Musical memory lane: 2006

Piek periode hier om uit te gaan(hey we herhalen ons!). Alles nog gewoon cash. Veel diverse genres naast elkaar. En bovenal, betaalbaar. Nog volop platen kopen. Herinner me nog da'k een verlengd weekend naar Rennes had gesponsord om een 50tal platen te gaan afhalen, want de verzendingskosten waren meer dan benzine en 3 overnachtingen.. iets wat onmogelijk juist kan zijn nu ik het neertyp, maar destijds toch gebruikte om die trip te verantwoorden. Toffe stad.
Woooaar is den tijd :'[

Een paar favorieten van toen
Top 10 all time Dubstep
Top 10 all time Frenchtek
Top 10 all time hardcore
Top 10 all time Snares.

De eerste o zo ironische zelf ingenomen docu "on breakcore". Of het nu popdiva's zijn of crunchy breakcore nerds met het pigment van een a4, smijt een camera en microfoon voor hun neus en het zijn allemaal dezelfde pretentieuze idioten
En een jaar of twee later was het allemaal zogoed als voorbij. Toch zeker voorbij zijn piek.

Paar hele coole labels die hun opstart kende. Ed Banger, Juke Trax, Deep Medi etc etc

En deze rare snuiterd is mij ook altijd wel bijgebleven. Zelfmeelijdwekende satire op upbeat dance nummers vallen gewoon niet te ontkennen

Maar vooral de akoustische renditie van The Subway Home dat hier bleef hangen

Leuke tijden seg. Veel 2006-dingen pas later ontdekt, maar wel echt een aantal blauwdrukjes voor veel van de dingen die ik nu luister. Een kleine greep uit de bizar grote berg aan parels. Uiteraard shoutout Burial en J Dilla, ga ik niet opnieuw posten.

Als ik enkel nog maar 2006 Planet Mu mocht luisteren zou ik niet eens zo kwaad zijn. Zoveel absurde dingen.

Deze op Outlook Festival 2011, herinner het me nog alsof het gisteren was. Letterlijk platgedrukt worden in de Moat-stage, beste gevoel ooit.

Summer Dreams is zo'n perfecte tune, fuck.

Die periode op Soul Jazz Records, pffff.

En natuurlijk niet te vergeten, de (voor mij persoonlijk dan) meest invloedrijke radio-show ooit:

Iets totaal anders om mee te eindigen. Erik de goat met z'n eerste albummetje ook, en wat voor één! Heb het gevoel dat ik kan blijven gaan tbh. :unsure:

Dat niemand hier nu Futuresex/Lovesounds van Justin Timberlake heeft vermeld. :unsure:
Bij Timbaland zijn beste werk. Maar Justified is wel niet te overtreffen. En dees is maar ne lauwen take, maar het moet gezegd worden, Justin is het dichtste dat we bij een volgende MJ zijn geraakt. Wist ook de beste producers van het moment te strikken. 20/20 is dik underrated.
Geen album, maar Bad Day van Daniel Powter was ooit één van mijn favoriete karaokenummers
Hard. Hoe dronken zijt ge dan?

Doe mij maar de Backstreet Boys met Everybody. Keelt iedereen toch snel mee.

2006, het jaar dat ik 20 ben gewoorden (nee ik word geen 40 dit jaar :angry: ) en aldus nog op kot zat om de hoek van de Frontline in Gent. Ik gebruikte toen al wel last.fm, maar ik heb wel de indruk dat niet alles gelogd werd toen, want in mijn herinnering luisterde ik toch nog meer muziek in die periode.

Maar bon, volgens last.fm mijn meest beluisterde artiesten in 2006:
2006TopArtists.png

En mijn meest beluisterde albums:
2006TopAlbums.png

Waarbij het mij toch opvalt dat er hier geen albums tussen zitten die gereleased zijn in 2006 :unsure: (also wtf is dat zimmer's hole album lol , ook vreemd Bathory album, aangezien ik dat nu toch 1 van zijn minder goeie albums vind)

In die tijd gebruikte ik nog geen spotify, maar luisterde ik vooral naar gedownloade mp3's, dus ik ben eens door die collectie gegaan om te zoeken naar albums gereleased in 2006 die mij zijn bijgebleven. (Dit heeft mij veel te veel tijd gekost btw, gelukkig is het niet druk op mijn werk :unsure: )

Enkele albums die ik dan toch wil highlighten als favo albums uit die tijd:

Agalloch - Ashes Against the Grain
peak Agalloch sure was something else, na het fantastische The Mantle komen ze met dit album, dat ineens toch meer (black) metal invloeden heeft als die vorige.

Celtic Frost - Monotheist
Degenen die de 80s battle royale volgen herinneren zich misschien mijn Celtic Frost nominatie nog (of niet, aangezien jullie ze er al in de eerste ronde hebben uitgestemd). Dit is hun comeback album na een 15 jaar uit elkaar te zijn geweest. En wat voor een comeback album, jongens toch, beest van een album. Synagoga Satanae is een meesterwerk.

Drudkh - Blood in our Wells
die eerste 4 Drudkh albums zijn stuk voor stuk meesterwerken in atmosferische black metal, dit is hun 4e en laatste uit deze streak, maar na hun debuut is dit wel echt mijn favo Drudkh.

Elysian Blaze - Levitating the Carnal
eenmans-band uit Australie die black funeral doom maakt, meesterlijk album met massa's sfeer en zeer veel reverb lol.

I - Between Two Worlds
Immortal was tijdelijk op on hold gezet, dus Abbath besloot dan maar een heavy metal/black'nroll album te maken. Pure fun, zalig album.

Lifelover - Pulver
Ik vind deze moeilijk te omschrijven, depressive black metal/rock met wat pop invloeden ofzo? klinkt soms ook verdacht vrolijk, maar is het toch niet. Dit was toen een nieuw project Kim Carlsson, bekend van Hypothermia (die ook wel wat geweldig werk hebben uitgebracht in 2006 btw). Fantastisch debuut album, en is zeer lang een grote favoriet geweest van mij.

Negative Plane - Et in Saecula Saeculorum
Zeer speciale black metal dit, 2 man die toch met een zeer herkenbare sound nog redelijk technische black metal maken.

Repugnant - Epitome of Darkness
Voor Tobias Forge de big bucks is gaan verdienen met Ghost maakte hij smerige death metal van de bovenste plank. Jammer dat hij hier niets meer mee gedaan heeft. Maar ook begrijpbaar als je poen kunt scheppen met popmuziek te maken zeker.

Secrets of the Moon - Antithesis
Duitse black metal van de bovenste plank, verrassend cleane productie voor black metal te zijn, maar het werkte wel zeer goed voor hun.

The Ruins of Beverast - Rain Upon The Impure
Ook Duitse black metal van de bovenste plank, maar toch een heel ander beestje als het album hierboven. Deze heeft dan weer een zeer vreemde productie waarbij alles zeer muffled klinkt ofzo. Maar het draagt alleen maar bij tot de fantastische sfeer die het album uitstraalt. Best te beluisteren met een hoofdtelefoon deze. Nog altijd mijn favoriete album van The Ruins of Beverast.

Urfaust / Circle of Ouroborus - Auerauege Raa Verduistering
Een van de beste split albums ooit?

Warning - Watching From a Distance
Fantastisch doom metal album met prachtige vocals van Patrick Walker, al kan ik me wel inbeelden dat zijn nasale stem niet voor iedereen weggelegd is.

Volledig lijst van albums dat ik heb teruggevonden en die ik me echt nog kan herinneren hieronder (maar er zitten sowieso ook wel albums tussen die ik pas jaren later heb leren kennen):
Agalloch - Ashes Against the Grain
Akitsa - La Grande Infamie
Amesoeurs - Ruines Humaines
Ancient Rites - Rvbicon
Antaeus - Blood Libels
Belphegor - Pestapokalypse VI
Blut Aus Nord - MoRT
Bongripper - The Great Barrier Reefer
Carpathian Forest - Fuck You All!!!
Catacombs - In the Depths of R'lyeh
Celtic Frost - Monotheist
Clandestine Blaze - Church of Atrocity
Coldworld - TheStarsAreDeadNow
Colour Haze - Tempel
Cult of Luna - Somewhere Along the Highway
Darkened Nocturn Slaughtercult - Hora Nocturna
Darkthrone - The Cult is Alive
Dissection - Reinkaos
Dolorian - Voidwards
Drudkh - Blood in our Wells
Ea - Ea Taesse
Elysian Blaze - Levitating the Carnal
Enochian Crescent - Black Church
Enslaved - Ruun
Forteresse - Metal Noir Quebecois
Funeral Moth - The Moth Flying to the Funeral Sky
Funeral Mourning - Drown in Solitude
Gorgoroth - Ad Majorem Sathanas Gloriam
Green Carnation - The Acoustic Verses
Grimm - Dark Medieval Folklore
Heresi - Psalm II - Infusco Ignis
Hjarnidaudi - Pain-Noise-March
Hypothermia - Kold
Hypothermia - Veins
I - Between Two Worlds
Ihsahn - The Adversary
Indesinence - Noctambulism
Inferi - Shores of Sorrow
ISIS - In the Absence of Truth
Kampfar - Kvass
Katatonia - The Great Cold Distance
Katharsis - VVorldVVithoutEnd
Kilte - Absence
Kinstrife & Blood - On Paths Long Forgotten
Krieg - Blue Miasma
Life is Pain - Bloody Melancholy
Lifelover - Pulver
Lja - Til Avsky for Livet
Melechesh - Emissaries
Melencolia Estatica - Melencolia Estatica
Mgla - Presence
My Dying Bride - A Line of Deathless Kings
Nachtmystium - Instinct: Decay
Negative Plane - Et in Saecula Saeculorum
Negura Bunget - Om
Nocturnal Depression - Nostalgia - Fragments of a Broken Past
Nortt - Ligfaerd
OM - Conference of the Birds
Pagan Altar - Mythical & Magical
Peste Noire - La Sanie des Siecles
Repugnant - Epitome of Darkness
Saturnus - Veronika Decides to Die
Satyricon - Now, Diabolical
Secrets of the Moon - Antithesis
Sodom - Sodom
Solitude Aeternus - Alone
Sombres Forets - Quintessence
Sterbend - Dwelling Lifeless
Summoning - Oath Bound
Sunn O))) & Boris - Altar
Tenhi - Maaaet
The Ruins of Beverast - Rain Upon The Impure
Tool - 10000 Days
Trist - Stiny
Urfaust / Circle of Ouroborus - Auerauege Raa Verduistering
Urna - Sepulcrum
Verloren - In Zalvend Onmin
Warning - Watching From a Distance
Wolves in the Throne Room - Diadem of 12 Stars
Wormphlegm - Tomb of the Ancient King
Xasthur - Subliminal Genocide
Year of no Light - Nord

