Mijn Restaurant S05

Ik heb het al ooit eens neergeschreven in een ander topic. Ooit van redelijk dicht een soortgelijk programma meegemaakt en de tv makers interesseren zich 0.0 om het spel zelf. Het is drama, one liners en kijkcijfers dat ze willen zien. En wie, wat of hoe er gewonnen wordt doet er echt niet toe. Die deelnemers tekenen een contract waardoor ze toch geen poot hebben om op te staan hoe het spel verloopt en wordt aangepast tijdens het seizoen.

De deelnemers zijn gekozen dat ze allemaal inwisselbaar zijn. Net zoals bij Huis Gemaakt zal elk pand eens winnaar zijn en verliezer maar eigenlijk maakt dat weinig uit. Ook wie wint op het eind is redelijk willekeurig (althans voor vtm).

Wat meer telt zijn idd sponsors, efficiënt de zendtijd kunnen opvullen en vooral alles strak in de hand kunnen houden. Die mensen zijn dan ook meer figuranten in een vastgelegd script dan meester in hun tocht naar de winst.

Vandaag was de reclame weinig subtiel. Ruslan moest een opfrisser verloren groenten hebben en komt hij daar op een landbouwveld iemand van de Lidl tegen. Die staan toch niet echt bekend om zelf te gaan boeren. Bij andere scènes had ik het gevoel dat een instructievideo van Horeca Vlaanderen bezig was.

Die Sven komt mij enorm bekend voor. Is die nog al eens op tv verschenen?

Zeiden wij hier ook thuis dat die op iemand trekt.

Zag je ook van mijlenver aankomen dat die werkelijk niks zou kunnen.

Leek mij een te simpele jongen te zijn die niet geboren is voor horeca.

Mijn voorlopige conclusie:

- Lucien: deze hebben volgens mij nog wel potentieel om er echt iets van te maken.

- Vonk: De kok blijft gewoon arrogant, ook naar zijn medekandidaat toe die "maar" de zaal moest klaarzetten volgens hem. Qua personeelskeuze, als die kerel in de zaal dan het buikgevoel was, dan zou'k toch eens een pilleke immodium pakken want dat zag je van ver aankomen dat die kerel niet capabel was.

- Datcha: Die mensen zijn volgens mij niet gemaakt om in een gebouw te zitten. Geef ze een weide met een tentje en misschien wordt het dan nog iets.

- Myn: Tja, nul komma nul ervaring. Als je nog niet goed genoeg kan koken moet je zelfs geen resto beginnen.

Ik heb alle afleveringen gezien, maar hoe ziet de wedstrijd er nu eigenlijk uit? Wie valt af, en wanneer?

Op 2 afleveringen hadden ze allemaal al een eigen concept, logo, inrichting, en buiten Antwerpen, ook wel al direct snel personeel.

Het kabbelt wat verder, 4 koppels restaurantje zien spelen en het loopt voorlopig ook vrij vlot.

Bijzonder toevallig dat ze bij Myn ineens iemand vonden met veel ervaring die het daar wat recht houdt. Zou dat ook niet wat hulp zijn van het programma (via hun connecties)?

Verder geen jury meer gezien, of andere opgetrommelde BV's om het hele gebeuren te beoordelen, precies ook niet volgende aflevering, geen proeven en extra prijzen tussendoor, geen zicht hoe alles financieel wordt geregeld (personeel, aankopen, prijszetting).

Het zal lastig zijn om te blijven boeien vrees ik.

Ik ben ook het spoor bijster, voortbouwend op mijn vorige post. Ruslan vermeldde dat in de loop van het proces telkens een restaurant afvalt maar dat is voor de kijkcijfers minder interessant, ik zie dat enkel de laatste afleveringen gebeuren van 4 naar 3 en dan 2 in sneltempo.

Alles is al geinstalleerd en de rest is bezigheidstherapie tot op het einde iemand wint. Maar ik heb niet echt het gevoel dat het leeft. Als ik het goed begreep waren er zelfs enkele lege tafels.

Ik denk ook dat het personeel beheerd is door de productie, de duo's kunnen wat input geven maar wss zit er een groter uitzendbureau achter. Het kan ook niet anders want het moet echt allemaal razendsnel. Ik denk dat elke draaidag er te veel aan is dus dat moet in 8 weken rond zijn.

De productie had bij de eerdere edities wat financiële putten waar duo's diep in het rood gingen, dat zullen ze ook binnen budget willen houden. Het klopt dat in het verleden er een aantal afleveringen gingen rond de "Excel sheets" en "food to cost" maar dat is uit handen van de duo's genomen. Ik verwacht nu wel dat er toch 1 aflevering is waar een duo zogenaamd "in het rood" staat maar dat is gewoon om de tijd te vullen want ik denk dat ze goed in de gaten gehouden worden. Met digitale kassa's en (instant)betalingen is dat veel sneller en vooral discreter te doen wat de kijker niet ziet.

Aangezien ze in Genk nog niets te doen hadden hebben ze hen maar ingeschakeld om een reclamespot voor Philips hue lampen te maken.

Dan was er nog de reclame voor Fevertree in Kortrijk, want amai die Kingston cocktail, dat was een voltreffer, zo lekker (niet dat je ze op de tafels zag staan).

Ik zie Gent ondertussen sluiten, het mag lekker zijn of niet, met zoveel lege tafels krijgt VTM de kost er niet uit (en toont aan dat ze niet populair zijn voor een tv-publiek dat vegetarisch niet lust, herinnert wat aan dat fufu restaurant en dat is al 10 jaar geleden).

Ze irriteren mij alle 4 al dus goed gedaan productie.
Den Datch dat daar op zijn doos krijgt van zijn eigen personeel, zalig.
Het probleem van Lucien begreep ik niet echt. Die tafel van 10 laat je toch maar max 3 gerechten kiezen.

Hoeveel restaurants bestaan eigenlijk nog van de vorige seizoenen?

Enige dat ik mij kan herinneren is "mémé Gusta" in Gent.
Kookt die Guus nog? Met de asperges toen. Vond het wel leuk om te zien hoe hij hypernerveus werd als Sergio Herman zich in een kring van tien meter rondom hem bevond =) Volgens mij heette zijn maat Dries, die deed de zaal en de lijntjes cocaïne.

Kookt die Guus nog? Met de asperges toen. Vond het wel leuk om te zien hoe hij hypernerveus werd als Sergio Herman zich in een kring van tien meter rondom hem bevond =) Volgens mij heette zijn maat Dries, die deed de zaal en de lijntjes cocaïne.
Het Asparaguus avontuur ging al vlug ten onder in 2015. Guus ging werken voor Traiteur Jaco in 2017 maar daarna is elk spoor weg. Dries is verkast richting Spanje en opende blijkbaar een hostel.

Terug
Bovenaan