Noodvoorraad aanleggen, nuttig of niet?

Het grote probleem met generators etc is vooral brandstof. Diesel of benzine is eigenlijk maar +_ 6maand houdbaar in een jerrycan. Wat langer gaat ook niet de ramp zijn maar eigenlijk moet ge dan een Jerrycan of 4,5 hebben die ge ook beurtelings maandelijks rouleert om toch altijd een voorraad "verse" te hebben. Ge moest hetvmaar eens just nodig hebben net als uw voorraad slecht is
Alkylaatbenzine (Aspen, Forbenz, ...) is blijkbaar jarenlang houdbaar.
Kost wel meer dan gewone benzine.

Het grote probleem met generators etc is vooral brandstof. Diesel of benzine is eigenlijk maar +_ 6maand houdbaar in een jerrycan. Wat langer gaat ook niet de ramp zijn maar eigenlijk moet ge dan een Jerrycan of 4,5 hebben die ge ook beurtelings maandelijks rouleert om toch altijd een voorraad "verse" te hebben. Ge moest hetvmaar eens just nodig hebben net als uw voorraad slecht is
Daarom eentje dus dat werkt met benzine of propaan. Een gasfles heeft nu eenmaal een veel langere houdbaarheid dan een jerrycan benzine!

vind dat maar zever. We zitten aan de goede kant van europa voor het conflict. Ze doen er al 3 jaar over om een paar km2 te veroveren. Tegen dat die oorlog ooit hier geraakt zit ik al lang in mijn put.

Het ergste dat kan gebeuren is dat er hier een tactische kruisraket de grens over raakt. genoeg om 1 kleine legerbasis te nuken.

Mensen kijken te veel films.

Dat terzijde, Mijn diepvries zit heel het jaar door vol met genoeg klaargemaakt voedsel om een paar weken verder te kunnen.

Misschien terug wat papieren playboys inslaan, voor het geval dat we niet meer over internet kunnen beschikken? :unsure:

Nee serieus, ik zou waarschijnlijk een vogel voor de kat zijn :tongue:
Waarschijnlijk word ik ook meteen beroofd of vermoord door rondtrekkende plunderbendes :unsure:

Je kan zoveel zaken gaan inslaan... kijk maar naar de covid-periode waarin er plots een WC-papier probleem was. Of later leveringsproblemen van o.a. bloem. Ik heb er niet de stockageruimte voor, noch de diepvriesruimte momenteel.

Een weekje overleven zal wel lukken met hetgeen in huis is. Maar om nu ook te gaan beginnen met o.a. generatoren ... Nee, ik ben er niet mee bezig momenteel.

Hallo allemaal,
Met de huidige geopolitieke spanningen, zoals de dreiging vanuit Rusland en ook China, vraag ik me af hoe verstandig het is om een noodvoorraad aan te leggen. Hoewel ik niet direct denk aan een traditionele oorlog, zie ik wel het risico van aanvallen op onze nutsvoorzieningen, zoals energie, water en voedsel. Dit kan een serieuze impact hebben op ons dagelijks leven.
Ik ben zelf al aan het nadenken over enkele voorbereidingen:
  • Energie: Ik overweeg een generator te kopen die op propaan werkt. Propaan heeft een veel langere houdbaarheid dan benzine, wat me handig lijkt in een noodsituatie.
  • Water: Voor water denk ik aan een draagbaar waterzuiveringssysteem, zoals de systemen die vaak gebruikt worden bij kamperen. Water is in België gelukkig altijd wel te vinden, maar drinkbaar water kan een probleem worden.
  • Voedsel: Qua voedsel wil ik vooral droge producten zoals bloem en pasta in bulk bewaren, zodat we minstens 10 tot 15 dagen vooruit kunnen.
Nu ben ik benieuwd wat jullie hiervan vinden:
  • Denk ik te ver door, of zijn dit soort voorbereidingen juist verstandig?
  • Hebben jullie zelf ook een noodvoorraad of overwegen jullie er een aan te leggen?
  • Zijn er nog tips of dingen die jullie zouden aanraden om mee rekening te houden?
En hoe groot gaat uw voorraad propaan zo zijn?

Je kan zoveel zaken gaan inslaan... kijk maar naar de covid-periode waarin er plots een WC-papier probleem was. Of later leveringsproblemen van o.a. bloem. Ik heb er niet de stockageruimte voor, noch de diepvriesruimte momenteel.

Een weekje overleven zal wel lukken met hetgeen in huis is. Maar om nu ook te gaan beginnen met o.a. generatoren ... Nee, ik ben er niet mee bezig momenteel.
Welja, dat gesprek op de radio (het is al even geleden), was met een Belgische "prepper". Die zijn "quick wins" waren dan ook gewoon om je reserves met een week uit te breiden. De meeste mensen hebben wel wat staan van voedsel, maar moeten wel elke week naar de winkel voor het een of ander dat eigenlijk langer houdbaar is. Gewoon meer inslaan van die houdbare zaken was dus al een raad, gewoon om te vermijden dat je in de rij kan gaan staan omdat er een of andere paniek ontstaan is rond een of ander voedingsmiddel (of WC-papier :unsure:). Gewoon zorgen dat je enkele dagen of een week kan overbruggen.

Als er hier werkelijk een oorlog uitbreekt, genre de Russen rijden door de straten, dan zal een noodgenerator het ook niet lang trekken, als ze je brandstof al niet gewoon komen halen.

Ik denk, persoonlijk, ook dat veel meer dan die noodpakketten zoals in de links die ik eerder deelde niet zo nuttig is.

1tje van 40 kg had ik in gedachten. Ik spreek natuurlijk over dagen overbruggen, geen maanden😅.
En wat is dan het efficiëntste, koken op propaan, of ipv pasta/bloem/... gewoon microgolf-voedsel voorzien?
Gezien de technologie achter een microgolf veel efficiënter is dan verbranding, zou het best wel eens kunnen dat generator+microgolf zuiniger is dan een vuurtje op propaan.
(in before: out-of-the-blue brandbaar hout vinden is ook niet zo simpel in België)

Hallo allemaal,
Met de huidige geopolitieke spanningen, zoals de dreiging vanuit Rusland en ook China, vraag ik me af hoe verstandig het is om een noodvoorraad aan te leggen. Hoewel ik niet direct denk aan een traditionele oorlog, zie ik wel het risico van aanvallen op onze nutsvoorzieningen, zoals energie, water en voedsel. Dit kan een serieuze impact hebben op ons dagelijks leven.
Ik ben zelf al aan het nadenken over enkele voorbereidingen:
  • Energie: Ik overweeg een generator te kopen die op propaan werkt. Propaan heeft een veel langere houdbaarheid dan benzine, wat me handig lijkt in een noodsituatie.
  • Water: Voor water denk ik aan een draagbaar waterzuiveringssysteem, zoals de systemen die vaak gebruikt worden bij kamperen. Water is in België gelukkig altijd wel te vinden, maar drinkbaar water kan een probleem worden.
  • Voedsel: Qua voedsel wil ik vooral droge producten zoals bloem en pasta in bulk bewaren, zodat we minstens 10 tot 15 dagen vooruit kunnen.
Nu ben ik benieuwd wat jullie hiervan vinden:
  • Denk ik te ver door, of zijn dit soort voorbereidingen juist verstandig?
  • Hebben jullie zelf ook een noodvoorraad of overwegen jullie er een aan te leggen?
  • Zijn er nog tips of dingen die jullie zouden aanraden om mee rekening te houden?

Dat is verstandig, niet omdat er een vijand opeens door de straten zal rijden maar meer gezien de modernere manier van oorloogsvoering: destabilisatie dmv hacken of saboteren (bijvoorbeeld kabels in de Noordzee beschadigen). Dus manieren waarmee het openbaar vervoer, energie (electra, gas, benzine, diesel ed), water, betalingsverkeer een paar dagen flink plat kan liggen in (delen in) het land. Ook (lucht)havens, ziekenhuizen, de post, stuwen, sluizen en het internet zijn mooie doelen om te hacken en saboteren. Dikke kans dat het niet 1 na het andere is, maar meerdere tegelijkertijd en waarschijnlijk een paar dagen lang (3, 4 dagen) eer ze weer naar behoren functioneren. Denk bijvoorbeeld aan de laatste Olympische spelen en het treinverkeer dat dagen lang in de soep liep. De tijd die jij noemt is niet nodig, denk ik.

Een waterzuiveringssysteem is handig om te hebben maar denk ook aan gewoon drinkwater in flessen om in huis te hebben: 2 liter per dag, per persoon. Eventueel een regenton in de tuin voor je planten, of om de wc door te spoelen of om achter de hand te houden om te zuiveren als drinkwater.
Energie: sowieso een campinggas ding, een paar makkelijke recepten voor een eenpansgerecht, wat voedselvoorraden, wat batterijen of energiedragers op zonnenenergie, een knijpkat, een radio die niet afhankelijk is van doorsnee electra. Een generator? Hmm, dat vind ik lastig. Liever zou ik dat doen met wat buren.. goede afspraken over de kosten én over het gebruik ervan (voor nood en niet voor het afbakken van een verjaardagstaart).

Bloem in bulk? Daar zou ik niet voor kiezen. Eerder zou ik brood in de vriezer inslaan. ALs de electra uitvalt, kan je nog prima 3 dagen wat bewaren in je ijskast. Eet dan je ijskast in drie dagen leeg! Liefst ontdooi je spullen die dan niet ook nog gebakken moeten worden.
Pasta, kan.. ik zou me laten leiden door de eenpansrecepten die er zijn. Het voordeel van rijst is dat je het kan koken, van het vuur kan afhalen en in je bed kan stoppen.. het gaart vanzelf. Geldt dat ook voor pasta? Ook handig: mueslirepen, kaarsen, kleding die je als laagjes over elkaar aan kan.

Het grootste probleem wordt denk ik de onrust en destabilisatie in het land die het zal veroorzaken: de rellen, betogingen, groepen die op pad gaan om hun tekorten aan te vullen en winkels of huizen plunderen.

Het is belangrijk om zelfstandig te zijn en te blijven maar ook te kijken met wie je in je omgeving een samenwerking aan wil gaan. Dat kan ook betekenen dat je het schaarse wat je hebt, deelt omdat de ander een schreeuwend tekort heeft. Je hoeft niet alles te kunnen, ruilen (kennis, spullen) moet je toe bereid zijn. Je kan niet in je eentje overleven. Probeer te bedenken welke waarde jij voor een groep kan hebben en welke eigenschappen van waarde zijn als aanvulling op die van jou. De vraag is natuurlijk hoe je samenwerkt met je buren in harmonie zonder mensen buiten te sluiten (en daarmee bloedbonje te veroorzaken). Je zal niet aan alle buren wat hebben: sommige mensen presteren heel slecht onder druk toch zal gebeuren dat je er mee moet samenwerken, als groep, als (deel van de) buurt.

Een ehbo cursus is handig, een reanimatiecursus en een zelfverdigingscursus ook. En pleisters, verband, ontsmettingsmiddelen, etc zijn heel handig om in huis te hebben. Liever verlegen met dan verlegen om.

Als er echt oorlog uitbreekt wil ik gewoon snel dood zijn 😂.
Ik kan niet tegen koude, pijn en honger. Dus ik ben daar niet voor gemaakt 😂.
De kans dat de vijand voor de deur staat is heel veel malen kleiner dan dat het elctra een paar dagen plat ligt, de watervoorziening gehackt is, betalingsverkeer een dag onmogelijk is etc..

vind dat maar zever. We zitten aan de goede kant van europa voor het conflict. Ze doen er al 3 jaar over om een paar km2 te veroveren. Tegen dat die oorlog ooit hier geraakt zit ik al lang in mijn put.

Het ergste dat kan gebeuren is dat er hier een tactische kruisraket de grens over raakt. genoeg om 1 kleine legerbasis te nuken.

Dat terzijde, Mijn diepvries zit heel het jaar door vol met genoeg klaargemaakt voedsel om een paar weken verder te kunnen.
De belgische strijdbereidheid in tijden van oorlog niet onderschatten! edit.. uwen elentriek valt uit. wat doet ge met die paar weken eten?

And i quote chatgpt.

Eerste Wereldoorlog (1914-1918)

• Aanvang van de oorlog: Duitsland viel België binnen op 4 augustus 1914, nadat België had geweigerd doorgang te verlenen aan Duitse troepen op weg naar Frankrijk.
  • Duitsland’s opmars (Schlieffenplan):
    • De Duitse troepen boekten snel vooruitgang door gebruik te maken van hun numerieke en logistieke superioriteit.
    • Binnen enkele weken hadden de Duitsers veel van België bezet, inclusief steden zoals Luik (gevallen op 16 augustus), Brussel (gevallen op 20 augustus), en Namen (gevallen op 25 augustus).

Tweede Wereldoorlog (1940-1945)

• Aanvang van de oorlog: Duitsland begon de invasie van België op 10 mei 1940 als onderdeel van het bredere Blitzkrieg-offensief.
  • Snelle Duitse opmars:
    • Het Belgische leger kon, ondanks enige verdediging bij forten zoals Eben-Emael, de Duitse snelheid niet bijhouden. Fort Eben-Emael viel al op de eerste dag.
    • Binnen 18 dagen (op 28 mei 1940) capituleerde België. Koning Leopold III gaf zich over, wat leidde tot verdeeldheid binnen de Belgische politiek.
    • Belangrijke steden zoals Brussel en Antwerpen vielen binnen enkele dagen na de invasie.

Moest ik full blown prepper zijn en het geld ervoor hebben en we in de hypothetische situatie zitten van een totale oorlog

-Gevriesdroogd eten tegen de sterren op en blikwater die 50 jaar houdbaar is
-Voldoende grote batterij 20kW die bij stroomuitval blijft werken en kan opgeladen worden door generator of zonnepanelen. (semi eiland setup)
-Voldoende hout om mijn verdoemde houtkachel te voorzien van brandstof. Liever nog de cassete uitbreken en een leuvense stoof installeren
-Moestuin aanleggen, kippen houden
-Starlink internet
-Waterfilters en dergelijke
-Wapens om dieven en plunderaars neer te schieten. Aangezien mijn vader tijdens WOII 16 jaar was en snachts als zoon van een boer de velden mocht bewaken tegen plunderaars. Ik denk wel dat het velletje beschaving snel zal afpellen.
-medicatie, breed spectrum antibiotica etc

Maar ik kijk teveel films :p

Moest ik full blown prepper zijn en het geld ervoor hebben en we in de hypothetische situatie zitten van een totale oorlog

-Gevriesdroogd eten tegen de sterren op en blikwater die 50 jaar houdbaar is
-Voldoende grote batterij 20kW die bij stroomuitval blijft werken en kan opgeladen worden door generator of zonnepanelen. (semi eiland setup)
-Voldoende hout om mijn verdoemde houtkachel te voorzien van brandstof. Liever nog de cassete uitbreken en een leuvense stoof installeren
-Moestuin aanleggen, kippen houden
-Starlink internet
-Waterfilters en dergelijke
-Wapens om dieven en plunderaars neer te schieten. Aangezien mijn vader tijdens WOII 16 jaar was en snachts als zoon van een boer de velden mocht bewaken tegen plunderaars. Ik denk wel dat het velletje beschaving snel zal afpellen.
-medicatie, breed spectrum antibiotica etc

Maar ik kijk teveel films :p
Ik denk niet dat er dan zal gezaagd worden over hoe ongezond houtkachels wel zijn. Dat zal het minste van onze zorgen zijn als de Derde Wereldoorlog uitbreekt.

Ik denk niet dat er dan zal gezaagd worden over hoe ongezond houtkachels wel zijn. Dat zal het minste van onze zorgen zijn als de Derde Wereldoorlog uitbreekt.
Pas op, die houtkachels blijven dan even vervuilend als nu. Ook Rusland zal zich dan aan de Europese regels dienen te houden en per afgevuurde bom CO2 rechten moeten betalen. Als er smog alarm is zullen de bommen niet sneller dan 100km per uur mogen vliegen.

Een grondinvasie misschien niet maar sabotage, terrorisme of een cyberaanval lijken mij niet uit te sluiten.

Pas op, die houtkachels blijven dan even vervuilend als nu. Ook Rusland zal zich dan aan de Europese regels dienen te houden en per afgevuurde bom CO2 rechten moeten betalen. Als er smog alarm is zullen de bommen niet sneller dan 100km per uur mogen vliegen.
Dat is wel een meevaller: de Russen houden zich gelukkig altijd aan wettelijke en morele regels.

Ik zou persoonlijk altijd een kleine generator op diesel of benzine nemen. Dat is veel makkelijker in een wagen te steken mocht je moeten vluchten. Propaan maakt dit moeilijk. En dat is genoeg om af en toe wat te laten branden. Benzine en Diesel levering gaan er blijven zijn omdat deel is van logistiek leger.

Water is altijd het probleem. Uw eigen boorput met desnoods een manuele pomp is iets dat helpt. Maar dat is een grote investering voor iets wat momenteel nog ver is.

Ik woon niet in België maar quasi volledig vh grid. Eigen water, elektriciteit, communicatie (radio’s), car parts, maintenance parts, ammo, wapens allemaal hier al. Maar is door mijn locatie niet voor de oorlog 😂

Edit je moet ook denken aan onderhoud. Een propaan generator is moeilijker om te onderhouden.

Laatst bewerkt:
Ik koop sowieso rijst en orzo in bulk in de groothandel, komt altijd van pas en drukt de prijs.
Ook avid hiker, dus voldoene kwaliteitsmateriaal tegen de weerselementen alsook waterfilter, gevriesdroogde maaltijden, ehbo kits etc...
Verder voldoende middelen om buren met kwade bedoelingen af te schrikken moest dat nodig zijn.

Verder dan dat gaat het voor mij niet, specifiek preppen enkel en alleen voor zulke scenario's en prepared zijn voor alles alla USA metaliteit vind ik wat onozel. Maar bvb een deftige IFAK samenstellen en weten hoe te gebruiken kan altijd van pas komen lijkt me.

Vergeet de LEZ zones niet. Schaakmat russische tanks!

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan