Minister stopt project digitalisering politie

Oldskooler

Well-known member

hihi

Het zoveelste IT-project van de overheid, geld down the drain.

Uiteindelijk werkt dat ook niet.
Men trekt een blik IT-consultants open, die allemaal beginnen te freewheelen. Een verloop dan nog eens door de jaren heen.

Een blik juniors tussentijds er nog eens op.
Die analisten hebben geen voeling met de dagelijkse werking, en zitten maar zaken te verzinnen waar niemand zit op te wachten.
Elke scheet moet natuurlijk wel gefactureerd worden.

hihi

Men trekt een blik IT-consultants open, die allemaal beginnen te freewheelen. Een verloop dan nog eens door de jaren heen.

Die analisten hebben geen voeling met de dagelijkse werking, en zitten maar zaken te verzinnen waar niemand zit op te wachten.
Momenteel is politiezone Antwerpen bezig heel het politielandschap te veroveren met hun eigen softwaren genaamd "Focus". In het begin was het gelimiteerd, maar om de zoveel tijd komt er een nieuwe module uit welke nieuwe toevoegingen doet, gaande van plannen tekenen, opvolgen van personen met tijdelijke maatregelen tot het beheren van evenementen.

Dingen die vroeger allemaal via aparte applicaties moesten passeren, gebeuren nu al via één centrale applicatie.

Het zou me dus niet verbazen dat Antwerpen de leiding zal overnemen en de lang benodigde digitale vernieuwing tot een goed einde zal brengen.

Kijk maar naar het nieuwe politie uniform, het is op zich Antwerpen welke de leiding hierin heeft genomen.

Momenteel is politiezone Antwerpen bezig heel het politielandschap te veroveren met hun eigen softwaren genaamd "Focus". In het begin was het gelimiteerd, maar om de zoveel tijd komt er een nieuwe module uit welke nieuwe toevoegingen doet, gaande van plannen tekenen, opvolgen van personen met tijdelijke maatregelen tot het beheren van evenementen.

Dingen die vroeger allemaal via aparte applicaties moesten passeren, gebeuren nu al via één centrale applicatie.

Het zou me dus niet verbazen dat Antwerpen de leiding zal overnemen en de lang benodigde digitale vernieuwing tot een goed einde zal brengen.

Kijk maar naar het nieuwe politie uniform, het is op zich Antwerpen welke de leiding hierin heeft genomen.
Inhouse kennis wsl. Eigen IT-dienst met ervaren rotten die zowel technisch als met de business mee zijn. Geen vluchtige consultants die wat rondfladderen.
En stelselmatig opgebouwd.

Ik moet u teleurstellen, er is tot op heden nog geen enkel IT project tot een goed einde gebracht, het eindigt immers altijd met meer IT, tot op een punt dat men het opgeeft.

Ik moet u teleurstellen, er is tot op heden nog geen enkel IT project tot een goed einde gebracht, het eindigt immers altijd met meer IT, tot op een punt dat men het opgeeft.
Dat is niet per se een slecht ding. Ik doe zeer veel CI/CD projecten die tot in het oneindige lopen omdat ze nog steeds kunnen verbeteren en vernieuwen.
Zeker bij de overheid veranderen zo vaak dingen dat dat mij niet abnormaal lijkt.

Dat is niet per se een slecht ding. Ik doe zeer veel CI/CD projecten die tot in het oneindige lopen omdat ze nog steeds kunnen verbeteren en vernieuwen.
Zeker bij de overheid veranderen zo vaak dingen dat dat mij niet abnormaal lijkt.
Je zegt daar zoiets, overheid is een mooi voorbeeld - het aantal sites en applicaties is niet meer bij te houden, veel mensen moeten al een cursus volgen op er gewoon iets te vinden of aan te vragen. IT zou alles eenvoudiger en duidelijker moeten maken. Een doolhof zonder weerga, veel verschillende lay-outs, links naar andere sites en applicaties, gebrek aan overzicht en structuur.

Dat komt nooit meer goed

Het is toch genuanceerder dan: Alle externen bij de overheid zijn onbekwaam. Er zitten er wel tussen maar niet elke externe is zo. Er lopen wel meer zaken mis. Ik ben externe en ikzelf (extern) en een interne developer hebben op een bepaald moment aan de alarmbel moeten trekken. Voor project X bleek er nadat wij dit nakeken, reeds 9 maand lang amper 1 projectmanager en 1 dev op te werken. En den business die rechtstreeks met de dev communiceerde. :unsure: Een grote WTF.

Sinds begin deze maand werken er tevens part-time 1 analist en 1 tester (ikzelf) aan dat project. Maandenlang is er dus helemaal geen documentatie geschreven en is er ook niks getest. We zitten in sprint K en sprint A tem J zijn gewoon 'leeg'. :unsure: Het ergste van al = Alle projecten (een tiental) die men volop aan het ontwikkelen zijn (met harde deadlines), moeten aansluiten op project X. Werkt project X niet? Dan zal er straks over enkele maanden 'niks' werken. (Daarom dat ik en die collega er op uitgekomen zijn hé. Ineens sprak met over project X en toen begon het ons te dagen)

Maar het is toch eigenlijk niet mijn taak als tester, om ervoor te zorgen dat de correcte mensen op het juiste project gezet worden? Dat is de taak van één of andere PO niet? Maar die mens lag blijkbaar te slapen. Ik probeer dit nu recht te trekken. Plezant hoor (not).

Dit dus. Maar dat is ook deel van het probleem. We hebben een jaar enorm hard gewerkt aan een project, ne GO gekregen en ineens is de wet helemaal aangepast. Hop. Héél dat project gewoon recht de vuilnisbak in! :wallbash:

Oorzaak failure: De onbekwaamheid van het team? Ik denk het niet. Het project was tijdig klaar Maar het was ineens 'niks' meer waard.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan