Dit vind ik interessant want ik zeg soms hetzelfde na switch naar Duck, maar dan vraag ik me af: is Google beter of is Google wat we gewoon zijn en voelt het daarom beter? De AI-summary is alleszins verschrikkelijk en heeft de switch voor mij makkelijker gemaakt.
Facebook en Instagram heb ik ook opgezegd nadat ze aankondigden uw posts voor AI-training te gebruiken, nog niet gemist. Jammer dat Signal hier slecht aanslaat. Google Photos vind ik ook een moeilijke maar ga ik naar Ente gaan denk ik.
Ik denk dat Google gewoon al heel veel van mij weet en daarom sneller de juiste zoekresultaten geeft.. en daarbij geeft Google wel meer zoekresultaten dan andere zoekmachines. En daarom kom ik nog wel eens terug op Google(.com). Wat ik niet mis: alle spam in mn inbox.
Wat een rust!
Ook langzaam van Whatsapp over aan het stappen. Sommige groepen zijn al overgegaan naar Signal.
ik denk dat je je teveel zorgen maakt.
Who cares dat google mensen herkent. die doen daar verder toch niets schadelijks mee?
Maar van wat zijn jullie dan in godsnaam allemaal bang?
Van mij mogen ze een foto van mijn ouder (of zoon moest ik die al hebben) zien hoor op mijn FB tijdlijn.
of mijn vliegtuigtickets in m'n mails...
Das toch allemaal zo erg niet?
Tja.. als mijn gegevens zo onbenullig of zelfs nietszeggend zouden zijn, waarom ze die dan willen verzamelen en bewaren? Dat is namelijk kostbaar. Kennelijk zien deze bedrijven iets in al onze gegevens, wat jij niet ziet.
Als jij jouw huissleutel onderweg verliest, dan is dat vervelend op kleine schaal. Je weet niet wie hem vindt en of diegene betrouwbaar is maar de hele situatie is overzichtelijk.. Er is een beperkte omgeving waar jij die kan zijn verloren, een beperkte aantal mensen heeft daar toegang toe.. het is allemaal analoog… dan moet iemand nog de moeite nemen om de deuren af te gaan, waar de sleutel past. Je hebt nog de kans dat zo iemand opvalt of een spoor achterlaat. En je kan natuurlijk altijd je slot vervangen, dan heeft iemand niets meer aan jouw verloren sleutel.
Vervelend maar overkomelijk.
Digitale gegevens die digitaal verloren worden (gehackt) is een heel ander verhaal. Jouw buurt is opeens opgeschaald naar de hele wereld (in potentie) en je kan je slot (login&password) wel veranderen maar jouw gegevens blijven valide en toegankelijk in de database van de hacker. En die hacker verkoopt zijn database ook graag. Jouw gegevens zelf zijn misschien maar een paar cent waard maar de schade die jou aangebracht kan worden, is vele malen groter. En de vraag is, als jouw gegevens gehackt zijn, of doorverkocht: krijg je daar bericht van? Bedrijven doen dat niet graag. En eenmaal jouw gegevens ergens ronddwarrelen, hoe bescherm je je dan nog? Je kan natuurlijk verhuizen, ander telefoonnummers, andere verzekeringsnummers, rekeningnummers, mailadres, .. noem maar op.. als je al weet dat ze gehackt zijn (geweest). Hoe groot is de kans dat je het te horen krijgt en dat je dat dan verandert? Het 1ste is klein en het 2de is ook heel klein.
Maar nog afgezien of ze interessant zijn voor Google zelf.. Google en de Eu, dat is een spanningsveld maar gelukkig is het bekend dat Google gegevens verzamelt en bewaart.. en Google is door de Eu op het matje te roepen en heeft in het verleden ook boetes opgelegd gekregen..
Maarrrr, wat nu als Google gehackt wordt, en wie zegt dat dat niet al gebeurd is, door … ja door wie eigenlijk? Dat is een partij die niet bekend is en die dus niet 1-2-3 door de Eu op het matje geroepen wordt. Alle gegevens over jou, zijn waardevol genoeg voor anderen om er geld voor te betalen.. gegevens die weer verrijkt kunnen worden door er gegevens (uit andere databases) aan toe te voegen. Gegevens waarmee iemand geld afhandig gemaakt kan worden. Het is wel handig om te weten bij welke bank jij zit, als iemand wil jij dat wat overmaakt.. en het maakt zijn verhaal geloofwaardiger als de beller ook jouw adresgegevens weet, geboortedatum&plaats, telefoonnummers, vorige adres, huidige adres, namen van je kinderen en waar jij je verzekerd hebt, de naam van jou partner, etc ..
De afgelopen jaren zijn boeven digitaal handiger en slimmer geworden. Het wordt steeds moeilijker om een phishingmail te herkennen. Ook over de telefoon gaat het veel geraffineerder.. Dat zijn nog boefjes.. Het wordt anders als andere landen gegevens gaan verzamelen om bijvoorbeeld burgers te chanteren, op een manier zoals de georganiseerde misdaad doet.. dat kan om daar geld mee te verdienen of om iemand geheimen prijs te geven van het werk of om een container door te laten, waar geen drugs in zitten, maar iets veel explosiever. Bijvoorbeeld omdat jij in de haven van Antwerpen werkt en een doodgewone gehuwde burger bent maar af en toe eens naar de hoeren gaat om stoom af te blazen. En landen investeren wél in AI en hebben toegang tot die systemen. De boefjes hebben daarin een achterstand en hebben niet het potentieel aan kennis om daar snel heel geraffineerd gebruik van te maken, op dit moment (maar ook dat verandert snel).
Maw hoe minder er van je bekend is, hoe minder je hoeft op te passen.
Dus als een bedrijf investeert in gegevens van internetgebruikers dan is dat niet omdat ze dat doen omdat jij en ik zo toffe peren zijn. Dat moet je wel serieus nemen. En dus zijn die gegevens voor groepen/landen met andere bedoelingen ook belangrijk.