Noodvoorraad aanleggen, nuttig of niet?

In dat opzicht wel, ik denk ook dat de meesten ook wel zeer fel zullen schrikken als er bvb. eens 5 dagen geen elektriciteit is - die impact is nauwelijks te overzien. Denk dat iedereen daar ooit wel eens over heeft nagedacht wat te doen in dat geval maar in real life zal dat toch nog anders uitdraaien:
Dan valt alles stil. Wordt met het meest gebruikt...

In dat opzicht wel, ik denk ook dat de meesten ook wel zeer fel zullen schrikken als er bvb. eens 5 dagen geen elektriciteit is - die impact is nauwelijks te overzien. Denk dat iedereen daar ooit wel eens over heeft nagedacht wat te doen in dat geval maar in real life zal dat toch nog anders uitdraaien:
Natuurrampen zijn idd niet te onderschatten. Een voldoende zware zonnestorm zoals het "Carrington Event" in 1859 kan voor die vijf dagen (of zelfs veel langer) zorgen.

Als de elektriciteit er uit ligt om gelijk welke reden, systematisch op nationaal niveau en voor een paar dagen of langer, vraag ik mij wel af welke impact dit gaat hebben. Dingen die zowel persoonlijk een impact zijn als ook breder.

Neem nu persoonlijk: Zonder elektriciteit heb ik geen verwarming, geen verlichting en geen manier om eten te bereiden. Ik verwarm op gas, maar mijn ketel heeft elektriciteit nodig. Ik kan altijd een vuurtje stoken, voor verwarming en eten te bereiden, maar het moet er toch al slecht uitzien eer ik dat in mijn living ga doen. Ik heb geen elektrische sloten/domotica, maar ken wel mennsen die dit hebben. Ik weet niet wat de default state is als er geen stroom is en of die mensen genoeg kennis van de producten hebben. Anders kan het goed zijn dat die gewoon ingesloten zitten... PV installatie die niet in eiland kunnen draaien zoals mijn installatie, hebben stroom nodig eer de omvormer werkt. Dus voor veel mensen gaan hun zonnepanelen niks doen.

Dan breder zijn er dingen die ik totaal niet weet. Zoals water en gastoevoer. Het waternet wordt meer en meer onder druk gezet d.m.v. pompen (er zijn ook minder en minder watertorens) + zuiveringsinstallaties hebben stroom nodig. Dus als er een totale blackout is, stroomt er dan nog water uit de kraan? Idem met gas, ik zou het logisch vinden dat bij stroomuitval er veiligheidsprocedures zijn die de gastoevoer gewoon dichtzetten, maar ik weet het niet.

Als de elektriciteit er uit ligt om gelijk welke reden, systematisch op nationaal niveau en voor een paar dagen of langer, vraag ik mij wel af welke impact dit gaat hebben. Dingen die zowel persoonlijk een impact zijn als ook breder.

Neem nu persoonlijk: Zonder elektriciteit heb ik geen verwarming, geen verlichting en geen manier om eten te bereiden. Ik verwarm op gas, maar mijn ketel heeft elektriciteit nodig. Ik kan altijd een vuurtje stoken, voor verwarming en eten te bereiden, maar het moet er toch al slecht uitzien eer ik dat in mijn living ga doen. I

Geen verwarming, geen verkoeling, geen verlichting, geen radio en geen televisie, de klok werkt niet meer, geen internet, geen wasjes, niet stofzuigen (kan toch wel vervelend worden na een paar dagen), geen elektrische fiets of auto. Als je het warm wilt houden dan trek je veel dunne laagjes aan en probeer je 1 kamer iets warm te houden door er met z’n allen te zitten, verlichten dmv kaarsen. Voor een deel hoef je geen oplossing te vinden (de was) en voor een deel een ander product kopen (een knijp radio of een die opgeladen kan worden). Het zal voor mijn gezin betekenen dat we vroeger naar bed gaan (3 van ons zijn avondmensen) en eerder opstaan. Dat kan ook een lastige zijn voor sommige mensen.

Kan nog een lastige tijd worden als je na een paar dagen niet heel fris meer, op elkaars lip zit, verveeld, in onzekerheid of zelfs geïrriteerd. Het belangrijkste wordt de moraal hoog houden. In je eigen huis, de eigen buurt. Het leger kan ingezet worden om door de straten te gaan om plunderingen tegen te gaan maar daarvan wordt het niet gezelliger. De meeste mensen zullen tijd over hebben om de straat op te gaan en te protesteren, als het alleen daarbij blijft natuurlijk.

Kan de supermarkt nog bevoorraad worden en kan de supermarkt nog open (gezien de kassa’s) en kan je er terecht met cash? En de apotheek. Voor je eigen gezin of familie en voor je (huis)dieren?

Dan breder zijn er dingen die ik totaal niet weet. Zoals water en gastoevoer. Het waternet wordt meer en meer onder druk gezet d.m.v. pompen (er zijn ook minder en minder watertorens) + zuiveringsinstallaties hebben stroom nodig. Dus als er een totale blackout is, stroomt er dan nog water uit de kraan? Idem met gas, ik zou het logisch vinden dat bij stroomuitval er veiligheidsprocedures zijn die de gastoevoer gewoon dichtzetten, maar ik weet het niet.

Mag wel hopen dat de overheid een plan heeft liggen dat sinds WOII geupdate is, elk jaar of elke 5 jaar voor de belangrijkste onderdelen van de maatschappij en economie.

Ik denk dat er aggregaten zullen zijn die de boel draaiend houden.. tenzij het waternet ook gehackt is op een manier dat de systemen niet meer up gaan en ook de backups gecompromitteerd blijken.

Mag wel hopen dat de overheid een plan heeft liggen dat sinds WOII geupdate is, elk jaar of elke 5 jaar voor de belangrijkste onderdelen van de maatschappij en economie.

Ik denk dat er aggregaten zullen zijn die de boel draaiend houden.. tenzij het waternet ook gehackt is op een manier dat de systemen niet meer up gaan en ook de backups gecompromitteerd blijken.
Ik zei dan ook om gelijk welke reden. Een zonnevlam/zonnestorm of natuurramp bv. Daar kan je je als overheid niet tegen indekken en ga je niet oplossen met paar noodgroepen want dat betekent dat veel apparaten beschadigd zullen zijn.

Ik zei dan ook om gelijk welke reden. Een zonnevlam/zonnestorm of natuurramp bv. Daar kan je je als overheid niet tegen indekken en ga je niet oplossen met paar noodgroepen want dat betekent dat veel apparaten beschadigd zullen zijn.
Niet om het even: best heel specifiek, eigenlijk. Specifiek in de zin om te bedenken of het het nog zinnig is om je op voor te bereiden of het maar te laten. We’re doomed bij een zonnestorm maar dat gaat wat buiten dit topic.

Niet om het even: best heel specifiek, eigenlijk. Specifiek in de zin om te bedenken of het het nog zinnig is om je op voor te bereiden of het maar te laten. We’re doomed bij een zonnestorm maar dat gaat wat buiten dit topic.
Dat zijn enkel voorbeelden, er zijn genoeg mogelijkheden. En ja, de vraag is dan waar je je al dan niet op voorbereid. En dat is exact waar dit topic over gaat.
Vergeet niet dat België vrij kwetsbaar is qua stroomvoorziening. We voeren veel in en de grootste producen zijn nog steeds de 2 Belgische kerncentrales. Dus zelfs bij oorlog kunnen ze met een paar heel strategische interventies heel het land platleggen.

En daarom dus ook de vraag. Ik zeg dat ik niet weet wat de impact gaat zijn en stelde hier de vraag om mogelijks een antwoord te krijgen. Jij hoopt dat ze een plan hebben, dus je weet het ook niet. Voor hetzelfde geld hebben ze geen plan of geen toereikend plan en is er niet eens zo een grote ramp nodig om alles te doen instorten. Gewoon ff alles met noodgroepen draaiend houden, zie ik eerlijk gezegd niet als een plan. Maar wederom, ik weet het niet, dus tot iemand met concrete info komt blijft het een ongekende.

Heb al geruime tijd een go-bag met vanalles in (vooral voor onderweg) en een voorraad droge voeding. Volgende stap gaan MRE zijn die jaaaaren mee gaan.
Vuur aanleggen is nooit een probleem en we hebben een filter.

Normaal moeten we even verder kunnen.

Dat zijn enkel voorbeelden, er zijn genoeg mogelijkheden. En ja, de vraag is dan waar je je al dan niet op voorbereid. En dat is exact waar dit topic over gaat.
Vergeet niet dat België vrij kwetsbaar is qua stroomvoorziening. We voeren veel in en de grootste producen zijn nog steeds de 2 Belgische kerncentrales. Dus zelfs bij oorlog kunnen ze met een paar heel strategische interventies heel het land platleggen.

En daarom dus ook de vraag. Ik zeg dat ik niet weet wat de impact gaat zijn en stelde hier de vraag om mogelijks een antwoord te krijgen. Jij hoopt dat ze een plan hebben, dus je weet het ook niet. Voor hetzelfde geld hebben ze geen plan of geen toereikend plan en is er niet eens zo een grote ramp nodig om alles te doen instorten. Gewoon ff alles met noodgroepen draaiend houden, zie ik eerlijk gezegd niet als een plan. Maar wederom, ik weet het niet, dus tot iemand met concrete info komt blijft het een ongekende.

Als er niet op voor te bereiden is, houdt het wel een beetje op. Tenzij je de mogelijkheid hebt een huis te kopen dat volledig off the grid is (water uit het beekje, openhaard, met de hand wassen: dat werk): daarmee heb je een oplossing in één.

Op al het andere is misschien iets te bedenken mbt welke voorbereidingen je kan treffen. Je kan deels bedenken wat de impact zal zijn en daarop kan je je ook inlezen. Op dit forum heb ik eerder de link gepost van de Finse regering met informatie voor de Finnen. Groot deel ervan is in het Engels. Er is ook veel te vinden over preppen op het internet (typisch Amerikaans) hoe je volledig off the grid kan leven. Ik hou het liever bij kleine stapjes, handzaam. Hangt ook af welk scenario volgens jou de meeste kans heeft om werkelijkheid te worden.

Een noodaggegraat is onderdeel van een plan natuurlijk. Tijdens de pandemie lag er ook (deels) een plan klaar. Feit dat de overheden in Europa het hebben over de zaken waar mensen zich mee kunnen voorbereiden is ook deel van een plan. Onderdeel van het plan is de bevolking niet nu al in paniek te brengen, denk ik. Daarom is er nog niet heel veel informatie (veel is niet duidelijk, maar dat betekent niet dat het antwoord er niet is) en is het vooralsnog alleen nog een advies. De Finnen zijn daarin iets anders omdat die zich niet konden veroorloven geen rekening te houden met een vijand die op veel manieren Finland kan destabiliseren en eventueel kan innemen.

Een plan (van de overheid): je zou zeggen van wel maar dat betekent niet dat er ook een is. Een goede vraag dus .. alleen aan wie of aan welke instantie kan je dit stellen? Weet ik ook niet op dit moment. Misschien is het antwoord (deels) te vinden op internet, al dan niet met behulp van AI. Hoe dan ook, ik vraag me af of er informatie is waarmee je alle vragen en onzekerheid en zorgen wegneemt.

Laatst bewerkt:
Als er niet op voor te bereiden is, houdt het wel een beetje op. Tenzij je de mogelijkheid hebt een huis te kopen dat volledig off the grid is (water uit het beekje, openhaard, met de hand wassen: dat werk): daarmee heb je een oplossing in één.
Maar niet op voor te bereiden is dan ook weer een verschil tussen persoonlijk en als overheid. En voor veel zaken is het eerder "in welke mate" i.p.v. "niet". En hoeveel moeite/geld je er tegenover wilt zetten.

Neem nu de OP met zijn propaangenerator met 40kg propaan om dagen te overbruggen. Dan moet je al een plan hebben welke apparaten je ermee wilt voeden en voor hoelang. Als ik kijk naar de handleidingen van één merk van die dingen, zou je onder optimale omstandigheden met 40kg propaan zo'n 60kWh kunnen opwekken. Dusja, allemaal afhankelijk wat je eraan wilt hangen. Wat lampjes verbruikt niet veel, diepvries/frigo zou ook nog moeten lukken maar elektrisch verwarmen/koken kan je al vergeten als je er enkele dagen mee wilt overbruggen.

Maar niet op voor te bereiden is dan ook weer een verschil tussen persoonlijk en als overheid. En voor veel zaken is het eerder "in welke mate" i.p.v. "niet". En hoeveel moeite/geld je er tegenover wilt zetten.

Neem nu de OP met zijn propaangenerator met 40kg propaan om dagen te overbruggen. Dan moet je al een plan hebben welke apparaten je ermee wilt voeden en voor hoelang. Als ik kijk naar de handleidingen van één merk van die dingen, zou je onder optimale omstandigheden met 40kg propaan zo'n 60kWh kunnen opwekken. Dusja, allemaal afhankelijk wat je eraan wilt hangen. Wat lampjes verbruikt niet veel, diepvries/frigo zou ook nog moeten lukken maar elektrisch verwarmen/koken kan je al vergeten als je er enkele dagen mee wilt overbruggen.
Ik snap dat het samenhangt met de interpretatie hoe lang iets kan duren en hoeveel geld, bloed, zweet en tranen je er aan wilt besteden. Je kan inzetten dat je er niets van wilt merken en helemaal zelfvoorzienend wilt zijn. Bij ons is dat niet haalbaar. Ik denk ook niet nodig. De vraag is of dat het waard is. Heb je de ruimte, het geld, etc.. Ja, dat kan. Je wordt gelijk een magneet voor de hele buurt, familie en vrienden als je die vervolgens allemaal buiten wilt houden want er zit ook een limiet aan wat je kan delen. Geen probleem als het maar een dag of wat duurt maar als mensen onvoorbereid grotere tekorten tegenkomen, schaf dan gelijk een AK aan, als afschrikking. Het steekt nogal af als de hele wijk zwart is na schemer en jouw huis is verlicht.Op een gegeven moment staan “ze” niet meer in hun eentje voor je deur maar als groep. De politie heeft daar geen tijd voor (als je die kan bereiken). Dan sta je opeens heel alleen als de deurbel gaat en ben je veel kwetsbaarder dan je dacht.

Je hoeft niet alles alleen te doen hè? Sterker nog, een samenwerking zou wel eens sterker kunnen uitpakken. En vraag je af: wat heb ik aan een opgeladen laptop als het internet down is. Is een werkende laptop essentieel of kan ik beter investeren in een radio voor ontvangst van het laatste nieuws. Je zal niet helemaal kunnen voorkomen dat je ergens tegenaanloopt wat je niet voorzien hebt. Als je 5 dagen zonder electra gezond, enigszin in harmonie met je dierbaren, zonder te veel honger of dorst doorkomt, heb je het goed gedaan. Daarna is het een kwestie van de tekorten aanvullen en leren van je fouten.

Ik denk dat een storing in het waternet, gastoevoer of elektra niet langer dan 5 dagen hoeft te duren omdat het dan al gefixt is. Maarja, dat is ook maar een aanname. Beter 5 dagen overbruggen dan niet eens één dag kunnen overbruggen. Wil je weten hoe dat is? Sluit gewoon eens het water af voor een halve dag en kijk waar je tegenaan loopt. En daarna voor een hele dag.

Alleen al er over nadenken is een voorbereidingshandeling waarmee je al een stap voor bent op diegenen die dat niet doen. Paniek en tijdsnood is geen fijne combinatie.

Natuurrampen zijn idd niet te onderschatten. Een voldoende zware zonnestorm zoals het "Carrington Event" in 1859 kan voor die vijf dagen (of zelfs veel langer) zorgen.
Of een kernwapen laten ontploffen op enkele honderden kilometer hoogte, daarmee kan je in heel West-Europa het stroomnet al plat leggen.

Weinig waarschijnlijk. Teveel risico om eigen satellieten uit de lucht te blazen op het moment van ontsteking, en het veroorzaakt een stralingsgordel omheen de Aarde die nog maandenlang een hoop schade aan & verstoring van eigen infrastructuur kan blijven aanrichten. Zie Starfish Prime test.

Lijkt me "simpeler" om wat (kruis)raketten op (nucleaire) energiecentrales te droppen als ze het echt zo willen spelen. Die bedekken vanuit Rusland of vanop zee sowieso al vlotjes het gros van het Europese vasteland en het is niet dat we een Iron Dome equivalent hebben, laat staan een die de snelheid van een ICBM aankan. Corrigeer mij als ik fout ben.

Laatst bewerkt:
Kijk, een noodvoorraad aanleggen als particulier is... alleen goed voor de aandeelhouders van de grootwarenhuizen.

Ik denk niet dat velen van ons beseffen dat er maar 2 schakels moeten falen en we zitten terug in de middel-eeuwen. Een paar dagen gaat geen verschil maken, maar stel u voor dat we een maand ofzo zonder electriciteit of stromend water zitten. In putje winter.

Dit is een programma uit de jaren 70, die begint met een evenement die zich toen in New York heeft afgespeeld: een power outage van langduriger dan comfortabel.

Vrij vertaald: als een noodvoorraad zou nodig zijn, zijn we allemaal toch al genaaid.

3 op de 4 Vlamingen noemen oproep om een noodpakket in huis te halen paniekzaaierij

Slechts 14 procent verwacht het langer dan een week te redden, 5 procent zelfs langer dan een maand. “Eén op de vijf geeft zelfs eerlijk toe het nog geen dag vol te houden”, aldus Simoens.

Dat laatste begrijp ik niet goed. Ik heb ooit de test gedaan (om annozel te doen): 24 uur lang niks eten en niks drinken (zelfs geen water).
Ben ik overleden? Gezellig was het niet en vooral niks drinken was heel hard afzien, maar ik leef nog hoor. :tongue:

Ik heb de laatste tijd al gratis spontaan opleiding gekregen door Fluvius en de Watergroep 🤣

- Mazoutketel vervangen door gasketel, maar Fluvius komt pas 5 dagen later de gasmeter in werking stellen (ondanks op voorhand verwitttigd door installateur). Dus 5 dagen geen verwarming en warm water.

- Nadien lek aan de hoofdkraan van't water. 3 dagen zonder water gezeten.

Ik ben dus al voor een deel getraind 🤣 en ook overleefd zonder specifiek noodpakket.

Ik denk dat de meesten vooral last zouden hebben van geen elektriciteit.

Ik heb zo een powerstation die ik gebruikte wanneer ik ging kamperen, ding heeft 2kWh opslag en kan ook als UPS werken.
Als je zuinig bent kan je daar al even mee voort, ijskast/diepvries, wat led lampjes en gsm's laden kan je daar meerdere dagen mee doen op één lading als je wat oplet!
Ik zou eens moeten kijken of er een makkelijke manier is om bij problemen op het net mijn zonnepanelen (die ook niets doen wanneer het net eruit ligt) aan die powerstation kan hangen, die heeft twee ingangen (11-60V) daarvoor.

Terug
Bovenaan