Nieuwe cijfers van Statbel over bevolking

Er is geen migratiebeleid, dat is het grootste probleem.

Verder geef ik vooral aan dat er gewoon heel wat complexiteit aan vast hangt en dat er wel degelijk een nood is voor (laaggeschoolde) arbeidskrachten op heel wat plaatsen.
Er is nood aan arbeidskrachten op elk niveau.
Het probleem is dat velen niet aan die jobs geraken, maar in de plaats werkloos blijven.

Mijn schoonzus werkt bij de dienst activatie van een OCMW van een grote stad. De verhalen die je daar hoort werpen een ander licht op de zaak.
Soms lukt het en dat is mooi.
Soms is het door een samenloop van omstandigheden dat het mislukt. Maar te vaak hoor je verhalen dat het mislukt omdat er een gebrek aan motivatie en werklust is.

Daarom dat de bouwsector vol zit met uitgebuite buitenlandse werkkrachten? Op de meeste grote werven moet je geluk hebben nog een Nederlands sprekend iemand te treffen.

Edit: en daarom dat bureaus die Filippijnse werkkrachten op de Belgische arbeidsmarkt introduceren in de lift zitten?
Fixed that for you.
De bouw is berucht met het kluwen aan aannemers, onderaannemers.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/11/17/arbeidsgerecht-waarschuwt-voor-detacheringsfraude/
En dan kan je uzelf de vraag stellen. Zijn er effectief geen belgische werknemers meer voor deze jobs of ondermijn je als bedrijf je concurrentiële positie door het niet te doen.

Fixed that for you.
De bouw is berucht met het kluwen aan aannemers, onderaannemers.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/11/17/arbeidsgerecht-waarschuwt-voor-detacheringsfraude/
En dan kan je uzelf de vraag stellen. Zijn er effectief geen belgische werknemers meer voor deze jobs of ondermijn je als bedrijf je concurrentiële positie door het niet te doen.
Zelf meer dan 10 jaar in een wegenbouwbedrijf gewerkt. Intussen ook al 10 jaar geleden dat ik daar vertrokken ben. Maar het was toen al zeer moeilijk om Belgische werknemers te vinden. Nochtans waren op de duur de enige vereisten nog willen werken en een minimum aan leervermogen hebben.

Op vandaag werk ik in een productiebedrijf. Vanuit de Europese top werd ons opgelegd om een samenwerking met aanbieders van Fillipijnse werknemers aan te gaan. Wegens constante problemen met instroom voor productiemedewerkers (en techniekers). Voorlopig hebben we de boot toch nog kunnen afhouden. Maar als de arbeidsmarkt niet wijzigt komt dit vroeg of laat terug op tafel.

Laatst bewerkt:
En vandaag in het nieuws:

Tegenstanders spraken van een "chaos-initiatief". Migranten, hoog- en laagopgeleid, zijn volgens hen broodnodig voor de Zwitserse economie. Grote bedrijven als Nestlé en Roche spraken zich al uit tegen het plan.

Als de jongere generaties geen kinderen meer maken kom je natuurlijk wel vroeg of laat in de problemen. Maar als het louter over arbeidsmigratie gaat moet je dit wel deftig kunnen reguleren en organiseren.

Daarnaast spelen er zoveel motieven mee in het al dan niet stemmen tegen zo een wet. Sommigen bekijken het louter economisch, anderen willen de halve wereld redden, en nog anderen denken dat hun manier van leven, cultuur en veiligheid onder druk zal komen te staan.

Indien mogelijk zou ik er eerder voor opteren van eerst iedereen die hier is proberen te integreren, te activeren en aan een baan te helpen. Wij hebben hier de laatste decennia zeer veel mensen binnengehaald om andere redenen in plaats economische, en dat zijn nu eenmaal vaak niet de profielen die je (onmiddellijk) kan inzetten op onze arbeidsmarkt. Daarom dat het hele migratiedebat ook veel genuanceerder is dan hoe extreem-rechts en links het laten uitschijnen.

Ik las gisteren ook dat bijna al die spelers van de Marokkaanse nationale ploeg buiten Marokko geboren zijn en dus ook buiten Marokko zullen leven, wat voor de meesten weer eens een bewijs was dat ze zich veel meer Marokkaan voelen dan Belg, Fransman of whatever... Wel, misschien hebben die gasten er ook helemaal niet voor gekozen om hier in Molenbeek of in Saint-Denis geboren te worden, maar zijn hun ouders/grootouders hier wel ooit om economische reden verzeild geraakt en is die jongere generatie hun lot daar ook door bezegeld geweest.

Laatst bewerkt:
Als de jongere generaties geen kinderen meer maken kom je natuurlijk wel vroeg of laat in de problemen. Maar als het louter over arbeidsmigratie gaat moet je dit wel deftig kunnen reguleren en organiseren.

Daarnaast spelen er zoveel motieven mee in het al dan niet stemmen tegen zo een wet. Sommigen bekijken het louter economisch, anderen willen de halve wereld redden, en nog anderen denken dat hun manier van leven, cultuur en veiligheid onder druk zal komen te staan.

Indien mogelijk zou ik er eerder voor opteren van eerst iedereen die hier is proberen te integreren, te activeren en aan een baan te helpen. Wij hebben hier de laatste decennia zeer veel mensen binnengehaald om andere redenen in plaats economische, en dat zijn nu eenmaal vaak niet de profielen die je (onmiddellijk) kan inzetten op onze arbeidsmarkt. Daarom dat het hele migratiedebat ook veel genuanceerder is dan hoe extreem-rechts en links het laten uitschijnen.

Ik las gisteren ook dat bijna al die spelers van de Marokkaanse nationale ploeg buiten Marokko geboren zijn en dus ook buiten Marokko zullen leven, wat voor de meesten weer eens een bewijs was dat ze zich veel meer Marokkaan voelen dan Belg, Fransman of whatever... Wel, misschien hebben die gasten er ook helemaal niet voor gekozen om hier in Molenbeek of in Saint-Denis geboren te worden, maar zijn hun ouders/grootouders hier wel ooit om economische reden verzeild geraakt en is die jongere generatie hun lot daar ook door bezegeld geweest.
Anderzijds, voor de jobs waarvoor wij een tekort hebben aan kandidaten, doorgaans jobs met povere voorwaarden, kan je ook moeilijk hooggeschoolde profielen verwachten. Onze maatschappij is een pak complexer dan die van onze ouders of grootouders, en mensen die sowieso al amper geschoold zijn en uit minder welvarende landen komen hebben het daar ook moeilijk mee.

Heel ons integratiebeleid, voor zover je daarvan kan spreken, is ook gewoon een slecht georganiseerd kluwen. Een A2 niveau landstaal is voldoende om Belg te worden (als niet-Belg is er dacht ik zelfs geen echte voorwaarde buiten een vage "kennis"), maar de gemiddelde Belg verwacht wel dat iemand de plaatselijke tussentaal begrijpt. Een rijbewijs kan enkel maar in een landstaal of Engels gehaald worden, maar met een A2 in een van die talen ben je een vogel voor de kat. Mogen werken, een vergunning, dat duurt ook altijd wel even. We duwen mensen IMO heel makkelijk in ofwel hulpbehoevendheid, ofwel zwartwerk.
Wat niet betekent dat de schuld enkel bij "het systeem" ligt uiteraard, maar als je zoveel mogelijk mensen legaal aan het werk wil moet je natuurlijk niet allerhande, soms arbitraire, hindernissen opwerpen.

Wat betreft die nationale ploeg, dat is een combinatie van het debat rond dubbele nationaliteit en gewoon menselijk gedrag. De gemiddelde Belg die zijn origine niet verder kan terugvinden dan het naburige dorp heeft doorgaans weinig band met zijn eigen land. Ik denk dat die ook wel voor een zak geld graag elders zou spelen. Ik kan me niet inbeelden dat in de Marokkaanse gemeenschap het daar beter mee gesteld zou zijn. Opnieuw IMO, maar een dubbele nationaliteit is ook gewoon iets logisch voor mensen met duidelijke roots en banden met een ander land. Ik vind het altijd een beetje een gebrek aan inlevingsvermogen om te denken dat mensen met roots in het buitenland en daar ook nog familie doorgaans, en vaak gemengde gevoelens rond België, dat zouden moeten weigeren.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan