Mobiliteit in campagnes: flitstolerantie, kilometerrijden, eigen wagen

Excuseer, ik zeg toch net dat het geheel bekeken moet worden, niet enkel dit 1 aspect. Zie mijn voorbeeld van subsidies van kinderopvang, (maar dat zal je waarschijnlijk gemist hebben, als ik je ook even rechtstreeks mag aanspreken).
Jij en een aantal anderen halen inderdaad de koterij aan. Je spreekt zelfs op deze pagina over andere lastenverlagingen... zeker akkoord... maar worden dit dan lastenverlagingen voor de getroffen groep om dit nagenoeg volledig te compenseren? Of verdeeld over iedereen zoals hier berichten passeren, terwijl de andere uitgedeelde zaken aan die koterij, waar deze groep niet van geniet, ongemoeid verder blijven bestaan? Want dan is dit uiteindelijk een slecht verdoken extra belastingverhoging voor de groep met een bedrijfswagen, terwijl die net is ingevoerd om daar de lasten op de loonkosten te verminderen (terwijl die voor andere groepen op andere manieren, op hun behoeftes, verlaagd werden). Dat tweede is is dan enkel de koterij rond het geld van de bedrijfswagens (dus maar koterij rond 1 aspect in mijn beschrijving).
Je eerder bericht op deze pagina hint eerder naar dat tweede door enkel over de gemiddelde werknemer te spreken. Dus wil je enkel de koterij rond de bedrijfswagens en dat budget op de schop, of het hele systeem dat met haken en ogen aan elkaar is gebreid, ook die waar andere doelgroepen het voordeel genieten om het geheel recht te trekken?

Vind je het trouwens vreemd dat iemand in de bres springt voor een topic waar je een deel van zijn loon wil verdelen onder anderen (het enige waar ik zelfs eens aan de positieve kant van de rekening zit)? Lijkt me nog logisch, er zijn al vaker stakingen geweest als er sprake was van belastingverhogingen, en dat is in dit topic nog niet aan de orde.
En vergis je niet, zelfs als ze alles terug verdelen, zal ik verliezen, maar de herverdeling gaat in mijn ogen wel rechtvaardiger zijn (waarom moet iemand met een hoger inkomen meer betalen voor zijn kind dan een ander? Dat kind eet en drinkt hetzelfde.)

Er zijn zo trouwens nog thema's waarvoor ik in de bres spring (dus ook waar ik niet aan de ontvangende kant zit, zie kinderverblijven), maar als ik dat hier neerschrijf, gaan we zeer ver weg van het topic... dus in deze thread over mobiliteit en eigen wagen schrijf ik inderdaad meer richting dit ene onderwerp. Ik vind het dan ook niet abnormaal dat hier niet specifiek besproken besproken wordt wat anderen van die andere topics vinden, maar haalde het wel aan voor de bredere context.

Dat grotere wagens meer verbruiken en plaats innemen dan kleine wagens van diezelfde generatie is haast vanzelfsprekend. Maar dat is niet wat ik schrijf.
Ik vergelijk de grote nieuwe met de oude kleine. Door efficiëntiewinsten kan het zijn dat de nieuwe grotere wagen net efficiënter is dan de kleine wagen met oude technologie.
Anderzijds kon ik in het huidig aanbod kiezen van bij mijn iets kleiner model te blijven met een geschat verbruik van 19kWh/100km, of een die 15cm groter/langer is, maar een verbruik heeft van 15kWh/100km (al is dit eerder een uitzondering op de bovenstaande regel, die ik ook wel in lijn volg).
(Voor volledigheid: andere kleine elektrische wagens hadden ofwel een te klein rijbereik voor de dienstreizen, en de ene kleinere dat dan nog kon, mocht ik na de testrit terug een week op krukken lopen door door mijn knie te gaan bij de te lage uitstap).

En nee, ze zijn (vaak) niet het enige alternatief, dat klopt. Maar als het kan, zou je je passagiers op de achterbank toch ook de extra beenruimte geven? Twee tieners in een Fiësta of een Focus, wat kies je dan? Via de catalogusprijs en het VAA betaal je ook meer voor dat extra comfort dan. En hier zit dat verschil in leaseprijs in onze eigen bijdrage meegerekend, dus mogen er zelf ook aan bijdragen dat we een grotere kiezen... (Eerlijkheidshalve: een aantal van deze grotere wagens zijn gegeerd op de tweedehandsmarkt, waardoor de leaseprijs dan in de buurt ligt van het kleinere model.)
Komt dan nog de beperking van modellen die worden opgelegd bij de tools van de werkgever (dus zelfs als ik wil kan ik de Fiësta niet nemen), dat zal de gemiddelde grootte ook wel wat omhoog drijven.
1. Door je framing in je vorige post gaf je (voor de tweede keer) aan dat "anderen op de salariswagen focussen". Dat is gewoon niet het geval. Stel het dan ook zo niet voor.

2. Salariswagens afschaffen is geen verdoken belastingsverhoging. Salariswagens zijn een weinig verdoken belastingsverlaging voor een willekeurige groep. (Ik wil maar zeggen, het is maar hoe je het bekijkt.)

3. Je blijft de groep "personen met salariswagens" beschouwen als een zeer homogene groep betergegoeden. Dat helpt de discussie niet want dat is niet het geval. Je kunt het nooit hetzelfde maken voor iedereen, want iedereen is anders.

4. Dat je in de bres springt voor je eigen portefeuille vind ik zeker niet vreemd. Ik vind alleen dat we de discussie wel eerlijk moeten voeren en dat je dat dan gewoon zo moet zeggen en er geen drogredenen bij moet halen. Laat ons wel de discussie eerlijk voeren.

5. Correct, je kiest zelf voor een grotere/zwaardere/duurdere/... wagen omdat dit fiscaal interessant gemaakt is. En daarbovenop heb je inderdaad nog effecten dat bepaalde grotere wagens meer restwaarde behouden op de tweedhandsmarkt (vaak in het buitenland). Maar ja, als jij je passagiers meer beenruimte wilt geven, dan zou ik het logisch vinden dat jij daar volledig(!) voor betaald.

Kijk, het is gewoon heel simpel. Er is objectief gezien, niets logisch aan het systeem.

Waarom zouden we loon in de vorm van willekeurige goederen fiscaal voordeliger maken? Moeten we dat voor frigo's ook gaan doen? Dat je werkgever je in frigo's gaat betalen? Dan zal het wellicht ook wel eerder een energiezuinig model zijn, maar tegelijkertijd denk ik dat mensen dat nog veel meer voor het groot amerikaans model gaan. Waarom is dat soort beleid iets gewenst? Ik begrijp dat het voor u iets persoonlijk is. Ik heb daar alle begrip voor. Maar ik probeer het juist vanuit een afstand te bekijken. Voor de maatschappelijke impact. Voor het totaalplaatje.

