Ach kom
@JanusDR, zelfs al hebben ze het niet zelf aangevraagd... de manier waarop deze heer (en De Croo senior ook in mindere mate) zichzelf schaamteloos verdedigen in dit verhaal, ...
Arme Siegfried, hij is per slot van rekening ook maar een werknemer zoals een treinbegeleider ofzo hé...
‘Gaan we de treinbegeleider die al vijf of tien jaar met pensioen is opknopen omdat we vandaag vinden dat hij een profiteur is?’
Siegfried Bracke (N-VA) reageert in zijn column op Doorbraak.be voor het eerst op zijn pensioenbonussen als oud-Kamervoorzitter. Volgens hem is er niets onwettigs aan en doen zowel de media als politici aan ‘sfeerschepping’. ‘Gaan we de treinbegeleider die al vijf of tien jaar met pensioen is...
www.demorgen.be
Siegfried Bracke reageert in zijn wekelijkse column op de pensioenrel die vorige week losbarstte. Bracke belandde in het oog van de storm.
doorbraak.be
Neen, ik zou een treinbegeleider dus nooit opknopen, zelfs al mag hij of zij eigenlijk "te vroeg" met pensioen. Profiteur? Tja, ... ergens mag er enige compensatie zijn voor het feit dat dit een zwaar beroep is, maar 10 jaar is er wel lichtjes over (om van andere profiteurs bij de NMBS nog te zwijgen), zeker als overheidspensioenen al best wel oké zijn.
Politici die daarentegen zichzelf verrijken met de schatkist voor zeer minieme prestaties daarentegen... Hoe lang was de heer Bracke Kamervoorzitter? 5 jaar? Waarvan eigenlijk al een jaar te lang omdat zijn partij wél de regering liet vallen, maar hij en alle andere politici daar niet de correcte consequentie van zo snel mogelijk nieuwe verkiezingen aan verbonden (als Kamervoorzitter is hij daar extra verantwoordelijk voor).
Ik zou daar wel minstens een guillotine durven installeren vlak voor de ingang van de parlementen van dit land. Niet om meteen te gebruiken, wél om politici eraan te herinneren dat er in het verleden wel al eens koppen gerold zijn van politici die te veel bestuurden voor hun eigen rekening, en niet het volk.
Ik krijg als pensioen van de Kamer 2.132,90 euro bruto, en als werknemer 4.616,26 euro bruto; samen 6.749,16 euro bruto. Ik zit dus ruim 1.000 euro onder het maximum.”
Zou een treinbegeleider ook ruim € 3.600 netto pensioen krijgen per maand? Ik betwijfel het. Een snelle google actie en een back of the enveloppe berekening (bedrag uit 2017 geïndexeerd naar vandaag) leert me dat een treinbegeleidster anno 2023 ongeveer € 2100 netto pensioen krijgt, voor een volle loopbaan. Mits vervroegd pensioen krijgt die eerder € 1900 netto, wat ook al wel héél mooi is natuurlijk...
Ik misgun de heer Bracke niet eens zijn mooie pensioen als werknemer van de BRTN/VRT, daar kan je tenminste nog van zeggen dat dat nog ergens "proportioneel" is voor een destijds goed schermgezicht van onze staatszender. Zijn schnabbels bij Telenet en consorten... tja, als die hem dat wouden betalen... qua deontologie was dat misschien niet altijd oké.
Maar 2132,90 euro bruto extra pensioen voor nauwelijks 5 jaar werk, dat is wél ruim erover denk ik dan.
Enige "verdediging" die ik in dit verhaal nog wil aanvaarden, is dat dit hopelijk nu ééns de laatste stuiptrekkingen zijn van een oud regime. Zoals de Latijns orerende burgemeester van Antwerpen zei: er zijn nog veel andere politici uit het verleden met boter op het hoofd, uittredingsvergoedingen ter grootte van letterlijk de waarde van een groot huis waren geen uitzondering in het verleden, en dan krijgen die later nog eens een rijk pensioen er bovenop hé.
Toonbeeld van hoe wat juridisch perfect legaal is, moreel zo krom kan zijn als de pest.