Na sluiting van dierenpark: wat aanvangen met de dieren?

Obi Wan Kenobi

Well-known member

Ik snap dat het niet meer van deze tijd is, maar hier vind ik dat de overheid wel in de fout gaat. (Park is eigenlijk gesloten door aankomende regelgeving van de overheid).

Dit park had bij mijn weten het grootste zeedierenbassin ter wereld . Als ze opgesloten zitten kunnen ze niet veel beter zitten dan daar en de overheid blokkeert eventuele transfers naar andere dierenparken/ opvangplaatsen omdat de verhuis dan ook weer te belastend zou zijn.

Zorg dat dergelijke dierenparken geen nieuwe dieren meer kunnen binnenkrijgen en laat het zo rustig uitdoven.

Ik snap dat het niet meer van deze tijd is, maar hier vind ik dat de overheid wel in de fout gaat. (Park is eigenlijk gesloten door aankomende regelgeving van de overheid).

Dit park had bij mijn weten het grootste zeedierenbassin ter wereld . Als ze opgesloten zitten kunnen ze niet veel beter zitten dan daar en de overheid blokkeert eventuele transfers naar andere dierenparken/ opvangplaatsen omdat de verhuis dan ook weer te belastend zou zijn.

Zorg dat dergelijke dierenparken geen nieuwe dieren meer kunnen binnenkrijgen en laat het zo rustig uitdoven.
Daar zit iets in, maar het moet ook tijdens dat uitdoven nog rendabel zijn natuurlijk. Zo’n park kost ongelooflijk veel geld om draaiende te houden. Als de bezoekers dan afhaken is het snel gedaan (bezoekersaantallen waren blijkbaar al gezakt van ooit +1 miljoen per jaar naar 400.000). Wel tragisch om die dieren daar zo te zien, zo’n zaken moeten echt geband worden.

Ergens kan je je ook afvragen waarom ze die orca's en dolfijnen niet gewoon afmaken. Da's hard maar we slachten miljoenen dieren elke dag zonder er ook maar iets over te denken en hier gaan we enorme procedures en operaties opstarten om die dieren in leven te houden in omstandigheden waarvan we zelf vinden dat ze onaanvaardbaar zijn.

Ergens kan je je ook afvragen waarom ze die orca's en dolfijnen niet gewoon afmaken. Da's hard maar we slachten miljoenen dieren elke dag zonder er ook maar iets over te denken en hier gaan we enorme procedures en operaties opstarten om die dieren in leven te houden in omstandigheden waarvan we zelf vinden dat ze onaanvaardbaar zijn.
Naast dat het moreel verwerpelijk is, is er ook geen enkele medische (of imo andere) reden om die dieren af te maken. Dieren slachten om op te eten is ook nog iets geheel anders dan dieren slachten omdat hun woonst weg moet.

Maar die worden toch nog (beperkt) verzorgd? Want ik kan me niet inbeelden dat die maanden zonder eten kunnen

Naast dat het moreel verwerpelijk is, is er ook geen enkele medische (of imo andere) reden om die dieren af te maken. Dieren slachten om op te eten is ook nog iets geheel anders dan dieren slachten omdat hun woonst weg moet.
Is dat niet een wat arbitraire lijn? Het is niet alsof zoveel vlees eten noodzakelijk is. Bovendien doden we de dieren ook omdat ze economisch problematisch zijn: everzwijnen, wolven, ratten, kauwen, duiven... Je zou van deze dieren net zowel kunnen zeggen dat ze op dit moment een economisch probleem zijn, die paar orca's en dolfijnen kunnen honderdduizenden kosten. Waarom zoveel moeite doen voor deze paar dieren en niet voor andere?

Maar die worden toch nog (beperkt) verzorgd? Want ik kan me niet inbeelden dat die maanden zonder eten kunnen

In artikels wordt inderdaad de indruk gewekt dat die al maanden alleen rondzwemmen zonder enige verzorging, maar dat is gewoon onmogelijk. Die dieren kunnen niet in hun eigen eten voorzien.