Dat er af en toe fiscale maatregelen zijn die een sturende werking hebben, dat vind ik niet zo vreemd. Maar dan moet het best niet direct in het loon bij de werkgever zitten, dan is het beter iets algemener.

Hoe de "meer inkomsten" van het afschaffen van deze fiscale stimulans dan aangewend moeten worden is een andere discussie die er los van staat, maar er inderdaad niet los van kan bekeken worden. Maar voor op uw vraag te antwoorden : Het is wettelijk gezien gewoon niet mogelijk om dit één op één te vergoeden. Dan zal het grondwettelijk hof wel in actie schieten. Ik bedoel, waarom zou persoon A die 6000 bruto verdient 4500 netto krijgen en persoon B die hetzelfde verdient 3500 euro netto?

Laatst bewerkt:
Ik vind het wel extreem vreemd dat je allemaal verwijten naar mij slingert, terwijl je eigenlijk gewoon cijfers aanhaalt die mijn punt gewoon steunen. Ik reageerde op :

Het is duidelijk wel realistisch. Punt. Welk westers land je daar voor neemt om in de data te duiken is weinig relevant. Zijn jouw data hiervoor correcter en relevanter. Ja, wellicht. Maar ik vergeleek geen landen.

(Als je over het semantische "honkvast" valt : Dan mag je opnieuw wat data gaan opzoeken over verhuizen onder de kerktoren. ;) Dat verhuizen is in functie van verhuizen voor de locatie voor mobiliteit er eigenlijk uit te filteren. )
Welke verwijten? Ik duidt enkel dingen die je zelf zegt. Mijn antwoord was hierop:

In België zijn we extreem honkvast in vergelijking met andere landen en is. Random artikel van het internet over verhuizen in de states :
According to Steinway Moving and Storage, the average American moves 11.7 times in their life.

Want je komt er nu wat dingen bijsleuren die niks te maken hebben met wat je hiervoor zei.
Wat er in je post stond blijft nog steeds waarop ik reageerde:
Je bron is twijfelachtig en niet bepaald betrouwbaar.
Je doet een stelling over België zonder dit te kunnen staven. Het is nog steeds niet aan mij om er data over op te zoeken of het aan te tonen, jij deed de stelling.
Nu extra criteria erbij sleuren is een beetje vreemd. En je kan het semantiek noemen, maar als er nu opeens voor jou dingen uitgefilterd moeten worden, dan is je random opgezochtte getal uit de VS ook nutteloos. Want er staan zelfs letterlijk 2 voorbeelden van de 11 in "in the same city" of "in the same town" en voor een deel anderen is het niet gespecifiëerd.
Je vergelijkt duidelijk wel specifieke landen want je hebt het specifiek over België en de VS.

En dan negeer je de rest van mijn post (en die waarnaar ik verwees ook nog eens). Er zijn zoveel meer factoren die meespelen dat in België gewoon vrij uniek is. Oppervlake en afstand woon-werk is al aangehaald, en het merendeel speelt daar op in. Maar laten we er nog een paar bij nemen.
Bevolkingsdichtheid, België staat op de 38e plaats (van de 250 landen opgenomen) qua bevolkingsdichtheid volgens het Demographic Yearbook van de UN.
Hier komt dan iets bij dat moeilijk in cijfers te brengen is, maar ook een grote impact heeft: beschikbaarheid van woonplaatsen. Tof dat je wilt dat mensen naar 10km van hun werkplaats willen verhuizen maar dat is om verschillende redenen niet altijd mogelijk. Zo spelen aanbod op de vastgoedmarkt en specifieke locatie een belangrijke rol. Zeker sinds heel veel werkgelegenheden geconcentreerd liggen in België (bijvoorbeeld Brussel en de havens). Dan is het onrealistisch dat iedereen die daar werkt binnen een straal van 10km zou wonen.

Bereikbaarheid. België zit bij de hoogste ter wereld qua dichtheid van het wegennet. Volgens The World Factbook van de CIA op plaats 15 van de 225 opgenomen, dit in km wegen per 100km². Ook qua openbaar doen we het niet slecht, we staan op de 9e plaats qua kilometers spoor/oppervlakte volgens wikipedia.
Dagelijkse pendeltijd valt gemiddeld nog mee in België. We zitten maar licht boven het Europese gemiddelde. En ongeveer hetzelfde als in de VS. België: 28minuten ; VS: 27,6minuten. En het verschil is er enkel omdat afgerond wordt op geheel getal, als we dat voor de VS ook doen, is het gelijk op 28minuten.

Als je andere factoren mee in rekening brengt (en er zullen er nog veel zijn buiten diegene die ondertussen al aangehaald zijn), dan is het voor veel mensen doenbaar om gewoon te pendelen. En dit pendelen is gemiddeld gezien niet veel meer dan de rest van Europa of zelfs de VS dat je hiervoor aanhaalde. Maar je kan een land zo groot als een zakdoek met op zich goede opties om te pendelen moeilijk gaan vergelijken met andere landen. Zeker als je andere factoren mee in rekening brengt die moeilijk in cijfers uit te drukken zijn.
En wat jij realistisch vindt, is daarom niet de consensus onder de bevolking. En zou in andere landen niet eens een reden om te verhuizen zijn voor de bevolking daar.

Welke verwijten? Ik duidt enkel dingen die je zelf zegt. Mijn antwoord was hierop:

Want je komt er nu wat dingen bijsleuren die niks te maken hebben met wat je hiervoor zei.
Wat er in je post stond blijft nog steeds waarop ik reageerde:
Je bron is twijfelachtig en niet bepaald betrouwbaar.
Je doet een stelling over België zonder dit te kunnen staven. Het is nog steeds niet aan mij om er data over op te zoeken of het aan te tonen, jij deed de stelling.
Nu extra criteria erbij sleuren is een beetje vreemd. En je kan het semantiek noemen, maar als er nu opeens voor jou dingen uitgefilterd moeten worden, dan is je random opgezochtte getal uit de VS ook nutteloos. Want er staan zelfs letterlijk 2 voorbeelden van de 11 in "in the same city" of "in the same town" en voor een deel anderen is het niet gespecifiëerd.
Je vergelijkt duidelijk wel specifieke landen want je hebt het specifiek over België en de VS.

