Online belaagd worden -- acties die je zelf kan nemen?

irulan

Member
Hoi,

Long story short, zonder al teveel details vrij te geven...

Ik word al 2 jaar lang online belaagd, door middel van fake facebook accounts die telkens bewerkte en bekladde foto's van mij erop zetten.
Ik heb een vermoeden wie het is, elke keer er een nieuw vals profiel online komt ga ik naar de politie klacht indienen, het onderzoek loopt al 2 jaar zonder echte acties. Ik kan zelf enkel via mijn advocaat af en toe eens een status opvragen, en telkens is het gewoon "het onderzoek is lopende"...

Ik vroeg mij af of mensen iets gelijkaardigs meegemaakt hebben, of mensen die tips of ideeën hebben hoe ik dit kan escaleren of zelf op onderzoek uit kan gaan...
Met Facebook en valse e-mail adressen ben ik vermoedelijk niets gezien ik hier wellicht geen IP adres uit kan halen?

Ik wil gewoon proberen op een of andere manier bewijs te kunnen verzamelen, hoe out of the box het ook is...

Alvast bedankt.

Heb je bij de politie ook aangeven dat je denkt dat het persoon x is? Heb je zelf de persoon al geconfronteerd?
Wat zijn bekladde foto's? Jouw afbeelding met een tekst erbij?

Kan je op Facebook geen instelling aanzetten zodat iemand die geen vriend is niks kan posten?

Kan je messenger openen bij die profielen? Standaard normaal wel.

Kan je mss effectief telkens sturen van "hey x ik weet dat jij erachter zit, ik heb uw naam reeds doorgegeven aan de politie."
Mss krijgt die dan toch enige schrik, mocht hij nog enige aandacht besteden aan die profielen dan weer.

Je kan valse profielen ook rapporteren bij fb.
Als dat telkens van eenzelfde ip komt, grijpt fb mss zelf in na de zoveelste report.

Bedankt voor de reacties, maar het gaat veel verder dan dat...

Politie doet gewoon niets, ondervragen ja... Maar verder niks.

Het is idd zo simpel als het IP opvragen, maar dat is te verregaand voor de crime unit blijkbaar.
Het gaat om valse accounts, dus er is maar 1 persoon die daarop inlogt. Als ik die zijn IP zou kunnen achterhalen zou dat al een grote stap zijn.

Vroeger kon je via messenger nog een IP adres achterhalen, die tijden zijn ook al lang gepasseerd :/

Ik wou eerder tips in de aard van zelf onderzoek te kunnen voeren. Ik ben al het een en ander te weten gekomen aan de hand van gevonden e-mail adressen die gebruikt zijn, heb ook nog een idee om via social engineering iets te kunnen vaststellen om zelf bewijsmateriaal te kunnen verzamelen..

Ik had al eens een phishing attempt geprobeerd op zo'n vals account maar het beet helaas niet.

Je kan je klacht rechtstreeks richten aan een onderzoeksrechter wanneer de politie uw klacht niet ernstig neemt als ik het mij goed herinner. Maar win misschien eerst informatie in bij een advocaat: https://www.advocaat.be/nl/gratis-rechtsbijstand/eerstelijnsbijstand

Zelf onderzoek voeren gaat u weinig verder brengen vrees ik.

Thx voor de tip! Ik bel morgen met mijn advocaat en zal het ter sprake brengen!

Met het eigen onderzoek heb ik een lead momenteel. Zo iemand maakt uiteindelijk fouten, zeker over een periode van 2 jaar, ik mis nog 1 stukje om het fake profiel aan de persoon te linken, maar het is vooral geduld hebben tot hij die stap waar ik op wacht zet.

Je kan steeds mailen naar die e-mailadressen. (zullen wel werkende zijn, anders kan je niet registreren)
Mocht die eens antwoorden, zit het ip wel ergens opgeslagen in de header.

Maar kans is klein dat die antwoordt.

Triestig
Bij mij op het werk hacken ze telefoons van ons en luisteren mee wat we zeggen waar pas 3moorden gebeurd zijn.
Die hebben mijn email gehacked.
Hebben echt geen leven, zitten ook heel de dag te roddelen zieke mensen tegenwoordig.

Mod edit: namen verwijderd

Laatst bewerkt door een moderator:
Triestig
Bij mij op het werk hacken ze telefoons van ons en luisteren mee wat we zeggen waar pas 3moorden gebeurd zijn.
Die hebben mijn email gehacked.
Hebben echt geen leven, zitten ook heel de dag te roddelen zieke mensen tegenwoordig.
- Wie heeft er telefoons gehacked? Jouw werkgever?

- Wie heeft er jouw e-mail gehacked? Jouw werkgever?

- Zijn er 3 moorden op jouw werk gepleegd?

Mod edit: namen verwijderd.

Laatst bewerkt door een moderator:
Even een kleine bump geven aan dit topic :)

Klein jaartje verder, en de boel blijft gewoon escaleren.

Om een korte opsomming te geven wat er allemaal gebeurd is in de laatste 3 jaar:
- Beschuldigingen van diefstal
- Beschuldigingen van pedofilie
- Anoniem politie naar huis laten sturen wegens beschuldigingen van pedofilie
- Grafschennis en lachen met overledene in de familie
- Lachen met overleden huisdier in de familie
- Lachen / belachelijk maken van ouders van pasgeboren baby en de baby zelf
- Bedreigingen van party crashing op een trouwfeest in de familie
- Gelijkertijd met de party crashing bedreiging een e-mail met doodsbedreiging (autobom + kogel door het hoofd) gestuurd
- Organiseren van seksfeestjes op naam van familieleden (wekelijks evenement met adres + telefoonnummer publiekelijk gezet).

Weet niet aan hoeveel PV's we al zitten ondertussen, maar we zijn wel de 3 jaar mark gepasseerd.

Wou nog eens horen of iemand kan helpen met volgende zaken:
- Tips om de politie wakker te schudden? (de persoon lacht de politie trouwens uit op zo'n fake profiel dat ze de daders toch nooit vinden)
- Mensen die eventueel werken bij Orange telco of mensen kennen die werken bij Orange telco, eventueel eens via privebericht contact opnemen aub :)

Reeds gedaan:
- @Buon : Er is via de advocaat (een nieuwe advocaat, onze oude lag ook te slapen) zo'n maand of 2 geleden rechtstreeks een klacht ingediend bij de onderzoeksrechter. Echter nog steeds geen nieuws ontvangen.

We zetten momenteel al onze hoop op de advocaat zijn klacht, maar opnieuw: geduld geraakt op.
Wij weten wie hier achter zit en als de klacht via de onderzoeksrechter uiteindelijk niets opleverd, dan horen jullie hier nog van. Helaas zal dit dan niet via Beyondgaming zijn maar via het nieuws.
De emotionele en lichamelijke schade die reeds opgelopen is wegens stress situaties in de familie is niet meer terug te draaien.
Het einde is in zicht, op welke manier dan ook.

Hoi @irulan,

Ik heb geen ervaring met dit soort feiten en kan je dus helaas ook geen hulp bieden. Het is duidelijk dat deze situatie aan je vreet, maar het lijkt mij toch geen goed idee om hier zelf het recht in handen te nemen. Uiteindelijk gaat dat voor jou en jouw familie ook geen goede oplossing opleveren...
Wat ik jou wel kan aanraden is om eens contact op te nemen met een hulplijn:

1712 of CAW kunnen jou misschien wel nieuwe opties geven, en anders kan het al zeker geen kwaad om jouw hart eens te luchten bij deze mensen.

Hou moed!

Hoi @irulan,

Ik heb geen ervaring met dit soort feiten en kan je dus helaas ook geen hulp bieden. Het is duidelijk dat deze situatie aan je vreet, maar het lijkt mij toch geen goed idee om hier zelf het recht in handen te nemen. Uiteindelijk gaat dat voor jou en jouw familie ook geen goede oplossing opleveren...
Wat ik jou wel kan aanraden is om eens contact op te nemen met een hulplijn:

1712 of CAW kunnen jou misschien wel nieuwe opties geven, en anders kan het al zeker geen kwaad om jouw hart eens te luchten bij deze mensen.

Hou moed!

Ik vind het sympathiek wat je zegt, maar de situatie zit zodanig ver dat het simpelweg moet stoppen.

En recht in eigen handen nemen ging ik altijd mee akkoord, maar we zijn 3 jaar later, het wordt erger, gezondheid van mijn ouders lijdt eronder (slapeloze nachten, suikerziekte totaal ontregeld door stress, dokter heeft dit op papier verklaard, zal meespelen in de strafbepaling als die er ooit komt).

Met praten gaan we er niet meer komen, er moet actie komen. Ik probeer me kalm te houden tot een punt dat er ooit eens iets zal gebeuren in de familie wat mij extreem zal raken en hij daar de spot mee zal drijven. Dan gaan de stoppen doorslaan. Die grafschennis was in mijn schoonbroer zijn familie, maar daar zit ook een broer waarvan de stoppen ZIJN doorgeslaan. Het enigste wat hem nog tegenhoudt is dat hij niet weet wie de dader is, we houden bewust zijn naam/adres geheim of die had al lang zijn deur gaan instampen. Het verschil is als dit met iemand in mijn familie gebeurt, ik weet hem wél wonen, en mijn stoppen zijn eigenlijk ook al vrij lang doorgeslaan.

Heb dit ook al gezegd tegen de politie, dat als ik hem tegenkom op een parking hij op mijn motorkap zal liggen, die nemen dat allemaal niet ernstig...

De week van de bedreigingen met party-crashing en doodsbedreigingen via mail met kogel door uw hoofd, was er ook een trouwfeest. Het politiekantoor is letterlijk aangebouwd tegen het gemeentehuis. Ze deden niet eens de moeite om eens te komen loeren. Ondertussen lopen wij daar paranoïde rond te kijken of die bedreigingen al dan niet serieus zouden geweest zijn. Iets wat een van de schoonste momenten in uw leven zou moeten zijn... :)

Laatst bewerkt:
Dat klinkt enorm heftig. Het enige dat ik met zekerheid weet, is dat justitie enorm veel tijd kan vragen. Zelf ben ik ook al een jaar wachtend op een update.

Weet je inmiddels zeker wie het is en kan je het bewijzen? Of blijft het toch een vermoeden?

Je zegt dat hij/zij emails stuurt. Afhankelijk van welke dienst hij gebruikt, kan je in de headers zijn/haar IP-adres zien staan. Daarom ook steeds alle originele emails bewaren, niet enkel print-outs.

Rechtstreekse klacht bij de onderzoeksrechter is ook al een goeie stap geweest, als je bij klachten via de politie niet veel schot in de zaak merkt. Dat er inmiddels 2 maanden voorbij zijn zonder nieuws, is eerder normaal zou ik zeggen...

Je kan ook rechtstreeks dagvaarden met burgerlijke partijstelling. (Al lees ik net dat dat niet gaat als je je al burgerlijke partij hebt gesteld (wat ik veronderstel, dmv je klacht bij de onderzoeksrechter.)). Je moet dan wel zelf alle bewijzen verzamelen, aangezien de stap van het gerechtelijke onderzoek hierbij wordt overgeslaan.

Sowieso tijdslijnen bijhouden en klachten blijven indienen.
Zijn die "beschuldigingen" die hij/zij heeft geuit effectieve klachten aan jouw adres? Zo ja kan je, als zijn/haar klachten uiteindelijk effectief geseponeerd worden, dossierinzage bekomen, weten van wie het komt, en tegenklacht voor lasterlijke aangifte indienen.

Er bestaat een dienst Slachtofferhulp die psychologische bijstand en juridische info kan bieden.
Vraag eens naar een stalkingalarm. Als je daarop duwt, "moet" de politie wel direct afkomen. (Zijn er ooit al fysieke confrontaties geweest?)

Als het onderzoek al zo lang loopt en je er zo zwaar onder lijdt, moet er imho ook wel een mogelijkheid bestaan om het dossier in te kijken, (wat normaal pas kan eens het afgerond is). Dat verzoek gericht aan het Parket moet echter aan bepaalde vormvereisten voldoen en laat je dus best door een advocaat doen. Parket moet dan binnen de 4 maand beslissen. Als dat lukt, weet je tenminste waarom het zo blijft aanslepen.

Je kan ook minstens 1 maal vragen door de onderzoeksrechter gehoord te worden.
Je kan de onderzoeksrechter ook vragen bepaalde bijkomende onderzoekshandelingen te stellen.

Wel frappant dat er niets gebeurt zelfs als je met doodsbedreigingen geconfronteerd wordt...

Ik vind het sympathiek wat je zegt, maar de situatie zit zodanig ver dat het simpelweg moet stoppen.

En recht in eigen handen nemen ging ik altijd mee akkoord, maar we zijn 3 jaar later, het wordt erger, gezondheid van mijn ouders lijdt eronder (slapeloze nachten, suikerziekte totaal ontregeld door stress, dokter heeft dit op papier verklaard, zal meespelen in de strafbepaling als die er ooit komt).

Met praten gaan we er niet meer komen, er moet actie komen. Ik probeer me kalm te houden tot een punt dat er ooit eens iets zal gebeuren in de familie wat mij extreem zal raken en hij daar de spot mee zal drijven. Dan gaan de stoppen doorslaan. Die grafschennis was in mijn schoonbroer zijn familie, maar daar zit ook een broer waarvan de stoppen ZIJN doorgeslaan. Het enigste wat hem nog tegenhoudt is dat hij niet weet wie de dader is, we houden bewust zijn naam/adres geheim of die had al lang zijn deur gaan instampen. Het verschil is als dit met iemand in mijn familie gebeurt, ik weet hem wél wonen, en mijn stoppen zijn eigenlijk ook al vrij lang doorgeslaan.

Heb dit ook al gezegd tegen de politie, dat als ik hem tegenkom op een parking hij op mijn motorkap zal liggen, die nemen dat allemaal niet ernstig...

De week van de bedreigingen met party-crashing en doodsbedreigingen via mail met kogel door uw hoofd, was er ook een trouwfeest. Het politiekantoor is letterlijk aangebouwd tegen het gemeentehuis. Ze deden niet eens de moeite om eens te komen loeren. Ondertussen lopen wij daar paranoïde rond te kijken of die bedreigingen al dan niet serieus zouden geweest zijn. Iets wat een van de schoonste momenten in uw leven zou moeten zijn... :)
Politie hier politie daar maar je beseft toch dat je niet de politie moet wakker schudden maar het parket?

De politie kan uit eigen beweging geen verder onderzoek starten. Al je pv’s gaan naar het parket en zij geven verdere opdrachten. IP adressen opsporen gebeuren via een vordering dat het parket moet geven aan de politie. Zo simpel is het allemaal niet zoals je denkt.

De politie kan uit eigen beweging geen verder onderzoek starten. Al je pv’s gaan naar het parket en zij geven verdere opdrachten.
Er bestaat ook het APO, Ambtshalve Politioneel Onderzoek, ingesteld om het parket te ontlasten, waarbij politiediensten zelf beperkte onderzoeksmaatregelen mogen stellen voor ze het dossier doorsturen. In theorie moet dat binnen de 3-4 maanden, maar in de praktijk kan het dus wel degelijk zijn dat er zaken langer in het politiekantoor blijven hangen en het parket nog niet eens van iets weet...

Politie hier politie daar maar je beseft toch dat je niet de politie moet wakker schudden maar het parket?

De politie kan uit eigen beweging geen verder onderzoek starten. Al je pv’s gaan naar het parket en zij geven verdere opdrachten. IP adressen opsporen gebeuren via een vordering dat het parket moet geven aan de politie. Zo simpel is het allemaal niet zoals je denkt.
Das wel duidelijk ja.
Als het bij het parket al 3 jaar op een stapel komt en er niets mee gebeurt.

Het feit dat het "zo simpel niet is" is niet mijn probleem trouwens. Het dossier zit al lang bij de crime unit maar we liggen (volgens onze advocaat) ergens onderaan de prio stapel omdat we maatschappelijk geen betekenis hebben.

Maar wat je verder zegt weten we al, politie heeft dat trouwens al meermaals zelf gezegd dat ze niks kunnen doen buiten PV's doorsturen naar het parket.

Dat klinkt enorm heftig. Het enige dat ik met zekerheid weet, is dat justitie enorm veel tijd kan vragen. Zelf ben ik ook al een jaar wachtend op een update.

Weet je inmiddels zeker wie het is en kan je het bewijzen? Of blijft het toch een vermoeden?

Je zegt dat hij/zij emails stuurt. Afhankelijk van welke dienst hij gebruikt, kan je in de headers zijn/haar IP-adres zien staan. Daarom ook steeds alle originele emails bewaren, niet enkel print-outs.

