Noodvoorraad aanleggen, nuttig of niet?

Brixarion

Member
Crowdfunder FE
Hallo allemaal,
Met de huidige geopolitieke spanningen, zoals de dreiging vanuit Rusland en ook China, vraag ik me af hoe verstandig het is om een noodvoorraad aan te leggen. Hoewel ik niet direct denk aan een traditionele oorlog, zie ik wel het risico van aanvallen op onze nutsvoorzieningen, zoals energie, water en voedsel. Dit kan een serieuze impact hebben op ons dagelijks leven.
Ik ben zelf al aan het nadenken over enkele voorbereidingen:
  • Energie: Ik overweeg een generator te kopen die op propaan werkt. Propaan heeft een veel langere houdbaarheid dan benzine, wat me handig lijkt in een noodsituatie.
  • Water: Voor water denk ik aan een draagbaar waterzuiveringssysteem, zoals de systemen die vaak gebruikt worden bij kamperen. Water is in België gelukkig altijd wel te vinden, maar drinkbaar water kan een probleem worden.
  • Voedsel: Qua voedsel wil ik vooral droge producten zoals bloem en pasta in bulk bewaren, zodat we minstens 10 tot 15 dagen vooruit kunnen.
Nu ben ik benieuwd wat jullie hiervan vinden:
  • Denk ik te ver door, of zijn dit soort voorbereidingen juist verstandig?
  • Hebben jullie zelf ook een noodvoorraad of overwegen jullie er een aan te leggen?
  • Zijn er nog tips of dingen die jullie zouden aanraden om mee rekening te houden?

Zover ik me herinner van een discussie hierover op de radio, bekijkt men het meer als enkele dagen voortkunnen indien er bv. een rush op de supermarkten komt. Dus een voorraad waarmee je 2-3 weken verder kan qua voedsel. Ook een rugzak bv. die je snel kan pakken, met wat voorraad in om het enkele dagen uit te houden bij een evacuatie.

Zaken zoals een generator en waterzuivering lijken me een stap verder natuurlijk, kwaad zal het niet kunnen.

Zoals bij al de zaken is de vraag natuurlijk of de "verzekering" in verhouding staat tot het risico.

In de begindagen van covid hebben wij een stock aangelegd. Dat ging toen alleen om voedingswaren en wat hygiënische producten.

Een generator lijkt me niet echt noodzakelijk. Je kan dat ding ook niet plug & play aansluiten op je elektrische installatie bijvoorbeeld. Je moet die dingen ook regelmatig onderhouden en laten draaien. Een voorraad batterijen voor een draagbare (zend)radio lijkt me handiger.

Een tip die ik recent kreeg van een Zweedse vriend is een goede voorraad kaarsen in huis halen. Niet alleen voor verlichting maar ook warmte. Blijkbaar is 1 enkele kaars genoeg om te voorkomen dat iemand doodvriest in z'n wagen bijvoorbeeld. Maar ook dat is niet echt een risico hier.

- Klein beetje cash geld
- Kaarsen
- Ne diepvrieskoffer met wat extra eten in
- Mss wat extra water

That is it for me

We hebben 2 weken voeding en hygiëne producten voor 3-4 mensen in huis dat niet afhankelijk is van elektriciteit (dus geen vriezer @makila :p ). Genoeg brandhout voor 2-3 maanden.

Water is eigenlijk het grootste probleem

We hebben 2 weken voeding en hygiëne producten voor 3-4 mensen in huis dat niet afhankelijk is van elektriciteit (dus geen vriezer @makila :p ). Genoeg brandhout voor 2-3 maanden.

Water is eigenlijk het grootste probleem
Grapjas. Ja dat ontdooit he maar daarna kan je dat opeten. Allé ja toch als je de juiste voeding invriest ;)
(en veel is trouwens ook vacuüm verpakt)

Water - we hebben een regenwaterput. Dat moet dan wel gefilterd worden. Anders is dat best case een maand lang de schijterij :D

Ik heb niet echt een noodvoorraad maar elementaire zaken zoals water,conserven, wc papier,... dat lijkt mij toch niet slecht om in huis te hebben.
Niet enkel voor in geval van oorlog, maar er zijn ook andere mogelijke rampen zoals virussen en natuurrampen (voornamelijk dan overstromingen), zonnestormen, etc
Iedereen zou zulke zaken gewoon moeten hebben in geval er zelfs nog maar dreiging is van een ramp, want anders sprint iedereen naar de winkel met lege winkelrekken tot gevolg (zoals aan het begin van corona dat er al een rush op wc-papier was)

Een generator lijkt me niet echt noodzakelijk. Je kan dat ding ook niet plug & play aansluiten op je elektrische installatie bijvoorbeeld.
Dat kan met wat men in sommige kringen een widowmaker of suicide cord noemt. Da's een kabel met aan de 2 eindes een plug die in een stopcontact kan. Ene steek je in de generator, de andere in een stopcontact.

Bedoeling van de generator is voor wanneer er een paar dagen geen stroom zou zijn (wat met onze huidige infrastructuur van stroom zelf zonder dreiging tot sabotage mogelijk is🫣) toch nog enig comfort te hebben. Op termijn wens ik ook nog een batterij te kopen die dan kan opgeladen worden door de generator want dat ding kan je niet gemakkelijk mee binnen nemen.

Dat kan met wat men in sommige kringen een widowmaker of suicide cord noemt. Da's een kabel met aan de 2 eindes een plug die in een stopcontact kan. Ene steek je in de generator, de andere in een stopcontact.
Kzou dat dan precies gewoon eerder op de hoofdzekering vijzen dan in een stopcontact te steken. :p

Hallo allemaal,
Met de huidige geopolitieke spanningen, zoals de dreiging vanuit Rusland en ook China, vraag ik me af hoe verstandig het is om een noodvoorraad aan te leggen. Hoewel ik niet direct denk aan een traditionele oorlog, zie ik wel het risico van aanvallen op onze nutsvoorzieningen, zoals energie, water en voedsel. Dit kan een serieuze impact hebben op ons dagelijks leven.
Ik ben zelf al aan het nadenken over enkele voorbereidingen:
  • Energie: Ik overweeg een generator te kopen die op propaan werkt. Propaan heeft een veel langere houdbaarheid dan benzine, wat me handig lijkt in een noodsituatie.
  • Water: Voor water denk ik aan een draagbaar waterzuiveringssysteem, zoals de systemen die vaak gebruikt worden bij kamperen. Water is in België gelukkig altijd wel te vinden, maar drinkbaar water kan een probleem worden.
  • Voedsel: Qua voedsel wil ik vooral droge producten zoals bloem en pasta in bulk bewaren, zodat we minstens 10 tot 15 dagen vooruit kunnen.
Nu ben ik benieuwd wat jullie hiervan vinden:
  • Denk ik te ver door, of zijn dit soort voorbereidingen juist verstandig?
  • Hebben jullie zelf ook een noodvoorraad of overwegen jullie er een aan te leggen?
  • Zijn er nog tips of dingen die jullie zouden aanraden om mee rekening te houden?
Een generator kan je niet zomaar 1 op 1 inpluggen op je elektrische systeem. Een paar stopcontacten op een verlengdraad voor een waterkoker, diepvries draaiende te houden of verwarmingselement kan wel nog. Een inductiekookplaat zal al moeilijker zijn.

Finaal bij een oorlog ala type wereldoorlog zijn we hier totaal niet voorbereid zoals de mensen toen. Quasi iedereen die niet in de stad woonde had zijn moestuintje, een leuvense stoof, een handpomp voor water en kolen in de kolenberging.
Nu heb je een inductieplaat, een diepvries, een warmtepomp of gasketel. De moment dat de elektriciteit uitvalt valt quasi alles weg. (waterdruk, gasdruk, en duh elektriciteit)
Allez kwil maar zeggen... veel succes met rijst en pasta te maken als je nog geen water kan koken. :D

Ikzelf overleef 2 dagen wss. Dag 1 is het water uit de kraan op, dag 2 het voedsel in mijn diepvries ontdooid. Hopelijk valt het voor in de zomer.

