Obligaties

Er zit geen rente op, het is een 0% obligatie.
Voor de meerwaardebelasting moet de impact dan wel nog verrekend worden.
een nulcoupon obligatie wordt onder pari uitgegeven en op dat verschil tussen uitgifte (dus niet noodzakelijk tegen wat je effectief betaalde als je de obligatie op de secundaire markt kocht) en bedrag (100%) op het einde van de looptijd betaal je 30% RV.
Dat wordt beschouwd als interest.

Laatst bewerkt:
Europese nul coupon obligaties:

Die tweede vervalt pas over 5Y, daar moet je echt tot maturity vasthouden aangezien de prijs van de obligatie niet lineair meebeweest. Die eerste gaat, maar dan vind ik de Belgische beter, daar heb je hetzelfde rendement op een kortere maturity.
een nulcoupon obligatie wordt onder pari uitgegeven en op dat verschil tussen uitgifte (dus niet noodzakelijk tegen wat je effectief betaalde als je de obligatie op de secundaire markt kocht) en bedrag (100%) op het einde van de looptijd betaal je 30% RV.
Dat wordt beschouwd als interest.
Uit jouw link:
Op de vervaldatum wordt u in België belast op het verschil tussen de initiële uitgifte- en terugbetalingsprijs van de nulcouponobligaties. Koopt u de nulcouponobligatie kort voor de vervaldatum tegen een hogere prijs dan de uitgifteprijs, dan betaalt u mogelijk meer belastingen dan het behaalde rendement. Wie dezelfde obligatie via een buitenlandse bank laat terugbetalen betaalt alleen belastingen op het werkelijk rendement.
Dus zeker aankopen via een niet-Belgische bank.

Die tweede vervalt pas over 5Y, daar moet je echt tot maturity vasthouden aangezien de prijs van de obligatie niet lineair meebeweest. Die eerste gaat, maar dan vind ik de Belgische beter, daar heb je hetzelfde rendement op een kortere maturity.

Uit jouw link:

Dus zeker aankopen via een niet-Belgische bank.
Als je dat doet via een buitenlandse bank moet je nog altijd je rendement aangeven in je belastingsbrief en daar 30% belasting op betalen.
Je vermijdt alleen de potentiële anomalie dat de Belgische fiscus u belast op een fictief rendement dat je mogelijk nooit ontvangen hebt.

Onder de streep: rendement op een nulcoupon obligatie, voortvloeiend uit zijn lagere uitgifteprijs, wordt nog steeds belast als rente (30%), niet kapitaal (10%).

Laatst bewerkt:
Als je dat doet via een buitenlandse bank moet je nog altijd je rendement aangeven in je belastingsbrief en daar 30% belasting op betalen.
Je vermijdt alleen de potentiële anomalie dat de Belgische fiscus u belast op een fictief rendement dat je mogelijk nooit ontvangen hebt.
Onder de streep: rendement op een nulcoupon obligatie, voortvloeiend uit zijn lagere uitgifteprijs, wordt nog steeds belast als rente (30%), niet kapitaal (10%).
Kwestie wat je daarbij aangeeft, ik ken weinig mensen die de prijsappreciatie in hun obligatie gaan toepassen als basis om die 30% RV zelf op in te houden. RV wordt normaalgezien ook op interesten berekend, niet op de prijsappreciatie v/h financieel actief waaruit die interesten komen.
Deze is beter
BE0000351602

Prijs 96.018€
Geannualiseerd rendement van 2.80% tot vervaldatum in oktober 2027.
Helaas niet te koop bij Degiro, wel bij IBKR. Ik doe normaalgezien alles met IBKR enkel obligaties via Degiro omdat zij een pak goedkoper zijn. Op 100 k€ is dit 67.5€, terwijl Degiro hier slechts 3€ voor vraagt. Op zich nog doenbaar, maar als je dan in en uit wilt stappen naar andere obligaties loopt die kost wel op.

Kwestie wat je daarbij aangeeft, ik ken weinig mensen die de prijsappreciatie in hun obligatie gaan toepassen als basis om die 30% RV zelf op in te houden. RV wordt normaalgezien ook op interesten berekend, niet op de prijsappreciatie v/h financieel actief waaruit die interesten komen.
Ja goed, maar de grond is toch niet waar je mee weg komt, wel wat de juiste belasting is?
Belgische banken zouden op uw nulcoupon obligatie geen RV inhouden als ze dat niet verplicht waren.

Zo zijn er nog wel cijfertjes die ik in mijn aangifte kan invullen en die passeren zolang niemand ze controleert.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan