Neen, ik leg uit wat de oorzaak is van het systeem. Als jij een systeem op poten kan zetten dat werkt volgens uw principes en waar de zwakkeren niet de neiging hebben om in opstand te komen. Dan is dat een alternatief dat kan werken. Maar het geschetste systeem werkt zo al millenia.
Er is al minstens één meer dan werkend voorbeeld in deze thread gekomen, die het op alle vlak ettelijke malen beter doet dan België. Dat dat genegeerd wordt bij monde van een langgerekt "kan niet, mag niet, anders moet jij alles maar eens gaan uitleggen", maakt daarin mijn zaak niet.
Dat ik één en slechts één principe voorsta, is ook in jouw geval trouwens projectie (net zoals andere pappenheimers hier), maar ook dat maakt mijn zaak niet.
De essentie van de rest van je betoog valt samen te vatten tot "ik vind het geen slecht systeem, en ik zie niets anders". Dat is je volste recht, maar dat is geen bijster doorslaggevend argument om iedereen die vooral moet bijdragen in zo'n systeem, mee te overtuigen.
Ja. Hoe kan iets ideologische nietszeggendheid zijn als de geschiedenis vol staat van dit type van gevallen?
Omdat het dat simpelweg is. Als je grootste argument pro de Belgische systematiek, die moet dienen om alle netto-financiers te overtuigen om gezwind verder te doen letterlijk niet meer is dan "het is dat, of de kop er af", dan heb je niet alleen geen case, dan verwar je bovendien blinde ideologie met eenvoudige oorzaak-gevolgtrekkingen.
Maar als we het dan toch over geschiedenis hebben: er is nog geen één regime groot geworden met een dictatuur in welke vorm dan ook. Niet met de dictatuur van het proletariaat, niet met de dictatuur van de aristocratie (niet met de dictatuur van wie dan ook for that matter - zelfs farao's en keizers hadden dat door). Beiden hebben historisch gezien alleen maar gefaald, dus vooraleer je de eerste vorm als een argument gaat voeren...
Elk systeem is daarop gebaseerd. Het is echter makkelijk om te kwijlen naar een ander systeem wanneer je de rechten en plichten van dat ander systeem niet hebt moeten ondergaan maar er rechtstreeks kan inrollen op het hogere/hoogste niveau.
Net zoals het makkelijk is er op te vertrouwen dat je systeem wel betaalbaar blijft, zolang je er maar voor zorgt dat niemand uit het systeem kan stappen, ipv het systeem inherent aantrekkelijk genoeg te maken zodat niemand uit zichzelf wil opstappen, no matter welke positie in het systeem hij/zij bekleedt?
De tweede helft van de voorbije eeuw hangen aan de lijn met wat voorbeelden die aantoonden dat dat niet werkt...
Maar goed, zoals ik zei, fine by me, ik kijk wel toe vanop een afstand.