Rechtstreekse klacht bij de onderzoeksrechter is ook al een goeie stap geweest, als je bij klachten via de politie niet veel schot in de zaak merkt. Dat er inmiddels 2 maanden voorbij zijn zonder nieuws, is eerder normaal zou ik zeggen...

Je kan ook rechtstreeks dagvaarden met burgerlijke partijstelling. (Al lees ik net dat dat niet gaat als je je al burgerlijke partij hebt gesteld (wat ik veronderstel, dmv je klacht bij de onderzoeksrechter.)). Je moet dan wel zelf alle bewijzen verzamelen, aangezien de stap van het gerechtelijke onderzoek hierbij wordt overgeslaan.

Sowieso tijdslijnen bijhouden en klachten blijven indienen.
Zijn die "beschuldigingen" die hij/zij heeft geuit effectieve klachten aan jouw adres? Zo ja kan je, als zijn/haar klachten uiteindelijk effectief geseponeerd worden, dossierinzage bekomen, weten van wie het komt, en tegenklacht voor lasterlijke aangifte indienen.

Er bestaat een dienst Slachtofferhulp die psychologische bijstand en juridische info kan bieden.
Vraag eens naar een stalkingalarm. Als je daarop duwt, "moet" de politie wel direct afkomen. (Zijn er ooit al fysieke confrontaties geweest?)

Als het onderzoek al zo lang loopt en je er zo zwaar onder lijdt, moet er imho ook wel een mogelijkheid bestaan om het dossier in te kijken, (wat normaal pas kan eens het afgerond is). Dat verzoek gericht aan het Parket moet echter aan bepaalde vormvereisten voldoen en laat je dus best door een advocaat doen. Parket moet dan binnen de 4 maand beslissen. Als dat lukt, weet je tenminste waarom het zo blijft aanslepen.

Je kan ook minstens 1 maal vragen door de onderzoeksrechter gehoord te worden.
Je kan de onderzoeksrechter ook vragen bepaalde bijkomende onderzoekshandelingen te stellen.

Wel frappant dat er niets gebeurt zelfs als je met doodsbedreigingen geconfronteerd wordt...

We weten zeker wie het is maar kunnen het niet bewijzen.

De e-mail was verstuurd via gmail, dus in de IP header stond enkel een relay server van google.
De header is wel meegestuurd met het dossier naar de onderzoeksrechter, dus hopelijk kan google hier iets mee...

Verder blijven we inderdaad de klachten indienen en PV's toevoegen aan het dossier, op verzoek van de advocaat.

Dossier inkijken hebben we al kunnen doen via onze eerste advocaat, daar werd gesteld dat de vermoedelijke dader ondertussen 2 keer ondervraagd is (lol) en hij ontkent er mee te maken te hebben (no shit).
Verder is er 0,0 gebeurd.
Ik ga deze week wel eens bellen naar onze nieuwe advocaat of er al nieuws is ivm de klacht bij de onderzoeksrechter rechtstreeks.

Fysieke confrontaties nog niet over dit topic, hij heeft wel al de deur van mijn ouders eens half ingestampt.
Heeft het ook ontkend, is zogezegd niet in de buurt van mijn ouders hun huis geweest.
Gelukkig heeft de verzekering van mijn ouders de schade wel gedekt.

En idd frappant, en dan zouden ze wss nog verschieten als we het zelf "oplossen" ;-)

De enige reden dat die verdachte verder doet is omdat jij hem aandacht geeft. Hoe kom je in contact met die facebookprofielen? Je kan ze toch gewoon blokkeren?!
Uw omgeving zal ondertussen ook wel weten wat er speelt, dus zij kunnen hetzelfde doen.

Ondertussen als 250EUR kwijt voor de borgstelling om klacht bij de onderzoeksrechter in te dienen. Dan nog eens het geld van uw advocaat ... Het is niet het advies die je wil horen, maar imo gaat dit het snelst stoppen als je het gewoon loslaat en alles negeert.

Wat de mail betreft: ben je zeker? Want ik zit hier naar een binnengekomen mail van een gmail adres te kijken, en je kijkt er snel over, maar ik zie wel degelijk het IP van de andere partij. (Nu, als hij slim is, gebruikt hij toch VPNs e.d...)

Terug
Bovenaan