En dan negeer je de rest van mijn post (en die waarnaar ik verwees ook nog eens). Er zijn zoveel meer factoren die meespelen dat in België gewoon vrij uniek is. Oppervlake en afstand woon-werk is al aangehaald, en het merendeel speelt daar op in. Maar laten we er nog een paar bij nemen.
Bevolkingsdichtheid, België staat op de 38e plaats (van de 250 landen opgenomen) qua bevolkingsdichtheid volgens het Demographic Yearbook van de UN.
Hier komt dan iets bij dat moeilijk in cijfers te brengen is, maar ook een grote impact heeft: beschikbaarheid van woonplaatsen. Tof dat je wilt dat mensen naar 10km van hun werkplaats willen verhuizen maar dat is om verschillende redenen niet altijd mogelijk. Zo spelen aanbod op de vastgoedmarkt en specifieke locatie een belangrijke rol. Zeker sinds heel veel werkgelegenheden geconcentreerd liggen in België (bijvoorbeeld Brussel en de havens). Dan is het onrealistisch dat iedereen die daar werkt binnen een straal van 10km zou wonen.

Bereikbaarheid. België zit bij de hoogste ter wereld qua dichtheid van het wegennet. Volgens The World Factbook van de CIA op plaats 15 van de 225 opgenomen, dit in km wegen per 100km². Ook qua openbaar doen we het niet slecht, we staan op de 9e plaats qua kilometers spoor/oppervlakte volgens wikipedia.
Dagelijkse pendeltijd valt gemiddeld nog mee in België. We zitten maar licht boven het Europese gemiddelde. En ongeveer hetzelfde als in de VS. België: 28minuten ; VS: 27,6minuten. En het verschil is er enkel omdat afgerond wordt op geheel getal, als we dat voor de VS ook doen, is het gelijk op 28minuten.

Als je andere factoren mee in rekening brengt (en er zullen er nog veel zijn buiten diegene die ondertussen al aangehaald zijn), dan is het voor veel mensen doenbaar om gewoon te pendelen. En dit pendelen is gemiddeld gezien niet veel meer dan de rest van Europa of zelfs de VS dat je hiervoor aanhaalde. Maar je kan een land zo groot als een zakdoek met op zich goede opties om te pendelen moeilijk gaan vergelijken met andere landen. Zeker als je andere factoren mee in rekening brengt die moeilijk in cijfers uit te drukken zijn.
En wat jij realistisch vindt, is daarom niet de consensus onder de bevolking. En zou in andere landen niet eens een reden om te verhuizen zijn voor de bevolking daar.
Graag stoppen met me woorden in de mond te leggen. Je bent heel goed met je blindstaren op cijfers, maar de clue volledig missen.

Ik reageerde op "Vaak verhuizen is niet realistisch."

De zaken die jij me hier in de mond legt heb ik niet gezegd. Dat je dan ook nog eens moet doordrammen op de bron, terwijl ik dit zelf al erken vind ik dan verder ook kinderachtig en totaal niets toevoegen en langs mijn punt reageren. Ja natuurlijk negeer ik 99% van je post. Omdat je gewoon langs de kwestie reageert.

"Vaak verhuizen is niet realistisch." --> Ik ga hier niet mee akkoord. Hier zeg je zelfs zelf totaal niets over. Dat is de thread waar ik op reageerde. Dus ja, ik negeer hetgeen je mij in de mond legt.

Fijn dat je mijn punt bevestigd, minder fijn, de manier waarop je dit doet.

Laatst bewerkt:
1. Door je framing in je vorige post gaf je (voor de tweede keer) aan dat "anderen op de salariswagen focussen". Dat is gewoon niet het geval. Stel het dan ook zo niet voor.
In dezelfde post dit zeggen, maar dan de alle andere zaken die ik errond breng terug doodzwijgen of ze gewoon afdoen als drogredenen zonder argumenten. Geef dan zaken buiten dat kader of kom met argumenten op de zaken die ik buiten dat kader aanhaal. Ik probeer het frame te doorbreken, ga er dan op zijn minst op in en ik kan de uitspraak niet meer doen.
Een aantal zaken kan je eventueel nog loskoppelen (zal ik deze keer proberen te doen, ook al sta ik daar niet achter omdat het geheel dan terug opgebroken wordt), maar lang niet alles aangezien ze direct gelinkt zijn aan de reden dat de bedrijfswagens er zijn.

2. Salariswagens afschaffen is geen verdoken belastingsverhoging. Salariswagens zijn een weinig verdoken belastingsverlaging voor een willekeurige groep. (Ik wil maar zeggen, het is maar hoe je het bekijkt.)

3. Je blijft de groep "personen met salariswagens" beschouwen als een zeer homogene groep betergegoeden. Dat helpt de discussie niet want dat is niet het geval. Je kunt het nooit hetzelfde maken voor iedereen, want iedereen is anders.
Nee, nooit 100%, maar het deel dat een bedrijfswagen heeft, en ook onder die andere verminderde maatregelen valt, zal ook miniem zijn. Daar zit toch net die koterij die aanhaald wordt waar verschillende maatregelen naast elkaar in het leven zijn geroepen om iedereen iets te geven. Ik zeg dus: pak dat allemaal ineens aan, niet enkel het aspect van de bedrijfswagens en de budgetten die daarmee gepaard zijn.

Maar goed, laten we ons dan eens enkel op de salariswagens focussen en waarom deze er ooit gekomen zijn, namelijk niet om een vervuilende maatregel te promoten, maar:
  1. De bedrijven de kans geven om de de loonkosten te drukken, waarbij de salariswagen als een onderdeel van de verloning zit die gegeven werd ipv een pure bruto loonsverhoging, zodat er minder bedrijfsvoorheffing op zit. Dus een lastenverlaging voor de bedrijven (en in eerste instantie niet een groep mensen).
    Werkgevers blij, want de loonkosten stijgen minder door. Werknemers in deze categorie blij, want ze krijgen ook (onrechtstreeks) iets van de regering.
  2. Het steunen van de Belgische auto-industrie en het zekerstellen van de bijbehorende werkgelegenheid.
Dat tweede is een grotendeels voorbijgestreefde zaak aangezien minder en minder van de bedrjfswagens in België van de band rollen, maar het eerste? Je kan deze niet afschaffen zonder op zijn minst het equivalente bruto loonpakket van die loonsverhoging van deze mensen terug te compenseren, aangezien je dan effectief een deel van het salaris van deze mensen wegneemt (verder in de post meer hierover).

Het wegnemen van een verlaging is inderdaad terug een verhoging, daar kunnen we het inderdaad over eens zijn. Dan is het maar de vraag welke referentie je neemt. Ik neem de referentie die dit nu voor mij zou betekenen.

4. Dat je in de bres springt voor je eigen portefeuille vind ik zeker niet vreemd. Ik vind alleen dat we de discussie wel eerlijk moeten voeren en dat je dat dan gewoon zo moet zeggen en er geen drogredenen bij moet halen. Laat ons wel de discussie eerlijk voeren.
Het is niet omdat jij niet akkoord bent met een ander, dat je het zonder meer als een drogreden kan wegzetten. Dus eerlijkheid van jouw kant zou je ook sieren om aan te geven waarom je het als een drogreden bestempelt. Zoals ik al zei: substantieel reageren op de zaken buiten het kader.

5. Correct, je kiest zelf voor een grotere/zwaardere/duurdere/... wagen omdat dit fiscaal interessant gemaakt is. En daarbovenop heb je inderdaad nog effecten dat bepaalde grotere wagens meer restwaarde behouden op de tweedhandsmarkt (vaak in het buitenland). Maar ja, als jij je passagiers meer beenruimte wilt geven, dan zou ik het logisch vinden dat jij daar volledig(!) voor betaald.
Nee, je kiest voor die grotere omdat je het nu kan veroorloven. Die grotere wagen kost, zelfs al is het fiscaal voordelig, nog steeds meer dan het kleinere model voor de gebruiker. Geef de personen met die bedrijfswagen en passagiers geen bedrijfswagen maar de bruto vergoeding ervoor, dan zal een groot deel hiervan ook die grotere wagen kiezen voor het comfort van zijn passagiers, aangezien het budget ervoor er is. Dit enkel op het fiscale voordeel steken lijkt me niet correct... Tenzij je het wegnemen van de salariswagen gewoon niet gaat compenseren, maar dan leg je deze mensen een loonsverlaging op (nog verder in de post kom ik hier weer op terug).

Maar de gebruiker dan volledig zelf laten betalen kan ik mee akkoord gaan, als je dat dan over de hele lijn doortrekt. Afschaffen van alle cafetariaplannen, fietsleasing via bedrijf (want ook daar worden duurdere fietsen mee in de plaats gekocht dan ze privé zouden doen),... Hoe ver mogen we dit dan trekken? En trekken we dit ook door naar zaken die niet via de werkgever gesubsidieerd worden, zoals dienstencheques? En dan zijn we de context weer breder aan het trekken dan enkel de salariswagens.

Kijk, het is gewoon heel simpel. Er is objectief gezien, niets logisch aan het systeem.
Niet akkoord. Het objectieve voordeel is dat het de lasten op bedrijven doet dalen bij eenzelfde eindvergoeding van de werknemer. Of je akkoord gaat dat dat een voordeel is, dat is wat anders. Het is wel wat ze wilden met deze maatregel, en dat is ook bereikt.
Het objectieve nadeel is het ecologische (waar ik dus ook al een aantal kanttekeningen bij maakte, maar ik kan akkoord gaan dat het zo bestempeld wordt voor deze discussie).
Waar ik steeds op terug kom, is dat afschaffen vanwege het milieu zonder de andere zijde correct aan te pakken en de besparing maar aan iedereen te verdelen, niet de correcte/eerlijke oplossing is.

Waarom zouden we loon in de vorm van willekeurige goederen fiscaal voordeliger maken? Moeten we dat voor frigo's ook gaan doen? Dat je werkgever je in frigo's gaat betalen? Dan zal het wellicht ook wel eerder een energiezuinig model zijn, maar tegelijkertijd denk ik dat mensen dat nog veel meer voor het groot amerikaans model gaan. Waarom is dat soort beleid iets gewenst? Ik begrijp dat het voor u iets persoonlijk is. Ik heb daar alle begrip voor. Maar ik probeer het juist vanuit een afstand te bekijken. Voor de maatschappelijke impact. Voor het totaalplaatje.
Willekeurige goederen is toch voor veel zake net wat in het cafetariaplan zit? Nog geen frigo's gezien, maar laptops, GSM's, fietsen, abonnementen op kranten/tijdschriften,...
Als je het hebt over subsidiëren van ecologische toepassingen, verwijs ik je graag naar het bestaan van ecocheques waar je die frigo van kan kopen. En waar mensen zelfs zaken van gaan kopen die ze niet nodig hebben omdat de ecocheques gaan vervallen, of ze kopen een grotere TV dan degene die ze vervangen (terwijl een kleinere ook ecologischer is) om de redenering met de salariswagens door te trekken (en dan kopen ze zelfs geen ecologischere frigo meer).
Dus ja, dat gebeurt ook. Ik vind nu niet op 2 minuten cijfers hoeveel dat de begroting kost, maar aangezien eco- en consumptiecheques wijdverspreid zijn, vermoed ik dat dit ook significant is. Dus zoals hierboven gezegd, deze ook maar ineens afschaffen?

Het VAA bij de wagens wordt nu net gebruikt om naar de ecologische (lees elektrische) modellen te gaan, vandaar ook de jaarlijkse bijstelling omdat de technologieën veranderen/verbeteren. Vergelijk maar eens een dieselwagen met een elektrische, dan is het zeer duidelijk waarnaar geduwd wordt. Daar is dus meer controle over dan op bovenstaande systemen.

Dat er af en toe fiscale maatregelen zijn die een sturende werking hebben, dat vind ik niet zo vreemd. Maar dan moet het best niet direct in het loon bij de werkgever zitten, dan is het beter iets algemener.
Want mensen hebben niet door dat je hier achteraf geld voor terugkrijgt of betaalt ipv op je loonbrief? Of mijn geld wordt afgehouden door de werkgever (eventueel zelfs via een voorschot op de belastingen) of op de uiteindelijke belastingbrief. Het gaat erom wat ik op het einde van het jaar op mijn rekening overhoud van wat ik verdien.
Deze maatregel is er origineel ook niet gekomen vanwege zijn sturend karakter op milieu-basis (zoals hierboven aangegeven), dat is er gekomen met de aanpassing van het VAA op basis van eerst fiscale pk's en dan CO2. Deze toevoeging in functie maakt de discussie nu ook niet gemakkelijker.

Hoe de "meer inkomsten" van het afschaffen van deze fiscale stimulans dan aangewend moeten worden is een andere discussie die er los van staat, maar er inderdaad niet los van kan bekeken worden. Maar voor op uw vraag te antwoorden : Het is wettelijk gezien gewoon niet mogelijk om dit één op één te vergoeden. Dan zal het grondwettelijk hof wel in actie schieten. Ik bedoel, waarom zou persoon A die 6000 bruto verdient 4500 netto krijgen en persoon B die hetzelfde verdient 3500 euro netto?
Jij vindt dat die discussie hier los van staat, en ik vind net dat deze er totaal niet los van staat, want dat is net de impact die er komt bij afschaffing. Oorzaak en gevolg zijn hier rechtstreeks verbonden, dus moeten ook beide bekeken worden.

