Nieuwe videokaart of ...?

Remi

Active member
Ik heb mezelf een nieuw scherm gekocht en mijn scherm op 2560x1440 gezet.
Ik krijg nu echter van tijd tot tijd een zwart scherm voor enkele seconden en blijkbaar zou dat komen omdat mijn videokaart wat teveel moet werken en het te warm krijgt.
Nu ben ik aan't denken om er misschien een nieuwe te kopen, al weet ik niet of't sop de kolen waard is met wat ik nu heb draaien.
Misschien zijn er dingen die ook een upgrade moeten krijgen, of misschien is alles zo ouderwets dat ik beter doorbijt en iets nieuws koop.

Momenteel heb ik steken
Intel(R) Core(TM) i5-6500 CPU @ 3.20GHz 3.20 GHz - 8,00 GB RAM - EVGA Geforce GTX 1070

Wat wil ik uitgeven:
't Moet een beetje future proof zijn en als ik zowat prijzen bezie.,denk ik dat ik tussen de 5 & 600 euro wel iets deftig kan vinden.

Wat wil ik uitgeven:
't Moet een beetje future proof zijn en als ik zowat prijzen bezie.,denk ik dat ik tussen de 5 & 600 euro wel iets deftig kan vinden.
da moogt ge vergeten als je nieuw wilt kopen, voor ietwat te futureproofen zul je er nog zeker 1000 mogen bijgooien, want de videokaarten zijn schandalig duur.
Om de recentste games te spelen op recommended te spelen (dus niet max) op 1440p zal je er geraken als je er nog 5 a 600 bijtelt

een verhoging van resolutie vraagt enorm veel meer van uw pc dan je waarschijnlijk denkt...

Nu, dat ge een zwart scherm krijgt ligt volgens mij niet aan de grafische kaart, normaal zou het spel gewoon schokkender moeten verlopen (lage fps) Kzou eerst en vooral eens controleren of alle kabels er wel degelijk goed inzitten.

Laatst bewerkt:
Ik heb mezelf een nieuw scherm gekocht en mijn scherm op 2560x1440 gezet.
Ik krijg nu echter van tijd tot tijd een zwart scherm voor enkele seconden en blijkbaar zou dat komen omdat mijn videokaart wat teveel moet werken en het te warm krijgt.
Nu ben ik aan't denken om er misschien een nieuwe te kopen, al weet ik niet of't sop de kolen waard is met wat ik nu heb draaien.
Misschien zijn er dingen die ook een upgrade moeten krijgen, of misschien is alles zo ouderwets dat ik beter doorbijt en iets nieuws koop.

Momenteel heb ik steken
Intel(R) Core(TM) i5-6500 CPU @ 3.20GHz 3.20 GHz - 8,00 GB RAM - EVGA Geforce GTX 1070

Wat wil ik uitgeven:
Gebeurt dit wanneer je gamed of gwn als je het scherm aansluit en je krijgt een zwart scherm als de pc op windows bureaublad staat?

Want als dit gewoon gebeurt terwijl je niks doet en op uw bureaublad staat zou het normaal geen probleem moeten zijn voor je kaart.
1. download de nieuwste drivers van nvidia
2. via wat verbind je de monitor HDMI of DP? Wissel de verbindingen als je een kabel hebt van DP probeer te verbinden met DP (normaal krijg je er één bij de aankoop van de monitor
3. en check of freesync of wat nvidia ook gebruikt of het aanstaat en check uw refresh rate (Hz) bij beeldinstellingen.

Gebeurt dit wanneer je gamed of gwn als je het scherm aansluit en je krijgt een zwart scherm als de pc op windows bureaublad staat?

Want als dit gewoon gebeurt terwijl je niks doet en op uw bureaublad staat zou het normaal geen probleem moeten zijn voor je kaart.
1. download de nieuwste drivers van nvidia
2. via wat verbind je de monitor HDMI of DP? Wissel de verbindingen als je een kabel hebt van DP probeer te verbinden met DP (normaal krijg je er één bij de aankoop van de monitor
3. en check of freesync of wat nvidia ook gebruikt of het aanstaat en check uw refresh rate (Hz) bij beeldinstellingen.
Ik had het voornamelijk terwijl ik gamede, maar gisteren kreeg ik het ook even toen de PC gewoon op bureaublad stond.
Ik heb ook de laatste nieuwe driver van Nvidia geïnstalleerd. Als kabel gebruik ik de HDMI die ook in m'n vorige scherm stak.
Vanavond eens kijken naar de refresh rate en of een DP kabel iets helpt.

