Moet de EU tiktok bannen?

Maar voor veel mensen is het geen rabbithole van desinformatie. Gewoon een vorm van enter/infotainment. Niet iedereen die daar opzit gaat automatisch in de rabbit hole hoor.
Ik reageerde op je paragraaf over kinderen en de analogie met "Warcraft" (WoW vermoed ik). Ik denk dat aangezien hopen volwassenen al niet voldoende realiteitszin en kritisch denken aan de dag kunnen leggen, we dat zeker al niet van kinderen kunnen verwachten.

Persoonlijk begin ik er meer en meer van overtuigd te worden dat elke vorm van algoritme-gedreven social media best gewoon verboden wordt. Want ik ben er niet zo zeker van dat er zoiets bestaat als een persoon die compleet immuun is voor beïnvloeding door social media. Gewoon het gebruik ervan zorgt ervoor dat de voorgestelde content aan je wordt aangepast uiteindelijk.

We zijn in Europa enorm afhankelijk geworden van Amerikaanse en Chinese techbedrijven.

Los van de hele discussie over de redenen (zoals die paracetamol challenge) zou een TikTok-ban vooral in het voordeel spelen van Meta, Snap en Google. Andersom weet je dat bij een ban de leegte zal ingevuld worden door Chinese apps. ByteDance heeft met Lemon8 een Instagram-kloon. In Europa zijn er geen valabele alternatieven te vinden.

Maar voor veel mensen is het geen rabbithole van desinformatie.
Maar in tijden van nood, worden deze mensen evengoed geraakt met desinformatie. En het groter goed, is alvast niet Europa.

Geen idee of een ban de grote oplossing is. Maar het is een immens groot platform dat het publiek kan sturen. Eender welke publiek.

Is niet puur tiktok maar is alles.

Maak eens een nieuw gebruikersprofiel vanaf 0 aan, met een email adres dat ze niet kennen, en scroll daar even door op uw meest hersonloze momenten van de dag. Na een paar maanden zie je in wat voor een shithole je terecht gekomen bent. Dat is alsof het een soort "dark web" binnen youtube/facebook/instagram is. Maar echt een stroom van berichten dat je denkt wtf wie liked dit.

Zal nu eens voor de lol mijn facebook openen en een random bericht laten zien dat hier bij de eerste 3 verschijnt:
derde.png

En dat is geen "kinderprofiel" he. Het probleem met social media bevindt zich niet perse bij de kids.

Gebruik Facebook enkel nog voor evenementen te checken of op de hoogte te blijven van wat er te doen is in de buurt.
Moest er daar een deftig alternatief voor zijn, had ik het ook al lang buitengesmeten.

Jonathan Holslag had daar onlangs het volgende over te zeggen:
Luisteren uw dochters als u zegt dat TikTok niet mag?

“Jawel, omdat ik hen goed uitleg wat de risico’s zijn. Het grootste gevaar voor onze democratie is niet het feit dat Chinezen en Russen ons proberen te manipuleren, maar wél onze vatbaarheid daarvoor. En die grotere vatbaarheid is het gevolg van het afbouwen van kritisch denken en burgerzin. Daar spelen de Chinezen handig op in. Dat is iets wat ik de centrumpolitici van de voorbije dertig jaar verwijt. Zij hebben onze democratie laten verloederen tot consumptieparadijzen. Burgers krijgen alle rechten, maar worden amper gewezen op hun plichten.”
Eigenlijk wil ik niet uw bericht quoten, maar dat van Jonathan Holslag. Als iemand anders hier een goed antwoord op mijn vraag zou kunnen formuleren nodig ik u uit om me te helpen aub.

Ik volg hem in het eerste stuk van zijn antwoord, waarmee ik al dan niet akkoord ga, maar het antwoord lijkt opeens te stoppen na zijn zin over hoe de Chinezen handig inspelen op het afbouwen van het kritisch denken en de burgerzin. Dan springt hij opeens op een discours over onze politiekers die onze democratie hebben laten verloederen. Toch zie ik nergens de link tussen het afbouwen van het kritisch denken en de burgerzin en overconsumptie/de plichten van burgers.

Hoe spelen de Chinezen dan precies in op het afbouwen van ons kritisch denken en de burgerzin? Door ons aan te moedigen goedkope rommel te kopen? Ofwel mis ik hier iets, ofwel vind ik dit erg kort door de bocht en hoop ik dat hij zijn dochters meer uitleg gegeven heeft.

Gebruik Facebook enkel nog voor evenementen te checken of op de hoogte te blijven van wat er te doen is in de buurt.
Moest er daar een deftig alternatief voor zijn, had ik het ook al lang buitengesmeten.
Same. Ik volg bands en venues zodat ik wat op de hoogte blijf van interessante optredens. Mocht iemand een alternatief weten: laat maar weten!
Nieuwsbrieven/mails vind ik te veel gedoe, krijg je veel te veel binnen en maakt het moeilijker filteren imo.

Ik volg hem in het eerste stuk van zijn antwoord, waarmee ik al dan niet akkoord ga, maar het antwoord lijkt opeens te stoppen na zijn zin over hoe de Chinezen handig inspelen op het afbouwen van het kritisch denken en de burgerzin. Dan springt hij opeens op een discours over onze politiekers die onze democratie hebben laten verloederen. Toch zie ik nergens de link tussen het afbouwen van het kritisch denken en de burgerzin en overconsumptie/de plichten van burgers.

Hoe spelen de Chinezen dan precies in op het afbouwen van ons kritisch denken en de burgerzin? Door ons aan te moedigen goedkope rommel te kopen? Ofwel mis ik hier iets, ofwel vind ik dit erg kort door de bocht en hoop ik dat hij zijn dochters meer uitleg gegeven heeft.

De voorbije decennia is/was economische groei de heilige graal. Altijd maar meer consumeren, da's het doel. Politici houden ook aan dat mantra vast bij het nemen van beslissingen. En ze verwachten dat mensen daar in mee gaan. Er is het idee dat je eigen leven, geluk en succes zeer maakbaar is. Ben je arm, heb je problemen: stroop de mouwen op en je komt er wel! Die mentaliteit komt vanuit de VS ook naar hier over gewaaid.
Gevolg is dat meer en meer mensen proberen mee te draaien in die ratrace: kom, we geven alles en worden succesvol. Maar aan wat meet je dat succes af? Aan wat je kan kopen/consumeren. En zo draait het maar door.

China voedt dat door een constante stroom van goedkope producten aan te leveren. Zo kan iedereen consumeren en krijgt iedereen de kans zich goed te voelen en te doen wat onze regering verwacht, namelijk: consumeren. Er zijn weinig andere verwachtingen van de overheid uit: werk en spendeer je geld, daar komt het op neer. Maar op die manier schakel je ook je burgerzin uit, zo verminder je de sociale cohesie en verminder je het kritische denken.

Dat eerste was bv te merken in 2020 tijdens de corona crisis: we mochten eerst niet en dan maar beperkt gaan shoppen. Wat een ramp was dat niet voor velen? Kort door de bocht gingen mensen liever winkelen dan voorzichtig zijn, nog even binnen zitten zo het virus onder controle te houden.

Dat laatste zie je dan weer in bv. fast fashion: je weet dat Temu en Shein brol maken. Brol die rap uit elkaar valt, waar kinderarbeid bij betrokken is en soms nog eens giftige stoffen in zitten. Toch kopen we het massaal: want kopen = leven.

Tom Hannes heeft daar imo een interessant boek over geschreven. In short: consumptie geeft ons het gevoel van zingeving omdat we dat nergens anders meer vinden. En dat omdat we allemaal meedraaien en die economische draaimolen, aangezwengeld door onze politici en gevoed door oa Chinese rommel.

Je kan je daar in vinden of niet maar ik vind het alleszins een zeer interessante gedachte en ik vind dat hij zeker wel een punt heeft.
Je kan ook helemaal pro "je eigen geluk/leven" maak je zelf zijn, ik snap dat dat idee heel aantrekkelijk is en dat we dat hier soms wel meer mogen hebben. Een beetje meer van die US spirit: maar de realiteit is dat de kansen niet voor iedereen gelijk zijn en niet iedereen zijn geluk even haalbaar en maakbaar is. Maar da's misschien weer een andere discussie.

Eigenlijk wil ik niet uw bericht quoten, maar dat van Jonathan Holslag. Als iemand anders hier een goed antwoord op mijn vraag zou kunnen formuleren nodig ik u uit om me te helpen aub.

Is dat ook niet als je de chinese variant bekijkt de filmpjes eerder gericht zijn op academische prestaties en positieve zaken? Burgerzin, behulpzaam zijn etc.
In de westerse wereld heb je dit niet zozeer. Is dat nu algoritme gedreven en willen we die keuze geven aan een land die het eerlijk gezegd niet zo goed opheeft met westerse landen?
De bagger die je soms ziet verschijnen. Pronken met schoonheididealen, onnozele nietszeggende content maken die hersenafstompend is.
e.g.
Dit kan je toch echt niet meer serieus nemen. En alle simps die daar geld zitten aan te geven.
https://www.dumpert.nl/item/100066636_2d03a22e
Al die mensen die zulke bagger content maken dragen letterlijk niets bij aan de maatschappij en is een verlies van arbeidskapitaal en menselijk intellect.

edit toevallig artikel.
https://www.hln.be/buitenland/br-le...-nieuwegein-overleden-door-wurgspel~a0fe7824/

Blijkbaar ook overgewaaid van tiktok.
https://en.wikipedia.org/wiki/Blackout_challenge

The Washington Post reported that TikTok chose to block search results for the challenge and related terms, instead presenting a warning message.[11] The challenge has resulted in the deaths of between fifteen and twenty children.[1][4] Several lawsuits have been filed against TikTok for allegedly causing the deaths of children who have attempted it, though all have ended up in dismissals based on legal immunity.[12][13][14]

Laatst bewerkt:
De voorbije decennia is/was economische groei de heilige graal. Altijd maar meer consumeren, da's het doel. Politici houden ook aan dat mantra vast bij het nemen van beslissingen. En ze verwachten dat mensen daar in...
Goh, ik volg je wel enigszins, maar aan de andere kant, is dat niet gewoon een evolutie van burgerzin? Als onze politiekers het consumeren aanwakkeren in de gedachte dat dit zorgt voor economische groei en dus een beter land, dan lijkt mij de idee van burgerzin verschoven te zijn. Wat de vraag verandert naar of we dit nieuwe idee van burgerzin genegen zijn of niet. Persoonlijk, ik niet, consumeren om te consumeren zegt mij niets. Oneindige economische groei blijf ik ook liever van weg, maar dat is wel het model dat nu de wereld regeert. Zelfs al mochten we politici verkiezen die dit willen ombouwen, gaat dat niet zomaar, zeker niet voor een land als België.

China maakt daar inderdaad handig (mis)gebruik van d.m.v. goedkope werkkrachten en subsidies aan eigen bedrijven die EU/US bedrijven doodconcurreren. Dit lijkt me echter eerder een gevolg dan de oorzaak te zijn (het is niet zo zwart/wit, maar grotendeels). Verder zie ik niet in wat TikTok hier dan weer mee te maken heeft. Voor zover ik weet is dat een app waar korte filmpjes op worden getoond die eventuele concentratiestoornissen in de hand kunnen werken, door hun korte duur en het voortdurende scrollen. Jongeren (en volwassenen) die nooit geleerd hebben om kritisch te denken kunnen ook snel beïnvloed worden door wat ze zien. Oké, hier volg ik in.

Kritisch denken wordt volgens mij echter niet verminderd of aangewakkerd door TikTok? Het is eerder omgekeerd, een weinig kritisch denken zorgt ervoor dat je sneller foute informatie op TikTok zal verspreiden. Als we het hebben over burgerzin, ben ik er vrij zeker van dat de burgers die deze filmpjes delen, zich geroepen voelen om "de waarheid" te verkondigen aan hun vrienden en zo ook weer het land "beter" te maken.

Nu, wat het ook zij, ik geloof wel dat de algoritmen die op TikTok werken de Chinese jongeren naar "goede" filmpjes sturen en de onze naar "slechte". Deze filmpjes lijken mij, vanuit informatie die ik al gelezen/gehoord heb (ik zit niet op TikTok), echter niet puur consumeren aan te wakkeren. In tegenstelling tot de Chinese TikTok waar je blijkbaar wel rechtstreeks aankopen kan doen van Alibaba/Temu kan doen vanuit de app.

Nu, terug naar het artikel. De heer Holslag beweert dat het grote probleem onze vatbaarheid voor beïnvloeding is, niet de beïnvloeding zelf. Deze vatbaarheid komt volgens hem door het afbouwen van het kritisch denken en de burgerzin. Zoals hierboven gezegd, ga ik met deze tweede zin volledig akkoord. Dat de Chinezen hierop inspelen door de algoritmen van TikTok zo te bouwen dat jongeren gemanipuleerd worden, is in dat opzicht niet het belangrijke zegt hijzelf. Oké, prima. Ik weet nog niet of ik hiermee akkoord ga of niet, maar dat maakt nu even niet uit.

Maar hoe hij dit eenvoudigweg linkt aan centrumpolitici die overconsumptie aangewakkerd hebben, dat lijkt in mijn ogen echt te kort door de bocht te zijn en heeft al wat weg van een populistische stelling. Overconsumptie zal zeker het kritisch denken niet aanwakkeren, maar hoe dit het tegenovergestelde bewerkstelligd (tenzij misschien voor het kritisch denken over aankopen), dat weet ik toch ook niet. & dan komt hij opeens met plichten van de burgers af? Terwijl de plichten bijna lijken te zijn om te consumeren, waar de burgers toch uitstekend aan voldoen? Voor zover ik weet is kritisch denken ook geen plicht, en minder of Belgische producten consumeren ook niet.

Iig, bedankt voor je antwoord, en het boek (leven in het nu?), dat heb ik al op mijn bibliotheek lijstje gezet.

Is dat ook niet als je de chinese variant bekijkt de filmpjes eerder gericht zijn op academische prestaties en positieve zaken? Burgerzin, behulpzaam zijn etc.
In de westerse wereld heb je dit niet...
Dat blijkt inderdaad zo te zijn. Dit is volgens mij ook algoritme gedreven en ik denk niet dat we die keuze aan een ander land (of zelfs bedrijf) moeten laten. Sowieso heb ik het persoonlijk niet zo voor algoritmen die ons proberen één richting in te sturen. Of dat op TikTok nu bagger of niet is, wil ik even in het midden laten.

Ook het al dan niet bijdragen aan de maatschappij vind ik een moeilijke. Tenslotte is entertainment een bijdrage. Er zijn genoeg mensen die enkel boeken lezen en neerkijken op films en zo ook mensen die cultfilms zien en neerkijken op blockbusters. Zo kunnen we ook neerkijken op TikTok, terwijl anderen daar erg veel uithalen. Artikelen die extremen laten zien in deze context zijn niet echt een sterk punt om dat opzicht te verdedigen imo, al zijn ze zeker schrikbarend.

Dat blijkt inderdaad zo te zijn. Dit is volgens mij ook algoritme gedreven en ik denk niet dat we die keuze aan een ander land (of zelfs bedrijf) moeten laten. Sowieso heb ik het persoonlijk niet zo voor algoritmen die ons proberen één richting in te sturen. Of dat op TikTok nu bagger of niet is, wil ik even in het midden laten.

Ook het al dan niet bijdragen aan de maatschappij vind ik een moeilijke. Tenslotte is entertainment een bijdrage. Er zijn genoeg mensen die enkel boeken lezen en neerkijken op films en zo ook mensen die cultfilms zien en neerkijken op blockbusters. Zo kunnen we ook neerkijken op TikTok, terwijl anderen daar erg veel uithalen. Artikelen die extremen laten zien in deze context zijn niet echt een sterk punt om dat opzicht te verdedigen imo, al zijn ze zeker schrikbarend.
Mja. Ik zie zo een filmpje en ik denk dan... Mens was je nu niet beter asielmedewerker, rusthuismedewerker, leerkracht, verpleegster, ingenieur, arts, advocaat geworden (ifv de intellectuele capaciteiten uiteraard).
Maar zo een doorgedreven algoritmisch verdienmodel zorgt ervoor dat mensen die carriere paden niet kiezen. Dat is nu tot haar 25-30 'mjam mjam' filmpjes maken, mss dan nog wat instagram reclame en tegen dat ze 40-45 jaar weet ik niet goed wat het carrierepad gaat zijn.
Maar ik geef grif toe ik ben daar nogal boomer in.

