Je gebruikt een verouderde webbrowser. Het kan mogelijk deze of andere websites niet correct weergeven. Het is raadzaam om je webbrowser te upgraden of een browser zoals Microsoft Edge of Google Chrome te gebruiken.
Wauw, toevallig. Mijn ouders hadden thuis een Knack abonnement en elke woensdag was voor mij het moment om de Knack Focus te nemen en te luisteren naar alle albums die drie of vier sterren kregen (vier sterren was het maximum toen). En ik geloof dat dat ook de tijd was dat Vincent Byloo nog muziekrecensent was daar. Kan ook eerder 2006-2008 geweest zijn wel.
Wauw, toevallig. Mijn ouders hadden thuis een Knack abonnement en elke woensdag was voor mij het moment om de Knack Focus te nemen en te luisteren naar alle albums die drie of vier sterren kregen (vier sterren was het maximum toen). En ik geloof dat dat ook de tijd was dat Vincent Byloo nog muziekrecensent was daar. Kan ook eerder 2006-2008 geweest zijn wel.
Ze hebben ergens rond 2005 eens van Focus Knack een 'fab 50' gemaakt, een lijst van " De beste albums aller tijden", inclusief nog 30 honorable mentions. Heb die editie nog steeds liggen thuis. Uiteraard van nu bekeken een heel standaard lijstje met quasi volle focus op pop-rock tussen 1964 en 1995... Maar voor me toen was dat echt de manier hoe ik veel klassiekers heb kunnen leren kennen!
In November nog kunnen meepikken in De Munt te Brussel. Nooit gedacht dat het mijn verwachtingen zou kunnen waarmaken want ik ben snel gehecht een enkele opname. Compleet weggeblazen. Zo overweldigend intens.Tranen aan het bedwingen als een oud vrouwtje.
Ik las de Focus Knack in die tijd ook maar mijn grootste bron van nieuwe muziek waren een paar muziekfora. Eigenlijk echt wel een hele mooie tijd om muziek te ontdekken. Ik zat op Ateaseweb, het grootste onofficiële Radioheadforum en het officiële Interpolforum. Daar werd massa's illegale muziek gedeeld, allemaal zipjes en rars van albums. Maar vooral levendige (en vaak enorm hyperbole) discussies rond die albums.
Achteraf gezien natuurlijk niet cool voor de artiesten maar ik herinner me nog goed hoe de hype rond een album een paar weken voor de release al begon doordat je gewoon wist dat alles op voorhand op het internet lekte. Soms ook met een hoop drama errond, ik herinner me nog hoe boos Bradford Cox van Deerhunter was toen Microcastle vroegtijdig uitkwam (om dan ter verrassing nog een hele plaat mee uit te brengen) en dat de mannen van Animal Collective een beetje wanhopig waren toen Strawberry Jam per drie nummers lekte en doodleuk aan de leakers vroegen om gewoon al de rest ineens uit te brengen.
Enja dat was ook gewoon de tijd dat muziekjournalistiek totaal niet serieus was, met als gevolg enkele bizarre conceptreviews van vooral pitchfork. Audioslave - Out of Exile Tortoise - Untilted
Mijn voornaamste bron van nieuwe muziek waren fora, reviewwebsites, optredens, tips van vrienden, metalboekjes, ... In 2005 ook actief geworden op dit forum dus dat was ook een bron. Ik heb een tijdlang ook zelf reviews geschreven voor Stagedive (?) en heb zelfs een paar interviews gedaan. Stelde allemaal niet veel voor, maar het was een mooie tijd waar ik heel erg met muziek bezig was.
Enige wat ik niet deed was zelf muziek maken. Ergens knaagt het wel dat ik er nooit mee begonnen was. Als ik riffs en solo's hoor wil ik dat ook graag eens uit een gitaar krijgen. Maar dat doe je niet zomaar en het vraagt wel om een investering.
Enige wat ik niet deed was zelf muziek maken. Ergens knaagt het wel dat ik er nooit mee begonnen was. Als ik riffs en solo's hoor wil ik dat ook graag eens uit een gitaar krijgen. Maar dat doe je niet zomaar en het vraagt wel om een investering.
Het is imo nooit te laat om een gitaar op te pikken. Ik ben nu 36 en pas 6 maand geleden begonnen met elektrische gitaar te spelen.
Leg jezelf geen druk op, geniet vooral van het leerproces.
Het is imo nooit te laat om een gitaar op te pikken. Ik ben nu 36 en pas 6 maand geleden begonnen met elektrische gitaar te spelen.
