Hier op BG moeten toch genoeg mensen zitten met een zwembad dat groot genoeg is om die beesten te accommoderen?
OT: Dierentuinen/aquaria is een moeilijke kwestie. We weten allemaal nog met hoeveel verwondering we hebben gekeken naar die beesten toen we klein waren, en velen hier hebben het nog eens mogen meemaken met hun eigen kinderen. Hoe zielig ik het vind voor het dier in kwestie is eigenlijk recht evenredig met hoe intelligent het beest is.
Olifanten in een kooi vind ik bijvoorbeeld super zielig. Walvisachtigen, apen, etc ook.
Spinnen in een terrarium niet, want (in mijn hoofd) zijn dat dieren met een simpele if/then/else routine in hun hoofd die geen notie van geluk hebben. Slaat natuurlijk nergens op, filosofisch/moreel gesproken is dat een redenering die met super veel haken en ogen aan elkaar hangt, maar het is wat het is.
Daarnaast hebben veel dierentuinen ook nog kweekprogramma's waarmee ze ook het leven in het wild proberen te verbeteren (of dat vooral PR is laat ik in het midden).
In het geval van dolfinaria is blijkbaar de morele grens duidelijk: die dieren horen daar niet thuis, en zijn nu het slachtoffer geworden van een dubbele menselijke moraal waarbij we langs ene kant beslissen dat we geen dolfinaria meer willen hebben maar langs de andere kant ook niet bereid zijn om een fatsoenlijk uitdoofscenario te bedenken. Triestig om te zien, en ik hoop dat er alsnog een goede oplossing gevonden kan worden, want zo goed als alles lijkt mij beter dan dit.