fortnite draait hé, en dan is het gewoon wie het beste marketing team heeft. Kennen de ouders er helemaal niets van? Dan zal het waarschijnlijk Playstation worden want reclame/merk/reputatie. Laat die ouder zich iets beter informeren dan wordt het misschien toch nog een Nintendo Switch want dan moeten die ouders hun televisie niet delen en is het toestel meeneembaar naar grootouders, etc.
En in de toekomst of zelfs nu? Ik denk dat nu het streaming gegeven meer en meer ingeburgerd is dat het voor veel ouders ook verleidelijk zal worden om hun kinderen gewoon een Xbox met GamePass te kopen en zich geen hol meer te moeten aantrekken van ze regelmatig een nieuw spelletje te moeten kopen.

Zoals in veel andere hobby's, is een casual, ongeïnformeerd doelpubliek nog altijd een zéér groot deel, zo niet het grootste deel van de markt.
Blockbusters in de cinéma moeten het hebben van mensen die misschien maar één of twee keer per jaar naar de bioscoop gaan, vandaar dat zelfs voor Disney een maandelijks streamingabo kunnen verkopen interessanter is. Monopolie verkoopt nog altijd beter dan vele bordspellen die véél leuker zijn, Hasbro ligt echt niet wakker van de slechte reviews op Boardgamegeek, etc.
Ga je op reis en ben je niet iemand die alle details op voorhand grondig opzoekt? Dan beland je waarschijnlijk ook wat sneller in een cliché toerist-trap, etc.

Overigens, maar dat is de conservatieve moralist in mij: ik vind ouders die hun kleine kinderen zomaar GTA laten spelen, nog steeds fout bezig eerlijk gezegd. Dat spel zit toch echt vol van te veel geweld voor kinderen onder de 16. Ik zou persoonlijk toch een stuk strenger zijn wanneer het op de adviesleeftijd van games aankomt.

Playstation is synoniem geworden met spelconsole.
Dat is hun geluk.
Maar de verkoopcijfers vd switch lijken een breuk te slaan in dat gegeven.
Xbox is daar nog niet. Maar zal zijn userbase nu enkel maar zien toenemen (mede dankzij de serie S, blijkbaar een groot succes).
En men wil tv’s voorzien vd gamepass app. Dan gaan de poppen pas echt aant dansen

Laten we ook wel wezen, zelfs met winst maken op hardware: Playstation heeft niet (meer) de first party titels waarmee het ook fans aan zich kan binden, zoals Nintendo dat wel heeft. De ironie is dat met deze overname, Microsoft nu één van de meest iconische personages van op de originele PlayStation bezit: Crash Bandicoot, en in mindere mate Spyro.

Zelfs voor Nintendo zijn die fans - inclusief mezelf - niet eens genoeg om écht enorm succesvol te zijn (cfr. de Wii U die véél minder verkocht heeft dan de Switch nu). Nintendo heeft als USP ook de dedicated handheld markt nog altijd in z'n zak, de Switch is een hybride console op dat vlak, met een aantal veel sterkere first party titels dan Sony natuurlijk, zelfs lauwe remakes van Pokémon games verkopen nog steeds als zoete broodjes.
Niet akkoord, de exclusives bij Playstation zijn juist de reden dat ik er één heb.

Kan zijn, maar ik heb de cijfers en voorbeeldtitels gegeven waarmee ik mijn argument onderbouwd heb. Waar zijn de jouwe? Zie o.a. hier.
Anekdotisch, op persoonlijk niveau kan dat gerust verschillen.
Ik spreek daarin puur voor mezelf hoor. Bij de 360 zat ik nog op Xbox, maar sindsdien een Playstation bezitter en dat is eigenlijk puur door de exclusives bij Playstation die mij een pak meer aanspreken als bij Xbox, want verder maakt het mij weinig uit welke console ik heb.

Ik spreek daarin puur voor mezelf hoor. Bij de 360 zat ik nog op Xbox, maar sindsdien een Playstation bezitter en dat is eigenlijk puur door de exclusives bij Playstation die mij een pak meer aanspreken als bij Xbox, want verder maakt het mij weinig uit welke console ik heb.

Je mag gerust over jezelf spreken hoor :-P, maar in een discussie over de concurrentiestrijd tussen Sony en Microsoft en in véél mindere mate Nintendo (die speelt gewoon in z'n eigen categorie voor een deeltje, met een hybride handheld/console en concurreert tegelijk met smartphones), zijn de individuele sales van jij noch ik, doorslaggevend.