'k moet nu wel zeggen dat ik sinds een paar dagen weer Fallout 4 speel en dat het beeld in't begin wat schokt en hapert. Iets wat voordien dus niet gebeurde, ook al staat ie nu terug op 1920x1080. 't Zal dus wat centjes investeren worden. Nu hoef ik niet te spelen op 2560x1440 natuurlijk, maar gezien het scherm dat aankon, dacht ik het eens te proberen. Een upgrade voor 1080 zal voor mij dan ook meer dan voldoende zijn.

'k moet nu wel zeggen dat ik sinds een paar dagen weer Fallout 4 speel en dat het beeld in't begin wat schokt en hapert. Iets wat voordien dus niet gebeurde, ook al staat ie nu terug op 1920x1080. 't Zal dus wat centjes investeren worden. Nu hoef ik niet te spelen op 2560x1440 natuurlijk, maar gezien het scherm dat aankon, dacht ik het eens te proberen. Een upgrade voor 1080 zal voor mij dan ook meer dan voldoende zijn.
van een 1070 naar 1080 is echt wel een verspilling van uw geld... spaar beter wat door tot ge een kaart kunt kopen in een 3 of 4000 reeks

van een 1070 naar 1080 is echt wel een verspilling van uw geld... spaar beter wat door tot ge een kaart kunt kopen in een 3 of 4000 reeks
ow, nenee... niet naar een 1080 kaart.. naar 1080 resolutie. ik was wat onduidelijk.
ik bedoel gewoon dat ik niet per se een high end kaart moet die vlotjes 1440 aan kan en 1000 euro kost.
een goede kaart die mij lang genoeg op 1920x1080 kan laten gamen is meer dan genoeg

Ik heb ondertussen alles terug gezet naar 1080p, kabels gecheckt,...
Er is een klein beetje beterschap, maar het scherm valt nog steeds een paar seconden uit (weliswaar minder frequent) en sommige games crashen ook gewoon zonder dat er veranderingen zijn gebeurd.

Ik denk er dus sterk over na om een upgrade te doen van het moederbord, CPU, videokaart en best ook de voeding.
Is het echter raadzaam om wat te wachten op dalende prijzen van videokaarten of zit dat er gewoon niet aan te komen?
En kan ik die upgrades gewoon plaatsen om dan verder te doen, of moet ik opnieuw Windows installeren?

Al eens gekeken om je 1070 uit te kuisen? Mijn oude GPU was 15 °C kouder na eens goed uit te blazen. Als je dan nog een repaste doet met goeie koelpasta kan je dat nog lager krijgen.

Delete anders eens uw drivers met DDU in veilige modus en herinstalleer ze nadien.

Laatst bewerkt:
check ook de kabels in uw pc op het moederbord zelf, de graka en voeding of die er nog goed inzitten, misschien met de pc rond te bewegen om een kabel aan te sluiten dar er ene is losgekomen die al niet goed vast zat.

Sluit ook eens uw oud scherm terug aan als dat niet helpt. Als je daarmee terug zonder problemen werkt dan zou ik een defect aan uw nieuw scherm bij de mogelijkheden rekenen...

Normaal zou je geen problemen mogen hebben dat spellen slechter werken door een nieuw scherm die je op dezelfde resolutie zoals ervoor doet werken, voeding op je scherm krijg je toch rechtstreeks van het net.

ow, nenee... niet naar een 1080 kaart.. naar 1080 resolutie. ik was wat onduidelijk.
ik bedoel gewoon dat ik niet per se een high end kaart moet die vlotjes 1440 aan kan en 1000 euro kost.
een goede kaart die mij lang genoeg op 1920x1080 kan laten gamen is meer dan genoeg
RTX3060 12Gb zou al een mooie upgrade zijn waar je in 1080p een goed tijdje met verder kan.
Hier nog GTX 1060 6GB en denk ook aan deze omdat die 12Gb geheugen heeft ipv 8Gb voor de RTX 4060.
De 4060 is maar zo'n 10% sneller zo lang er dus niet meer dan 8Gb videoram nodig is.
De 4060 is voor mij ook wel een optie, die is ook nog eens ferm zuinig (115W vs 170W voor RTX 3060). Mijn CPU ram moederbord zijn 10 jaar oud, die worden ook geupgrade.

