Offerte installatie nieuwe gasketel + slimme thermostaat: correcte prijs?

LaCucaracha

Well-known member
Mijn ouders hebben recent een appartement gekocht en de gasketel ( exemplaar uit 2002) blijkt kapot, dus ze gaan een nieuwe steken.
Ze hebben al 1 offerte ontvangen, maar ik viel bijna van mijn stoel toen ik de prijs zag: +-8860 € !. Ik heb eind 2023 in ons huis zelf de gasketel laten vervangen (beste model van Vaillant toen + slimme thermostaat) en dat kwam op 5.800 € ongeveer inclusief BTW, maar de oude ketel was nog zo'n gigantische halve gasfabriek van begin jaren 90... Dus zou denken dat dat toch wel duurder is om te demonteren dan het veel kleinere ding dat momenteel in het appartement steekt.

Wat vinden jullie van deze prijs? Lijkt mij veel te duur, of is het gewoon een heel duur model ( dat je vermoedelijk ook niet nodig zal hebben in een appartement)?

Heb tegen mijn ouders gezegd dat ze nog wat offertes moeten aanvragen, maar wou in de tussentijd jullie gedacht al eens.

Mijn ouders hebben recent een appartement gekocht en de gasketel ( exemplaar uit 2002) blijkt kapot, dus ze gaan een nieuwe steken.
Ze hebben al 1 offerte ontvangen, maar ik viel bijna van mijn stoel toen ik de prijs zag: +-8860 € !. Ik heb eind 2023 in ons huis zelf de gasketel laten vervangen (beste model van Vaillant toen + slimme thermostaat) en dat kwam op 5.800 € ongeveer inclusief BTW, maar de oude ketel was nog zo'n gigantische halve gasfabriek van begin jaren 90... Dus zou denken dat dat toch wel duurder is om te demonteren dan het veel kleinere ding dat momenteel in het appartement steekt.

Wat vinden jullie van deze prijs? Lijkt mij veel te duur, of is het gewoon een heel duur model ( dat je vermoedelijk ook niet nodig zal hebben in een appartement)?

Heb tegen mijn ouders gezegd dat ze nog wat offertes moeten aanvragen, maar wou in de tussentijd jullie gedacht al eens.
Als je de brutoprijzen (exc btw) neemt kom je op ongeveer op €5500 voor de ketel. €1500 voor de toebehoren en €1300 voor het werk. Schouw moet geïntubeerd worden volgens de offerte. Daarvoor moet er op het dak gekropen worden en schouwkap/buis gemonteerd worden. Geen idee hoe "makkelijk" ze op het dak kunnen. (Vermoed dat de schouw dan niet gemeenschappelijk is?)

Het is vooral een dure ketel. Bij Viessmann kan je, zeker voor een appartement, die 111-W nemen. Heeft dan niet het grotere display, inwendig iets minder modulair en wat minder snufjes maar kwaliteit/prijs gewoon de betere optie. Dat scheelt al bijna €2000. Je kan dan nog steeds alles via de app bedienen indien gewenst.

Volgens mij ook een dure offerte. Ik liet 2.5 jaar geleden de condensatieketel vervangen alsook het expansievat en wat toebehoren.
Ik lag aan €5600 incl btw (6%)
Hier idem, vaillant combiketel met expansievat, thermostaat naar de living bekabelen via de kruipkelder, afvoer aansluiten ergens in de kruipkelder, schouw en zelfs de dakwerken erbij om schouw aan te passen: iet meer dan 5000€. Op 4 uur waren die wel weg, was 3-4 dat hier geweest is. Achteraf nog zelf de internet module erbij gekocht van 200€ zodat het via de app of homeassistant te bedienen is.

Als je de brutoprijzen (exc btw) neemt kom je op ongeveer op €5500 voor de ketel. €1500 voor de toebehoren en €1300 voor het werk. Schouw moet geïntubeerd worden volgens de offerte. Daarvoor moet er op het dak gekropen worden en schouwkap/buis gemonteerd worden. Geen idee hoe "makkelijk" ze op het dak kunnen. (Vermoed dat de schouw dan niet gemeenschappelijk is?)

Het is vooral een dure ketel. Bij Viessmann kan je, zeker voor een appartement, die 111-W nemen. Heeft dan niet het grotere display, inwendig iets minder modulair en wat minder snufjes maar kwaliteit/prijs gewoon de betere optie. Dat scheelt al bijna €2000. Je kan dan nog steeds alles via de app bedienen indien gewenst.
Ik heb in mijn ouders hun zorgwoning specifiek voor de 222 gekozen ipv de 111 omdat die veel verder kan terugmoduleren. (Zeer goeie isolatie met vloerverwarming, dus lage warmtevraag)

Ging dan wel om een meerprijs van €1100, niet €2000..

Ik heb in 2021 quasi identieke werken laten uitvoeren en zat toen met de Vaillant ketel aan +-5,5k excl BTW. De variant met die Viessmann ketel was +1k meerprijs.
We zijn nu 3j later en elke situatie is anders, dus de offerte lijkt me niet exuberant maar wel aan de duurdere kant. Zonder de specifieke situatie te kennen.

Ik heb in mijn ouders hun zorgwoning specifiek voor de 222 gekozen ipv de 111 omdat die veel verder kan terugmoduleren. (Zeer goeie isolatie met vloerverwarming, dus lage warmtevraag)

Ging dan wel om een meerprijs van €1100, niet €2000..
De 222 moduleert van 1,9-25. De 111 van 3,2-25. Niet zo een groot verschil maar klopt. Afhankelijk van woning heeft dit mogelijk een kleine impact.
Meerprijs is idd €1100. Even te snel gekeken. 222-F ipv 222-W. €4620 dus voor de ketel.

Is het ook niet belangrijk te kijken naar het doel:

Appartement voor:
  • permanent verblijf
  • paar weken vakantie/jaar
  • verhuur
  • hoeveel warm water nodig / hoeveel personen
  • ..
Bijkomend: moet je de schouw gebruik - mss kan je wel gewoon door de muur

Materiaal (merk, type) is best duur (ttz - er zijn veel goedkopere opties)

Waarschijnlijk stond er nog een atmosferische ketel die nu vervangen wordt door een condenserend type?
Wel opmerkelijk dat 1 appartement dit op z'n eentje doet. Normaliter schakelen alle gebruikers van dezelfde schouw samen over op condenserende ketels, wat in appartementsgebouwen tot de nodige discussies kan leiden.

Terug
Bovenaan