Onderhoud airco

Dusss... mijn airco blaast geen koude lucht meer. Heb de auto nu 2 jaar dus ik zou deze graag willen laten bijvullen. Tips waar ik op moet letten? Of bepaalde aanraders? Heb gekeken naar kwikfit. Deze vullen en reinigen vanaf 129 euro (als ze R134A gas gebruiken). Dit is in Weert. Heb ook een bedrijf gevonden in Lommel die de airco vult voor 70 euro. Nu heb ik geen flauw benul welk gas ze moeten gebruiken voor mijn auto, nissan pulsar van 2016. Ga straks eventjes bellen. Tips en aanraders zijn welkom

Heb mijn airco vorig jaar laten herstellen bij ALR in Paal. Bleek om een defecte magneetkoppeling te gaan. Schappelijke herstelprijs waarbij de airco ook opnieuw gevuld is. Sindsdien geen klachten.

Ik zit momenteel in Spanje en de airco van onze auto blaast koude lucht, maar niet ijskoud. Ik denk dus dat ik de airco eens moet laten hervullen.

Nu zou ik dat willen laten doen bij Norauto, want bij zo'n ketens word je minder snel opgelicht als buitenlander (en 65 euro voor aircovulling is een faire prijs). Ik zie echter dat Norauto hier gebruik maakt van R456a gas als vervanging voor R134a gas.

Ik lees het volgende over dat gas:

Studies confirm that R456A drops in Coefficient of Performance (COP) by 3% to 15% in cooling mode compared to R134a, depending on operating conditions and outdoor temperatures. While it delivers comparable or even slightly improved performance in heating mode, the drop in cooling efficiency is an important trade-off for its low-GWP environmental benefits. [1, 2, 3, 4]

Bron: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2451904924003056
Ga ik daar iets van merken? Want ik lees bijvoorbeeld dat het koelmiddel dat gebruikt wordt in recentere auto's (R1234yf) een nog veel slechtere COP zou hebben voor koeling, maar ik ga er vanuit dat die ook nog ijskoude lucht kunnen blazen?

Ook vraag ik me af of ik de airco dan nog opnieuw kan laten servicen in België binnen enkele jaren, waar ze bij mijn weten nog op de meeste plaatsen R134a gas gebruiken. Als ze het R456a gas uit mijn systeem halen, dan wordt dat vermengd met het R134a gas in hun machine en ik vraag me af of dat niet voor problemen zal zorgen. Maar gezien Europa R134a steeds schaarser maakt door regelgeving, zullen steeds meer garages naar R456a gas willen overschakelen voor R134a systemen om betaalbaar airco-onderhoud te kunnen aanbieden en lijkt mij dat een probleem dat steeds vaker zal voorkomen dan?

Iemand ervaring met R456a gas?

Terug
Bovenaan