Wa ik hier allemaal lees amai
Ge beseft toch dat "met uitstel" net EXACT DAT wil zeggen? Als hij dingen opnieuw doet, of voortdoet, zijn straf EFFECTIEF wordt?
Ge beseft toch ook dat als ge mogelijks uw kinders verliest, ge hopelijk genoeg verstand hebt om te stoppen met dingen die kinderachtig en strafbaar zijn?
En van mij mag hij 20 pizza's laten leveren, zolang hij ze maar op voorhand afgerekend heeft lol.
Ik snap echt jullie redenering niet. Wij willen gewoon dat hij gestraft wordt voor wat hij gedaan heeft, en dat wij zwart op wit weten dat hij het is die erachter zit. Niet ons 99,9% vermoeden, maar 100% bewijs. Daar wachten we nu op. Hopelijk binnenkort een update.
Als er daarna "plots" weer zaken gebeuren lol, ja van waar zou het komen denkte? Ik ben niet achterlijk, een rechter is dat zeker niet.
En al zou het moeilijker zijn dat verwacht, dan starten we heel de procedure opnieuw. Uiteindelijk laat iemand ALTIJD sporen na. Ge hebt ALTIJD een digitale voetafdruk.
Ik snap echt jullie redenering niet, of jullie kunnen gewoon niet goed inschatten wat wij exact willen of verwachten van deze zaak. Gewoon zwart op wit de naam weten van de persoon die erachter zit gaat ons verlossen, en uiteraard gaan we hem proberen laten gestraft worden ook. Niets zo vreselijk als "anoniem" belaagd worden.
Maar dus nog steeds geen update van het onderzoek, het ging normaal een half jaar ongeveer duren dus wie weet krijgen we volgende maand een update....
Je komt vreselijk opgewonden over, bijna agressief. Alsof het je niet bevalt wat wij zeggen en wij daarom getrakteerd horen te worden op deze opgejaagde toon en ronduit onaardige gedrag.
Pardon? Sta even stil bij hoe je reageert op voor jou (redelijk) onbekende mensen die je willen helpen.
Het lijkt wel of jij in het hoofd van de rechter zit en al bepaald hebt hoe het zal verlopen. Hallo.. er is nog geen veroordeling geweest.. en daarom is hij vooralsnog een verdachte, officieel. Of je dat nu leuk vindt of niet.
Ik kan mij geen enkele bijdrage in deze thread bedenken die tegen jou is. Mogelijk ervaar jij dat zo, wat heel spijtig is, maar dat zegt wat over jou en niets over de mensen die een bijdrage hebben gedaan in deze thread.
Want zo eenlijnig is het recht en/of een rechter niet altijd. Was het maar zo. Straffen of de wet toepassen is niet zo rechtlijnig als 1+1=2. Helaas. In het recht geldt namelijk: gelijk hebben en gelijk krijgen zijn twee verschillende dingen.
Er zijn gevallen genoeg die een voorwaardelijke straf hebben, weer de fout in gaan maar toch hun voorwaardelijke straf niet hoeven te ondergaan. Een rechter kan daartoe beslissen maar dat hoeft niet. Een voorwaardelijke straf is een waarschuwing naar de veroordeelde en gelijk een aanwijzing voor de rechter die de volgende zaak zal voorzitten. Vaak krijgen mensen toch een kans. Of de zaak krijg een andere wending of de zaak wordt dankzij/ondanks nieuwe feiten, nieuwe inzichten anders bekeken wat grond kan zijn om een voorwaardelijke straf niet uit te voeren. Dat kan hangen op persoonlijke omstandigheden van de verdachte (bijvoorbeeld of hij kinderen heeft en die niet wil verliezen.. meestal hebben rechters daar wel een zwak voor) of de omstandigheden van het gepleegde feit die op meerdere manieren zijn te interpreteren. Of als het slachtoffer geen slachtoffer blijkt maar ook een (kleine) dader. Het is de rechter die daartoe een afweging maakt en die heeft geen verantwoording af te leggen aan het vermeende slachtoffer.
Als het strafrecht van toepassing is, neemt het Openbaar Ministerie de rol van aangever/aanklager over. Feitelijk heeft het slachtoffer geen rol en geen stem (tenzij je een slachtofferverklaring mag afleggen). Dat mag niet altijd, soms is er geen tijd voor, wat dan in de praktijk kan dat betekenen dat de verdachte voor die ene bepaalde zaak voorkomt en het patroon dat hij laat zien, niet bekend wordt bij de rechter. En daarmee krijgt een rechter dan niet het hele verhaal mee.
Of stel je voor dat geeist wordt dat een verdachte een contactverbod krijgt in een buurt waar zijn kinderen ook wonen, het moet wel heel uitzonderlijk geval zijn, wil een rechter daarin mee gaan. Zelfs vrouwen die mishandeld zijn door de vader van hun kinderen, krijgen dat niet niet altijd voor elkaar, ook vaders die verdacht worden of veroordeeld zijn vanwege incest.. ook daar ligt het niet perse klip en klaar.
Je hebt nog een heilig geloof in het recht dat zal zegenvieren… maar ik vrees dat het wat dun is (dat is mijn ervaring).
En wat als er plots weer zaken gebeuren.. dan zal de verdenking mogelijk wel op de verdachte die jij in het hoofd hebt, komen te liggen *maar* meer dan een verdenking is het niet, als je geen ondersteunend bewijs hebt. Een verdachte hoeft niet te bewijzen dat hij het niet is geweest. De bewijslast van onschuld ligt niet bij de verdachte: voor zaken waar geen bewijs voor is, wordt doorgaans geen straf gegeven… Maar wacht even.. komt het voor dat mensen met hun daden wegkomen? Ja! Dat gebeurt.
Tenzij.. tenzij in heel uitzonderlijke gevallen waarbij je een jarenlang patroon kan laten zien van alle zaken die de verdachte in jouw ogen heeft gedaan als de verdachte al eerder voor bepaalde zaken veroordeeld is… bijvoorbeeld dmv een logboek wat je hebt bijgehouden, waarin zaken ook gestaafd worden dmv bewijs (bijv mails of beelden, verklaringen, bekenning in een eerdere zaak die er op lijkt) gelinkt aan aangiftes, die het hebben gered tot een rechtszaak (niet elke aangifte redt het tot de rechtszaal) . Dan wil een rechter nog wel eens zeggen dat voor een groot deel van zaken zijn ondersteunende bewijzen en voor een deeltje niet .. maar aangezien de verdachte en al jaren blijft doorgaan en er al zoveel bewijs is, acht ik zus en zo ook bewezen aangezien dat in zijn patroon past. Maar puur en alleen veroordelen omdat hij het misschien zou hebben gedaan .. Nee, daar kan je niet van uit gaan. En wat jij denkt en vindt, is geen bewijs.
Als deze ex van jouw zus zo’n pestkop is als jij verteld hebt, dan is de kans groot dat hij de rechtsgang naast vervelend ook gewoon eer van zijn werk vindt. Wat weer een motivatie kan zijn om vooral door te gaan. Hij zal kortzichtig zijn dus mogelijk niet kunnen inzien wat zijn gedrag voor invloed kan hebben op de toekomst (en het contact met zijn kinderen, bijv). Kortzichtigheid kan ook een zegen zijn, hê? Je had toch al gezegd dat hij gek was? Ik denk dat je gelijk hebt.. maar dan wel echt gek.. niet het gek dat jij mogelijk bedoelt. Hij zal niet logisch en voorspelbaar gek zijn (hij wil vast zijn kinderen niet verliezen dus hij zal wel inbinden.. zag hij het ook zo.. was hij wel al opgehouden).
Tja die pizza’s: mensen die voor de lol 20 pizza’s bestellen om een ander mee te pesten, betalen doorgaans die 20 pizza’s niet. In jouw wereld wel? Of denk je dat hij met een nep snor, zonnebril, pruik en hoed in een regenjas aan de balie komt waarop de verkoper vraagt contant of pinnen? toch pinnen, zegt u? Oh, u wacht er niet op maar wij moeten ze bezorgen (???). Of per telefoon, oh u wilt het op uw rekening of via een betaalservice voldoen.. Nee hoor.. u bent volkomen anoniem bij ons.