Er zijn nu ook al vele aftrekposten waar het grondwettelijk hof niet voor in gang is geschoten. Het gaat er enkel om welke aftrekposten aanvaard worden door het grondwettelijk hof en welke niet. En die leiden nu ook al tot een verschil in netto inkomsten bij de werknemers met gelijk bruto loon. Niets onwettelijk aan dus, gewoon afhankelijk van welke goedgekeurde aftrekpostjes die personen kunnen gebruiken.
Denk ik dat de salariswagens voor het grondwettelijk hof horen? Ik weet niet hoe het zit voor de werkgevers, maar voor de werknemers alleszins niet. Deze salariswagen is dit nu een onderdeel van de verloning, deze kan dus wettelijk niet eenzijdig afgeschaft worden en dat wordt in eerste instantie arbeidsrechtbank als dat toch zonder meer wordt afgeschaft.

Zoals ik hierboven aanhaal, los het op door de opslag die gegeven is aan de bestuurders via de wagen terug om te zetten in de equivalente bruto waarde (behoud van loon), niet door in de verhouding bruto-netto te gaan spelen (dan maak je het systeem ook niet nog complexer en dat zie ik ook niet realistisch omgezet worden). De overheid zal dan wel met de bedrijven moeten gaan spreken over hoe ze de verhoging in druk op de loonkosten terug gaan tegengaan die hiermee gepaard gaat.
Als ze dat gaan doorrekenen om het kostenneutraal te houden voor de werkgevers (dus totale loonkost inclusief bedrijfsvoorheffing en brutolonen), ben ik eens benieuwd of er nog zoveel extra inkomsten van die miljarden overblijven voor de overheid. ik zie dan eerder een verschuiving komen van de bedrijfsvoorheffing naar de belastingen van de werknemers en dat het naar inkomsten voor de overheid dan grotendeels neutraal gaat zijn.

Het verschil van een bedrijfswagen of niet is overigens geen 1000 euro netto, maar ik zal er maar vanuit gaan dat je deze cijfers gebruikt voor het schokeffect..

Als je me zoveel woorden in de mond legt die ik niet gezegd heb, er zoveel bij de haren bijsleept en verzint om zo'n lange epistels te kunnen schrijven. Neen, sorry, daar ga ik verder niet op in. Ik heb geen goesting om ellenlang te gaan uitleggen wat ik allemaal niet gezegd heb. Aan dergelijke lange schrijfsels hebben ook andere personen die mee zouden willen kijken niets.

Over de meeste zaken heb ik hierboven reeds mijn zegje gedaan.

Het is een startpunt als een ander. Al is de keuze van woonplaats veel meer een eigen keuze dan de werkplaats. Voor mij is het belangrijk dat alle extralegale voordelen eruit gezwierd worden.
Je kan niet steeds opnieuw mee verhuizen he. Ik ben reeds meerdere keren verhuisd, gevolg, ik blijf maar afbetalen aan een woning natuurlijk, terwijl indien ik op mijn eerste woonplaats/werkplaats had gebleven mijn woning al jaren geleden was afbetaald. Keuze woonplaats hangt vaak ook samen met betaalbaarheid. Ukkel is dicht bij mijn werk. helaas compleet onbetaalbaar voor mij. Vele jobs kan je ook enkel uitvoeren op de hoofdzetel van een bedrijf, waar liggen die meestal, in pokkedure regio s als antwerpen en bxl.
Ik ben gewoon voorstander van de volledige betaling in bruto loon ipv extralegale voordelen. Dat kan mogelijks afgunstig zijn. Maar mij lijkt het gewoon veel eerlijker om belastingen te heffen als je u kan baseren op 1 metric dan dat je moet beginnen rekening te houden met een plethora aan metrics.
Lijkt mij gewoon KISS.
Maar dan mag het van mij ook best in 2 richtingen werken.
Stel je werkegever betaald jou 100k bruto, daar wordt 27% rsz op gehoffen, zelf betaal je 13% in totaal dus 40k rsz.
Hoeveel pensioen krijg je dan na 40j werken +/- 2k
Stel je werkgever betaald jou 60k bruto, is dan 24k rsz bijdrage.
Hoeveel pensioen krijgt deze werknemer ? Ja inderdaad ook +/- 2k.
Voeg dan ook maar een plafond in rsz aan bijdrages, om het "eerlijk" te maken, en kom niet af met het sterke schouders riedeltje...
De bijdrage boven het maximum pensioenrecht mag er dan ook van tussen voor mij.
Of alternatief, schaf misschien de bedrijfswagen af, voor die loonbanden die onder de 60k zitten en dus ng niet maximaal hebben bijgdragen aan rsz.

