Min-uren bij uitdiensttreding, afgetrokken verlof??

Affinity

Active member
Beste

Even een klein vraagje, mijn vrouw had haar ontslag ingediend en haar laatste dag was zondag 9 juni.
Ze werkte in de geestelijke gezondheidszorg.

Vandaag krijgt ze plots telefoon van haar verantwoordelijke met de melding dat ze eigenlijk gisteren en vandaag verwacht werd voor een late dienst. Ze viel uit de lucht uiteraard.

Hij zei dat ze nog 8 uur verlof staan heeft en dit zal gebruiken om vandaag te compenseren, en de minuren van gisteren (omdat ze -16 uur stond in totaal blijkbaar??) zouden dan verrekend worden.

Ze had een collega gebeld die aan het werk is en die wist van niets dat mijn vrouw zogezegd 2 late diensten moest komen doen….

Something fishy going on..

Mijn vraag is dus: wat met die minuren??? Verantwoordelijkheid werkgever? Moet ze die terugbetalen? Mag hij verlof wegnemen om die uren te compenseren??

Alvast bedankt voor de info..

Beste

Even een klein vraagje, mijn vrouw had haar ontslag ingediend en haar laatste dag was zondag 9 juni.

Vandaag krijgt ze plots telefoon van haar verantwoordelijke met de melding dat ze eigenlijk gisteren en vandaag verwacht werd voor een late dienst. Ze viel uit de lucht uiteraard.

Hij zei dat ze nog 8 uur verlof staan heeft en dit zal gebruiken om vandaag te compenseren, en de minuren van gisteren (omdat ze -16 uur stond in totaal blijkbaar??) zouden dan verrekend worden.

Ze had een collega gebeld die aan het werk is en die wist van niets dat mijn vrouw zogezegd 2 late diensten moest komen doen….

Mijn vraag is dus: wat met die minuren??? Verantwoordelijkheid werkgever? Moet ze die terugbetalen? Mag hij verlof wegnemen om die uren te compenseren??

Als haar laatste dag volgens de opzegbrief 9 juni was, dan kan ze op 12 juni niet verwacht worden om te komen werken he.
Het klinkt vooral als een verantwoordelijke die zijn planning verkeerd heeft gemaakt...

te weinig info.

Die zondag 9 juni, was dat dan met onderling akkoord uit dienst gegaan? zoja dan is er geen enkele recuup/minuren meer van doen.

Of is dit de uitgerekende stop datum na opzegbrief verstuurd te hebben? Dan kan het wel nog zijn dat ze nog tot gisteren moest gaan, omwille van opgeschoven (niet meegetelde ) opzeg dagen.
Is ze bv. ziek geweest in die opzeg tijd? Want ik dacht dat ziekte de opzeg deed opschuiven, indien ze werd ontslagen. Anders zou het beetje makkelijk zijn natuurlijk: Je wordt ontslagen, 9 weken opzeg, en je brengt 9 weken ziektebriefje binnen...

Als haar laatste dag volgens de opzegbrief 9 juni was, dan kan ze op 12 juni niet verwacht worden om te komen werken he.
Het klinkt vooral als een verantwoordelijke die zijn planning verkeerd heeft gemaakt...
Ja dat is ook ons gevoel, maar het feit dat hij dan plots spreekt van minuren en aftrekken van loon en 1 verlofdag wegnemen…. Ze voelt haar plots extreem aangevallen…

te weinig info.

Die zondag 9 juni, was dat dan met onderling akkoord uit dienst gegaan? zoja dan is er geen enkele recuup/minuren meer van doen.

Of is dit de uitgerekende stop datum na opzegbrief verstuurd te hebben? Dan kan het wel nog zijn dat ze nog tot gisteren moest gaan, omwille van opgeschoven (niet meegetelde ) opzeg dagen.
Dat was de wettelijke laatste dag na een opzegtermijn van 9 weken.

Waarom zouden opzegdagen niet meetellen?

Dat was de wettelijke laatste dag na een opzegtermijn van 9 weken.

Waarom zouden opzegdagen niet meetellen?
Ziek geweest bv?

De oorspronkelijk gegeven opzegtermijn zal met alle dagen van ziekteverlof verlengd worden. Loopt je opzegtermijn bijvoorbeeld tot 31 maart en ben je tijdens deze termijn 10 dagen ziek, dan zal je opzegtermijn met 10 dagen verlengd worden en dus pas eindigen op 10 april.

bron: jobat.

Ziek geweest bv?

De oorspronkelijk gegeven opzegtermijn zal met alle dagen van ziekteverlof verlengd worden. Loopt je opzegtermijn bijvoorbeeld tot 31 maart en ben je tijdens deze termijn 10 dagen ziek, dan zal je opzegtermijn met 10 dagen verlengd worden en dus pas eindigen op 10 april.

bron: jobat.

En ik vind op jobat:

Als je zelf ontslag neemt​

Als je als werknemer zelf je opzeg gegeven hebt, wordt de opzegtermijn nooit verlengd, ongeacht hoe lang je ziek bent.

Jouw info is dus voor als je ontslagen bent.

Best verwarrend :D
Volgens mij inderdaad enkel als je ontslagen wordt, maar goed, is niet van tel want uw vrouw gaf zelf haar ontslag.

Maar misschien zijn er andere zaken die haar opzeg deden verlengen. Geen idee wat die zouden zijn..

Vandaag krijgt ze plots telefoon van haar verantwoordelijke met de melding dat ze eigenlijk gisteren en vandaag verwacht werd voor een late dienst.
Wat ik mis in het relaas: is die verantwoordelijke er zich terdege van bewust dat er gisteren en vandaag geen arbeidsovereenkomst meer is?

Prestaties leveren na de einddatum van de arbeidsovereenkomst betekent in principe dat er een nieuwe arbeidsovereenkomst wordt gesloten van onbepaalde duur.

Opzeg kan niet verlengd worden wanneer je zelf ziek bent. Einddatum is en blijft einddatum.
Met andere woorden: vakbond contacteren. Verlof mag ook nooit zonder akkoord zomaar ingezet worden. En al helemaal niet om een fout van een ander op te lossen.

Opzeg kan niet verlengd worden wanneer je zelf ziek bent. Einddatum is en blijft einddatum.
Met andere woorden: vakbond contacteren. Verlof mag ook nooit zonder akkoord zomaar ingezet worden. En al helemaal niet om een fout van een ander op te lossen.

Maja zijn we dan 100% zeker dat het een fout is geweest van hem? Die -uren waar hij van dreigde af te houden van loon en alvast 1 dag verlof van te af te nemen… wat klopt daar allemaal aan zijn verhaal?

We willen terug contact opnemen en hem met de feiten op de neus drukken, want geen idee wat hij nu gaat proberen of kan/mag.

Heeft ze mss bepaalde weken minder gewerkt dan op het contract staat? Hier werken we ook met min en plus uren maar dat is ten alle tijden duidelijk hoeveel je er hebt (sommige weken werk je meer uren, andere minder).

Maar dan moeten ze dat wel op voorhand laten weten vind ik ook, weet de regels zelf ook niet.

Maja zijn we dan 100% zeker dat het een fout is geweest van hem? Die -uren waar hij van dreigde af te houden van loon en alvast 1 dag verlof van te af te nemen… wat klopt daar allemaal aan zijn verhaal?

We willen terug contact opnemen en hem met de feiten op de neus drukken, want geen idee wat hij nu gaat proberen of kan/mag.
Hij kan altijd dreigen met haar te ontslaan als ze niet komt opdagen. :unsure:

Neen even serieus: Je wil gewoon weten of ze nog een stukje van haar salaris kunnen inhouden ?
En ik zou al zeker helemaal niks terugbetalen. Dat ze maar naar de rechtbank stappen voor een scheet dan.
Ik zou zeggen: Gewoon naar de vakbond stappen en klaar.

Ik zou no way haar ook nog wat dagen extra laten werken. Ze moest eens een ongeluk krijgen op het werk: Dan is ze onverzekerd.

Heeft ze mss bepaalde weken minder gewerkt dan op het contract staat? Hier werken we ook met min en plus uren maar dat is ten alle tijden duidelijk hoeveel je er hebt (sommige weken werk je meer uren, andere minder).

Maar dan moeten ze dat wel op voorhand laten weten vind ik ook, weet de regels zelf ook niet.

Gohja het is zorg he. Ze heeft een planning en tegen de week er is is die planning volledig anders. Niemand wil daar nachtwerk doen en de vaste persoon was ziek, dus mijn vrouw springt dan altijd in. Dus heel haar uurrooster is dan weer door elkaar gegooid.

We zijn gewoon geschrokken van die verantwoordelijke zijn telefoontje en de manier waarop hij vertelde en “dreigde”.

Als zij uit dienst is mag zij na uitdienstdatum helemaal niet meer werken. Of dat er nu een personeelstekort is of niet.
Is de ontslagbrief officieel bezorgd op één van de gekende manieren?

Zeker geen minuut extra presteren, anders is zoals didymus zegt er mogelijks een groot probleem met het ontslag die er mogelijks geen zal zijn.

Ivm minuten: indien bediende (of in maandloon betaald) en de minuten komen er niet door geweigerde uren door de werknemer, dan mogen die niet verrekend worden.
Indien arbeider per uur betaald zijn er sowieso geen minuren van toepassing

Beste

9 juni 2025 was een maandag
(Moest het zondag 8 zijn: je kan eisen dat ze de maandag nog betalen, feestdag na uit dienst binnen 30 dagen als je geen ander werk hebt)

Als er geen ontslag omwille van dringende reden is, geldt dat van die feestdagen bij mijn weten niet wanneer je zelf ontslag neemt. Als ik het opzoek, lees ik ook dat het in dit geval niet van toepassing is...?

Terug
Bovenaan