moreel dilemma.

• Onderwerp starter Onderwerp starter Deleted member 451
  • Startdatum Startdatum
D

Deleted member 451

Guest

ik ken iemand van die mensen. woont hier niet ver van me.
is geen vriend van me, eerder een kennis.

wat zouden jullie doen? aangifte doen?
en is dit dan wel anoniem? zou niet willen vergeldingen krijgen :)

ergens voel ik mij dan een snitch, ik heb er tenslotte niets bij te winnen om hem te klikken.
Maar aan de andere kant: die rellen keur ik écht niet goed, trump = pro police & society; protect & serve, blue collar workers
en zomaar handelszaken vernielen en de verzekeringen op kosten jagen (die onrechtstreeks toch weer bij ons de gewone man worden verhaald door premie verhogingen)...

doet me echt nadenken.

Aangifte doen, met anoniem nummer bellen en adres + naam doorgeven.
Niet terug te traceren naar jou en je hebt uw plicht gedaan.

Ik zou ook zeker een aangifte doen. Wie zijn gat brandt moet op de blaren zitten.

Zoals @TNTim zegt met anoniem bellen en ook specifiek vermelden aan het begin van het gesprek.

ZEKER NIET DOEN!

="Als de geschiedenis een voorspeller is voor de toekomst, doet den Trump exact het tegengestelde van wat hier gezegd wordt."

Ik haat klikken en klikspanen tenzij ik het met mijn eigen ogen heb gezien.
Bvb vluchtmisdrijf ofzo met materiële schade of erger nog, (dodelijke) slachtoffers. Ja dan zou ik wel aangifte doen.

Aangifte doen, met anoniem nummer bellen en adres + naam doorgeven.
Niet terug te traceren naar jou en je hebt uw plicht gedaan.
Als je anoniem naar de politie belt, zien die toch nog steeds je nr? Of is dat enkel bij 112 en 101?

Klikken mag niet is iets voor de speelplaats.

Ik zie dat @belvedere86 zijn stoere post over hoe hij zelf op de lijst staat is verwijderd, gegevens doorgegeven aan de politie?

Laatst bewerkt:
Ik haat klikken en klikspanen tenzij ik het met mijn eigen ogen heb gezien.
Bvb vluchtmisdrijf ofzo met materiële schade of erger nog, (dodelijke) slachtoffers. Ja dan zou ik wel aangifte doen.
Ik noem dit niet klikken.
Dit is aangifte doen van een persoon die voor een ernstig delict opgespoord wordt. Het is daarna aan het gerecht om te bepalen of die man daarvoor gestraft dient te worden.

Maakt toch niet uit of die uw nummer (of verdere gegevens) kennen? Die gaan aan een verdachte écht niet meedelen wie hen herkend heeft he.
Dat beweer ik ook nergens, ik wou gewoon maar zeggen dat anoniem naar de politie bellen niet uitmaakt, die zien het toch.
Dat laatste weet ik eigenlijk niet. Ik heb het strafdossier van mijn rechtszaak (als aanklager :p) gelezen en daar staan toch alle gegevens van getuigen open en bloot. Zien ze een aangever dan als getuige of staat dat gewoon ergens apart bijgehouden wie er daarvoor belde?

Nu, in elk geval zou ik het ook melden eerlijk gezegd. Als je echt schrik hebt voor represailles moest het uitkomen, maak dan ergens een fake hotmailaccount aan en mail via een vpn ofzo?

Ik vind dat eigenlijk helemaal geen moreel dillema. Je kent die persoon niet eens goed, dus je bent hem niks verschuldigd om te beginnen. Ten tweede staat Trump (waar jij je dan blijkbaar mee identificeert) voor de harde aanpak van personen die bijvoorbeeld de politie aanvallen of de hardwerkende eerlijke handelaars in moeilijkheden brengen (met hun vernielingen), zoals je zelf zegt.

Die persoon heeft het zelf gezocht door een betoging die veelal vreedzaam verliep te gaan kapen om amok te gaan maken. Hij is dan ook nog eens zo dom geweest om zich te laten filmen/fotograferen. Dat jij hem dan aangeeft zodat hij zelf kan opdraaien voor de kosten die hij heeft aangericht en een gepaste straf kan krijgen (indien schuldig bevonden) is niet 'snitchen'. Het gaat hier niet om iemand die om de twee weken eens een zakje wiet verkoopt aan zijn vrienden, of om iemand die tijdens de lockdown te veel vriendjes heeft gezien, het gaat hier om een ordinaire onruststoker en relschopper.

“Persoon 13 heeft halflang haar en een uitgemergeld gelaat."

Goede zaak. Opsporingsbericht én meteen wat public shaming. Zouden ze meer moeten doen. Alhoewel de foto's op zich ook al wel hun werk doen.

Terug
Bovenaan