Zover ik me herinner van een discussie hierover op de radio, bekijkt men het meer als enkele dagen voortkunnen indien er bv. een rush op de supermarkten komt. Dus een voorraad waarmee je 2-3 weken verder kan qua voedsel. Ook een rugzak bv. die je snel kan pakken, met wat voorraad in om het enkele dagen uit te houden bij een evacuatie.

Zaken zoals een generator en waterzuivering lijken me een stap verder natuurlijk, kwaad zal het niet kunnen.

Zoals bij al de zaken is de vraag natuurlijk of de "verzekering" in verhouding staat tot het risico.
Die waterzuivering valt al bij al wel nog mee. Onlangs naar gekeken. Voor 30-50 euro heb je zo een filtertje waar je bij wijze van spreken je regenwaterput zou mee kunnen leegtrekken. Dat zou ik me ook nog durven aanschaffen.

Mja ik dacht altijd water te koken, condens op te vangen en hup?
Kdenk als je water kan koken je niet de condens moet opvangen. Dat is al redelijk steriel. Wat je wel kan doen is water laten verdampen onder een plastiekfolie en die condens opvangen maar daarvoor moet de zon schijnen en in belgie is dat natuurlijk ook geen zekerheid meer :)

Kdenk als je water kan koken je niet de condens moet opvangen. Dat is al redelijk steriel. Wat je wel kan doen is water laten verdampen onder een plastiekfolie en die condens opvangen maar daarvoor moet de zon schijnen en in belgie is dat natuurlijk ook geen zekerheid meer :)

Dat dus maar dan onder een vuurke he

Dat is dan zelf water distilleren, maar dan krijg je dus gedestilleerd water waar alle zouten en mineralen uit zijn, en zou ge dus moeten mineralen bijnemen of het zou (als je er veel van drinkt) je elektrolytenbalans kunnen verstoren.

Als er echt oorlog uitbreekt wil ik gewoon snel dood zijn 😂.
Ik kan niet tegen koude, pijn en honger. Dus ik ben daar niet voor gemaakt 😂.

Allez kwil maar zeggen... veel succes met rijst en pasta te maken als je nog geen water kan koken. :D
Daarvoor heb ik een oud campingaz 1 pits kooktoestel "vanonder het stof" gehaald.
Een paar extra C206 gaspatronen gekocht (voor die +- 3 euro/gaspatroon kan je niet sukkelen).

Voor de rest niks extra gedaan. Er is steeds voeding/drank voor een paar weken. (zie ook bericht van Sneeuwstorm hierboven).
Diepvries/blik/glazen bokalen/plastic potjes (fruitsalade bvb)/...
Met wat hier ligt aan bier/wijn/melk/sojadrank kan ik toch ook een tijdje verder.

Als er nu eens een deftig artikel zou verschijnen wat je mag en niet mag met grondwater (opgepompt dmv zwengelpomp) of regenwater.
Ik zie hier een link naar een "camping waterfilter", maar filtert die ook bvb nitraat/nitriet?
Distilleren lijkt mij nogal een gedoe.

Het grote probleem met generators etc is vooral brandstof. Diesel of benzine is eigenlijk maar +_ 6maand houdbaar in een jerrycan. Wat langer gaat ook niet de ramp zijn maar eigenlijk moet ge dan een Jerrycan of 4,5 hebben die ge ook beurtelings maandelijks rouleert om toch altijd een voorraad "verse" te hebben. Ge moest hetvmaar eens just nodig hebben net als uw voorraad slecht is

Als er nu eens een deftig artikel zou verschijnen wat je mag en niet mag met grondwater (opgepompt dmv zwengelpomp) of regenwater.
Ik zie hier een link naar een "camping waterfilter", maar filtert die ook bvb nitraat/nitriet?
Distilleren lijkt mij nogal een gedoe.
Om te distilleren heb je al een warmtebron nodig.
De astronauten hebben toch iets om hun eigen plas te filteren omdat water in de ruimte schaars is.

Terug
Bovenaan