Leg jezelf geen druk op, geniet vooral van het leerproces.
investering in het begin valt ook wel mee, genoeg beginnersgitaren op 2de hands te vinden. En als de smaak echt te pakken hebt, kan je hierin loos gaan.
Beste album voor mij toen. Ook dit jaar "into metal(core)" gekomen, dus voor mij was dit een heerlijke tijd.
de peak ook voor Underoath, Triviuim, As i lay dying, A7X.... damn, bestond er maar een teletijdsmachine
Zeer herkenbaar, ook vooral met andere instrumenten. Ik mocht het nochtans als kind, maar toen was ik nog niet into muziek en de notenleer klonk zo saai. (Al klinkt dit nog steeds even saai en vooral moeilijk. Ik heb wat "muzikanten" in de familie, dus kan het weten. Als je leerproblemen hebt helpt dat ook niet mee.)
Zeer herkenbaar, ook vooral met andere instrumenten. Ik mocht het nochtans als kind, maar toen was ik nog niet into muziek en de notenleer klonk zo saai. (Al klinkt dit nog steeds even saai en vooral moeilijk. Ik heb wat "muzikanten" in de familie, dus kan het weten. Als je leerproblemen hebt helpt dat ook niet mee.)
Ik heb natuurlijk geen kennis over leerproblemen, maar laat het u vooral niet tegenhouden om te proberen?
Heb ook niet de beste aandachtspanne, maar vind het net leuk om mij daarin uit te dagen. Heb zelf ook geen doel vooropgesteld. Volg wel privé les om het toch wat gestructureerd te krijgen.
Begrijp goed wat Avondland schrijft. Bij mij knaagde het ook altijd, grote muziekfan maar zelf nooit een noot gespeeld. Wou later daar geen spijt van hebben. Lukt het niet, dan heb ik tenminste geprobeerd. Andere instrumenten zijn mss ook te overwegen? Gitaar blijft een complex instrument.
hmmm 2005, dat is al even geleden
Ik werd 19 dat jaar, dus eerste jaar aan de universiteit en 1ste jaar op kot in Gent. Toen zat ik wel echt volledig in mijn (black)metal-bubble en luisterde ik absoluut nooit naar de radio of iets anders dat naar mainstream rook.
Ik ben dat jaar ook wel last.fm beginnen gebruiken, al denk ik dat toen nog niet alles gescrobbeld werd. Maar mijn topartiesten lijst van dat jaar zag er alvast erg black metal uit
Ik heb wel een vermoeden dat ik toen nog niet alle events aanduidde in last.fm, want het lijstje daar ziet er toch redelijk onvolledig uit, van wat ik mij herinner zat ik toen toch echt wel regelmatig in dat vieze kot genaamd 'The Frontline', maar op mijn last.fm zie ik maar 2 events in the frontline in 2005:
Vader & Rotting Christ, eigenlijk echt zot dat groepen van dat kaliber toen in the Frontline hebben gespeeld :')
Verder ben ik dat jaar ook voor het eerst naar Wacken Open Air geweest, ik herinner mij nog dat we toen zonder GPS of google maps gedaan hadden, maar de rij-instructies afgedrukt op papier en navigeren maar (en we zijn er toch geraakt)
Wat mij ook nog is bijgebleven is de 'Belgian Doom Night III' in Gent ook, het is daar dat ik Esoteric heb leren kennen en dat is ook wel een van de triggers voor mijn voorliefde voor funeral doom geweest.
Over Funeral doom gesproken, 2005 was wel echt een zot jaar voor het genre, met de volgende releases die ondertussen allen tot klassieker in het genre gegroeid zijn:
Ataraxie - Slow Transcending Agony
Evoken - Antithesis of Light
Mournful Congregation - The Monad of Creation
Tyranny - TIdes of Awakening
Allen persoonlijke favorieten die ik nu nog altijd wel regelmatig eens opleg!
Ik ben verder nog eens door mijn digitale archieven gegaan op zoek naar andere albums uit 2005 die mij zeker zijn bijgebleven, zie onderstaande lijst.
Alcest - Le Secret
Amenra - Mass III
Ataraxie - Slow Transcending Agony
Bolt Thrower - Those Once Loyal
Boris - Dronevil
Candlemass - Candlemass
Craft - Fuck the Universe
Darkspace - Dark Space II
Drudkh - The Swan Road
Earthless - Sonic Prayer
Evoken - Antithesis of Light
Falkenbach - Heralding the Fireblade
Glorior Belli - Ô Laudate Dominvs
Hate Forest - Sorrow
Hypocrisy - Virus
Iconoclasm - Iconoclastic Warfare
Kriegsmaschine - Altered States of Divinity
Lemuria - Tales, Ale and Fire
Leviathan - A Sihouette in Splinters
Lurker of Chalice - Lurker of Chalice
Make a Change... Kill Yourself - Make a Change... Kill Yourself
Mournful Congregation - The Monad of Creation
OM - Variations on a Theme
Ondskapt - Dödens Evangelium
Opeth - Ghost Reveries
Paragon Impure - To Gaius! (For the Delivery of Agrippina)
Primordial - The Gathering Wilderness
Reverend Bizarre - II: Crush the Insects
Satanic Warmaster - Carelian Satanist Madness
Shining - IV - The Eerie Cold
Sunn O))) - Black One
Taake - Hordalands Doedskvad
Temnozor - Folkstorm of the Azure Nights
Twilight - Twilight
Tyranny - TIdes of Awakening
Urfaust - Verräterischer, nichtswürdiger Geist
V.A. (Clandestine Blaze / Deathspell Omega / Musta Surma / Stabat Mater / Exordium / Mgła) - Crushing the Holy Trinity
Witchcraft - Firewood
Al denk ik wel dat ik albums als Amenra, Earthless en OM pas op latere leeftijd echt ben gaan beginnen apprecieren.
Maar daar zitten toch wel echt een paar pareltjes van albums tussen, en toch een paar die ik dringend eens opnieuw zou moeten beluisteren.
@Obi-Jan Bathory is eigenlijk de enige black metal/viking band waar ik mij ooit een beetje in verdiept heb (jaja, je leest het goed ), maar dat was een paar jaar later, dus eigenlijk hoort dat hier niet. Het was ook meer hun viking metal-werk zoals Hammerheart (al hoor ik daar toch ook veel BM-invloeden in) en een paar losse tracks die echt Viking zijn. Mijn ouders waren niet blij en mijn vader ook niet, en in zijn geval wilde dat wel wat zeggen. Gelukkig voor hen heeft het niet te lang geduurd.
In 2005 was ik 17. Mijn dagen bestonden uit buizen halen op school, skaten, counter-strike en mijn eerste joints roken.
De muzieknerd in was toen al aanwezig. Kocht toen men eerste platen en platenspeler. Begon toen met de collectie van men moeder te verkennen. Die bestond uit oa Pink Floyd, Beatles, Serge Gainsbourg, Joy Division, The Who en David Bowie. De aanzet was gegeven.
Liep al rond met de grootste Ipod, dat moet zowat mijn dierbaarste bezitting zijn naast mijn skateboard toen.
Eerste optredens en festivals toen. Samen met mijn grote neef direct combi mee naar Rock Werchter.
Ik herinner vooral ook, een jaar later, in 2006 toen David Bowie laatste minuut heeft moeten annuleren...
Ik was ontroostbaar toen. Nog altijd niet van bekomen.
Mijn muzieksmaak werd toen vooral bepaald door de muziek die gebruikt werd in skatevideos en Tony Hawk Pro Skater.
Ik was daar enorm gevoelig aan. Het zien van pro skaters gecombineerd met de perfecte soundtrack, het raakt me nog steeds.
Girl Skateboards - Yeah Right! , was voor mij de bakermat van alles wat volgde.
Nummers, niet per se uit 2005, waar ik toen naar luisterde en die nog altijd in mijn geheugen gegrift staan.
Dit zou zowaar m'n eigen levensverhaal kunnen zijn, behalve dan die collectie van m'n ouders die trok op niets .
Inclusief de de gemiste passage van Bowie! M'n favoriete skatefilm was toen trouwens Sorry van Flip met de hilarische commentaar van Johnny Rotten.
Ik was 16 jaar en het was vooral punk & hardcore, zware gitaren en classic rock wat de klok slaat. Vanaf 2005 elk jaar combi Rock Werchter, er waren zelfs jaren bij waar ik Werchter, Dour en Pukkelpop aandeed. Door Dour en PKP te doen kwam daar nog alles wat elektronisch is bij.
De liefde voor hiphop kwam iets later maar toch wel al aanwezig.
Ik was toen wel nog niet echt bezig met wat nieuw was, nu ga ik bewust op zoek naar nieuwe zaken toen ging alles er wat organischer aan toe.