Je ziet letterlijk in die filmpjes dat daar personen rondlopen rond dat bassin ….tuurlijk krijgen die nog verzorging en eten enkel mogen ze niet meer gebruikt worden als bezienswaardigheid en mogen ze er geen shows mee geven . ;)
Ze vrijlaten gaat helemaal niet omdat die beesten niet gewoon zijn om zelf hun eten te vangen en kennen ook geen gevaar (en zijn niet bang voor mensen ….)

Medisch gezien misschien wel …heel hun natuurlijk ritme is nu verstoord ….die zijn niet gewoon om zonder publiek te zijn …dus het kan dat die dieren zich nu eenzaam voelen en een depressie krijgen en zich misschien ook agressief gaan gedragen ….of zichzelf gaan verwonden ….

We kunnen ons de vraag stellen of dit soort dierenparken nog van deze tijd is ... maar ik moet niet veel zeggen: ik ben twee jaar geleden ook gaan kijken in Antibes en we hebben een abonnement op de Zoo. Dierenparken zijn ooit begonnen met de bedoeling om dieren te "showen" aan nieuwsgierige (welgestelde) burgers, pas later is daar een wetenschappelijke dimensie bij gekomen. En sommige dieren gedijen amper in het wild omdat hun biotopen bedreigd zijn door menselijke activiteiten, dus is levenslang gevangenschap in een dierenpark de enige manier om ze in leven te houden.

Wel schrijnend voor die orka's en dolfijnen ...

We kunnen ons de vraag stellen of dit soort dierenparken nog van deze tijd is ... maar ik moet niet veel zeggen: ik ben twee jaar geleden ook gaan kijken in Antibes en we hebben een abonnement op de Zoo. Dierenparken zijn ooit begonnen met de bedoeling om dieren te "showen" aan nieuwsgierige (welgestelde) burgers, pas later is daar een wetenschappelijke dimensie bij gekomen. En sommige dieren gedijen amper in het wild omdat hun biotopen bedreigd zijn door menselijke activiteiten, dus is levenslang gevangenschap in een dierenpark de enige manier om ze in leven te houden.

Wel schrijnend voor die orka's en dolfijnen ...
Persoonlijk ga ik graag naar een zoo en heb ik geen enkel (moreel) probleem met een zoo. Die zijn inderdaad al veel langer geëvolueerd van puur beesten tonen naar conserveren van rassen. Een dolfinarium echter, daar zou je me nooit zien. Da's echt nog zoals de zoo van 100 jaar geleden. Beesten tonen voor vertier. En dan nog meestal met slechte levensomstandigheden.

Hier op BG moeten toch genoeg mensen zitten met een zwembad dat groot genoeg is om die beesten te accommoderen?

OT: Dierentuinen/aquaria is een moeilijke kwestie. We weten allemaal nog met hoeveel verwondering we hebben gekeken naar die beesten toen we klein waren, en velen hier hebben het nog eens mogen meemaken met hun eigen kinderen. Hoe zielig ik het vind voor het dier in kwestie is eigenlijk recht evenredig met hoe intelligent het beest is.

Olifanten in een kooi vind ik bijvoorbeeld super zielig. Walvisachtigen, apen, etc ook.
Spinnen in een terrarium niet, want (in mijn hoofd) zijn dat dieren met een simpele if/then/else routine in hun hoofd die geen notie van geluk hebben. Slaat natuurlijk nergens op, filosofisch/moreel gesproken is dat een redenering die met super veel haken en ogen aan elkaar hangt, maar het is wat het is.

Daarnaast hebben veel dierentuinen ook nog kweekprogramma's waarmee ze ook het leven in het wild proberen te verbeteren (of dat vooral PR is laat ik in het midden).

In het geval van dolfinaria is blijkbaar de morele grens duidelijk: die dieren horen daar niet thuis, en zijn nu het slachtoffer geworden van een dubbele menselijke moraal waarbij we langs ene kant beslissen dat we geen dolfinaria meer willen hebben maar langs de andere kant ook niet bereid zijn om een fatsoenlijk uitdoofscenario te bedenken. Triestig om te zien, en ik hoop dat er alsnog een goede oplossing gevonden kan worden, want zo goed als alles lijkt mij beter dan dit.

Ze showen al vrij lang met wilde dieren. Erachter gekomen dat hier in in Mol in 1648 de olifant Hansken rondliep, toen nog vereeuwigd door niemand minder dan Rembrandt. De Bourgondische hertogen hadden ook een heel dierenpark in het Prinsenhof te Gent met o.a. leeuwen waarmee ze hun gasten vermaakten.

Er is gelukkig al wel wat veranderd. Toen ik als klein manneke naar de zoo ging tegenover vandaag hebben die olifanten bijvoorbeeld een pak meer ruimte gekregen. Ik mag hopen dat we daarin blijven evolueren.

Naarmate de mens invloed blijft uitoefenen op biotopen zullen dierenparken wel noodzakelijk blijven voor soortbehoud, vrees ik.

Er is geen enkel succesvol kweek programma van dierentuinen hoor. Toch niet voor rehabilitatie in het wild.

Ze gaan van dierentuin naar dierentuin en vroeger dan ook nog naar circussen, fun fairs of hunting farms

De meeste dierentuinen zijn nu verplicht x% van hun winst naar echte goeden doelen te geven ipv hun platte kweek commerce van vroeger waar iedereen nog steeds intrapt precies.

Vanaf moment mensen dieren voederen is het gedaan met de meeste dieren.

En die dieren in Antibes moesten al lag euthanasia gekregen hebben. Uiteraard krijgen die nog eten maar feit dat er algae aanwezig is duidelijk dat hun waterkoeling en zuivering systemen maar op min gaan draaien. Dat is pure verwaarlozing van die dieren.

Dat is precies of je kunstmatig iemand in leven houdt

En die dieren in Antibes moesten al lag euthanasia gekregen hebben. Uiteraard krijgen die nog eten maar feit dat er algae aanwezig is duidelijk dat hun waterkoeling en zuivering systemen maar op min gaan draaien. Dat is pure verwaarlozing van die dieren.

Dat is precies of je kunstmatig iemand in leven houdt
De tristesse is dat je die dieren niet in het wild kan vrijlaten, want dat overleven die niet. Je verdoemt zo'n dieren en hun nazaten tot generationeel gevangenschap.

Ik maak mij meer zorgen over de dieren voor onze vleesconsumptie dan in een zoo.
Zoo's zijn echt geen probleem als je het daarmee vergelijkt.
Dat wil niet zeggen dat we het beter kunnen aanpakken ofc.

Laat die dieren vrij. Misschien overleven ze in het wild, misschien niet. Maar beter dat dan in een bokaal zitten wegkwijnen.

De tristesse is dat je die dieren niet in het wild kan vrijlaten, want dat overleven die niet. Je verdoemt zo'n dieren en hun nazaten tot generationeel gevangenschap.

Maar er zijn wel mooie projecten om orka's en dolfijnen een soort van vrijheid te geven.

Dit project kon de orkas direct opnemen, maar de overheid houdt het tegen omdat hen in hen ogen de reis te lastig is.

En kijken naar een soortgelijk project in Europa dat momenteel niet bestaat/ beschikbaar is.

Het is waarschijnlijk niet perfect , maar het is het beste denk ik dat je ze momenteel kan geven. Hun leefgebied is 100 keer groter dan waar ze nu zitten (en dat is al het grootste orka bassin ter wereld) en het trekt toch een beetje op de wilde natuur.

Terug
Bovenaan