Noodvoorraad aanleggen, nuttig of niet?

Hier een curverbox met wat materiaal aan het samenstellen. Niet zo zeer voor de dreiging van oorlog maar eerder klimaat gerelateerde dingen: Radio, Zaklamp, nooddekens, Zakmes, lucifers / aansteker, kaarsen, ehbo doos, fluitje, wc papier, doekjes. Dan nog +-10liter water. Enkel qua eten moet ik nog eens kijken wat ik ga kopen van conservenblikken.

Moest ik full blown prepper zijn en het geld ervoor hebben en we in de hypothetische situatie zitten van een totale oorlog

-Gevriesdroogd eten tegen de sterren op en blikwater die 50 jaar houdbaar is
-Voldoende grote batterij 20kW die bij stroomuitval blijft werken en kan opgeladen worden door generator of zonnepanelen. (semi eiland setup)
-Voldoende hout om mijn verdoemde houtkachel te voorzien van brandstof. Liever nog de cassete uitbreken en een leuvense stoof installeren
-Moestuin aanleggen, kippen houden
-Starlink internet
-Waterfilters en dergelijke
-Wapens om dieven en plunderaars neer te schieten. Aangezien mijn vader tijdens WOII 16 jaar was en snachts als zoon van een boer de velden mocht bewaken tegen plunderaars. Ik denk wel dat het velletje beschaving snel zal afpellen.
-medicatie, breed spectrum antibiotica etc

Maar ik kijk teveel films :p

Ik heb alles buiten kippen die stinken en maken teveel lawaai. En blik eten.

Mijn wagen heeft trouwens 2 batterijen en zonnepanelen, frigo & freezer. 160L diesel tank. 40L water.

Zaklampen heb je modellen die je manueel kan opwinden. Voor zakmessen koop kwaliteit —> leather man.

Voor een aansteker koop een refillable one met gas fles

Het enige dat ik interessant zou vinden is een deftige voorraad zelfmoordpillen die ik kan innemen en waardoor ik gegarandeerd weg ben zonder ook maar een seconde pijn te voelen.

Zorg dat uw vrouw ze niet weet liggen
Je moet dan eerst een vrouw hebben.

Desondanks heb ik dan liever dat zij dat weet liggen dan uw geweer of hell zelfs een gewoon aardappelmes. Het moment dat de partner dit zou overwegen denk ik niet dat een pil waar je geen pijn van hebt terwijl je sterft het problematische is.

Niemand heeft hier vertrouwen in ons almachtig, goed opgeleid en goed uitgerust leger precies.

Precies The Walking Dead fanclub die op P&A wat komt overdrijven. Draagbare waterzuiveringssystemen, kilo's bloem, what in the actual fuck.

Zelfs de Oekrainers zitten na 2,5 jaar oorlog met Rusland niet zo te panikeren als sommigen hier, en na 2,5 jaar hebben die ook nog niet helft van de problemen die hier vermeld staan.

Ik heb mijn tuinhuis reeds verstevigd. Nu nog 2000 rollen wc papier en 2000 blikjes canned food en ik ben er klaar voor!

ps. Ja ik geloof niet in die onheilsboodschappen in de media.
Je kan ook je uitgave percentage voor defensie verhogen en je legers de komende jaren eens deftig uitbouwen zonder doemberichten te verspreiden.

Laatst bewerkt:
Niemand heeft hier vertrouwen in ons almachtig, goed opgeleid en goed uitgerust leger precies.
En waar zouden die dan precies in actie moeten komen, bij ons in de straat?

Putin wil een machtig en gevreesd Rusland van weleer en daar horen de satellietstaten zoals Oekraïne, Estland, Letland en Litouwen ed bij. Dmv gerichte acties (sabotage, hacken) kan je landen (in Europa) bezighouden met zichzelf op het moment dat het je uitkomt. En daarmee buit je de gevoeligheid van een democratie uit: de stem van volk. Ondertussen loop je met tanks Letland in zoals in de Krim (geen oorlogsverklaring, alleen op bezoek). Dat triggert de Navo en dan is het oorlog. Als China verstandig is dan is dan de tijd rijp om Taiwan in te nemen,…. Zo zullen meer landen in de wereld hun lijstjes hebben.

Ondertussen moet Putin misschien ook wel uitbreiden om de demografie die door de oorlog blijvend veranderd is en ondertussen flink wat consequenties heeft voor de toekomst van Rusland.

Nog een ding waar mogelijk de kans groter op wordt bij een bevolking onder stress, zorgen en problemen met veilig drinkwater, ziekenhuizen die problemen krijgen met het behandelen van patiënten: een nieuwe epidemie. Dat gaat een enorm spanningsveld opleveren want bij een tekort gaat iedereen voor zichzelf en juist dat is niet verstandig bij een epidemie. Bij een epidemie gaat het erom dat je niet wilt dat de ander ziek wordt, waarmee de kans dat jij het wordt, kleiner maakt. Met als gevolg: nog meer druk op de ziekenhuizen en nog meer vraag naar schoon drinkwater, voedsel, medicijnen ed. En de tekorten worden alleen maar groter in zo’n geval.

En nog iets: je voorbereiden op een aantal dagen zonder electra of gas zitten betekent niet dat het ook zal gebeuren. Het betekent dat als het gebeurt je minder in de stress schiet omdat je een plan hebt hoe je ermee om zal gaan.

Als de actie tot hier is geraakt, dan is het toch al heel foutgelopen.

Ik vind het gedachtenexperiment wel ok eigenlijk. Dat Belgie een slagveld wordt, niet echt realistisch en dan zitten we toch in nucleaire fase :p.
Maar voor overstromingen, algemeen falen van elektriciteitsnetwerk,...

Als de actie tot hier is geraakt, dan is het toch al heel foutgelopen.

Ik vind het gedachtenexperiment wel ok eigenlijk. Dat Belgie een slagveld wordt, niet echt realistisch en dan zitten we toch in nucleaire fase :p.

Daar heeft hij de troepen ook niet voor. Eerst Polen en Duitsland voorbij én nog even Belgie aandoen. Zelfs al zou er geen Navo bestaan.

Theoretisch is het wel makkelijk om onze infrastructuur te raken vanop duizenden kilometers afstand. Daarvoor hoeven er geen boots on the ground te zijn in België.

In dat opzicht wel, ik denk ook dat de meesten ook wel zeer fel zullen schrikken als er bvb. eens 5 dagen geen elektriciteit is - die impact is nauwelijks te overzien. Denk dat iedereen daar ooit wel eens over heeft nagedacht wat te doen in dat geval maar in real life zal dat toch nog anders uitdraaien:

Niet te snel die pillen slikken wel, wacht eerst even af, de wetenschappelijke kwaliteit van studies die het bestaan van een nucleaire winter bevestigen is erg laag.
Ook zien of die pillen wel dezelfde goedkeuringscyclus als de Corona vaccins hebben doorgaan!

Terug
Bovenaan