Allez als ik dat filmpje uit mijn vorige post bekijk. Die viewers kopen iets(?), dat mens doet iets (njam njam), Tiktok of godweet wie neemt een deeltje van de koek en de economische meerwaarde is letterlijk negatief.

Mja. Ik zie zo een filmpje en ik denk dan... Mens was je nu niet beter asielmedewerker, rusthuismedewerker, leerkracht, verpleegster, ingenieur, arts, advocaat geworden (ifv de intellectuele capaciteiten uiteraard).
Maar zo een doorgedreven algoritmisch verdienmodel zorgt ervoor dat mensen die carriere paden niet kiezen. Dat is nu tot haar 25-30 'mjam mjam' filmpjes maken, mss dan nog wat instagram reclame en tegen dat ze 40-45 jaar weet ik niet goed wat het carrierepad gaat zijn.
Maar ik geef grif toe ik ben daar nogal boomer in.

Allez als ik dat filmpje uit mijn vorige post bekijk. Die viewers kopen iets(?), dat mens doet iets (njam njam), Tiktok of godweet wie neemt een deeltje van de koek en de economische meerwaarde is letterlijk negatief.
Begrijpen doe ik dat filmpje ook niet, zonder jouw uitleg had ik zelfs niet begrepen wat er gaande was.
Dat gezegd zijnde heeft zij wss op haar 40-45 jaar geen job meer nodig.

Aan de andere kant begrijp ik het ook niet dat mensen veel geld betalen om een bokswedstrijd tussen 2 youtubers te zien. Toch gebeurt beide en (naar mijn vermoeden) door heel verschillende mensen.

Is dat een reden om TikTok te bannen? Geen idee, ten eerste lijkt mij dit al vrij niche en ten tweede krijg je, volgens mij, dan gewoon hetzelfde op een ander internet platform. Lijkt mij dat je zulke zaken enkel nog wegkrijgt door algoritmen in te zetten om het tegenovergestelde (zoals China in het binnenland doet) te doen. Zoals gezegd, ben ik echter geen fan van zulke algoritmen, of het nu voor de huidige content gebruikt wordt of voor andere zaken.

Misschien moeten ze eerst TikTok wat interessanter maken, zodat dit platform binnen een paar jaar niet meer bestaat.

Ik zie al lange tijd 1 filmpje, dan 1 ad, dan 1 Live, terug 1 filmpje, 1 ad, 1 Live, …

Top hoor.
Instagram for life ^^

Edit mod: deze thread werd afgesplitst uit kleine nieuwtjes.

Doen we hier in de EU ook een tiktok ban? Noem mij een boomer maar holey fuck wat een intelligente jeugd hebben we hier toch.
We moeten als mens de wereld altijd beter achterlaten voor de volgende generatie maar mijn goesting gaat wel wat over zo...
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20250118_95616851
Kunnen we niet gewoon iedereen zijn eigen verantwoordelijkheid laten nemen ipv de overheid weeral eens regeltjes te laten opleggen ?
En ja daar worden zeker "challenges" op geplaatst die op zijn zachts gesteld bedenkelijke aard zijn, maar ieder is vrij om daar op in te gaan of niet.
De Darwin prijs is niet voor niets een begrip geworden en een mooie systeem van natuurlijke selectie.

Kunnen we niet gewoon iedereen zijn eigen verantwoordelijkheid laten nemen ipv de overheid weeral eens regeltjes te laten opleggen ?
En ja daar worden zeker "challenges" op geplaatst die op zijn zachts gesteld bedenkelijke aard zijn, maar ieder is vrij om daar op in te gaan of niet.
De Darwin prijs is niet voor niets een begrip geworden en een mooie systeem van natuurlijke selectie.
Voor volwassenen versta ik dit, ze zijn verstandig genoeg om geen TikTok meer te kijken. Maar voor kinderen is het een ander verhaal, jij als ouder moet opboksen tegen miljardenbedrijven die de aandacht van je kind willen vasthouden met hersenloze rommel.
Beetje gelijkere wapens helpt veel.

Terug
Bovenaan