Onkruidtuin verbouwen, hoe beginnen?

Pskonejott

Active member
Hallo,

Wij wonen nu enkele maanden in onze woning en nu wil ik graag aan de tuin beginnen. Het probleem is dat de bouwgrond een weide was waar paarden op stonden. Dit betekent dat deze vol putten en heel ongelijk ligt.

Een ander probleem is dat er geen gras meer opstaat maar wel elke soort mogelijk onkruid. De omvang is ongeveer 800m2.

Ik heb deze week met een bosmaaier alles zo kort mogelijk gemaaid (stond op sommige plaatsen tot een meter hoog). Zit vol putten dus gaat niet met grasmachine. Het is nu dus goed kort gemaaid.

Nu is mijn vraag: wat doe ik nu best? Ga ik maar huurland voor een grondfrees, daarna gelijktrekken met een rotoreg en nadien zaaien? Of nog eens freesen na rotoreg?

Nog tips?

Alvast bedankt

Belangrijkste is dat ge na het frezen en egaliseren het onkruid en wortels eruit harkt en plukt. Anders groeit dat onkruid sneller dan uw pas gezaaid gras terug. Frezen na rotoreg zou ik niet doen want dan doet ge uw egalisatie terug teniet.
Voor 8 are tuin zou je die rotoreg ook achterwege kunnen laten en het met een pletwals doen.

Ik heb de tuinman laten komen, die heeft den boel afgegraven, glad getrokken en gras gezaaid. Kost natuurlijk wel wat, maar no way in hell dat ik daar zelf beginnen aan zag. 🙈

Ik heb de tuinman laten komen, die heeft den boel afgegraven, glad getrokken en gras gezaaid. Kost natuurlijk wel wat, maar no way in hell dat ik daar zelf beginnen aan zag. 🙈
Misschien is de topicstarter niet zo kapitaalkrachtig dat dit een optie is voor hem.

Kan je eens wat meer info geven over de bereikbaarheid van je stuk grond (kan er een tractor op of is er maar een beperkte toegang die enkel bereikbaar is voor klein materiaal). Indien er een tractor op kan zou ik toch eens rondkijken in uw geval of je nergens geen loonwerker kan vinden die dat voor uw wil komen egaliseren met een rotoreg (die mannen rekenen meestal een serieus schappelijk tarief per uur waar je als je zelf de berekening voor maakt gewoon niet aan uit kan (huur materiaal en manuren) ). Indien dat geen optie is zou ik gewoon zelf beginnen met de boel te frezen. Daarna de boel onkruid en steenvrij maken en dan een motoculteur met rotoreg huren (eventueel met zaaibak) om te gaan egaliseren en zaaiklaar maken (een goeie rotoreg heeft een egalisatiebalk waarmee je een deel grond meesleept om putten te vullen en is ook voorzien van een rol om gelijke diepte te houden). Daarna kan je dan je gras gaan zaaien (en daar zou ik mee wachten tot de dagen korten en het wat vochtiger is, ideaal is september, oktober)

Ik weet niet hoe dringend het allemaal is?

Hier, Vorig jaar gekocht en in oktobet/november stond ook 1m hoog onkruid. Gebosmaaierd en weggeharkt. Dan nog eens met 10cm hoogte grasmaaier erover en midden November met 5cm grasmaaier erover.

In begin regelmatig gemaaid en het overgrote deel is nu perfect Gazon.

1 stuk was echt brandnetelfest en dat is met de ploeg volledig gedaan, alle Wortels weggeharkt en opnieuw ingezaaid.

Als je 800m2 volledig wil ploegen en inzaaien. Zal je paar honderd euro aan zaad kosten en met de huidige zomertemperaturen ga je ofwel elke avond 10h aan het sproeien zijn ofwel opnieuw onkruid hebben...

Misschien een domme vraag, maar wat wilt ge ermee doen. Enkel gras? Of bepaalde perkjes aanleggen. Een bloementuin voor de bijtjes enz..? Of komt er ooit een speeltoestel?

Ik heb het zaad al gekocht (ecocheques moesten op). Had inderdaad gelezen dat ik beter wacht tot september om te zaaien dus ik ga aan oprit beginnen eerst. Zal dan eerst nog wel eens met bosmaaier erover gaan.

Inderdaad, voorlopig enkel gras. Op termijn wel een moestuin maar ik wil eerst een biljart van een gazon aanleggen.

Allez hup, weer 800m2 groene woestijn bij. Als je er niets mee van plan bent, laat je het beter wild. Dat is veel beter voor de natuur en bekijk welk stuk gazon je echt wenst te gebruiken. Enfin, je doet natuurlijk wat je wil maar snap de nood aan 800m2 biljart gazon niet.

Allez hup, weer 800m2 groene woestijn bij. Als je er niets mee van plan bent, laat je het beter wild. Dat is veel beter voor de natuur en bekijk welk stuk gazon je echt wenst te gebruiken. Enfin, je doet natuurlijk wat je wil maar snap de nood aan 800m2 biljart gazon niet.
Eerst gazon leggen en erna wat tijd in steken om te denken wat je ermee gaat doen

Belangrijkste is dat ge na het frezen en egaliseren het onkruid en wortels eruit harkt en plukt. Anders groeit dat onkruid sneller dan uw pas gezaaid gras terug. Frezen na rotoreg zou ik niet doen want dan doet ge uw egalisatie terug teniet.
Voor 8 are tuin zou je die rotoreg ook achterwege kunnen laten en het met een pletwals doen.
Dat het onkruid sneller groeit hoeft geen probleem te zijn. Het meeste onkruid dat boven het maaiveld uitkomt, zal vanzelf uitgeput raken als je die elke keer afmaait.
En na een jaar kan je er dan eens met specifieke onkruidverdelger op gaan.

Dat het onkruid sneller groeit hoeft geen probleem te zijn. Het meeste onkruid dat boven het maaiveld uitkomt, zal vanzelf uitgeput raken als je die elke keer afmaait.
En na een jaar kan je er dan eens met specifieke onkruidverdelger op gaan.
Mja waarom een jaar wachten voor gerichte onkruidverdelger als je het ook in 1 keer tegoei kan doen.
Je kan het onkruid dan wel gelijk maaien met het grasmaaiveld, maar je blijft dat toch zien. Sla je een weekje gras maaien over, en dat schiet snel terug in het zaad.
Onkrui zoals paardenbloem, daar heb ik nog niets van verdelger tegen gevonden. Dat blijft manueel werk om de gehele penwortel uit de grond te steken.

Als je 800m2 paardenbloem vrij wil houden, veel succes. Wat ga je doen? Elk weekend 10h met een kruiwagentje rondlopen en alle onkruid uittrekken? Good luck.

Een grote Gazon is al uren werk om het afgemaaid te houden. Als je het dan nog eens onkruid vrij wil houden, dat is onbegonnen werk tenzij je er een halve full time job van wil maken...

Bezint eer gij begint en bepaal goed waar je naartoe wil...

Het gaat hier wel enkel over de opstart van een nieuwe gazon he. Dat is het makkelijkste moment om ervan af te geraken door ze bijeen te harken. Als ge die onkruidwortels laat steken, heb je - na al dat werk - terug geegaliseerd onkruid. Bravo.
Eens uw nieuw gras maaibaar is en dat wekelijks consequent gedaan wordt, is er niet veel last van paardenbloemen.

En uren werk is overdreven. Hier rij ik wekelijk 8 are (zonder bak) af op 30 minuten.

En laat je dat maaisel gewoon liggen?

Ik ben deze week 3h bezig geweest met de helft van mijn 8are. Grotendeels wel over en weer crossen met de bak...

Ik ben deze week 3h bezig geweest met de helft van mijn 8are. Grotendeels wel over en weer crossen met de bak...
3h voor 4 are gras af te rijden? Dat is wel heel lang. Ik doe in een +- 1h ongveer 9 are. Ik moet wel geen bak leeg maken. (Mulching).

Watte? 3u om 400m² af te rijden? Hoe doet gij dat zeg? Spriet voor spriet?

Mijn vorige tuin was ongeveer 700m², met een gewone machine met bak, dus geen mulching, was dat ongeveer een uurke werk.

Nu is onze tuin 8000m² waarvan ongeveer 3000m² echt tuin (de rest is bos) en dat doe ik met een zitmaaier met mulching (het grootste deel) en een gewone met bak (wat kleinere stukken) op ongeveer 1,5 uur.

Euh... Ik ben ook 1u bezig met 150m2, maar dat is al 20 minuten met de kantenboorder rond de gazonrand, speeltuig, planten,...

En dan met de grasmachine met den draad aan de slag en veel vaardigheid/swung zit daar nog niet in. 😬

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan