Mobiliteitsbudget

Werkgevers kunnen wel degelijk extra voorwaarden opleggen, de regelgeving geeft enkel de maximaal toegelaten parameters. Werkgevers kunnen bvb zeggen dat de thuiswerk voor hen niet telt, of bvb dat ze fietsgerief terugbetalen maar enkel als het van Decathlon komt.
Maar thuiswerk is geen aparte regel, dus dan zeggen ze dat voor mensen die structureel thuiswerken de gewoonlijke plaats van tewerkstelling toch niet hun huisadres is, ook al is dit wettelijk wel zo. Je kan een bepaalde regel niet wel laten gelden voor een deel van de werknemers die voldoet aan de regel en niet laten gelden voor een ander deel van de werknemers die voldoet aan de regel. Dat is discriminatie.

Ofwel bied je als werkgever aan dat werknemers mobiliteitsbudget mogen gebruiken voor huur/hypotheek volgens de wettelijke regels, ofwel bied je het helemaal niet aan als werkgever. Dan is er geen sprake over discriminatie.

Dat van dat fietsgerief is iets helemaal anders, omdat dat voor alle werknemers geldt die mobiliteitsbudget hebben.

Maar thuiswerk is geen aparte regel, dus dan zeggen ze dat voor mensen die structureel thuiswerken de gewoonlijke plaats van tewerkstelling toch niet hun huisadres is, ook al is dit wettelijk wel zo. Je kan een bepaalde regel niet wel laten gelden voor een deel van de werknemers die voldoet aan de regel en niet laten gelden voor een ander deel van de werknemers. Dat is discriminatie.

Dat van dat fietsgerief is iets helemaal anders, omdat dat voor alle werknemers geldt die mobiliteitsbudget hebben.
Maar de werkgever zou op zich ook bvb kunnen zeggen dat hij bij de oude regel van 5 kilometer blijft. Dat geldt dan theoretisch voor alle werknemers maar in de praktijk ook enkel voor de degene die tussen die 5 en 10 zitten. Net zoals bij thuiswerk. Zoals altijd moet de regel natuurlijk ergens objectief zijn maar ik kan me voorstellen dat er werkgevers zijn die flexibiliteit willen om te kunnen schuiven met thuiswerk, want eens je thuiswerk toelaat en iemand gebruikt dat om zijn lening af te betalen, wordt het moeilijker om te zeggen dat ie een paar maand naar kantoor moet komen, of misschien ziet een werkgever de administratie niet zitten om continu te monitoren of er voldoende thuisgewerkt wordt.

Maar de werkgever zou op zich ook bvb kunnen zeggen dat hij bij de oude regel van 5 kilometer blijft. Dat geldt dan theoretisch voor alle werknemers maar in de praktijk ook enkel voor de degene die tussen die 5 en 10 zitten. Net zoals bij thuiswerk. Zoals altijd moet de regel natuurlijk ergens objectief zijn maar ik kan me voorstellen dat er werkgevers zijn die flexibiliteit willen om te kunnen schuiven met thuiswerk, want eens je thuiswerk toelaat en iemand gebruikt dat om zijn lening af te betalen, wordt het moeilijker om te zeggen dat ie een paar maand naar kantoor moet komen, of misschien ziet een werkgever de administratie niet zitten om continu te monitoren of er voldoende thuisgewerkt wordt.
Ik denk alleszins dat het een interessante case kan worden als een werknemer dit aanvecht. Ik vind het verschil tussen 5 km vs 10 km nog steeds iets anders. Dan mag het inbrengen van een hypotheek of huur nog steeds voor elke werknemer die tot 5 km van de gewoonlijke werkplaats woont. Wat ze doen bij het excluden van thuiswerk is eigenlijk zeggen: "we meten altijd de afstand tussen je huisadres en het kantooradres", waar geen wettelijke basis voor is. Het is de afstand tussen huisadres en de gewoonlijke plaats van tewerkstelling die telt.

