Nieuwe partij, Vlinks. Wat denken we?

Rechts en groen hoeft zeker geen onmogelijke combinatie te zijn. Wat belet bijvoorbeeld Vlaams Belang om volop in te zetten op hernieuwbare energie, duurzame economie en korte keten? Als dat voor meer werkgelegenheid kan zorgen en een toekomst biedt voor de Vlaamse boeren wat is het probleem?

Framing, ahja.
Groen en hernieuwbare energie associeert de mens met de stad, bakfietsvolk, veganisten etc etc. Als het VB daar plots op gaat inzetten gaan ze gewoon hun kiespubliek van dit moment in de gordijnen jagen. En dan nog, wat is de mogelijke winst? Retorisch alles uit de kast halen om bepaalde bochten te maken voor een zetel?

De themakeuze heeft meer te maken met marketing dan politieke profilering.

Rechts en groen hoeft zeker geen onmogelijke combinatie te zijn. Wat belet bijvoorbeeld Vlaams Belang om volop in te zetten op hernieuwbare energie, duurzame economie en korte keten? Als dat voor meer werkgelegenheid kan zorgen en een toekomst biedt voor de Vlaamse boeren wat is het probleem?
Kort door de bocht: de nazi's waren ecologische voortrekkers met hun Reichsnaturschutzgesetz. Maar wat is "links" en wat is "rechts"? Bij mij lopen die termen door elkaar. De klimaatzaak is bijvoorbeeld niet enkel een progressief thema, dat gaat ons allen aan omdat klimaat geen politieke kleur heeft.

Kort door de bocht: de nazi's waren ecologische voortrekkers met hun Reichsnaturschutzgesetz. Maar wat is "links" en wat is "rechts"? Bij mij lopen die termen door elkaar. De klimaatzaak is bijvoorbeeld niet enkel een progressief thema, dat gaat ons allen aan omdat klimaat geen politieke kleur heeft.

Links en rechts zijn richtingen op een breuklijn. Uiterst relevant, maar dan moet je wel de breuklijn definieren.

Vlinks staat voor activisme: engagement, empathie, ijveren voor gelijkwaardigheid, solidariteit en het complexloos beleven van de Vlaamse identiteit.
Over al de puntjes geven ze mooi uitleg, maar over Vlaamse identiteit zwijgen ze in alle talen. Voor iemand die Vlaanderen even artificieel vindt als de België, ben ik altijd wat sceptisch tegenover partijen die beweren een sterke identiteit te willen. Zeker als ze er niets over zeggen. Alsof we moeten ruiken wat het betekent.

op die met haar rood kleedje op de frontpagina wil ik wel stemmen :unsure:
Mooie vrouw (wiki: Madina Hamidi (born 1987) is an Afghan-born Belgian model), maar ik vind het altijd wat dubbel om met zo'n foto op een site/drukwerk voor een politieke partij te staan. We mogen toch nog een beetje pretenderen dat het om de inhoud gaat en niet helemaal een vleeskeuring is.

Mooie vrouw (wiki: Madina Hamidi (born 1987) is an Afghan-born Belgian model), maar ik vind het altijd wat dubbel om met zo'n foto op een site/drukwerk voor een politieke partij te staan. We mogen toch nog een beetje pretenderen dat het om de inhoud gaat en niet helemaal een vleeskeuring is.

slinks.be ? :unsure:

Omdat populistische partijen zo weinig mogelijk veranderingen willen voor hun kiezers en dat gaat niet samen met "hernieuwbare energie", "duurzame economie" en "korte keten".

Het mag niets kosten voor hun stemmers :p. Het VB verkoopt het idee van "vroeger was het beter" maar we kunnen niet naar "vroeger". Dat kan niet. En dat idee van vroeger gaat zeker niet samen met de overschakeling van hernieuwbare energie.

Kan je als VB verkopen aan je kiezers dat de kiezer meer moeten betalen voor autorijden, energie, je huis bouwen, vlees,... in het kader van ecologie en klimaat? Ik denk dat onmogelijk is.

Ze staat er niet in bikini op hé, da's meer de stijl van Anke Van Dermeersch (Vlaams Blok).

Ze staat er niet in bikini op hé, da's meer de stijl van Anke Van Dermeersch (Vlaams Blok).

Het scheelt toch niet veel ze

Madina.jpg

Laatst bewerkt:
Ik doelde op deze foto, waar haar gezicht amper opstaat maar vooral haar figuur belangrijk is. Ik vind dat niet problematisch uit preutsheid, maar gewoon vreemd voor deze context.

Madina.jpg

Nu goed ja, misschien niet echt een discussie over de inhoud.

Ik doelde op deze foto, waar haar gezicht amper opstaat maar vooral haar figuur belangrijk is. Ik vind dat niet problematisch uit preutsheid, maar gewoon vreemd voor deze context.

Madina.jpg

Nu goed ja, misschien niet echt een discussie over de inhoud.
Ik begrijp wel waar je op doelt hoor, maar een vrouw heeft wat je kan noemen "erotisch kapitaal". Het is een delicaat iets om uit te spelen, maar de combinatie van beauty and brains is een krachtige combinatie. Alleen opletten dat het niet teveel kantelt naar het esthetische, want het verwijt dat ze haar lichaam in de politieke strijd gooit zal nooit ver weg zijn.

Omdat je dan in de praktijk beperkingen moet opleggen aan mensen in de genre van:
- verbieden of opleggen van minder gebruik van plastic (plastiek zakjes, wegwerpproducten)
- een groenere fiscaliteit voor de wagen hebben
- korte keten ook duurdere producten zal betekenen (zeker bij VB niet direct iets voor hun doelpubliek)

Ze willen beletten dat VB/NVA een meerderheid behalen omdat ze geloven dat de Vlaming toch wel progressiever is dan ze zelf denken.

Ze zijn geen Vlaams-Nationalisten maar Regionalisten, zo veel mogelijk bevoegdheden bij de deelstaten. Volgens hem pragmatischer dan wat de N-VA wil met confederalisme en meer in samenspraak met Wallonie. Herfederaliseren kan maar dan moet de visie van Noord en Zuid gelijk lopen, denk maar aan klimaat.

Ze vissen vooral naar mensen die vinden dat de traditionele partijen hun beginselen verloochenen. Hij vergelijkt met Spirit maar desondanks ze Vlaams progressief zijn, zijn ze geen doorslag.

Veel meer wordt er niet echt gezegd, vrij vaag en oppervlakkig dat je vooral kan samenvatten als "wiJ zIjn gEen TrADitiOneLE paRtIj".
Als het doel effectief is om te voorkomen dat een andere partij een meerderheid kan halen, dan doe je aan antipolitiek en heb je niks te zoeken bij verkiezingen.

Ik ga ervan uit dat de meeste partijen vooral hopen om zelf in een meerderheid uit te komen (buiten PVDA en VB waarschijnlijk)
Ik vermoed dat iedere huidige partij wel de ambitie heeft om aan regeringsdeelname te doen ? Al zal dat voor de ene realistischer zijn dan de andere .

Hoh kweeni , een Vlaams-Linkse partij , kzie daar weinig draagvlak voor . VB heeft linkse standpunten(zelfde als Pvda) , Vooruit PVDA , keuze genoeg lijkt me .

Is Vooruit dan geen Vlaams-linkse partij? Wat conservatiever dan Groen, wat linkser dan CD&V.
Ik denk dat Vooruit alleen maar meer Belgicistisch is dan Vlinks omdat de PS een belangrijke partner is om aan de knoppen te geraken. Als de PS niet bestond, was Vooruit = Vlinks.

Is Vooruit dan geen Vlaams-linkse partij? Wat conservatiever dan Groen, wat linkser dan CD&V.
Ik denk dat Vooruit alleen maar meer Belgicistisch is dan Vlinks omdat de PS een belangrijke partner is om aan de knoppen te geraken. Als de PS niet bestond, was Vooruit = Vlinks.
Ik zie niet hoe je vooruit een Vlaamse(in de flamingantishe betekenis) partij kan noemen

Als ik die website bekijk krijg ik nogal een "de lokale fanfare van de gemeente" vibe. Inclusief het testje met 10 vragen over hoeveel je van Vlinks weet en de Wordpress login knop die mooi op hun homepage pronkt (Ik kon het niet laten om toch even admin/admin te testen, maar tot mijn verbazing werkte dat niet).

Hun handvest (en bij uitbreiding elke tekst op hun website) is veel geblaat maar weinig wol. Je zou denken dat je als nieuwe partij duidelijke, simpele taal zou spreken om de mensen aan te spreken. Maar buiten dat hun teksten wat bombastisch geschreven zijn valt er weinig echt te vinden over hoe zij zich zouden onderscheiden van de huidige partijen, waar ze effectief voor staan en hoe ze bepaalde zaken willen aanpakken. Allé, aan de teksten is het vrij duidelijk te lezen dat er een marketeer mee aan de wieg stond van de partij.

Terug
Bovenaan