Vanaf nu geen berichtjes meer naar partner, kinderen en/of vrienden met "Hey, waar ben je?" maar "Hey, wat zijn je moord-coordinaten?".
En hij zet "journalists" tussen aanhalingstekens, want...?

Wat een schaamlap.
Heeft ondertussen nog wat meer journalisten gebanned, meesten kritisch over Tesla.

Allemaal mensen die teveel tijd hebben en geen echt werk moeten doen :S
Juist, de opsomming die ik daar deed van categorieën mensen die op twitter zitten, hebben over het algemeen 'teveel tijd' :wtf:

Of 2de mogelijkheid: jij hebt de intrinsieke kwaliteit van twitter nog niet ontdekt.
Experts die onder elkaar kunnen discussiëren en contact leggen dat anders nooit zou plaatsvinden, terwijl jan-modaal kan meekijken en soms zelfs mee doen.

En direct communicatiekanaal met de publieke buitenwereld.

Ook vrij absurd dat hij een filmpje online zwiert van die zogezegde stalker met gezicht, wagen en nummerplaat en dan vraagt wie is dit...
2 seconden later; Ahja openbare flight informatie is doxxing en mag niet.

Die is echt volledig off the rail aant gaan.

Ik heb persoonlijk geen probleem met een rechtser getint sociaal netwerk, maar dit gaat toch wat verder dan 'een bias', vind je dat nu ook niet? Ik vind deze iteratie van 'Musk is the God emperor' Twitter toch een pak gekleurder en meer biased dan het lichtelijk linkse netwerk van ervoor.

Maar los van dat is het gewoon belachelijk dat Musk dat met veel tralala heeft gekocht en zat te roepen dat het gedaan moet zijn met de censuur en nu gewoon vrijwel alles bant dat zijn lange tenen raakt. Daarboven zit hij ook nog zeer opzichtelijk reclame te maken voor de Republikeinen en is er dus van die zogenaamde neutraliteit geen sprake meer. Ik zou zeggen dat dit Twitter veel meer biased is (in de andere richting dan) dan de vorige versie gezien de enorm opzichtige campagnes die Musk zo openbaar voert op het platform.

Had hij gezegd 'tijd voor een rechts netwerk' had er al minder tegenstand geweest denk ik, maar hij kwam af met zijn gezeik van 'geen censuur' en 'free speech absolutist' en dat is hij (en Twitter, bij uitbreiding) alles behalve. Belachelijk is dat. Maar misschien is het wel goed dat die zijn Tony Stark masker eindelijk aan het afvallen is.
Ik vind het niet eerlijk om hier te spreken van "langs beide kanten". De bocht die Janus bedoelt, gaat specifiek over Musk. Die persoon reageert heel tegenstrijdig. Wie is dan de andere kant? Daar is niet één persoon, maar een groep van mensen die zo divers is dat je allerhande meningen binnen die groep vindt.

Maar de vraag is zelfs dan nog: Zijn er dan zo veel mensen die nu pas een probleem hebben met de moderatie van Twitter? Ik alvast niet. Ik heb al herhaaldelijk gezegd in deze thread dat het hiervoor ook een probleem was, en waarom. Maar waar je daarvoor kon discussiëren over de feitelijke bias van Twitter, is die hier zo overduidelijk en flagrant dat we wel bijna niet meer over hetzelfde spreken, hè.

"De top van Twitter" zou zogezegd richtlijnen hebben over bepaalde mensen of issues. Dan moet je al gaan kijken of die richtlijnen passen binnen de TOS, of ze terecht zijn, of ze wel degelijk discriminerend zijn of vrijheden inperken. Neem bijvoorbeeld de zogenaamde linkse bias bij de vorige Twittertop. Daarvan kun je denken dat die er is. Musk roept op om te stemmen voor de Reps.
Ik neem een ander voorbeeld, over die transgenderdingen als issue. Daar wordt duidelijk in gemodereerd. Zogezegd met een linkse bias. Maar als je dan een beetje dieper gaat kijken, zie je dat bijvoorbeeld Jordan Peterson wel iets verder, harder en persoonlijk aanvallender ging dan gewoon "iets benoemen", en dat de "zogenaamde censuur" om de inhoud meer "straf van de vorm" blijkt.

Nog altijd: Kan zijn dat je het daar niet mee eens bent en dat een foute strategie vindt van een privébedrijf, hè. Persoonlijk vind ik dat de maatschappelijke taak van Twitter nog veel groter is en dat ze daar allemaal nog veel verder in zouden moeten gaan (ook icm hun algoritmes).

Maar als Musk op voorhand aangeeft dat hij om oa die reden Twitter wil kopen, omdat de "vrijheid van meningsuiting" in het gedrang komt, en dan blijkt dat hij die nog véél flagranter schendt, dan is het toch geen bocht van 180° als ik daar ook kritiek op heb? Integendeel, dan is dat precies hetzelfde standpunt. Dat vrijheid van meningsuiting inderdaad heel belangrijk is, en gevrijwaard moet worden. Maar dat niet elke scheet valt onder meningsuiting. En dat als een bedrijf zo groot als Twitter daar niet zelf hard genoeg op ingrijpt, de staten hen daartoe moeten (kunnen) dwingen.

Edit: @RidderBauknecht had het eigenlijk al veel beknopter gezegd terwijl ik aan het typen was
Heb er niet zo'n zicht maar zou me inderdaad niet verbazen dat het nu erger is, da's ook zo in het algemeen bij de media, of toch zeker in de VS: Beiden kanten introduceren bewust een bias maar als je correct geïnformeerd wil zijn lees je nog steeds beter de linkse NYT dan dat je naar het rechtse Fox News kijkt. Op dat vlak doet het links het inderdaad beter, maar da's maar een zwakke morele fundering om de andere kant terecht te wijzen: "Wij doen hetzelfde maar minder". En da's het probleem, je kan niet zonder hypocriet te klinken zeggen dat je voor een objectief en neutraal sociaal media platform bent maar het tegelijk nu pas een probleem vinden dat er bias zit in Twitter moderatie.

Het had inderdaad geholpen als Musk zichzelf niet als de voorvechter van het vrije woord uitgeroepen had maar net zowel was het ook niet alsof het bestaan van die linkse bias algemeen erkend werd en wordt, zowel hier niet als in de media, de consensus was dat Twitter correct bezig was, en als er iets op aan te merken viel was het dat eerder dat er niet nog meer tegen rechts fake news gemodereerd werd. Ik denk dat er ook heel wat minder controverse rond Twitter geweest was als ze openlijk hadden toegegeven dat ze niet voor elke zijde even streng zouden zijn.

Die vermeende linkse bias was toch vooral rechts die probeerde de content moderatie regels te framen als een aanval op hun ideologie? Dat leek me eerder een nogal lam excuus om zoals altijd calimerogewijs het slachtoffer te kunnen spelen. Bijvoorbeeld al die nazis die nu terug zijn die klaagden dat ze gecensureerd werden voor hun "ideeen". Ik heb het daar moeilijk mee om dat te zien als linkse bias. Rechts draait op angst en verdeling en is altijd veel harder dan links dus dan is het toch normaal dat die vaker last gaan hebben van content moderatie algoritmes?

Vroeger was die zogezegde bias een conspiracy van rechts en schreeuwden ze moord en brand, nu is het feitelijk en een intrinsiek deel van het platform en is het geen probleem meer.

Die vermeende linkse bias was toch vooral rechts die probeerde de content moderatie regels te framen als een aanval op hun ideologie? Dat leek me eerder een nogal lam excuus om zoals altijd calimerogewijs het slachtoffer te kunnen spelen. Bijvoorbeeld al die nazis die nu terug zijn die klaagden dat ze gecensureerd werden voor hun "ideeen". Ik heb het daar moeilijk mee om dat te zien als linkse bias. Rechts draait op angst en verdeling en is altijd veel harder dan links dus dan is het toch normaal dat die vaker last gaan hebben van content moderatie algoritmes?

Vroeger was die zogezegde bias een conspiracy van rechts en schreeuwden ze moord en brand, nu is het feitelijk en een intrinsiek deel van het platform en is het geen probleem meer.
bvb toen ze nog maar pas gestart waren met Trump zijn posts te te monitoren, werd zijn post waarin hij zei dat het virus uit een Chinees lab kwam gecensureerd. Da's enkel omdat dat Trump is, niemand anders die diezelfde opmerking zou geven zou daarvoor gencesureerd worden, enkele weken later bleek dat ook een vrij redelijke theorie te zijn.

Ik ben er ook van overtuigd dat bij een consequent toegepast moderatie beleid, rechts een pak meer gemodereerd zal moeten worden dan links (ik denk dat dat voor ons forum hier bvb ook wel zal opgaan) maar dat wil daarom niet zeggen dat als je je geloofwaardigheid als neutrale moderatie niet op het spel wil zetten je je eigen regels consequent moet toepassen.

Wat mij opvalt sinds deze overname is de enorme hypocrisie.

Alsook de drang van mensen om hun mening door te drammen als enige waarheid :unsure:

bvb toen ze nog maar pas gestart waren met Trump zijn posts te te monitoren, werd zijn post waarin hij zei dat het virus uit een Chinees lab kwam gecensureerd. Da's enkel omdat dat Trump is, niemand anders die diezelfde opmerking zou geven zou daarvoor gencesureerd worden, enkele weken later bleek dat ook een vrij redelijke theorie te zijn.

Ik ben er ook van overtuigd dat bij een consequent toegepast moderatie beleid, rechts een pak meer gemodereerd zal moeten worden dan links (ik denk dat dat voor ons forum hier bvb ook wel zal opgaan) maar dat wil daarom niet zeggen dat als je je geloofwaardigheid als neutrale moderatie niet op het spel wil zetten je je eigen regels consequent moet toepassen.

Zijn posts daar rond werden niet gecensureerd maar kregen een fact check label. Dat was voornamelijk omdat hij het het china virus bleef noemen en kung flu en meer van dat soort onzin. Terwijl het WHO alsook vele andere organisaties al hadden gewaarschuwd dat zulk gewauwel xenofobie zou aanwakkeren. Aziaten, ook in de US, waren daar het slachtoffer van. Het lijkt me ook wel normaal dat zulke zichtbare accounts, zeker officiële accounts aan hogere normen moeten voldoen. Je gaat nooit alles perfect kunnen opvolgen en dat kleine accounts wat racistisch gewauwel lanceren gaat niet veel impact hebben dus is het normaal dat resources vooral naar de opvolging van grote vissen gaan.

Laatst bewerkt:
Zoals ik het me herinner stond er bij die tweets wel degelijk dat de inhoud "possibly misleading" was of iets dergelijks, niet dat de verkeerde term gebruikt werd. Een snelle zoektocht toont ook dat die labels toegevoegd werden aan posts die valse info verspreidden over vaccins en corona, niet om het gebruik van de term in te dijken (daarvoor zou het gebruik van een fact check label door Twitter ook raar zijn).

Kung Flu is al misleading en de zelfs vandaag nog steeds mager onderbouwde hypothese dat het om een lab escape zou gaan was zeker toen niet meer dan een conspiracy theorie die in trumps anti CHAINA retoriek pastte. Zelfs vandaag ligt de consensus en wijst het merendeel van de bewijslast nog steeds op natuurlijke evolutie. Als Trump dan beweerd "china lab escape" wat dus geen bewezen feit is en waarschijnlijk zelfs onwaar is dan verdient dat zeer zeker een terechte fact check.

De china lab escape hypothese werd dus nooit gecensureerd, toen niet en nu niet. Zolang je niet beweerd dat dat een vaststaand feit is komt er zelfs geen fact check onder.

Kung Flu is al misleading en de zelfs vandaag nog steeds mager onderbouwde hypothese dat het om een lab escape zou gaan was zeker toen niet meer dan een conspiracy theorie die in trumps anti CHAINA retoriek pastte. Zelfs vandaag ligt de consensus en wijst het merendeel van de bewijslast nog steeds op natuurlijke evolutie. Als Trump dan beweerd "china lab escape" wat dus geen bewezen feit is en waarschijnlijk zelfs onwaar is dan verdient dat zeer zeker een terechte fact check.

De china lab escape hypothese werd dus nooit gecensureerd, toen niet en nu niet. Zolang je niet beweerd dat dat een vaststaand feit is komt er zelfs geen fact check onder.
Het ging niet over of het censuur is of niet maar over of er een bias was in het toepassen van de moderatie. Niemand anders moet aan dat soort van wikipedia standaarden voldoen om iets te mogen posten zonder dat twitter er een waarschuwing bijtoont. Heb een stuk met John Stewart gezien over of hij dacht of het virus van een Chinees lab kwam of niet, geen idee of ie daarvan iets op Twitter gezet heeft maar ben heel zeker dat ze er niet zo'n waarschuwing bij gepost gaan hebben, net zoals ze dat niet gedaan hebben bij alle andere mensen die die lab escape theorie gepost gaan hebben.