Goedkoopste 3060 nu bij megokko bvb.

vs goedkopere 4060

ps ivm scherm ... een probleem met het scherm zelf is idd niet uitgesloten, of driver issues

Laatst bewerkt:
RTX3060 12Gb zou al een mooie upgrade zijn waar je in 1080p een goed tijdje met verder kan.
Hier nog GTX 1060 6GB en denk ook aan deze omdat die 12Gb geheugen heeft ipv 8Gb voor de RTX 4060.
De 4060 is maar zo'n 10% sneller zo lang er dus niet meer dan 8Gb videoram nodig is.
De 4060 is voor mij ook wel een optie, die is ook nog eens ferm zuinig (115W vs 170W voor RTX 3060). Mijn CPU ram moederbord zijn 10 jaar oud, die worden ook geupgrade.

Goedkoopste 3060 nu bij megokko bvb.

vs goedkopere 4060

ps ivm scherm ... een probleem met het scherm zelf is idd niet uitgesloten, of driver issues
grootste voordeel van de 4060 tov de 3060 is dlss 3.0

in games die dat ondersteunen is dat een 60-100% fps boost.

Ok, ondertussen begint mijn PC serieuze kuren te krijgen en ga ik dringend wat moeten upgraden.
Ik ben niet zo'n zware gamer en het hoeft ook niet allemaal afgelikt te zijn en 5000fps, dus een super-PC moet het niet worden.
- Ik dacht dus aan een i5, maar gezien ik een leek ben, weet ik dus niet of die prijsverschillen te verantwoorden zijn. Zeker tussen die i5 13600KF & 13600 K.
- Daarbij hoort dan ook een nieuw MoBo. Hier ben ik vrij cheap in. Geen idee of duurder gaan veel invloed heeft, dus kwam ik bij deze 2 uit. 2én met DDR4 en de andere met DDR5. Vermoedelijk is het beter die DDR5 te nemen? Ik zou er dan 16GB insteken, lijkt me meer dan voldoende.
- Alles draait nu momenteel op een corsair RM 550X.

Voorlopig ga ik het proberen uit te zingen met die EVGA 1070 die er nu insteekt en hopen dat ik de aankoop van een nieuwe videokaart wat kan uitstellen.

Ok, ondertussen begint mijn PC serieuze kuren te krijgen en ga ik dringend wat moeten upgraden.
Ik ben niet zo'n zware gamer en het hoeft ook niet allemaal afgelikt te zijn en 5000fps, dus een super-PC moet het niet worden.
- Ik dacht dus aan een i5, maar gezien ik een leek ben, weet ik dus niet of die prijsverschillen te verantwoorden zijn. Zeker tussen die i5 13600KF & 13600 K.
- Daarbij hoort dan ook een nieuw MoBo. Hier ben ik vrij cheap in. Geen idee of duurder gaan veel invloed heeft, dus kwam ik bij deze 2 uit. 2én met DDR4 en de andere met DDR5. Vermoedelijk is het beter die DDR5 te nemen? Ik zou er dan 16GB insteken, lijkt me meer dan voldoende.
- Alles draait nu momenteel op een corsair RM 550X.

Voorlopig ga ik het proberen uit te zingen met die EVGA 1070 die er nu insteekt en hopen dat ik de aankoop van een nieuwe videokaart wat kan uitstellen.
de 13th gen intels kunnen met DDR4 en 5 werken dus je kan daarin kiezen. als je cheap wilt gaan kan je voor DDR4, wil je meer futureproof kan je voor DDR5 gaan.
16gig vind ik persoonlijk wat aan de weinige kant, ik zou toch voor 32 gaan om safe te zitten.
Je voeding best nazien want de intels kunnen wel wat stroom pakken als je je GPU ook gaat upgraden dan zal je voeding dit wrs niet meer kunnen trekken.

Hier ook problemen gehad met zwart beeld af en toe een gtx 1060 naar een 4k tv...
bleek het gewoon een slechte hdmi kabel te zijn. Na het vervangen van de kabel geen problemen meer gehad.

Inderdaad, af en toe een zwart scherm lijkt me typisch iets van slechte HDMI kabel. Al geprobeerd te vervangen?
Nee, eigenlijk nog niet. 't Was ook de kabel van m'n vorige scherm en daar had het geen problemen.
'k Moet wel zeggen dat ik er enkel last van had tijdens het gamen. Dus als't echt aan de kabel zou liggen, had ik er waarschijnlijk ook last van moeten hebben tijdens een gewoon gebruik.

Terug
Bovenaan