Ongedocumenteerden in België: regulering en aanpak

Wilto

Well-known member

Zovelen zijn zo in de illegaliteit is gegaan. Maar een van de hardste werker die ik ken. Blijkbaar zijn ze met +112.000 ondertussen.
Wat doen we met die mensen? Blijven negeren? Of na een bepaalde tijd toch toegang geven tot een of andere vorm van staatsburgerschap zodat ze wel bijvoorbeeld naar de dokter kan?

Laatst bewerkt:

Dit is exact de situatie van mijn poetsvrouw. Ook zij is zoals in het artikel van Colombië.
Toen we ze aanwerfde voor de eerste keer was haar status "Pending". Ondertussen is haar toegang tot België officieel afgewezen. Maar natuurlijk gaat die niet terug. Ook al is de situatie vanuit ons perspectief hopeloos, zit die veel liever hier dan terugkeren naar haar thuisland. Die werkt keihard om de touwtjes aan elkaar te knopen. Maar ze werkt natuurlijk in't zwart. Met 3 kinderen, waarvan 2 hier geboren. Haar mama is hier al +10j. Ondertussen is zei al +5j hier zonder papieren. Eén van haar kindjes is ook autistisch.

Ondertussen is ze dus één van de zovelen die in de illegaliteit is gegaan. Maar een van de hardste werker die ik ken. Blijkbaar zijn ze met +112.000 ondertussen.
Wat doen we met die mensen? Blijven negeren? Of na een bepaalde tijd toch toegang geven tot een of andere vorm van staatsburgerschap zodat ze wel bijvoorbeeld naar de dokter kan?

Ik vermoed dat we eerst moeten weten hoe zo een situatie tot stand komt - dus letterlijk elk stapje uitgelegd hoe zo een procedure in elkaar zit. Er zullen vermoedelijk pijnpunten zijn bij de instanties en bij de aanvragers - maar dat is informatie die niet meteen tentoon wordt gespreid vermoed ik.

Dit is exact de situatie van mijn poetsvrouw. Ook zij is zoals in het artikel van Colombië.
Toen we ze aanwerfde voor de eerste keer was haar status "Pending". Ondertussen is haar toegang tot België officieel afgewezen. Maar natuurlijk gaat die niet terug. Ook al is de situatie vanuit ons perspectief hopeloos, zit die veel liever hier dan terugkeren naar haar thuisland. Die werkt keihard om de touwtjes aan elkaar te knopen. Maar ze werkt natuurlijk in't zwart. Met 3 kinderen, waarvan 2 hier geboren. Haar mama is hier al +10j. Ondertussen is zei al +5j hier zonder papieren. Eén van haar kindjes is ook autistisch.
(Trouwens voor wie het zich afvraagt: wij geven ze papieren dienstencheques. Via via kan ze die dan toch zo indienen)

Ondertussen is ze dus één van de zovelen die in de illegaliteit is gegaan. Maar een van de hardste werker die ik ken. Blijkbaar zijn ze met +112.000 ondertussen.

Wat doen we met die mensen?
Als hun procedure is afgelopen en negatief lijkt me dat we die op een vliegtuig zetten naar hun land van herkomst?
Anders kan je gewoon geen procedures meer maken.
Dat zij hier al 5j blijft rondhangen zonder papieren is geen excuus of reden om te regulariseren lijkt me

En zeker geen "job" aanbieden
Ik hoop dat jij ook begrijpt dat dit jou enorm veel geld kan kosten als je ooit tegen de lamp loopt

(Trouwens voor wie het zich afvraagt: wij geven ze papieren dienstencheques. Via via kan ze die dan toch zo indienen)

Toen hier even iemand inwoonde uit El Salvador (officieel vluchtelinge) leerde we die haar vrienden een beetje kennen en dat was zonder uitzondering bijna hetzelfde parcours: verblijf hier afgekeurd en gewoon in de illegaliteit in Brussel of Gent. Hopen werkgelegenheid in pakweg horeca zonder papieren, en wel ergens officieus als huisgenoot wonen. Tussen die situatie of de hel van het thuisland was de keuze snel gemaakt, en hopelijk raakten ze wel eens aan legaal verblijf. Een Venezolaanse wou zelfs haar moeder laten overkomen en was voor haar hier op zoek op tinder.

Wat we ermee doen? Allemaal de zwarte economie sponsoren die zo'n toestanden mogelijk maakt.

Wij gaan al jaren naar een TOP restaurant waar de chef kok al 6 jaar illegaal werkt. Ttz wel een officieel contract om te werken maar ze weigeren hem Belg te maken. Ik mag doodvallen als het niet waar is.

Alleen in België 😀

Wij gaan al jaren naar een TOP restaurant waar de chef kok al 6 jaar illegaal werkt. Ttz wel een officieel contract om te werken maar ze weigeren hem Belg te maken. Ik mag doodvallen als het niet waar is.

Alleen in België 😀
Euhm, neen. Komt in nagenoeg elk westers land voor

Alleen in België 😀
Een officieel contract? Dan verblijft hij toch niet illegaal want hij mag hier werken, hij voldoet enkel niet aan de voorwaarden om Belg te worden?

Hij moet zelfs het land verlaten (brief gekregen)
Het lijkt mij nu wel straf dat je als werkgever een officieel contract (met bijhorende Dimona-aangifte) kan geven aan iemand die geen nationaliteit krijgt, het land moet verlaten en dus vermoedelijk ook geen rijksregisternummer heeft.

Iets op papier zetten met twee handtekeningen is niet noodzakelijk een officieel (arbeids)contract.

Het lijkt mij nu wel straf dat je als werkgever een officieel contract (met bijhorende Dimona-aangifte) kan geven aan iemand die geen nationaliteit krijgt, het land moet verlaten en dus vermoedelijk ook geen rijksregisternummer heeft.

Iets op papier zetten met twee handtekeningen is niet noodzakelijk een officieel (arbeids)contract.
Dat was ook mijn insteek, ergens klopt er iets niet aan het verhaal.

Kan iemand zijn die eerder wel een verblijfsvergunning had die vervallen is. Dan heb je al een officiële registratie bij de sociale zekerheid die gewoon blijft verderlopen, kan me voorstellen dat de sociale zekerheid zich niet bezighoudt met hun database te matchen met die van verblijfsvergunningen.

In de plaats van overheidsinstanties te straffen met besparingen zouden ze beter investeren in ons. Ik zag onlangs 3 vacatures voor sociaal inspecteurs, dit zou veel meer moeten zijn.

Ik ken persoonlijk 2 personen in mijn omgeving die misbruik maken van het ziekenfonds systeem. Een ervan is bewust een jaar in een chemie bedrijf gaan werken, heeft daar een AO geforceerd en is sindsdien op ziekteverlof. En dit al 2 jaar, ondertussen is die constant vakantie fotos aant posten en zijn beste leven aant leiden.

Ik ben er zelf niet kwaad op, als het zo makkelijk is en de regering doet er niets tegen waarom niet... Het is een echte kunst hoe die mannen dat geregeld krijgen.

Limosa kan voor buitenlandse werknemers/zelfstandige mja te weinig informatie om te bepalen of het klopt of niet wat hij zegt

De negatieve gevolgen van zomaar even 112 000 mensen te regulariseren moet je echter ook bij stilstaan: een imméns aanzuigeffect qua illegale migratie want je beloont een illegaal parcours, mensen die je toegang moet geven tot sociale zekerheid, later ook pensioenrechten, etc.
het zijn allemaal mensen, met een verhaal, harde werkers ongetwijfeld vaak ook, slachtoffers van uitbuiting, maar zoals hier ook erkend word: tegelijkertijd dat het een "keuze" is die ze maken na een uitwijzingsbevel...

Mogen andere burgers in dit land wetgeving naar keuze negeren?
Wat met het aanzuigeffect?
Draagvlak bij de rest van de bevolking?
Geef je die geregulariseerden een boete voor jarenlang zwartwerk, illegaal huren (?) en de wet negeren?

We hebben deze discussie nog al eens gehad hier: wat mij betreft wil ik een "kinderpardon" nog wel verdedigen, omdat het kinderen zijn.
Volwassenen die dergelijke keuzes maken, mogen er op zo'n minst gevolgen van dragen op de één of andere manier.

Dat sommigen hier nog komen toegeven dat ze illegalen in 't zwart tewerkstellen, tja... is eigenlijk een misdrijf hé, ik hoop dat die een boete krijgen zelf ook.

In de plaats van overheidsinstanties te straffen met besparingen zouden ze beter investeren in ons. Ik zag onlangs 3 vacatures voor sociaal inspecteurs, dit zou veel meer moeten zijn.

Ik ken persoonlijk 2 personen in mijn omgeving die misbruik maken van het ziekenfonds systeem. Een ervan is bewust een jaar in een chemie bedrijf gaan werken, heeft daar een AO geforceerd en is sindsdien op ziekteverlof. En dit al 2 jaar, ondertussen is die constant vakantie fotos aant posten en zijn beste leven aant leiden.

Ik ben er zelf niet kwaad op, als het zo makkelijk is en de regering doet er niets tegen waarom niet... Het is een echte kunst hoe die mannen dat geregeld krijgen.
Waarom niet? Omdat hij profiteert van een systeem dat bedoelt is voor echte zieken. Aangezien hij niet echt ziek is, holt hij het systeem uit. Een systeem dat al meer dan genoeg onder druk staat.

Het is inderdaad de taak van de regering om misbruik zo goed mogelijk uit te sluiten en hierop te controleren. Maar je kan niet dit nooit 100% uitsluiten enkel met regels want mensen negeren regels. Je kan controles uitvoeren, maar 1) hier komt een extra kost bij die er niet zou zijn moesten mensen niet altijd systemen willen misbruiken voor dingen waar het niet voor bedoelt is en 2) je riskeert echte zieken uit te sluiten.

Ik ga niet beweren dat sommige zaken niet beter geregeld kunnen worden en dat er voldoende controle is, maar ergens ligt de verantwoordelijkheid ook een beetje bij onszelf: we mogen misbruik niet zomaar aanvaarden. Het ligt natuurlijk wat in de aard van de Belg om conflict te vermijden maar we zouden wel eens wat strenger mogen zijn tegen misbruikers; duidelijk maken dat we niet akkoord zijn met hun misbruik.

De negatieve gevolgen van zomaar even 112 000 mensen te regulariseren moet je echter ook bij stilstaan: een imméns aanzuigeffect qua illegale migratie want je beloont een illegaal parcours, mensen die je toegang moet geven tot sociale zekerheid, later ook pensioenrechten, etc.
het zijn allemaal mensen, met een verhaal, harde werkers ongetwijfeld vaak ook, slachtoffers van uitbuiting, maar zoals hier ook erkend word: tegelijkertijd dat het een "keuze" is die ze maken na een uitwijzingsbevel...

Mogen andere burgers in dit land wetgeving naar keuze negeren?
Wat met het aanzuigeffect?
Draagvlak bij de rest van de bevolking?
Geef je die geregulariseerden een boete voor jarenlang zwartwerk, illegaal huren (?) en de wet negeren?

We hebben deze discussie nog al eens gehad hier: wat mij betreft wil ik een "kinderpardon" nog wel verdedigen, omdat het kinderen zijn.
Volwassenen die dergelijke keuzes maken, mogen er op zo'n minst gevolgen van dragen op de één of andere manier.

Dat sommigen hier nog komen toegeven dat ze illegalen in 't zwart tewerkstellen, tja... is eigenlijk een misdrijf hé, ik hoop dat die een boete krijgen zelf ook.
Ik wist wel dat ik hier tegenwind ging krijgen hoor. Daarmee dat het hier ook anoniem is. BG is hier op pol& ac toch tamelijk rechts. Zoals de Vlaming in't algemeen.

En zoals eerder gezegd, die haar kinderen zijn hier geboren. De autoriteiten gaan die mevrouw nooit terugsturen gezien ze dan ook minderjarigen uit hun normale omgeving rukken en opeens naar een ander land sturen waar ze nog nooit zijn geweest.

Dus langs de ene kant geven we ze totaal geen uitzicht op papieren, maar langs de andere kant kunnen we ze ook niet terugsturen.

We hebben het hier er al over gehad inderdaad. Veel van die mensen willen niet terug en gaan niet teruggaan. No matter what de wet zegt. Wat is dan een pragmatische oplossing? Zoals eerder geschreven, doe iets zoals in Spanje:
Als je kan aantonen dat je
- reeds 2j (illegaal) werkt,
- 2j onafgebroken in Spanje woont.
- geen strafblad hebt,
kan je een tijdelijke verblijfsvergunning krijgen. Zo komen die mensen toch in de statistieken, kunnen ze in geval van nood naar een ziekenhuis en leven die mensen niet in angst.

Even verder opgezocht: zo krijgen die immigranten in Spanje minstens 1 jaar geldige papieren.

Als je na 1 jaar legaal aan het werk bent, kan je een verlenging krijgen van nog eens 2 jaar (met optie nog eens 2 jaar daarna). Na 5j kan je een permanente verblijfsvergunning aanvragen (maar niet de Spaanse identiteit hé). Zo geef je mensen toch een perspectief om te werken en zich te integreren.

Zeker omdat dit blijkbaar over 100.000 mensen gaat in België. Da's immens.
Dat is inderdaad een sociaal beleid, ondenkbaar in 2025 in België. Ik vind dat wel jammer.

Er zijn massaal handen tekort in de zorg & horeca. Maar how how het aanzuigeffect!

Laatst bewerkt:
Ik wist wel dat ik hier tegenwind ging krijgen hoor. Daarmee dat het hier ook anoniem is. BG is hier op pol& ac toch tamelijk rechts. Zoals de Vlaming in't algemeen.

Maar die haar situatie is dramatisch en als wij stoppen met haar werk te geven zal het enkel nog maar erger gaan.

En zoals eerder gezegd, die haar kinderen zijn hier geboren. De autoriteiten gaan die mevrouw nooit terugsturen gezien ze dan ook minderjarigen uit hun normale omgeving rukken en opeens naar een ander land sturen waar ze nog nooit zijn geweest.

Dus langs de ene kant geven we ze totaal geen uitzicht op papieren, maar langs de andere kant kunnen we ze ook niet terugsturen.

We hebben het hier er al over gehad inderdaad. Veel van die mensen willen niet terug en gaan niet teruggaan. No matter what de wet zegt. Wat is dan een pragmatische oplossing? Zoals eerder geschreven, doe iets zoals in Spanje:
- geen strafblad hebt,
kan je een tijdelijke verblijfsvergunning krijgen. Zo komen die mensen toch in de statistieken, kunnen ze in geval van nood naar een ziekenhuis en leven die mensen niet in angst.

Even verder opgezocht: zo krijgen die immigranten in Spanje minstens 1 jaar geldige papieren.

Als je na 1 jaar legaal aan het werk bent, kan je een verlenging krijgen van nog eens 2 jaar (met optie nog eens 2 jaar daarna). Na 5j kan je een permanente verblijfsvergunning aanvragen (maar niet de Spaanse identiteit hé). Zo geef je mensen toch een perspectief om te werken en zich te integreren.

Dat is inderdaad een sociaal beleid, ondenkbaar in 2025 in België. Ik vind dat wel jammer.

Er zijn massaal handen tekort in de zorg & horeca. Maar how how het aanzuigeffect!

Korte versie: jij rechtvaardigt jouw illegaal gedrag, gooit er nog wat stereotyperingen bovenop (vanuit Brussel naar "de Vlaming"?) en negeert the bigger picture.

Effe het steken op de links-rechts tweedeling. Ik hoor alvast niet perfect aan de ene of de andere kant thuis hoor.
Dit ging/gaat in de eerste plaats over de tweedeling legaal versus illegaal, en jij zit hier aan de laatste zijde, dat valt moeilijk te ontkennen.

Je rechtvaardigt gewoon dat je je kuisvrouw illegaal tewerkstelt, niets houd je tegen als het uit barmhartigheid zou zijn, haar dat geld zo te geven. Maar sterker nog: je fraudeert eigenlijk nog wat extra want je betaalt haar met dienstencheques waar je een fiscaal voordeel voor krijgt en zij ruilt ze "via via" in.

Schermen met "handen tekort in de zorg & horeca" maar feitelijk werkt jouw poetshulp in géén van beide sectoren en doet ze werk dat jij perfect zelf kunt doen. Ik zal nog vriendelijk aannemen dat je haar evenveel betaalt als dat je zou doen voor een legale poetshulp, maar dat verandert niets aan het feit dat jouw belang ook deels bij een goedkope poetshulp zit (en legale zijn moeilijker te vinden tegenwoordig).

Daarenboven zomaar mensen regulariseren omdat er vacatures zijn, neemt niet weg dat de som onder de streep negatief kan zijn, als je het dan toch met economische belangen wilt verdedigen, dan leert een kritische blik dat dit vaak gaat om kortetermijnwinsten voor bijvoorbeeld de horeca-baas of de werkgever die een goedkope werknemer zoekt, en langetermijnkosten voor de overheid wanneer je die mensen alle rechten geeft (tenzij je A- en B- burgers wilt gaan creëren).

Ik zou persoonlijk asielrecht ook niet willen reduceren tot louter economische belangen, maar als we dan principes erbij halen... dan is blijven de wet negeren/overtreden natuurlijk een ander verhaal.

Mensen die de wet weigeren te respecteren mag géén excuus zijn om die wet niet af te dwingen, het land zou anders nogal snel in chaos verzanden (genoeg mensen die ook niet graag belastingen betalen of die graag te hard rijden). Als een wet moeilijk af te dwingen is, moet je inderdaad soms naar alternatieven kijken, maar wat mij betreft is mensen belonen voor jaren de wet te overtreden géén goed alternatief.
Zeker niet wanneer het een duidelijke keuze is van die mensen. Of anders kan iedereen in Colombia op een vliegtuig stappen en hier komen wonen, zonder limieten? Want de wetgever hier moet plooien naar het illegale gedrag van degenen die de wet overtreden en degenen die hen illegaal tewerk stellen?

genoeg illegalen die gewoon zijn aangemeld in DIMONA. Het is onnozel dat ze dat systeem niet beter kunnen ontwikkelen.

Maar die haar situatie is dramatisch en als wij stoppen met haar werk te geven zal het enkel nog maar erger gaan.

- geen strafblad hebt,

Beetje gaslighten wat je aan het doen bent hier he. Je geeft letterlijk zwart/wit aan dat je de wet overtreedt, en anoniem? Hoeveel fervente Union SG supporters hebben er sinologie gestudeerd aan de KUL die in Maleisie en China gewoond hebben? Toch maar voorzichtig zijn hoor.

Terug
Bovenaan