Moet de EU tiktok bannen?

zwarten

Well-known member
Edit mod: deze thread werd afgesplitst uit kleine nieuwtjes.

Doen we hier in de EU ook een tiktok ban? Noem mij een boomer maar holey fuck wat een intelligente jeugd hebben we hier toch.
We moeten als mens de wereld altijd beter achterlaten voor de volgende generatie maar mijn goesting gaat wel wat over zo...
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20250118_95616851

Het Belgisch Antigifcentrum doet een opmerkelijke oproep aan ouders, scholen en zorgverleners met de waarschuwing voor de alarmerende ‘Paracetamol-challenge’. Het gaat om tieners die een overdosis tabletten nemen om zo lang mogelijk in het ziekenhuis te belanden. “Die pillen lijken onschuldig, maar zijn wel degelijk dodelijk.”

Het gaat om een TikTok-trend die zorgverleners, maar ook het Belgisch Antigifcentrum, enorm verontrusten. Bij de zogenoemde ‘Paracetamol-challenge’ worden tieners aangemoedigd om een overdosis paracetamol te nemen en te kijken wie het langst in het ziekenhuis kan blijven. Volgens het Antigifcentrum gaat het niet om een alleenstaand feit, maar is er vandaag sprake van een “alarmerende trend”.

Doen we hier in de EU ook een tiktok ban? Noem mij een boomer maar holey fuck wat een intelligente jeugd hebben we hier toch.
We moeten als mens de wereld altijd beter achterlaten voor de volgende generatie maar mijn goesting gaat wel wat over zo...
Ik vind ook meer en meer dat die social media een vergif zijn. Staat vol met idiote dingen waar mensen al hun (vrije) tijd aan spenderen. Staat ook vol fake news, desinformatie en propaganda tegenwoordig.
Paracetamol is vrij verkrijgbaar en een "veilige" pijnstiller, maar is juist zeer gevaarlijk als je er een overdosis van neemt. Zulke 'challenges' zijn toch een argument pro meer moderatie over wat er gepost wordt.

Per definitie laten deze jongeren de planeet een betere plek aan voor de volgende generatie, want wie omkomt in z'n tienerjaren, plant zich doorgaans niet voort. Het zijn volwassen idioten met nakomelingen die je moet vrezen.

DISCLAIMER VOOR DE MODERATIE EN TIENERS DIE MEELEZEN: IK WIL IN GEEN ENKEL OPZICHT DEZE HYPE AANMOEDIGEN, NOCH JUICH IK IEMANDS DOOD TOE (maar laten we wel wezen, de "jeugd" zit niet meer op BeyondGaming).

Wat mij feitelijk het meest ergert aan heel dat TikTok gebeuren is hoe we als samenleving gewoon deze breinrot toelaten bij onze jeugd zonder enig ingrijpen, terwijl voorheen vergelijkbare media op maat van de jeugd wel degelijk doordacht werd gemaakt: boeken voor kinderen kruipt veel werk in, kinderkanalen als Ketnet zoeken een gezond evenwicht in aanbod tussen educatie en entertainment, YouTube Kids heeft nog een "poging" gedaan maar daar waren al heel wat problemen mee... maar social media zoals TikTok laten de grootste creeps toe en niemand lijkt in de Westerse Wereld in te grijpen?

Toegegeven ik bezondig me er soms ook aan, heb geen TikTok, maar zit al wel eens op YouTube of Instagram, maar daar bestaat een groot deel van mijn content uit wetenschap, geschiedenis, filosofie, politiek... toegegeven ook films (zowel de betere cinéma als breinloze blockbusters), boardgames, Nintendo, "booktubers", comedy... en over YouTube weinig klachten, maar Instagram pusht er toch heel wat extra "rommel" tussen - van reclame tot inhoudsloze influencers (nu ja, figuurlijk voornamelijk dan, letterlijk is er soms wel wat volume te bespeuren -

En wat hoor/lees je dan over TikTok in China, het land waar die app vandaan komt? Meer educatieve inhoud, minder rotzooi, ... je zou voor minder voor overheidscensuur pleiten, denk ik dan. Niet alleen omwille van overheidsspionage door China, dit is gewoon sabotage van onze jeugd.

Ik heb een trailer gezien over de inhoud die TikTok push richting kinderen van het Britse Channel 4 ("Swiped") misschien eens de moeite waard om te bekijken. Eerst het boek Generatie Angststoornis van Jonathan Haidt nog lezen, als één van de volgende op mijn lijstje (gereserveerd in de bibliotheek).

Youtube heeft natuurlijk ook Youtube Shorts, en daar is evengoed de grootste bagger op te vinden. En er is volgens mij ook geen officiële manier om de shorts permanent te disablen (logisch natuurlijk zolang dat niet verplicht wordt).

Youtube heeft natuurlijk ook Youtube Shorts, en daar is evengoed de grootste bagger op te vinden. En er is volgens mij ook geen officiële manier om de shorts permanent te disablen (logisch natuurlijk zolang dat niet verplicht wordt).

Niet alleen de in de shorts zit bagger hoor. Ik zou m'n kinderen niet in de buurt laten van een ongemofdereerde YouTube account.

Het bannen is een moeilijke discussie, enerzijds is TikTok een verslavend social media monster en langs de andere een potentieel stukje spyware.

Anders heeft de overheid zich niet te moeien hoe wij onze tijd besteden en is het toch rijkelijk te laat want het rijdt hier toch al vol met chinese auto's, heeft iedereen al jaren goedkope chinese smartphones en shoppen we liefst brol dat we niet nodig hebben op Temu. Dat laatste is misschien nog het grootste probleem, de afvalberg heeft geen nood aan 100 elektrische theelichtjes van €2,37 of bureau airco van €6,67 die na twee dagen kapot zijn.

Het klinkt zelfs allemaal wat dystopisch als ik het zo neerpen. Bannen zou niet nodig moeten zijn als mensen hun gezond verstand zouden gebruiken maar helaas is dat niet het geval natuurlijk.

Lastige...

Jonathan Holslag had daar onlangs het volgende over te zeggen:
In Amerika woedt een debat om TikTok te verbieden. Wat zegt u?

“Mijn dochters mogen het alvast niet gebruiken. (denkt na) Let wel: iets verbieden, is niet altijd ideaal. Dat is ook een beetje erkennen dat je zelf onvoldoende intrinsieke kracht hebt om met iets om te gaan. In een ideale wereld worden onze kinderen opgevoed en gewapend tegen de gevaren van sociale media. Maar dan kijken we opnieuw naar het onderwijs en dat heeft ook zijn beperkingen qua draagkracht. Een verbod tot zestien jaar zou ik niet ongenegen zijn.”

Luisteren uw dochters als u zegt dat TikTok niet mag?

“Jawel, omdat ik hen goed uitleg wat de risico’s zijn. Het grootste gevaar voor onze democratie is niet het feit dat Chinezen en Russen ons proberen te manipuleren, maar wél onze vatbaarheid daarvoor. En die grotere vatbaarheid is het gevolg van het afbouwen van kritisch denken en burgerzin. Daar spelen de Chinezen handig op in. Dat is iets wat ik de centrumpolitici van de voorbije dertig jaar verwijt. Zij hebben onze democratie laten verloederen tot consumptieparadijzen. Burgers krijgen alle rechten, maar worden amper gewezen op hun plichten.”
Confusciusinstituten (promotie van Chinese taal en cultuur buiten China) worden tegenwoordig met argwaan bekeken, maar we laten de Chinese Communistische Partij wel ongehinderd de geesten van onze kinderen vergiftigen? Wat ik ook kwalijk vind is dat Ketnet bijvoorbeeld vrij kritiekloos meegaat in het TikTokgebeuren.

Wat mij feitelijk het meest ergert aan heel dat TikTok gebeuren is hoe we als samenleving gewoon deze breinrot toelaten bij onze jeugd zonder enig ingrijpen, terwijl voorheen vergelijkbare media op maat van de jeugd wel degelijk doordacht werd gemaakt: boeken voor kinderen kruipt veel werk in, kinderkanalen als Ketnet zoeken een gezond evenwicht in aanbod tussen educatie en entertainment, YouTube Kids heeft nog een "poging" gedaan maar daar waren al heel wat problemen mee... maar social media zoals TikTok laten de grootste creeps toe en niemand lijkt in de Westerse Wereld in te grijpen?

Toegegeven ik bezondig me er soms ook aan, heb geen TikTok, maar zit al wel eens op YouTube of Instagram, maar daar bestaat een groot deel van mijn content uit wetenschap, geschiedenis, filosofie, politiek... toegegeven ook films (zowel de betere cinéma als breinloze blockbusters), boardgames, Nintendo, "booktubers", comedy... en over YouTube weinig klachten, maar Instagram pusht er toch heel wat extra "rommel" tussen - van reclame tot inhoudsloze influencers (nu ja, figuurlijk voornamelijk dan, letterlijk is er soms wel wat volume te bespeuren -

En wat hoor/lees je dan over TikTok in China, het land waar die app vandaan komt? Meer educatieve inhoud, minder rotzooi, ... je zou voor minder voor overheidscensuur pleiten, denk ik dan. Niet alleen omwille van overheidsspionage door China, dit is gewoon sabotage van onze jeugd.

Ik heb een trailer gezien over de inhoud die TikTok push richting kinderen van het Britse Channel 4 ("Swiped") misschien eens de moeite waard om te bekijken. Eerst het boek Generatie Angststoornis van Jonathan Haidt nog lezen, als één van de volgende op mijn lijstje (gereserveerd in de bibliotheek).
Zeker bij kinderen bij wiens brein nog in volle ontwikkeling is lijkt mij dat toch niet goed voor hun verdere ontwikkeling. Instant gratification en consumptie van hersenloze rommel wordt al vroeg de norm. Er mag van mij gerust een verbod komen op social media onder de 16, zodat het enkel nog kan onder supervisie.

Akkoord met een Tiktok ban maar alleen als ze de rest zoals Meta en Twitter ook bannen.

Zou ons veel beter maken. Al die social media is voor niks goed.

Ik hou mijn zoon weg van social media, uitgezonderd youtube. Daar kijken we samen wel eens hersenloze brol van, zoals Mr Beast bvb, maar alleen zaken die nog geschikt zijn. En die bepaal ik voor mijn zoontje zelf wel, dat hoeft niemand anders voor mij te doen.

Ik kijk zelf enorm veel youtube, van reviews tot wetenschappelijke dingen, maar ook de funny shit om te ontpannen.

Goh, tiktok ban? Als er nu nog een sociale media app is waar ik nog grappige dingen op zie is het tiktok wel. Alles van Meta is gewoon retesaai/outdated.
Als ze de zoekfunctie nog wat verbeteren kan het ook een goede vervanger zijn voor veel google searches/youtube. Hoe je iets wil klaarmaken, hoe iets in elkaar te steken van ikea enzo. In plaats van een bagger van advertenties en daarna een afgelikt filmpje van een megagroot account met miljoenen volgers krijg je op tiktok veel meer grassroots filmpjes, onbekende mensen.

Bij de grote Amerikanen is alles al geconsolideerd.

Voor kinderen mag het van mijn part afgeschermd worden. Het is inderdaad bijzonder tijdrovend en na verloop van tijd krijg je brainrot.
Maar als jonge gast zat ik ook uren Warcraft te spelen en mijn ouders vonden dat ook niet gezond. Denk dat iedere nieuwe technologie wel wat bezorgdheid bij de oudere generatie meebrengt.

Voor kinderen mag het van mijn part afgeschermd worden. Het is inderdaad bijzonder tijdrovend en na verloop van tijd krijg je brainrot.
Maar als jonge gast zat ik ook uren Warcraft te spelen en mijn ouders vonden dat ook niet gezond. Denk dat iedere nieuwe technologie wel wat bezorgdheid bij de oudere generatie meebrengt.
Mja, ik denk dat er nu wel een verschil is tussen TikTok, iets dat door een blackbox algoritme je in een rabbit hole van desinformatie kan duwen (en daar ook gewoon de neiging toe heeft) en MMORPGs of daarvoor andere scheef bekeken jeugdbezigheden. Ik zou zeggen dat sowieso er al een stijgende trend was doorheen de jaren qua "verslavingspotentieel", gewoon doordat de technologie geavanceerder werd, maar dat we nu toch echt meer en meer het wereldbeeld van mensen aan het vormen zijn.

Mja, ik denk dat er nu wel een verschil is tussen TikTok, iets dat door een blackbox algoritme je in een rabbit hole van desinformatie kan duwen (en daar ook gewoon de neiging toe heeft) en MMORPGs of daarvoor andere scheef bekeken jeugdbezigheden. Ik zou zeggen dat sowieso er al een stijgende trend was doorheen de jaren qua "verslavingspotentieel", gewoon doordat de technologie geavanceerder werd, maar dat we nu toch echt meer en meer het wereldbeeld van mensen aan het vormen zijn.
Maar voor veel mensen is het geen rabbithole van desinformatie. Gewoon een vorm van enter/infotainment. Niet iedereen die daar opzit gaat automatisch in de rabbit hole hoor.

Akkoord met een Tiktok ban maar alleen als ze de rest zoals Meta en Twitter ook bannen.

Zou ons veel beter maken. Al die social media is voor niks goed.

Waar trek je de lijn?

Dit forum is social media, commentaar op artikels op hln is social media, reviews op amazon zijn social media, etc

edit: nog een goeie, podcasts en streaming zijn social media

Maar voor veel mensen is het geen rabbithole van desinformatie. Gewoon een vorm van enter/infotainment. Niet iedereen die daar opzit gaat automatisch in de rabbit hole hoor.
Maar 99% wel. Dat is zoals mensen die zeggen dat reclame geen invloed heeft op hen. Maak uzelf niks wijs, we zijn allemaal beïnvloedbaar.

Terug
Bovenaan