Notaris past contract aan zonder melding

mac-bc

Banned
We zijn bezig met de akte voor de verkoop van een huis.

Onze notaris stelt de compromis op. Wij bekijken en overlezen die. Geen grote opmerkingen.
Intussen zijn onze notaris en de notaris van de andere partij aan het communiceren boven ons hoofd over aanpassingen. Wij weten van niets, we worden op geen enkel moment in CC gezet. We kunnen alleen maar hopen dat onze notaris bezig is met onze belangen te verdedigen.

Plots krijgen we bericht of we de volgende dag beschikbaar zijn om de finale compromis te tekenen. Ik stuur terug: "Eventueel wel, maar geef dan eerst eens een lijstje met wat er nog aangepast werd gezien wij nergens betrokken waren?"
Notaris: "Ach, niet zoveel hoor. X en Y, en voor de rest alleen maar punten en komma's".
Wij: "Ok".

Volgende dag krijgen we de tekst binnen om te ondertekenen. We checken X en Y. Dat ziet er in orde uit. We willen overgaan tot ondertekening. Tot ons oog per ongeluk valt op het gedeelte: "Opschortende Voorwaarden". En jawel hoor; er werd verdomme nog een nieuwe opschortende voorwaarde aan toegevoegd. :wtf: :wtf:

Hop, alle remmen dicht. Uiteraard niet ondertekend. Tekst en uitleg gevraagd. Onze notaris heeft na 3 dagen nog altijd niet gereageerd. Dan maar gewoon telefoon gepakt en rechtstreeks naar de tegenpartij gebeld om het onderling uit te klaren. Intussen ligt het dossier stil, terwijl het dringend moet ondertekend worden. Zonet reminder gestuurd.

Sommige notarissen zijn echt niet te vertrouwen. Was het moedwillig? Heeft hij zich in 't zak laten zetten door de andere notaris? Was het laksheid? Geen idee. In elk geval is het heel erg onprofessioneel. Voor dergelijke tarieven verwacht je zulke domme stoten niet. Elke junior project engineer bij ons zou dit beter gemanaged hebben. Die verdienen bij ons € 2500 bruto/maand, geen € 2500 per dossier zoals notarissen.

We zijn bezig met de akte voor de verkoop van een huis.

Onze notaris stelt de compromis op. Wij bekijken en overlezen die. Geen grote opmerkingen.
Intussen zijn onze notaris en de notaris van de andere partij aan het communiceren boven ons hoofd over aanpassingen. Wij weten van niets, we worden op geen enkel moment in CC gezet. We kunnen alleen maar hopen dat onze notaris bezig is met onze belangen te verdedigen.

Plots krijgen we bericht of we de volgende dag beschikbaar zijn om de finale compromis te tekenen. Ik stuur terug: "Eventueel wel, maar geef dan eerst eens een lijstje met wat er nog aangepast werd gezien wij nergens betrokken waren?"
Notaris: "Ach, niet zoveel hoor. X en Y, en voor de rest alleen maar punten en komma's".
Wij: "Ok".

Volgende dag krijgen we de tekst binnen om te ondertekenen. We checken X en Y. Dat ziet er in orde uit. We willen overgaan tot ondertekening. Tot ons oog per ongeluk valt op het gedeelte: "Opschortende Voorwaarden". En jawel hoor; er werd verdomme nog een nieuwe opschortende voorwaarde aan toegevoegd. :wtf: :wtf:

Hop, alle remmen dicht. Uiteraard niet ondertekend. Tekst en uitleg gevraagd. Onze notaris heeft na 3 dagen nog altijd niet gereageerd. Dan maar gewoon telefoon gepakt en rechtstreeks naar de tegenpartij gebeld om het onderling uit te klaren. Intussen ligt het dossier stil, terwijl het dringend moet ondertekend worden. Zonet reminder gestuurd.

Sommige notarissen zijn echt niet te vertrouwen. Was het moedwillig? Heeft hij zich in 't zak laten zetten door de andere notaris? Was het laksheid? Geen idee. In elk geval is het heel erg onprofessioneel. Voor dergelijke tarieven verwacht je zulke domme stoten niet. Elke junior project engineer bij ons zou dit beter gemanaged hebben. Die verdienen bij ons € 2500 bruto/maand, geen € 2500 per dossier zoals notarissen.
Over welke opschortende voorwaarde gaat het?

Klinkt in elk geval niet ok, je hebt het recht om nog van notaris te veranderen zonder kosten dus zou dat wel overwegen.

Wij weten van niets, we worden op geen enkel moment in CC gezet. We kunnen alleen maar hopen dat onze notaris bezig is met onze belangen te verdedigen.

Dat is de typische corporate” ik ken er geen ballen van maar ik moet mij belangrijk voelen dus in CC staan” micromanagementcultuur.

Het resultaat dat afgeleverd wordt dat is het belangrijkste. Welke route daarvoor gevolgd is, maakt dat echt uit?

Ik ben wel eens benieuwd wat die nieuwe opschortende voorwaarden dan zouden zijn.

Klinkt in elk geval niet ok, je hebt het recht om nog van notaris te veranderen zonder kosten dus zou dat wel overwegen.

Geen tijd voor om nu nog een andere te nemen.

Maar we hebben in de nabije toekomst nog minstens 2x een notaris nodig, dus dat wordt sowieso een andere.

Dat is de typische corporate” ik ken er geen ballen van maar ik moet mij belangrijk voelen dus in CC staan” micromanagementcultuur.

Het resultaat dat afgeleverd wordt dat is het belangrijkste. Welke route daarvoor gevolgd is, maakt dat echt uit?

Ik ben wel eens benieuwd wat die nieuwe opschortende voorwaarden dan zouden zijn.

Lol, ik moet straks mijn handtekening zetten onder de verkoop van een huis (niet van een stylo, van een huis) en ik zou niet eens op de hoogte mogen blijven van wat er boven mijn hoofd besproken wordt ofzo?! :wtf:

Als er nu één soort mails is waarvan ik er liever eentje teveel krijg dan te weinig, dan is het wel dit soort mails. Je krijgt voor de minste onnozelheid een mail, maar dit soort mails zouden dan plots "micromanagementcultuur" zijn? Ik dacht het niet.

En nu we die fout hebben ontdekt, ben ik daar nog meer van overtuigd. Uiteindelijk is er maar één iemand die écht uw belangen verdedigt, en dat is jijzelf. Al de rest heeft minstens partieel ook andere belangen te verdedigen.

Ik hoef niet in CC te staan.

Ik verwacht wel een volledige uitleg en oplijsting van de aanpassingen die er gebeurd zijn sinds mijn goedkeuring die men mij verwacht te tekenen. Waar ik dan eventueel telefonisch duiding kan bij vragen.
Dat is nu eenmaal waarom je u laat begeleiden.

Geen tijd voor om nu nog een andere te nemen.

Maar we hebben in de nabije toekomst nog minstens 2x een notaris nodig, dus dat wordt sowieso een andere.
Als de compromis nog niet getekend is, heb je tenzij het extreem spoedeisend is nog genoeg tijd hoor. Nieuwe notaris heeft recht op alle stukken van het lopende dossier dus het tijdsverlies is zeer beperkt (paar dagen).

Ik hoef niet in CC te staan.

Ik verwacht wel een volledige uitleg en oplijsting van de aanpassingen die er gebeurd zijn sinds mijn goedkeuring die men mij verwacht te tekenen. Waar ik dan eventueel telefonisch duiding kan bij vragen.
Dat is nu eenmaal waarom je u laat begeleiden.
Dat lijkt mij ook logisch te zijn. En volledig ook terecht dat
Waarom het in deze niet gebeurd is, en waarom men het zogezegd wou stilhouden is wel vreemd. Daarom dat ik vroeg wat concreet die bijkomende opschortende voorwaarden was.

Dat lijkt mij ook logisch te zijn. En volledig ook terecht dat
Waarom het in deze niet gebeurd is, en waarom men het zogezegd wou stilhouden is wel vreemd. Daarom dat ik vroeg wat concreet die bijkomende opschortende voorwaarden was.

Ik snap de relevantie niet van uw vraag over welke opschortende voorwaarde het nu exact gaat. Een opschortende voorwaarde is in elk contract toch belangrijk genoeg om te vermelden wanneer die toegevoegd wordt? Alles kan ermee staan of vallen. Dat zijn nooit "punten of komma's".

Ik snap de relevantie niet van uw vraag over welke opschortende voorwaarde het nu exact gaat. Een opschortende voorwaarde is in elk contract toch belangrijk genoeg om te vermelden wanneer die toegevoegd wordt? Alles kan ermee staan of vallen. Dat zijn nooit "punten of komma's".
Het kan iets zijn in het belang van 1 partij, of in het algemeen belang wegens mogelijke kwalijke gevolgen/onwettelijkheid. Vandaar dat het wel interessant om weten is

Het is moeilijk te beoordelen zonder de exacte opschortende voorwaarde te kennen.
Als het gaat om de typische "binnen de maand een lening te verkrijgen" dan heb je jezelf dik in de voet geschoten omwille van een stomme principiële kwestie.

Het is moeilijk te beoordelen zonder de exacte opschortende voorwaarde te kennen.
Als het gaat om de typische "binnen de maand een lening te verkrijgen" dan heb je jezelf dik in de voet geschoten omwille van een stomme principiële kwestie.
Da's toch geen principiële kwestie maar iets dat op voorhand duidelijk moet zijn bij het krijgen van een bod en niet achteraf toe te voegen?
Als ik een bod krijg van 400k zonder opschortende voorwaarde of 401 met wel opschortende voorwaarde krijgt die eerste het ze. Da's geen kleine nuance meer

Het soort opschortende voorwaarde doet er hier echt wel toe.

Is dat een opschortende voorwaarde voor het verkrijgen van een hypothecaire lening, voor verkoop van een huidig onroerend goed, voor het verkrijgen van een vergunning of regularisatie van iets aan de woning,... dan zijn dat heel erg ingrijpende zaken die eigenlijk de voorwaarden van een mogelijke initiële overeenkomst of akkoord gaan veranderen. Uiteraard kan dit niet zomaar zonder overleg aangepast worden.

Is dat pakweg een opschortende voorwaarde voor een voorkooprecht of voor het nog te verkrijgen van de stedenbouwkundige inlichtingen, dan zijn dat minder ingrijpende en ook gewoon noodzakelijke opschortende voorwaarden.

Dat de notaris deze toevoeging had moeten melden is uiteraard zo, maar de ernst van die fout hangt voor mij echt wel af van het soort opschortende voorwaarde.

Mac heeft hier toch gewoon gelijk

Als hij vraagt "zijn er dingen gewijzigd?"
Zeg dan gewoon A B en C ipv bwah niks speciaal, wat kleine dingen.

Komt niet erg professioneel over en je creëert een wantrouwen met je cliënt

Hij moet niet voor alles in CC staan, ben ik wel mee akkoord. Maar op het einde van de rit duidelijke communicatie mag hij wel eisen en verwachten

Zonder kosten klopt niet. Ik had bod gedaan om 10u30 is door Immo mail gestuurd naar notaris en om 18u30 heb ik hun gemaild dat ik van notaris wou wisselen. Volgende dag had ik een email met factuur van 430€...

Mac heeft hier toch gewoon gelijk

Als hij vraagt "zijn er dingen gewijzigd?"
Zeg dan gewoon A B en C ipv bwah niks speciaal, wat kleine dingen.

Komt niet erg professioneel over en je creëert een wantrouwen met je cliënt

Hij moet niet voor alles in CC staan, ben ik wel mee akkoord. Maar op het einde van de rit duidelijke communicatie mag hij wel eisen en verwachten
Dat de notaris dat had moeten zeggen is correct. Daar heeft hij volledig gelijk in.
De vraag is of je bij onbelangrijke zaken alles moet blokkeren. (Tenzij je niet weet wat de voorwaarde inhoudt uiteraard) Ik neem aan dat dat huis verkocht moet worden om op korte termijn een ander te financiëren.
De notaris reageert niet, naar de andere partij zitten bellen, ... Ik vraag me af wat je juist wil bereiken.
Klinkt als een speciale voorwaarde die weer juist hij moet tegenkomen.

Laatst bewerkt:
Zonder kosten klopt niet. Ik had bod gedaan om 10u30 is door Immo mail gestuurd naar notaris en om 18u30 heb ik hun gemaild dat ik van notaris wou wisselen. Volgende dag had ik een email met factuur van 430€...
Mag geen ereloon/werkuren zijn in ieder geval.

Als de notaris werkelijke kosten gemaakt heeft om een bodemattest, stedenbouwkundige inlichtingen, technische keuringen, ... aan te vragen mag hij die uiteraard wel laten betalen

Mag geen ereloon/werkuren zijn in ieder geval.

Als de notaris werkelijke kosten gemaakt heeft om een bodemattest, stedenbouwkundige inlichtingen, technische keuringen, ... aan te vragen mag hij die uiteraard wel laten betalen
Ik heb mail gestuurd met vraag om die attesten. Dus in principe moeten ze de kosten ook kunnen staven? Ik kreeg enkel factuur met melding aktekosten.

Lakske notaris zoals er zoveel zijn, die doen echt niet veel moeite bij zaken als particuliere huizenverkoop. Dat is zo snel mogelijk tegen zo weinig mogelijk effort het geld opstrijken.

Maar wat is nu die opschortende voorwaarde die alles heeft doen blokkeren? Zo geheimzinnig dat ze waarschijnlijk niet veel voorstelt.

Terug
Bovenaan