Tyrann Mathieu gaat op pensioen

Eén van mijn favoriete spelers ooit, om verschillende redenen. Ik ga hem tekort doen, want ik doe het uit het blote hoofd... maar het moet toch éven over hem gaan. In 2013 komt hij uit voor de draft. De Cardinals met Bruce Arians en Todd Bowles pakken hem. Het begin van de mooiste periode voor alle Cardinal-fans, met Palmer, Fitz en Ellington aan de offense en Calais (

), Dockett, Dansby, Peterson, Bethel en Tony Jefferson op Defense. Je ziet het al aan deze lijst, maar de jaren daarvoor was het als Cardinals-fan uitkijken naar het moment dat je defense op het veld kwam, in plaats van andersom.
Mathieu zat met drugsgebruik, en er stonden grote vraagtekens naast zijn naam. Een typisch enfant terrible maar vooral volgens Arians iemand met foute vrienden/familie. En dat bleek ook. Hij is een jaar bij Patrick Peterson gaan wonen, en samen met Calais waren dat naar het schijnt echt drie vrienden die elkaar uit heel wat vuiligheid gehouden hebben. Ik kan
het boek van Arians niet hard genoeg aanraden, waarin die praat over dat iedereen zo dol is op de verhalen van de "bad boy" die uit de slechte buurt wordt opgevist, terwijl de NFL voor die jongens vaak de enige mogelijke uitweg is, waarvoor ze hun lijf en hersenen op het spel zetten. Maar zodra ze dan weer één stap verkeerd zetten: laten vallen, slechte invloed, weg ermee. Dan gaan de rijke, priviliged owners (en coaches) eens beslissen over het leven van die straatjongens die ze eerst als embleem wilden opprikken. Dat waren niet alleen woorden voor Arians, dat merkte je aan alles. Ook aan het feit dat zodra die weg was, dat hele ding uit elkaar is gevallen

Sinds zijn tijd bij Peterson is hij een topspeler en topprofessional gebleken. Iedereen in zijn broek gezet!
Het belangrijkste is natuurlijk op het veld. Eigenlijk een heel kleine speler, totaal atypisch voor een CB natuurlijk. Maar zijn spel kon iedereen z'n hart veroveren! Hij speelde vooral Slot CB, maar ik denk dat het een half seizoen duurde voor hij eigenlijk constant op de TE van het andere team werd gezet. Die kleine tegen de grootste van de anderen. Die tackles zijn fantastisch om terug te zien, en altijd superverzorgd, nooit vuil.
Wat hij vooral goed kon, was op de juiste plaats staan. De bal floept omhoog, 99% zeker dat hij in de armen viel van Tyrann, ook al moest die aan de hele andere kant staan. De meest instinctieve speler die ik ooit zag spelen, maar Arians zelf heeft wel vaker benadrukt dat dat instinct eigenlijk gewoon komt door heel veel football intelligence en vooral uren en uren tape study.
De eerste play waar ik aan denk, zit in zijn highlights van zijn rookie jaar:
Zijn allemaal tof natuurlijk, maar op 00:17: Dat is 8 september 2013. De seizoensopener. Zijn allereerste speeldag voor ons

Cook is weg voor een TD en Mathieu haalt hem in en mept net de bal nog los. Blitzen, INT's, een route net undercutten... en dan vooral spectaculaire returns. Dat zijn de zaken waar ik aan denk bij zijn spel. Denk dat hij samen met Bucannon zo perfect was voor de defense van Bowles, eentje die trouwens gekopieerd is geweest door zowat iedereen. Op dit moment draaien ze een klein beetje terug weg daarvan, met meer fysieke MLB's en OLB's, maar die versatility,
de zogenaamde Moneyback (de kruising tussen slot-CB, safety en OLB), was iets waar iedereen naar op zoek was. Uitvinding van de Cardinals!
Hij ging altijd als een machine. Tegen spelers een halve keer groter dan hij, maar met oneindig veel inzet. 2015 was zijn beste jaar. Voor mijn DPOY in dat jaar. Als JJ Watt niet bestond

Sommige spelers had hij gewoon door. Zoals Kaepernick in deze insane wedstrijd: On September 27, 2015, Mathieu had five solo tackles, two pass deflections, and a career-high two interceptions on passes by
Colin Kaepernick including his first career touchdown as the Cardinals routed the
San Francisco 49ers 47–7
Of Cousins. Dit kleurt meer dan waarschijnlijk mijn beeld van Cousins, maar ik was er bij deze wedstrijd. En het was voelbaar hoe veel schrik Cousins de hele tijd had. Constant aan het kijken waar Mathieu was, smeet in de grond...
Doe jezelf een plezier, en kijk even naar deze 4 minuten:
(waar hij op 1:50 trouwens Adrian Peterson klemvast heeft, iets wat niet veel spelers lukte in die tijd)