Mijn Restaurant S05

Ja, qua smoken hebben we hier wel nog wat te leren. Al vond ik Black Smoke ook niet echt slecht. Maar wel niets vergeleken met wat je in de States kan eten.

In Mons, of all places, was er ooit een heel lekker smoke restaurant. Maar helaas failliet gegaan. Beste ribben die ik hier in België heb gegeten.

Wel weer typische casting, de traditionele West Vlamingen, de groene Gentenaars, de Italiaanse Limburger,.. verder vond ik de eerste aflevering wel vermakelijk en snel gaan. Hopelijk rekken en trekken ze de boel weer niet eindeloos zoals bij huis gemaakt bijvoorbeeld.

Wel weer typische casting, de traditionele West Vlamingen, de groene Gentenaars, de Italiaanse Limburger,.. verder vond ik de eerste aflevering wel vermakelijk en snel gaan. Hopelijk rekken en trekken ze de boel weer niet eindeloos zoals bij huis gemaakt bijvoorbeeld.
Je vergeet de arrogante Antwerpenaars :-)

Zo top vind ik black smoke toch niet. Probeer Rauw in Heusden of blend by rauw in Hasselt maar eens.

Ik woon op een dikke kilometer van Rauw in Heusden en ken de eigenares redelijk goed (en haar ouders). Het is daar wel lekker (en je krijgt veel), maar ook niets speciaals of verfijnd ofzo. We gaan daar wel eens eten, al is het van begin dit jaar geleden nu.

Ik ben vooral benieuwd of ze nu, in tegenstelling tot bvb huis gemaakt, ook wat op de "technische" kant van restaurantje spelen gaan letten of dat het ook weer vooral human interest show wordt.
Bvb die uit Genk, leren koken via YouTube (of zo komt het toch over) en ik geloof gerust dat dat een hele goeie kok is maar af en toe eens een diner voor pakt nog 20man ineen flansen of dag na dag 100 couverts met consistente kwaliteit afleveren terwijl ge een keuken runt is een immens verschil.
Als ik mij niet vergis moet ge sowieso een gediplomeerd Chef-Kok in dienst hebben om eten te mogen serveren.

Ik woon op een dikke kilometer van Rauw in Heusden en ken de eigenares redelijk goed (en haar ouders). Het is daar wel lekker (en je krijgt veel), maar ook niets speciaals of verfijnd ofzo. We gaan daar wel eens eten, al is het van begin dit jaar geleden nu.
Maar dat is black smoke ook niet ;)
Gewoon goeie boef maar geen haute cuisine

Bien Cuit. Dat vlees was nog rauw.
Het maakt bovendien geen moer uit of een klant nu rauw vlees of bien cuit vraagt. Als kok zal je plooien voor je klanten, wat de klant ook vraagt.
Tot grote ergernis van zijne kompaan in de zaal.

En "verse frieten" uit de diepvries.

Het was toch wat makjes qua aflevering. Vroeger kwamen de test-eters ook eens in beeld, maar buiten het vlees-incident was het toch vooral de jury. Het personeel was, zoals ik verwachtte, ineens geïnstalleerd. Enkel de souschef mochten ze kiezen (hoewel ik denk dat de productie er een stevig handje op houdt).

Ik had wel verwacht dat we een aflevering of 2 de zoektocht naar interieur en personeel gingen zien. Maar dat was blijkbaar allemaal niet nodig. Beetje spijtig toch

Bien Cuit. Dat vlees was nog rauw.
Het maakt bovendien geen moer uit of een klant nu rauw vlees of bien cuit vraagt. Als kok zal je plooien voor je klanten, wat de klant ook vraagt.
Tot grote ergernis van zijne kompaan in de zaal.
Inderdaad, weer zo'n kok die blijft vasthouden aan zijn principes.

Misschien omdat'k een millennial ben, maar ik zou echt onnozel worden van die Ruslan. Het enige wat hij nog ontbreekt is een koptelefoon continu rond zijn nek.

Misschien omdat'k een millennial ben, maar ik zou echt onnozel worden van die Ruslan. Het enige wat hij nog ontbreekt is een koptelefoon continu rond zijn nek.
Ik meende bij Wim Opbroek toch ook enige ergernis op te merken toen Ruslan de kritiek op zijn "Hey Boomer" opmerking naast zich neerlegde :D

Inderdaad, weer zo'n kok die blijft vasthouden aan zijn principes.
Zeker in een echt vleesrestaurant is de juiste cuison afleveren heel belangrijk. Ik vind een bien cuit steak ook verkrachting van het vlees, maar als die persoon dat zo wilt eten bak je die steak gewoon bien cuit.

Is de eigenaar niet die kerel? Fabio?

Is er eigenlijk ooit gezegd wat de, for lack of andere better term, spelregels zijn?
Allez ja, hoe wordt de winnaar bepaald? Want wat is nu de eigenlijke impact van niet mogen openen?
Ook wel frappant dat een chef die zijn vleescuisson blijkbaar niet beheerd en klanten voorliegt bvb wel mag openen. Mijn theorie blijft dat Genk gewoon niet open kan/mag omdat ze administratief niet in orde zijn zonder chefkok in dienst, maar zeg dat dan ook, focus toch ook eens op de bedrijfskant van een horecazaak ipv 2man laten restaurantje spelen. Want een avond voor 20man koken, laten we eerlijk zijn, volk genoeg hier (inc mezelf) die dat wel vaker doen

Is er eigenlijk ooit gezegd wat de, for lack of andere better term, spelregels zijn?
Allez ja, hoe wordt de winnaar bepaald? Want wat is nu de eigenlijke impact van niet mogen openen?
Ook wel frappant dat een chef die zijn vleescuisson blijkbaar niet beheerd en klanten voorliegt bvb wel mag openen. Mijn theorie blijft dat Genk gewoon niet open kan/mag omdat ze administratief niet in orde zijn zonder chefkok in dienst, maar zeg dat dan ook, focus toch ook eens op de bedrijfskant van een horecazaak ipv 2man laten restaurantje spelen. Want een avond voor 20man koken, laten we eerlijk zijn, volk genoeg hier (inc mezelf) die dat wel vaker doen
Diploma is toch geen verplichting meer?

Diploma is toch geen verplichting meer?
Ah, zijn de vakbekwaamheidsvereisten voor horeca ook versoepeld? In mijnen tijd, toen ik bedrijfsbeheer volgde en nog actief was id horeca, was een koksdiploma nog vereist voor bereidde maaltijden te mogen serveren maar kan inderdaad zijn dat die wetgeving verandert is. Ik ben ook al dik 10j uit het wereldje, en zat meer in het Ca- dan in het Re-gedeelte

Helaas zien we dat tegenwoordig in veel programma's. Er is geen duidelijk format, geen duidelijke regels, geen diepgang. Wat we dan wel zien zijn voornamelijk de sponsors met hun product placement. Zo worden programma's gewoon 1 langgerekte reclameblok.

Terug
Bovenaan