Wat ik mij nog van optredens kan herinneren uit die tijd...
2 keer op een rij naar Wacken Open Air geweest, waar deze keer vooral het optreden van Emperor me is bijgebleven.
Reverend Bizarre in de Frontline, hun laatste optreden in Belgie voor ze uit elkaar zijn gegaan.
Agalloch in de Biebob, ik denk dat dat toen hun eerste keer in Belgie was?
Sodom & Finntroll in de Trix (toen nog Hof ter Loo) :unsure:

Als laatste nog dit goofy black metal clipje uit die tijd:

En nu is dit vast wel lang genoeg nee?

Laatst bewerkt:
In 2006 ben ik pas voorzichtig weg beginnen stappen van de grotere namen op de affiche van Rock Werchter. Ik ga het dus even bekijken vanuit die bril (dus geen Dilla, Clipse, Joanna, Agalloch, Burial of The Drones, zo hip was ik niet).

Afterthought na alles eens goed te checken op last.fm: toch al vrij diep in de Roadburnrabbithole beginnen tuimelen.

Arctic Monkeys - Whatever...
Onmiskenbaar een classic geworden en destijds kapotgespeeld. I Bet You Look Good On The Dancefloor, my oh my. Gateway naar andere indie geweest.

Tool - 10.000 Days
Verre van het niveau van Aenema en Lateralus maar toen toch heel veel opgelegd. In 2006 ze ook voor de eerste keer live gezien op Rock Werchter en in Leuven (met Mastodon als support). Nu leg ik geen Tool meer op, meh. But I had fun.

Nathan Fake - Drowning In A Sea Of Love
Soooo many parties, en ik hield van de sound van Nathan Fake en James Holden.

VA - min2MAX
Minimal techno, M_NUS, heerlijke compilatie. Heartthrob, Gaiser, Magda, Troy Pierce, Marc Houle, Loco Dice. :love:

Isis - In The Absence Of Truth
Mijn allereerste post-metal plaat en het begin van wat ik gewoon heel kort door de bocht 'Roadburnmuziek' zal noemen (waar ik in 2008 voor het eerste ben beland). Toen ook heel veel Panopticon gespeeld. Meestgespeelde nummer van 2006 was Dulcinea, zegt genoeg denk ik.

In 2006 kwam ook In The Fishtank met Aereogramme uit, dat bracht ons Low Tide. :drool:

Russian Circles - Enter
DEATH RIDES A HORSE. Mind blown.

Jesu - Silver EP
Eerste kennismaking met Jesu, twee nummers, meer was niet nodig. :love:

These Arms Are Snakes - Easter
Enter post-hardcore, wat. een. band. :love:

Amusement Parks On Fire - Out Of The Angeles
Heerlijke shoegazeplaat. Niets vernieuwends maar toch beetje plat gespeeld.

Cult Of Luna - Somewhere Along The Highway
FINLAND.

Shoutout naar Om, die dat jaar At Giza uitbracht, maar dat heb ik pas ontdekt in 2007.

En om af te sluiten, wat partytracks). Erol Alkan, Justice, Whitey, Black Strobe, Ascii.Disko, ... :love:

Justice - Waters Of Nazareth (Erol Alkan Remix)

Justice - Let There Be Light (DJ Funk Remix)

Whitey - Leave Them All Behind

Ascii.Disko - Black Metal

Boys Noize - Volta 82 (officieel uit 2007 maar ik heb al scrobbles staan :unsure: )

Motor - Sweatbox

Radio Slave - Secret Base

The Knife - Silent Shout

Booke Shade - Mandarine GIrl

Cobblestone Jazz - India In Me

Ellen Allien & Apparat - Turbo Dreams

Terug
Bovenaan