Relatief gesproken heeft Nintendo, en dan spreken we in termen van miljoenen verkopen, staat Nintendo veel sterker qua systemselling first party games. Ik val in herhaling eigenlijk, zie mijn vorige posts. Microsoft die dan ook nog eens mogelijk een aantal van de sterkere multiplatforms weg zou halen bij Playstation is dus pijnlijker voor hen.

Overigens, in een toekomst waarin Gamepass en andere streamingdiensten (als Sony, Nintendo of anderen ooit met een eigen dienst beginnen) mogelijk zéér interessant wordt, vraag ik me ook af wat dit gaat geven voor systemsellers, maar goed, dat is een andere discussie.

Kan zijn, maar ik heb de cijfers en voorbeeldtitels gegeven waarmee ik mijn argument onderbouwd heb. Waar zijn de jouwe? Zie o.a. hier.
Anekdotisch, op persoonlijk niveau kan dat gerust verschillen.
Ik snap vanwaar je komt met heel je logica en ergens heb je zeker gelijk, het enige verschil met Nintendo en de rest is, dat heel veel mensen altijd een Nintendo console kochten als plus console. PS + Switch, PC + Switch, XBOX + Switch of gelijk de generaties ervoor, iedereen heeft/had een wii, zelf mensen die niet gamen. Dat is natuurlijk de sterkte van Nintendo altijd al geweest, maar dat verklaard ook hun verkoopcijfers, ze zijn qua games en hardware/prijs altijd zeer toegankelijk geweest voor veel mensen. Zowel gamers als non gamers en dat heeft veel invloed op de verkoop natuurlijk. Sony heeft die status niet, maar wie weet is het voor hun mss wel beter er wel naartoe te beginnen gaan. Want de kans is dat ze hier en daar wat mensen zullen verliezen aan MS, aloewel dat ik denk dat dat gaat meevallen. Zeker als CoD en Fifa gewoon mulitplatform gaan blijven, zoals precies wel al eens verkondigd ergens?

. Want de kans is dat ze hier en daar wat mensen zullen verliezen aan MS, aloewel dat ik denk dat dat gaat meevallen. Zeker als CoD en Fifa gewoon mulitplatform gaan blijven, zoals precies wel al eens verkondigd ergens?
Als ik als fifa/cod… gamer kan kiezen tussen 14/maand of 60€/ spel dan neem ik toch de xbox hoor.
Voor die 120€ hebt ge bijna een jaar GP met nog 100 andere games incl.
Nu, ps gamers zullen nu niet met de miljoenen emigreren naar xbox, net omdat men nog die sterke games heeft a la uncharted en last of us …
Maar de kans bestaat nu toch wel dat MS, met al hun studios, nu ook gelijkaardige games zal uitpersen

Ik snap vanwaar je komt met heel je logica en ergens heb je zeker gelijk, het enige verschil met Nintendo en de rest is, dat heel veel mensen altijd een Nintendo console kochten als plus console. PS + Switch, PC + Switch, XBOX + Switch of gelijk de generaties ervoor, iedereen heeft/had een wii, zelf mensen die niet gamen. Dat is natuurlijk de sterkte van Nintendo altijd al geweest, maar dat verklaard ook hun verkoopcijfers, ze zijn qua games en hardware/prijs altijd zeer toegankelijk geweest voor veel mensen. Zowel gamers als non gamers en dat heeft veel invloed op de verkoop natuurlijk. Sony heeft die status niet, maar wie weet is het voor hun mss wel beter er wel naartoe te beginnen gaan. Want de kans is dat ze hier en daar wat mensen zullen verliezen aan MS, aloewel dat ik denk dat dat gaat meevallen. Zeker als CoD en Fifa gewoon mulitplatform gaan blijven, zoals precies wel al eens verkondigd ergens?

Dat speelt ook een rol, als mensen meerdere consoles hebben, zal een Nintendo om meerdere redenen (first party titels, toegankelijkheid, prijs, gebrek aan third party op de Nintendo) sneller in de mix zitten.

Maar goed, dit gaat over de overname van Activision-Blizzard door Microsoft, en ik schaar me toch wel in het kamp die denkt dat op termijn sommige games, zoals CoD toch eerder first party exclusive zullen worden, ondanks de huidige communicatie van MS, zie hoe dat bij Bethesda gegaan is. Elder Scrolls VI en Starfield zullen Xbox exclusives worden lijkt mij.

Playstation is synoniem geworden met spelconsole.
Dat is hun geluk.
Maar de verkoopcijfers vd switch lijken een breuk te slaan in dat gegeven.
Xbox is daar nog niet. Maar zal zijn userbase nu enkel maar zien toenemen (mede dankzij de serie S, blijkbaar een groot succes).
En men wil tv’s voorzien vd gamepass app. Dan gaan de poppen pas echt aant dansen

Dit dus, ik ben een diehard Nintendofan omwille van een select aantal first party titels, maar als ik er met een objectievere blik naar kijk, dan zou Microsoft wel eens kunnen gaan domineren in de toekomst dankzij GamePass.

Met wel één noot van kritiek: ik zie heil in het gegeven van een GamePass gekoppeld aan een Xbox of PC, maar toch nog altijd minder in een streaming app, want je mag echt niet onderschatten op hoeveel plaatsen in pakweg de VS internet nog altijd van povere kwaliteit is.
Andere partijen zoals Google hebben al geprobeerd streaming gaming van de grond te krijgen en zijn tot dusver gefaald. Dat betekent niet dat Microsoft automatisch ook zal falen, maar ik verkies toch nog altijd dedicated hardware. Ik koop op mijn Switch bewust ook geen cloud games, zelfs als ze me interesseren.

Dat speelt ook een rol, als mensen meerdere consoles hebben, zal een Nintendo om meerdere redenen (first party titels, toegankelijkheid, prijs, gebrek aan third party op de Nintendo) sneller in de mix zitten.

Maar goed, dit gaat over de overname van Activision-Blizzard door Microsoft, en ik schaar me toch wel in het kamp die denkt dat op termijn sommige games, zoals CoD toch eerder first party exclusive zullen worden, ondanks de huidige communicatie van MS, zie hoe dat bij Bethesda gegaan is. Elder Scrolls VI en Starfield zullen Xbox exclusives worden lijkt mij.

Dit dus, ik ben een diehard Nintendofan omwille van een select aantal first party titels, maar als ik er met een objectievere blik naar kijk, dan zou Microsoft wel eens kunnen gaan domineren in de toekomst dankzij GamePass.

Met wel één noot van kritiek: ik zie heil in het gegeven van een GamePass gekoppeld aan een Xbox of PC, maar toch nog altijd minder in een streaming app, want je mag echt niet onderschatten op hoeveel plaatsen in pakweg de VS internet nog altijd van povere kwaliteit is.
Andere partijen zoals Google hebben al geprobeerd streaming gaming van de grond te krijgen en zijn tot dusver gefaald. Dat betekent niet dat Microsoft automatisch ook zal falen, maar ik verkies toch nog altijd dedicated hardware. Ik koop op mijn Switch bewust ook geen cloud games, zelfs als ze me interesseren.
Klopt wat je zegt over die internet speed.
Dat was ook de doodsteek van de xbox one toen men deze voorstelde tijdens hun E3 debacle.
Ms was gewoon een generatie of twee te vroeg en de wereld was niet klaar voor ‘always online’.
Nu doen ze dat stap voor stap. Downloaden op xbox en gelijktijdig ook xcloud stilaan op de markt schuiven.
Wie zegt trouwens niet dat men bvb zo een seagate ssd niet in je tv laat steken om zo je gamepass games erop te downloaden zonder xbox? Is perfect mogelijk denk ik

Ik ben daarin mss wat ouderwets maar als ik iets koop dan wil ik iets in handen hebben.

Ook weet ik dat gamepass de toekomst zal worden vind ik het toch zonde vinden dat alles digitaal word.

Ik ben daarin mss wat ouderwets maar als ik iets koop dan wil ik iets in handen hebben.

Ook weet ik dat gamepass de toekomst zal worden vind ik het toch zonde vinden dat alles digitaal word.
Als de prijs hetzelfde is ben ik akkoord, dan heb ik ook liever fysiek. Maar als je voor een bepaald bedrag een hele bibliotheek aan games hebt die je onbeperkt kan spelen zo lang je abonnement loopt dan verkies ik toch voor het abonnement. Eerlijk gezegd herspeel ik toch nooit een game en die discs liggen hier dan ook maar.

Terug
Bovenaan