Het is ook niet dat er nieuwe feiten aan het licht ofzo gekomen waren waardoor die hypothese plots aannemelijker werd, het is altijd al "louter" geweest dat er een corona research centrum was exact op de plaats waar Corona gestart is.

zijn post waarin hij zei dat het virus uit een Chinees lab kwam gecensureerd.

ivm enkel omdat het trump is;
dat kleine accounts wat racistisch gewauwel lanceren gaat niet veel impact hebben dus is het normaal dat resources vooral naar de opvolging van grote vissen gaan.

Heeft John Stewart trouwens beweerd te weten of is het zoals je zelf aanhaalt, dacht hij. En indien hij dat op twitter beweerd zou hebben, weet je dat daar geen fact checken bij kwam kijken of denk je dat dat?

Laatst bewerkt:
ivm enkel omdat het trump is;

Heeft John Stewart trouwens beweerd te weten of is het zoals je zelf aanhaalt, dacht hij. En indien hij dat op twitter beweerd zou hebben, weet je dat daar geen fact checken bij kwam kijken of denk je dat dat?
Ik zeg dan ook dat niemand aan dat soort vereisten onderworpen wordt, niet enkel de kleine vissen niet, ook grote vissen niet. Als Biden op Twitter zegt dat ie inflatie kan verlagen door bedrijven extra te belasten dan is dat op zijn minst gezegd ook geen consensus standpunt in de economische wetenschap, daar zal de lezer nochtans geen waarschuwing van Twitter bijgevoegd krijgen dat het misschien wel eens onwaar zou kunnen zijn (of nu misschien wel, maar vroeger alvast niet)

Als je over het volgende wil beginnen wil ik daar gerust in meegaan hoor maar je zal zien dat daar evengoed die vermeende bias verdwijnt als sneeuw voor de zon.

Als je over het volgende wil beginnen wil ik daar gerust in meegaan hoor maar je zal zien dat daar evengoed die vermeende bias verdwijnt als sneeuw voor de zon.
Ik heb het vorige genegeerd omdat het er niet toe doet, ik ga hier geen twitterhistorieken zitten napluizen. Mijn punt is dat twitter helemaal niet vereist dat elke stelling die je op twitter poneert volledig onderbouwd moet zijn om niet zo'n waarschuwing te krijgen, of het nu over de herkomst van covid gaat of over hoe inflatie werkt en dat het bias is die ervoor zorgt dat zoiets bij Trump in dat specifiek geval wel gedaan werd.

Twitter files part 6.

Wel een beetje toepasselijk op vorige posts aangezien de FBI en DHS blijkbaar wel ook de kleine garnalen viseerden.
De enigste reden dat ik dat bannen van die accounts op basis verstrekt door een overheidsinstelling nog kan begrijpen is als deze accounts russian of foreign actors zijn. Maar dan stel ik me de vraag hoe gemakkelijk het kan zijn om toch de publieke opinie te sturen onder het mom van foreign influence. Dienen ze daar bewijzen voor te leggen aan twitter of is het gewoon 'because we say so'

Laatst bewerkt:
Ik heb het vorige genegeerd omdat het er niet toe doet, ik ga hier geen twitterhistorieken zitten napluizen. Mijn punt is dat twitter helemaal niet vereist dat elke stelling die je op twitter poneert volledig onderbouwd moet zijn om niet zo'n waarschuwing te krijgen, of het nu over de herkomst van covid gaat of over hoe inflatie werkt en dat het bias is die ervoor zorgt dat zoiets bij Trump in dat specifiek geval wel gedaan werd.

Natuurlijk niet want dat is niet werkbaar en gewoon niet fysisch haalbaar. Men kijkt naar impact en mitigatie van risico. Men focust vooral op tweets die vrij rechtstreeks levens in gevaar brengen. Jij doet precies of enkel en alleen Trump werd geviseerd. Die vermeende bias valt helemaal niet hard te maken en zal altijd bij sentiment blijven. Ik kan een evengoeie case maken voor een bestaande bias bij jou waardoor je denkt dat er een bias is.

Ik durf het bijna niet te delen omdat ik anders verdacht kan worden van het delen van zijn moord-coordinaten, maar Musk is zonet gesignaleerd in Qatar, meer bepaald in het stadion waar de finale plaatsvind.

Terug
Bovenaan