Ik denk dat als mensen ZELF voor alle kosten opdraaien, dat ze ZELF de keuze kunnen maken hoe en waar ze gaan werken. En welke voorzieningen ze treffen om er te geraken. Fiets, scooter, moto, OV... er zijn altijd verschillende opties. Als je ZELF ervoor moet opdraaien dan evalueer je de kost van de verschillende opties. Als er enkel een forfaitaire kost is (uw VAA) dan is die afweging er gewoon niet tot minder.
Je stelt het alsof het altijd een eigen keuze is hoe je verloond wordt. Ik ben recent ergens anders gestart en men heeft mij toen gezegd dat een mobiliteistbudget voor mij niet interessant is, omdat ik niet binnen een straal van 10km woon, vandaar opnieuw loonvoorstel met "bedrijfswagen".
Daarnaast heeft de salariswagen of hoe je het ook wil noemen ervoor gezorgd dat centralisatie, en de kostenbesparing die hiermee gecorreleerd wordt, geen probleem geeft om toch nog personeel te vinden. Ipv dat je in samenspraak met vb de lijn of ... een centrale pendeldienst voorzag, al dan niet gezamenlijk met andere bedrijven in de industriezone of dat je toch ipv te verhuizen naar Brussel, Gent,... je toch in Bommerskonten bleef met een divisie. Wat uit mijn gesprekken met mijn grootvader en mijn vader vroeger gewoon veel meer het geval leek. Al is telewerk nu 1 van de tools van de werkgever om de terughoudenheid tgv het fileleed op te vangen.
Dat is nu net mijn punt, schrap de bedrijfswagen, en sommige bedrijven vinden dus geen geschikte wernemers meer (de vijver waaruit ze moete putten wordt veel te klein). Een bedrijf eventjes herlocaliseren is geen evidentie, maar inderdaad betere ruimtelijke ordening zou wonderen doen, vandaar mijn punt dat je daar dan ook maar werk moet van maken, en niet zomaar bedrijfswagens afschaffen als er voor vele bedrijven/wernemers geen valabele alternatieven zijn.
Waarbij mensen die vonden dat die tijdsbesparing tov het OV die men met het voorzien van een eigen wagen dan zou winnen de moeite waard was van de kostprijs.
Indien OV een tijdsbesparing is dan maak ik er ook gebruik van. Heb dit ook meerdere jaren zo gedaan. Helaas is in veel gevallen traject mat de wagen ondanks file nog steeds sneller dam combinaties trein/bus/metro. OV is in mij ervaring enkel sneller als je nooit een overstap moet maken.
Als zonder een wagen geen enkel rationeel mens bij de werkgever wil komen werken. Dan zal deze werkgever ofwel het loon moeten verhogen zodanig dat er wel een rationeel denkend mens wil komen werken ofwel voorzieningen treffen (pendeldienst,...) zodanig dat men mensen wel kan overtuigen ofwel allez ik weet het niet hé verhuizen naar een locatie met hoge werkloosheid (ik zeg maar iets Wallonië / Limburg /... ?) zodanig dat men wel aan personeel komt.
Loon verhogen zit er gewoonweg niet meer in volgens mij. De lonen zijn nu al torenhoog. Zie mijn voorbeeld hierboven rond bijdrage sociale zekerheid. Bedrijfswagen zorgt er nu net voor dat de bijdrage rsz voor de werkgever iets lager ligt dan de 40k indien hij compenseert met extralegale voordelen, en zorgt tevens voor een "kleinere" promotieval wanneer "opslag" gegeven wordt onder de vorm van "bedrijfswagen". Het afschaffen ervan gaat voor de diegene die er nu geen hebben niets opleveren, want werkgevers gaan het verlies ervan niet compenseren (dus geen bijkomende input rsz/belastingen) . Waarom zouden ze als het afgeschaft wordt op nationaal niveau, wat ga je doen als wernemer , op een ander gaan werken om daar een voordeel te verwerven ? Ha neen zal niet gaan want niemand geeft nog extralegale voordelen, dus zal enkel leiden tot loonsverlies, niets meer niets minder.

Graag stoppen met me woorden in de mond te leggen. Je bent heel goed met je blindstaren op cijfers, maar de clue volledig missen.

Ik reageerde op "Vaak verhuizen is niet realistisch."

De zaken die jij me hier in de mond legt heb ik niet gezegd. Dat je dan ook nog eens moet doordrammen op de bron, terwijl ik dit zelf al erken vind ik dan verder ook kinderachtig en totaal niets toevoegen en langs mijn punt reageren. Ja natuurlijk negeer ik 99% van je post. Omdat je gewoon langs de kwestie reageert.
Waar leg ik je woorden in de mond?
Je doet in een topic/discussie over Belgische toestanden een stelling over België. Vervolgens post je de cijfers binnen hetzelfde thema over een ander land.
Wat is het nut/de relevantie voor de discussie als het niet om te vergelijken is?

En op die vergelijking pik ik in. Met factoren die er bij komen kijken. Dus wederom, waar leg ik je woorden in de mond?

"Vaak verhuizen is niet realistisch." --> Ik ga hier niet mee akkoord. Hier zeg je zelfs zelf totaal niets over. Dat is de thread waar ik op reageerde. Dus ja, ik negeer hetgeen je mij in de mond legt.

Fijn dat je mijn punt bevestigd, minder fijn, de manier waarop je dit doet.
Mijn posts beter lezen, daar heb ik het telkens ook wel over gehad dat dit in België in tegenstelling tot misschien andere landen niet zo realistisch is en welke factoren daarin meespelen.

En over woorden in de mond leggen: noch ik, noch de data die ik gepresenteerd heb ter onderbouwing bevestigen je punt. Gelieve mij geen woorden in de mond te leggen :sarcastic:

persoon A die 6000 bruto verdient 4500 netto krijgen en persoon B die hetzelfde verdient 3500 euro netto?
Er zijn nog andere factoren die dit beinvloeden, persoon A heeft 2 kinderen ten laste, persoon B heeft niemand ten laste, Persoon A woont in gemeente X zonder bijkomende aanslag op arbeid, persoon B krijgt een extra heffing van 10% omdat hij in een gemeente woont met veel steuntrekkers.
Indien alle extralegale voordelen op de schop, doe dan ook maar alles op de schop, geen kindergeld meer, geen belastingvoordeel meer voor gehuwden, etc.
De "extralegale voordelen zijn nu net die zaken waarmee bedrijven medewerkers over de streep trekken in the war for talent.

Je doet in een topic/discussie over Belgische toestanden een stelling over België. Vervolgens post je de cijfers binnen hetzelfde thema over een ander land.
Wat is het nut/de relevantie voor de discussie als het niet om te vergelijken is?

En op die vergelijking pik ik in. Met factoren die er bij komen kijken. Dus wederom, waar leg ik je woorden in de mond?

Mijn posts beter lezen, daar heb ik het telkens ook wel over gehad dat dit in België in tegenstelling tot misschien andere landen niet zo realistisch is en welke factoren daarin meespelen.

En over woorden in de mond leggen: noch ik, noch de data die ik gepresenteerd heb ter onderbouwing bevestigen je punt. Gelieve mij geen woorden in de mond te leggen :sarcastic:
Ik doe geen uitspraken of dit nodig of wenselijk is. Ik ging in tegen het 'realistische' aspect.

Maar dus : Jij beweert dat het onrealistisch is om om de acht jaar te verhuizen? Mij lijkt dat zeker realistisch. Dat is mijn stelling.

Dan zou ik daar graag wat argumentatie voor zien, als je zegt dat dat niet realistisch zou zijn.

Andere dingen die je in mijn mond legt heb ik niet gezegd of bedoeld. Again, ik zeg zelf alvast dat het vaak niet nodig is. En doe ook geen uitspraken of dit gewenst is.

En voor de 547555ste fucking keer. Ik heb die vergelijking niet gemaakt. Hoe moeilijk kan het zijn. En dan nog durven beweren dat je geen woorden in de mond legt terwijl je dat letterlijk blijft doen. Wtf

Er zijn nog andere factoren die dit beinvloeden, persoon A heeft 2 kinderen ten laste, persoon B heeft niemand ten laste, Persoon A woont in gemeente X zonder bijkomende aanslag op arbeid, persoon B krijgt een extra heffing van 10% omdat hij in een gemeente woont met veel steuntrekkers.
Indien alle extralegale voordelen op de schop, doe dan ook maar alles op de schop, geen kindergeld meer, geen belastingvoordeel meer voor gehuwden, etc.
De "extralegale voordelen zijn nu net die zaken waarmee bedrijven medewerkers over de streep trekken in the war for talent.
En dan heeft iedere persoon op basis van dezelfde factoren hetzelfde loon.

Dat was mijn punt.

En Euhm, loon. Daarmee halen ze medewerkers binnen.

Ik doe geen uitspraken of dit nodig of wenselijk is. Ik ging in tegen het 'realistische' aspect.

Maar dus : Jij beweert dat het onrealistisch is om om de acht jaar te verhuizen? Mij lijkt dat zeker realistisch. Dat is mijn stelling.

Dan zou ik daar graag wat argumentatie voor zien, als je zegt dat dat niet realistisch zou zijn.

Andere dingen die je in mijn mond legt heb ik niet gezegd of bedoeld. Again, ik zeg zelf alvast dat het vaak niet nodig is. En doe ook geen uitspraken of dit gewenst is.

En voor de 547555ste fucking keer. Ik heb die vergelijking niet gemaakt. Hoe moeilijk kan het zijn. En dan nog durven beweren dat je geen woorden in de mond legt terwijl je dat letterlijk blijft doen. Wtf
Redenen vind je in al mijn eerdere posts. Lees ze eens i.p.v. het te negeren, wat je zelf letterlijk gezegd hebt dat je doet (voor je weer beweert dat ik je dingen in de mond leg):
Ja natuurlijk negeer ik 99% van je post.

I.v.m. de vergelijking. Het gaat hier over, ook het stuk dat ik in mijn originele post gequote heb:
In België zijn we extreem honkvast in vergelijking met andere landen en is. Random artikel van het internet over verhuizen in de states :
According to Steinway Moving and Storage, the average American moves 11.7 times in their life.
Zie mijn vorige post:
Antwoord misschien eens op die vraag. Als de quote hierboven en je vermelding van de cijfers van de VS niet ter vergelijking is, waar dienen ze dan voor en wat is het nut?
Je hebt letterlijk gezegd ter vergelijking met andere landen en post dan cijfers van de VS... Zeg mij eens hoe je die vergelijking dan niet gemaakt hebt?

Dusja, dan post ik cijfers over het feit dat dit zeker niet altijd klopt. En vervolgens post ik cijfers waarom je dit niet eens deftig kan vergelijken. Ik leg je nergens woorden in de mond, ik staaf enkel waarom je stelling fout was en de vergelijking niet opgaat.

Redenen vind je in al mijn eerdere posts. Lees ze eens i.p.v. het te negeren, wat je zelf letterlijk gezegd hebt dat je doet (voor je weer beweert dat ik je dingen in de mond leg):
Waarom antwoord je niet op mijn vraag? Is het onrealistisch of realistisch?
I.v.m. de vergelijking. Het gaat hier over, ook het stuk dat ik in mijn originele post gequote heb:

Zie mijn vorige post:

Antwoord misschien eens op die vraag. Als de quote hierboven en je vermelding van de cijfers van de VS niet ter vergelijking is, waar dienen ze dan voor en wat is het nut?
Je hebt letterlijk gezegd ter vergelijking met andere landen en post dan cijfers van de VS... Zeg mij eens hoe je die vergelijking dan niet gemaakt hebt?

Dusja, dan post ik cijfers over het feit dat dit zeker niet altijd klopt. En vervolgens post ik cijfers waarom je dit niet eens deftig kan vergelijken. Ik leg je nergens woorden in de mond, ik staaf enkel waarom je stelling fout was en de vergelijking niet opgaat.
Honkvast. Hmmm. Staat thans al vermeld in mijn eerdere reactie. Staat los van verhuizen.

En jup, jij blijft doorgaan over een vergelijking die ik niet gemaakt heb. Jij gooit het door elkaar. Je kunt honkvast zijn en toch meermaals verhuizen. Er zijn zeer veel Belgen die 'onder de kerktoren' blijven. Wilt niet zeggen dat dat altijd in hetzelfde huis is. Vriend van rond de 35 gaat nu voor de vierde keer verhuizen, alles in een straal van 5km.

Dus UW vergelijking zegt niets over verhuizen in functie van je werk.

En dan heeft iedere persoon op basis van dezelfde factoren hetzelfde loon.

Dat was mijn punt.

En Euhm, loon. Daarmee halen ze medewerkers binnen.
Hangt ervanaf hoe je het bekijkt.
Bedrijf A geeft jou 100k loon
Bedrijf B geeft jou 100k loon, maar gooit daar nog een pensioenplan of cafetariaplan bovenop (aankoop extra vakantiedagen etc)
A en B betalen net evenveel belastingen en rsz, maar het zijn de extralegale voordelen die het verschil maken, en dat gaat ge niet veranderen, tenzij natuurlijk dat je van mening bent dat ook iedereen die nu een pensioenplan heeft dit dan ook maar moet inleveren, want ja de meerderheid van de wernemers krijgt dit vandaag ook niet, dus prinicipieel oneerlijk en kunnen hiervoor dan ook hun calimero kaart trekken.

Hangt ervanaf hoe je het bekijkt.
Bedrijf A geeft jou 100k loon
Bedrijf B geeft jou 100k loon, maar gooit daar nog een pensioenplan of cafetariaplan bovenop (aankoop extra vakantiedagen etc)
A en B betalen net evenveel belastingen en rsz, maar het zijn de extralegale voordelen die het verschil maken, en dat gaat ge niet veranderen, tenzij natuurlijk dat je van mening bent dat ook iedereen die nu een pensioenplan heeft dit dan ook maar moet inleveren, want ja de meerderheid van de wernemers krijgt dit vandaag ook niet, dus prinicipieel oneerlijk en kunnen hiervoor dan ook hun calimero kaart trekken.
Zolang voor elke persoon hetzelfde loon hetzelfde belast is en hetzelfde pensioenplan hetzelfde belast wordt is er wettelijk inderdaad geen probleem.

Waarom antwoord je niet op mijn vraag? Is het onrealistisch of realistisch?

Honkvast. Hmmm. Staat thans al vermeld in mijn eerdere reactie. Staat los van verhuizen.

En jup, jij blijft doorgaan over een vergelijking die ik niet gemaakt heb. Jij gooit het door elkaar. Je kunt honkvast zijn en toch meermaals verhuizen. Er zijn zeer veel Belgen die 'onder de kerktoren' blijven. Wilt niet zeggen dat dat altijd in hetzelfde huis is. Vriend van rond de 35 gaat nu voor de vierde keer verhuizen, alles in een straal van 5km.

Dus UW vergelijking zegt niets over verhuizen in functie van je werk.
Hier stopt het voor mij. Lees mijn eerdere posts, ook over je honkvast gedeelte (waar je voorbeeld/vergelijking van de VS ook niet over gaat, zoals ik ook al aangekaart heb en die je ook genegeerd hebt.).

Ik zal nog een laatste moeite doen en erna kom ik gewoon niet meer terug in de thread. Ik ga het niet opnieuw typen maar gewoon quote, dus misschien nu wel eens lezen i.p.v. voor 99% te negeren.
Post waarnaar ik verwezen heb en je ook straal genegeerd hebt:
Maar in Amerika is de gemiddelde afstand to werk 65km. Dat is meer dan Antwerpen-Brussel.
Amerika is ook 700x groter dan Vlaanderen. Naar een andere staat verhuizen is effectief een nieuw leven in eenzelfde cultuur en taal. In België ben ik met de gemiddelde Amerikaanse werkafstand al in het buitenland.

Ik zie dat niet gebeuren.
Tof dat je wilt dat mensen naar 10km van hun werkplaats willen verhuizen maar dat is om verschillende redenen niet altijd mogelijk. Zo spelen aanbod op de vastgoedmarkt en specifieke locatie een belangrijke rol. Zeker sinds heel veel werkgelegenheden geconcentreerd liggen in België (bijvoorbeeld Brussel en de havens). Dan is het onrealistisch dat iedereen die daar werkt binnen een straal van 10km zou wonen.
En als je alle factoren wilt weten die meespelen waar ik het in onderstaande quote over heb, zal je de posts maar volledig moeten lezen...
Hiermee zeg ik dus dat het onrealistisch is om dit te verwachten, want in andere landen doen ze het ook niet. Terwijl Belgen (zoals ik eerder ook al aangetoond heb) zelfs boven het gemiddelde van de Europese verhuisbewegingen zitten.

Zolang voor elke persoon hetzelfde loon hetzelfde belast is en hetzelfde pensioenplan hetzelfde belast wordt is er wettelijk inderdaad geen probleem.
Dat is vandaag al zo. dat is mijn punt. Enkel krijgen sommigen er extralegale voordelen bovenop, sommigen mobiliteitsbudget, sommige leasewagen, sommigen extralegaal verlof, maar het afschaffen ineens van die extralegale voordelen gaat dus geen extra loon opleveren: Waarom zouden ze als de concurrentie ook niets "extra" kan geven. Weglopen naar een ander gaat ge toch niet kunnen, dus gaat alleen leiden tot verlies van alle extras. De meesten die deze voordelen krijgen zitten reeds in de 55% belastingschijf, toch niet verwonderlijk dat er creatief naar alternatieven dan brutoloon wordt gezocht. Anders gaan de "betere" lonen naar een afvlakking afstevenen. Nu kunt ge U hier als bedrijf mee differentieren van een ander.

Dat is vandaag al zo. dat is mijn punt. Enkel krijgen sommigen er extralegale voordelen bovenop, sommigen mobiliteitsbudget, sommige leasewagen, sommigen extralegaal verlof, maar het afschaffen ineens van die extralegale voordelen gaat dus geen extra loon opleveren: Waarom zouden ze als de concurrentie ook niets "extra" kan geven. Weglopen naar een ander gaat ge toch niet kunnen, dus gaat alleen leiden tot verlies van alle extras. De meesten die deze voordelen krijgen zitten reeds in de 55% belastingschijf, toch niet verwonderlijk dat er creatief naar alternatieven dan brutoloon wordt gezocht. Anders gaan de "betere" lonen naar een afvlakking afstevenen.
Er is geen 55% belastingschijf. Maar interessant dan toch om voor een lastenverlaging te zorgen?

Hier stopt het voor mij.
Graag.
Lees mijn eerdere posts, ook over je honkvast gedeelte (waar je voorbeeld/vergelijking van de VS ook niet over gaat, zoals ik ook al aangekaart heb en die je ook genegeerd hebt.).
Ik heb geen vergelijking gemaakt.
Ik zal nog een laatste moeite doen en erna kom ik gewoon niet meer terug in de thread. Ik ga het niet opnieuw typen maar gewoon quote, dus misschien nu wel eens lezen i.p.v. voor 99% te negeren.
Post waarnaar ik verwezen heb en je ook straal genegeerd hebt:
Het eerste is totaal irrelevant. Of woorden in mijn mond leggen.
Het tweede is duidelijk woorden in mijn mond leggen want ik heb LETTERLIJK gezegd dat mensen voor mij niet op 10 km moeten gaan wonen, maar daar zeg je wederom zoiets dat ik niets zeg.
Kben je fucking stropoppen beu.
En als je alle factoren wilt weten die meespelen waar ik het in onderstaande quote over heb, zal je de posts maar volledig moeten lezen...
Ik heb zelf in de eerste reactie, waar jij op reageerde, zelf gezegd dat het enorm complex is.
Hiermee zeg ik dus dat het onrealistisch is om dit te verwachten, want in andere landen doen ze het ook niet. Terwijl Belgen (zoals ik eerder ook al aangetoond heb) zelfs boven het gemiddelde van de Europese verhuisbewegingen zitten.
Ik verwacht dit niet. Wederom iets dat ik niet gezegd heb. Again, in de eerste post zei ik al dat ik dit niet verwacht.

Er is geen 55% belastingschijf. Maar interessant dan toch om voor een lastenverlaging te zorgen?
Maar ik zie niet direct hoe het afschaffen van extralegale voordelen voor een lastenverlaging gaat zorgen, Dat is enkel zo, als je er vanuit gaat dat die extralegale voordelen gaan gecompenseerd worden met meer loon en dus meer belastingen/rsz. Maar dat is dus een illusie, bedrijven gaan uw verlies aan extralegale voordelen heus niet gaan compenseren met meer loon, waarom zouden ze als het collectief wordt opgeheven ? Nu gaan ze daarin mee om een streepje voor te hebben op de concurrentie en het cost/benefit nog haalbaar is. Iedereen ineens zijn leasebudget bvb gaan betalen in bruto zit er niet in, vanwege bijkomende extra RSZ kost.

Iedereen ineens zijn leasebudget bvb gaan betalen in bruto zit er niet in, vanwege bijkomende extra RSZ kost.
Maar die 700€ kost van een bedrijfswagen geven aan 500€ bruto loon (fictieve cijfers) zodat voor het bedrijf de rekening neutraal is kan wel.

Alleen spijtig dat die kapot belast wordt momenteel...

De werkgever kost het evenveel en jij als werknemer blijft over met minder als 230€ netto.

Terug
Bovenaan