Onderzoek wantoestanden BPost

Justitie is een departement dat heel de tijd loopt te klagen hoe ondergefinancierd ze zijn, maar er gaan daar geen alarmbelletjes af wanneer ze 100.000 euro huur per maand moeten betalen??
Ja, zot toch: niemand die dat even controleert bij het ingaan van dat contract of het wel overeenkomt. Maar toch ook wel schandalig dat Bpost het op een bepaald moment wist en toch gewoon deed alsof zijn neus bloedde. Dat bedrijf is zo rot als maar kan zijn.

Ik heb het in een ander topic al geschreven, het is wansmakelijk wat daar bij bpost allemaal gebeurd, maar het is toch niet te verklaren hoe een zogezegd ondergefinancierd departement niet door heeft dat ze een 12-voud (!) meer aan het betalen is aan een huurpand dan overeengekomen? Dat kan toch niet dat niemand daar vraagtekens bij plaatst?

^en dat terwijl ze bij justitie zogenaamd op hun tandvlees zitten qua budget, mhm

Ik vraag me af hoeveel lijken er nog op de brievenbus moeten vallen eer er eens deftig aandacht geschonken wordt aan die Aaneenschakeling van blunders bij BPost. Het is daar precies echt steil bergaf gegaan sinds ze dat loonplafond hebben ingevoerd. Surprise.

Ik heb het in een ander topic al geschreven, het is wansmakelijk wat daar bij bpost allemaal gebeurd, maar het is toch niet te verklaren hoe een zogezegd ondergefinancierd departement niet door heeft dat ze een 12-voud (!) meer aan het betalen is aan een huurpand dan overeengekomen? Dat kan toch niet dat niemand daar vraagtekens bij plaatst?

Goeie interne controles ...

Als iìk een invoice van 2000 eur heb zìnder bijhorende PO, dan gaan er alarmbellen af

Kan er iemand info geven hoe betalingen bij grote bedrijven/overheid te werk gaan?

Worden facturen manueel bekeken en betaald zoals een privé persoon dat doet of gaan zo’n dingen door een automatisch proces?
Er moet daar dan toch ook bij de FOD iets of iemand telkens de toestemming geven om zo’n factuur te betalen?
Aan FOD zijnde is het toch ook een schande dat dit zo lang onopgemerkt is gebleven?

Ben toch eens nieuwsgierig of de overheid iets kan recupereren van een afgesloten contract, dat volgens de geldende regels werd opgesteld (belangrijke voorwaarde) - waar achteraf zou blijken dat er woekerwinsten zijn gemaakt.

In dat geval zou de "straf" eigenlijk voor de overheid moeten zijn en niet voor Bpost.

Er is nu een interne audit - men voorziet 75 miljoen - maar wat is zo een interne audit waard en mag de overheid ook een audit doorvoeren, ze is meerderheidsaandeelhouder - maar het blijft wel een beursgenoteerde onderneming. Mogen/moeten de resultaten gepubliceerd worden - juridisch mogelijks een vette kluif.

Een privaat bedrijf kan het goedkoper dus ze zetten de subsidies on hold. Bende clowns.

En dat voor kranten bedeling in een digitale tijd :laugh: Stop er gewoon mee en laat de papieren consument de correcte prijs betalen. Ik wil niet meebetalen zodat Jefke zijn krant in handen heeft.

De huidige aanbesteding wordt stopgezet. De subsidiepot van 125 miljoen per jaar blijft echter bestemd voor de ondersteuning van de pers. De steun zou nu rechtstreeks aan de abonnees worden toegekend. Dat betekent dat een abonnement duurder zal worden omdat de overheid de distributiekost niet meer subsidieert. Maar de abonnee kan zijn abonnementsprijs wel fiscaal inbrengen. Het is uitkijken hoe dat precies fiscaal-technisch georganiseerd zal worden.
PPP zou de uitgevers 18 cent per krant aanrekenen voor de bezorging terwijl Bpost 32 cent vraagt en het Franse Proximy 30 cent.

For fucks sake. Wij krijgen 52 kranten per jaar (enkel de zaterdagkrant). Voor 10 of 15 euro per jaar gaan we dus een extra post op de belastingbrief moeten invullen. Koterij op koterij op koterij.

Weer een geniale soap dit hier 😅.

Toont hoe fake die uitbesteding was. Zodra je vriendje niet wint schaffen we het af. En om niet te veel gezichtsverlies te leiden (de linkerkant die dit steeds een ongelooflijk belangrijke subsidie vond voor het welzijn van het land, terwijl het duidelijk gewoon staatsteun was om bloated Bpost te ondersteunen) gaan ze het nu via de belastingen teruggeven :p.

Wat in de praktijk natuurlijk niet gaat gebeuren omdat ze dit nooit op tijd rond krijgen.

Nu ja eind goed al goed. Van de subsidie af en bpost moet alsnog wat afslanken.

Kunt u wel de vraag stellen hoe het komt dat 1 firma beduidend onder de prijs van de 2 anderen kan uitkomen he.
32 - 30 ligt nog in lijn maar 18 is wel een serieus verschil.

Kunt u wel de vraag stellen hoe het komt dat 1 firma beduidend onder de prijs van de 2 anderen kan uitkomen he.
32 - 30 ligt nog in lijn maar 18 is wel een serieus verschil.
Je draait die vraag beter om. Waarom biedt BPost zo veel hoger als wat andere spelers in de markt aanbieden. Dat krantencontract is een sappige kluif die behoorlijk bijdraagt tot de omzet van BPost. 4500 mensen werken voor die krantenronde bij BPost. PPP wil dat doen met 2000 (tot 3000) contractuelen.

Dit is een tweeledig verhaal denk ik. PPP is een prijsvechter die alle kantjes ervan af zal gaan rijden (contractuelen, eigen minibus, zerohour contracts, schijnzelfstandigheid). BPost is een bedrijf dat niet op eigen benen kan staan en bij gratie van de belastingbetaler haar werknemers betere voorwaarden biedt die niet door de markt gedragen worden. Beiden zijn een probleem.

Dit is een tweeledig verhaal denk ik. PPP is een prijsvechter die alle kantjes ervan af zal gaan rijden (contractuelen, eigen minibus, zerohour contracts, schijnzelfstandigheid). BPost is een bedrijf dat niet op eigen benen kan staan en bij gratie van de belastingbetaler haar werknemers betere voorwaarden biedt die niet door de markt gedragen worden. Beiden zijn een probleem.

Volgens mij veroorzaakt het een ook gewoon het ander. PPP zal de grens moeten opzoeken op überhaupt concurrentieel te kunnen zijn. Bpost heeft zich daar nog nooit iets van hoeven aantrekken.

Dat is trouwens niet noodzakelijk positief voor PPP om zo een lage loonkost te hebben m. Betrouwbaarheid en loyaliteit van personeel is daar ook naar het loon allicht...

En plots zijn de verkeerslessen voor pakjeskoeriers een prioriteit. Ik mag hopen dat die van BPost ook kunnen deelnemen, want amai.

Volgens mij veroorzaakt het een ook gewoon het ander. PPP zal de grens moeten opzoeken op überhaupt concurrentieel te kunnen zijn. Bpost heeft zich daar nog nooit iets van hoeven aantrekken.

Dat is trouwens niet noodzakelijk positief voor PPP om zo een lage loonkost te hebben m. Betrouwbaarheid en loyaliteit van personeel is daar ook naar het loon allicht...
Als ik dat allemaal lees in de krant zijn die van PPP zoals BDmedia, zelfstandigen voor hen laten werken tegen extreem lage prijzen terwijl ze wel voor alles zelf opdraaien.
De kosten voor de bedelers zijn vaak groter dan wat ze ermee verdienen, daardoor kunnen ze vaak geen werkkrachten houden, of ze doen het werk gewoon heel slecht waardoor er veel klachten zijn

De politici zijn opvallend mild met kritiek op deze gang van zaken - de verkiezingen spelen daar een grote rol in, de aankondiging van een herstructurering bij Bpost zou niet goed staan op het rapport van de regering.

Op zich kunnen er goede redenen zijn waarom subsidies nodig zijn (waarmee ik niet zeg dat het zo is of niet zo is), maar het is uitermate storend dat men een procedure uitschrijft om deze vervolgens naast zich neer te leggen. Nu is het gewoon een schertsvertoning met mogelijks extra risico's en extra kosten.

Echt blij wordt een mens er niet van - wederom worden een heel aantal clichés bevestigd.

De Sutter wil "gerichte steun" voor krantenbezorging in dunbevolkte regio's

Concreet gaat het over de zogenoemde witte zones waar de bezorging in verhouding veel duurder zou zijn. In Vlaanderen gaat het onder meer over het Meetjesland, de Westhoek, de Kempen of het Pajottenland, "plekken waar mensen verder uit elkaar wonen en geen krantenwinkel naast de deur hebben", aldus De Sutter.

En waarom geen woord over Wallonië in het artikel? Een beetje luie journalistiek. Lijkt mij vooral een maatregel om die Franstalige persgroepen te redden van erger. Waarom het dan niet gewoon zo benoemen? Het is uiteindelijk een nog kleinere markt, nog meer verspreid, nog moeilijker bereikbaar met dan nog eens sterke concurrentie van de nieuwsmedia uit Frankrijk. Dus dat valt toch gewoon te rationaliseren.

Terug
Bovenaan