Ze kunnen je mobiliteitsbudget hiermee niet doen zakken, die TCO wordt bepaald op met moment dat je instapt in het systeem en kan enkel wijzigen als je door een functieverandering (zoals een promotie) recht zou hebben op een andere bedrijfswagen. Als de werkgever zijn bedrijfswagenaanbod wijzigt heeft dat enkel impact op de mensen die nog geen mobiliteitsbudget hebben.

Waarom niet? Mijn budget is altijd gestegen maar nu effectief 100€ gezakt. Door de leasetermijn te verlengen krijgen we nog wel dezelfde auto’s.
Het doel is de kosten van bedrijfswagens en mobiliteitsbudget verlagen, daar zijn ze best transparant in).

Degene die eerder gekozen hebben houden voorlopig het hogere budget natuurlijk tot ze opnieuw moeten kiezen 48 maanden na hun instap.
En dat zal een auto zijn of terug bvb hypotheek (indien binnen 10km, degene die het hebben en verder wonen hebben pech), maar dan aan het lagere TCO tarief.
Volgens mij kan dat.
Dat is zuur, maar de werkgever heeft altijd gezegd dat het de regels en budgetten in de toekomst eenzijdig kan wijzigen binnen het wettelijk kader.

Waarom niet? Mijn budget is altijd gestegen maar nu effectief 100€ gezakt. Door de leasetermijn te verlengen krijgen we nog wel dezelfde auto’s.
Het doel is de kosten van bedrijfswagens en mobiliteitsbudget verlagen, daar zijn ze best transparant in).

Degene die eerder gekozen hebben houden voorlopig het hogere budget natuurlijk tot ze opnieuw moeten kiezen 48 maanden na hun instap.
En dat zal een auto zijn of terug bvb hypotheek (indien binnen 10km, degene die het hebben en verder wonen hebben pech), maar dan aan het lagere TCO tarief.
Volgens mij kan dat.
Dat is zuur, maar de werkgever heeft altijd gezegd dat het de regels en budgetten in de toekomst eenzijdig kan wijzigen binnen het wettelijk kader.
Ik denk dat er nog werkgevers tegen zondigen maar da's niet mogelijk volgens de wet, het mag enkel veranderen door een andere bedrijfswagen die je zou krijgen omwille van een functieverandering, niet omdat de lease normaal afgelopen zou zijn. Ook die stijgingen mochten niet (behalve indexering).

Staat hier ook duidelijk in de faq:

6.32. Wat als het bedrijfswagenbeleid van de werkgever verandert en er vanaf een welbepaald moment wagens van een lagere categorie worden aangeboden. Welk effect heeft dit op het mobiliteitsbudget?​

Het mobiliteitsbudget wordt vastgesteld op het ogenblik van de inlevering van de bedrijfswagen, of de instap in het systeem voor wie recht heeft op een bedrijfswagen maar dat recht niet heeft uitgeoefend. Het wordt enkel herzien naar aanleiding van een functieverandering, of een promotie, waardoor de werknemer in een functiecategorie terecht komt waarvoor het loonsysteem van de werkgever in een hoger of lager budget voorziet.

Als de werkgever zijn bedrijfswagenbeleid aanpast, heeft dit dus geen impact op het mobiliteitsbudget voor de werknemers die er al over beschikken, behalve bij een wijziging van functiecategorie.

Wie nieuw instapt in het systeem (bijvoorbeeld door aanwerving na de aanpassing van het bedrijfswagenbeleid) ondervindt wel de gevolgen van het nieuwe bedrijfswagenbeleid van de werkgever. Het mobiliteitsbudget wordt dan bepaald in functie van de bedrijfswagens die op dat ogenblik worden aangeboden volgens het nieuwe bedrijfswagenbeleid. In dit kader is de datum van de aanvraag van het mobiliteitsbudget door de werknemer relevant.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan