Offertes graszoden

the_dr@gon

Member
Crowdfunder FE
Ik ben van plan om in mijn achtertuin, nu nog met kiezelsteentjes, graszoden te laten leggen.

Het betreft 65m².
ik heb een aantal offertes laten opmaken en offerte 3 springt er wat uit tegenover de rest.
Er staat natuurlijk wel dat de raming i.v.m. aanvoeren van aarde en afvoeren van de kiezelsteentjes nadien aangepast zal worden.

Komende zaterdag komen ze nog een offerte opmaken.

Iemand advies?

Offerte 1

Offerte 2

Offerte 3
Voor deze offerte is er gekozen voor graszaad. na contact te hebben gehad komt er voor de graszoden een meerprijs van €250 en €180 voor de werkuren.

Laatst bewerkt:
Welk advies wil je?
Offerte 3 is de helft van de eerste 2.
Betreft een simpel jobke dus ik zou voor offerte 3 gaan als ik u was.

Ikzelf zou de handen uit de mouwen steken en dit eigenhandig doen.
Grasmatten leggen is niet zo moeilijk.
Maar ik vermoed dat dat niet het advies is dat je zoekt ;-)

Welk advies wil je?

Grasmatten leggen niet maar nen hoop kiezelstenen uitscheppen en goeie grond aanvoeren is iets waar ik ook zelf niet aan zou beginnen tbh...

Aan de andere kant: ge kunt ook gewoon ne grondwerker zoeken om die kiezels af te graven en online een paar kuub goeie grond/compost bestellen en dat zelf verdelen. Wij waren namelijk alles behalve content van die "teelaarde" die onzen tuinaannemer heeft aangevoerd, dat zat vol steentjes en anderen bazaar.

Welk advies wil je?

had ik de tijd en de mankracht om alles uit te graven, aan te voeren en de graszoden te leggen dan had ik dit direct gedaan maar heb dit dus niet
:(

had ik de tijd en de mankracht om alles uit te graven, aan te voeren en de graszoden te leggen dan had ik dit direct gedaan maar heb dit dus niet
:(
Ok, had ik ook door. Zie de knipoog.

Maar wat advies verwacht je omtrent deze simpele klus?
Offerte 1 & 2 lijken me veel te duur voor slechts 65m2.
Dus offerte 3 it is, maar dat weet je zelf ook wel zeker?

Ik had al een voorgevoel, maar omdat er net 2 offertes rond dezelfde prijs liggen begon ik te twijfelen aan offerte 3.

Offerte 1 valt vooral duurder uit door de container en het aanrekenen van machine-huur.

Offerte 1 & 2 lijken me ook wel te duur voor 65 m² (geen 1-op-1 vergelijking maar uitbreken/afvoeren + leveren en plaatsen grasmatten was hier 5 jaar geleden ongeveer €35/m², waarbij er in dat uitbreken nog een betonplaat, tuinhuis,... zat)

Offerte 3 bevat natuurlijk ook enkel maar een voorlopige raming van de kosten voor afvoer / aanvoer, dat vind ik eerlijk gezegd nogal onduidelijk.

Wij hebben in ons vorig huis een tuin (70 m²) aangelegd met graszoden en dat kwam op 1500 EUR, ondertussen wel 15 jaar geleden dus de prijzen zijn gestegen uiteraard.

Maar 5.500 EUR is er gewoon los over.

Ik was altijd sceptisch tegen zaaien omdat ik dacht dat dat niet ging werken maar 3j geleden iets van 500 m² laten inzaaien en perfecte grasmat.

die eerste 2 aannemers, die doen het er toch echt om he?

Die moeten hun eigen toch kapot lachen als iemand toestemt op zo'n offerte.
Waarom, Moeilijk om een finaal oordeel te vellen zonder de exacte opdracht te kennen, maar op het eerste zicht springt vooral het aantal voorziene manuren eruit. Tegelijk zie ik ook 185 km rijafstand, dus vermoedelijk geen aannemer uit de buurt - dat kan de kost opdrijven.

Wat betreft de andere posten:
  • Grondafvoer: 35 euro per kuub is courant, zelfs voor particulieren. In dat licht lijkt de containerhuur zeker niet buitensporig.
  • Machinehuur: Voor een 4-ton graafmachine betaal je al snel €170/dag, een wiellader €140/dag, en dan moet je nog transport rekenen.
  • Teelaarde: Als er veel steentjes afgevoerd zijn, moet je ook wat bijvullen. Teelaarde kost ongeveer €30 per kuub.
  • Grasmatten: Lijkt me gewoon marktconform.
Kortom: de eenheidsprijzen lijken niet overdreven. Wat vooral opvalt is het hoge aantal werkuren - en dat heeft een hefboomeffect op de totaalprijs, zeker omdat je dan ook meerdere dagen machines moet inzetten.

Mijn advies? Vraag gerust waarom ze aan zoveel dagen werk komen. Als jij al met twee aannemers tot gelijkaardige inschattingen komt, zal dat voor een derde allicht ook zo zijn. Als het veel werk is... dan is het veel werk. Graszoden vragen ook een perfect voorbereide ondergrond, het is dus meer dan gewoon de kiezeltjes wegscheppen en graszoden in de plaats leggen. Anders krijgt ge miserie met uw hechting en kunt ge volgend jaar opnieuw beginnen.

Waarom, Moeilijk om een finaal oordeel te vellen zonder de exacte opdracht te kennen, maar op het eerste zicht springt vooral het aantal voorziene manuren eruit. Tegelijk zie ik ook 185 km rijafstand, dus vermoedelijk geen aannemer uit de buurt - dat kan de kost opdrijven.

Wat betreft de andere posten:
  • Grondafvoer: 35 euro per kuub is courant, zelfs voor particulieren. In dat licht lijkt de containerhuur zeker niet buitensporig.
  • Machinehuur: Voor een 4-ton graafmachine betaal je al snel €170/dag, een wiellader €140/dag, en dan moet je nog transport rekenen.
  • Teelaarde: Als er veel steentjes afgevoerd zijn, moet je ook wat bijvullen. Teelaarde kost ongeveer €30 per kuub.
  • Grasmatten: Lijkt me gewoon marktconform.
Kortom: de eenheidsprijzen lijken niet overdreven. Wat vooral opvalt is het hoge aantal werkuren - en dat heeft een hefboomeffect op de totaalprijs, zeker omdat je dan ook meerdere dagen machines moet inzetten.

Mijn advies? Vraag gerust waarom ze aan zoveel dagen werk komen. Als jij al met twee aannemers tot gelijkaardige inschattingen komt, zal dat voor een derde allicht ook zo zijn. Als het veel werk is... dan is het veel werk. Graszoden vragen ook een perfect voorbereide ondergrond, het is dus meer dan gewoon de kiezeltjes wegscheppen en graszoden in de plaats leggen. Anders krijgt ge miserie met uw hechting en kunt ge volgend jaar opnieuw beginnen.

omdat het een belachelijk hoog aantal werkuren betreft voor wat gazon aan te leggen.

Ik heb hier toevallig vorige week 50m² 30 cm diep laten afgraven om een betonplaat te storten en dat was letterlijk 2 uur werk.

Offerte1 en 2 zijn belachelijk.
Dat is prijs geven om het niét te moeten doen.

Dat mag -maximaal- de derde prijs zijn imo.

Ik val achterover van die eerste 2 offertes. We zijn zelf 500m2 aant aanleggen. Als ik die m2 zou moeten betalen 😅

Wss hebben de eerste 2 aannemers werk genoeg en staan ze niet de springen voor deze job. Daarmee dat hun prijszetting zo hoog is volgens mij

Sowieso is
Die 185km zal wss voor alle dagen samen zijn.

Het lijkt simpel om voor offerte 3 te kiezen, maar gezien die ook een raming is en slechts 24 werkuren bevat tegenover de eerste raming van 50 werkuren, is het prijsverschil uiteindelijk niet zo groot. Enkel die werkuren is al 975 euro minder (incl btw). Gezien offerte 3 ook duurder is in grasmatten en de kost van aarde en container schattingen zijn die wss een stuk duurder zullen uitvallen, denk ik dat de uiteindelijke meerprijs véél hoger zal zijn (reken maar het dubbele).

Blijft nog altijd een stuk lager, maar ik wantrouw sterk bedrijven die met ene héél lage offerte afkomen. Lees bij offerte 3 ook zeker de kleine lettertjes en bvb de bepalingen van transportkosten.

Hoe raar het ook lijkt, daardoor lijkt offerte 2 (die écht een offerte is) interessant, omdat die een vaste prijs heeft, je zal nooit meer betalen dan dat. En soms kan dat lonen...

Wij hebben eind vorig jaar onze tuin vernieuwd. Ik had zelf gezegd het terras open te breken, wat ook lukte, maar onder dat terras lag er nog een verharding in gewapend beton met blauwe cement (blijkbaar hardere variant). Hadden we een vast bedrag betaald, dan gingen we 2 dagnen kosten uitgespaard hebben én een kraantje extra. Dus soms kan die

Hier graszonden laten leggen in 2022, 200m2 voor 1550EUR
Grond was vlak & was geen extra grond nodig. Enkel compost & meststoffen...

Offerte 1 & 2 links laten liggen :wallbash:

Terug
Bovenaan