Onveilig voelen op straat

June

Active member
Laatst was ik alleen op pad. Toen ik terug naar huis wilde gaan en richting de auto liep, voelde ik mij niet veilig. Ik ben daarom ook maar niet naar de auto gelopen. Gelukkig reed een surveillance-auto langzaam voorbij en durfde ik de auto in. Ik zou niet hebben geweten wat te doen als er ook daadwerkelijk een onveilige situatie was ontstaan (behalve roepen dat er brand is ((dan lopen mensen naar buiten) en niet dat je aangevallen wordt..) Vroeger had ik nog wel een busje haarlak mee omdat haarlak zorgt dat je wimpers aan elkaar plakken en iemand met kwade wil raakt al is het voor even desoriënteert. Maar volgens mij plakt de huidige haarlak niet meer.

Wat hebben jullie bij je om je eventueel mee te verdedigen?

Laatst was ik alleen op pad. Toen ik terug naar huis wilde gaan en richting de auto liep, voelde ik mij niet veilig. Ik ben daarom ook maar niet naar de auto gelopen. Gelukkig reed een surveillance-auto langzaam voorbij en durfde ik de auto in.
Lekker vaag.

Laatst was ik alleen op pad. Toen ik terug naar huis wilde gaan en richting de auto liep, voelde ik mij niet veilig. Ik ben daarom ook maar niet naar de auto gelopen. Gelukkig reed een surveillance-auto langzaam voorbij en durfde ik de auto in. Ik zou niet hebben geweten wat te doen als er ook daadwerkelijk een onveilige situatie was ontstaan (behalve roepen dat er brand is ((dan lopen mensen naar buiten) en niet dat je aangevallen wordt..) Vroeger had ik nog wel een busje haarlak mee omdat haarlak zorgt dat je wimpers aan elkaar plakken en iemand met kwade wil raakt al is het voor even desoriënteert. Maar volgens mij plakt de huidige haarlak niet meer.

Wat hebben jullie bij je om je eventueel mee te verdedigen?

Denk dat je in het algemeen weinig kan doen behalve tonen en laten blijken dat je niet bang bent.

Ik zou me pas onveilig voelen als het de norm werd om een wapen op zak te hebben.
Dat lijkt al wel de norm. Op scholen is dat al zo. Maar ik hoef geen wapen op zak te hebben want daar voel ik mij niet goed bij. Iets ter zelfverdediging wel (voorheen was dat haarlak).

persoonlijk zou het voor mij een verschil als ik bijv. mij onveilig zou voelen doordat er een paar ongure figuren in de buurt zijn, of dat het gewoon maar een gevoel is en er niets aanwijsbaar is. Ik ben geen held, dus zou bijv. me ook niet op mijn gemak voelen als ik alleen in het donker door een bos moet, maar dan weet ik ergens wel dat het gewoon mijn fantasie is die op hol slaat. Terwijl als ik aan brussel noord uitstap, dan zijn er wel redenen om me niet veilig te voelen aangezien er toch wel verdachte figuren rondlopen die u echt vies bekijken.

Anyway: onlangs heeft een treinbegeleidster zich gered met een deo (geen roller wel te verstaan), maar ik denk dat er weinig dingen zijn die u echt kunnen redden. Heel hard beginnen tieren lijkt me nog het efficiëntste maar 't is niet gegarandeerd dat zoiets lukt wanneer ge bedreigd wordt. Angst heeft de neiging uw keel dicht te knijpen.

Ik zou me pas onveilig voelen als het de norm werd om een wapen op zak te hebben.
Mocht ge het nog niet doorhebben, das al jaren de norm. Ga maar eens aan een random middelbare school in een stad staan aan het einde van de dag.
Toen we dit eens melden aan de politie bij een andere zaak was hun reactie “ ge moet dat filmen en aan ons geven”
Yeah right, zal veel verschil maken dat onwettig verkregen bewijs.

Dat lijkt al wel de norm. Op scholen is dat al zo. Maar ik hoef geen wapen op zak te hebben want daar voel ik mij niet goed bij. Iets ter zelfverdediging wel (voorheen was dat haarlak).
Ik mag hopen dat dit niet zo is. De norm is toch echt niet om een wapen op zak te hebben en toch al zeker niet op school?

Niets, maar moest de situatie zich voordoen dat ik me onveilig zou voelen en alleen ben, zou ik bellen met iemand of tenminste doen alsof ik bel.

Ik ben ooit tegengehouden op straat in het halfdonker door iemand die achteraf één van de bekendste seriemoordenaars van het land bleek te zijn. Politie heeft me daar achteraf over geïnformeerd. Sindsdien moet ik eerlijk zeggen dat ik zelden tot nooit nog alleen in het donker over straat heb gelopen.

Het is natuurlijk ook wel zo dat wanneer je een wapen op zak hebt, hetzij een mes, je dit maar beter zelf deftig kunt gebruiken of het wordt tegen je gebruikt.

Dat er geen enkele duidelijkheid in die zin zit waarom je je onveilig voelde.

Kan je me dan de “regels” geven wanneer ik dat wel mag voelen en wanneer niet, volgens jou?
Waaorm vraag ik dat: je veilig of onveilig voelen is een gevoel en daarvoor hoeft niemand zich voor de verantwoorden. Het moment dat je dat doet, voel je je niet meer veilig namelijk.

Kan je me dan de “regels” geven wanneer ik dat wel mag voelen en wanneer niet, volgens jou?
Waaorm vraag ik dat: je veilig of onveilig voelen is een gevoel en daarvoor hoeft niemand zich voor de verantwoorden. Het moment dat je dat doet, voel je je niet meer veilig namelijk.
Context is niet onbelangrijk om tips te geven, dat heeft niets met verantwoording te maken. Zoals hierboven al werd aangehaald: voelde je je onveilig door de omgeving, een gevoel, mensen die je volgden of aanstaarden?

Context is niet onbelangrijk om tips te geven, dat heeft niets met verantwoording te maken. Zoals hierboven al werd aangehaald: voelde je je onveilig door de omgeving, een gevoel, mensen die je volgden of aanstaarden?

Een samenscholing van mannen, waarvan ik mij afvroeg wat de reden was om als groep bij elkaar te zijn. Er leek geen duidelijk aanleiding (bij muziek of samen roken, een balletje te trappen) waarbij ik met hun ogen gevolgd werd. Was dat ook onveilig? Dat kan niemand zeggen en het is ook niet te controleren. Is het een examen wat ik moet halen.. de juiste antwoorden en dan hebben wij wel een tip voor je?

Je kan ook zeggen, ik doe niet krenterig, ik geef voor beide situaties advies.. bijvoorbeeld.

Een samenscholing van mannen, waarvan ik mij afvroeg wat de reden was om als groep bij elkaar te zijn. Er leek geen duidelijk aanleiding (bij muziek of samen roken, een balletje te trappen) waarbij ik met hun ogen gevolgd werd. Was dat ook onveilig? Dat kan niemand zeggen en het is ook niet te controleren.
Zoals ik zei hoef je je niet te verantwoorden, maar is de context belangrijk bij dergelijke vragen. Wat je hier omschrijft is niet onterecht om aan te halen als een onveilig gevoel.

Is het een examen wat ik moet halen.. de juiste antwoorden en dan hebben wij wel een tip voor je?
Je kan ook zeggen, ik doe niet krenterig, ik geef voor beide situaties advies.. bijvoorbeeld.
En bovenstaande gezegd, is dit deel uiteraard onnodig. Geen idee waarom je je aangevallen voelt, want dat is hier niemand zijn bedoeling.

Het advies in de beschreven situatie zag ik hier al eens passeren: telefoon nemen, iemand bellen (al dan niet echt) en doen alsof je een conversatie hebt. Komt die groep dreigender over, eventueel je locatie luidop vertellen. De meeste "helden" in zo'n stoere groep gaan al snel terugdeinzen.

Ik voel me zelden onveilig op straat, maar ik heb mijn lengte en postuur wel mee. Al zal dat niet veel uitmaken tegen een aantal mannen die erop uit zijn om mij te overvallen. Misschien zou ik eens gevechtsport moeten doen "in geval van", maar de kans bestaat dat ik gewoon niet de "kans krijg" om een vechtpartij te ondergaan.

Zoals ik zei hoef je je niet te verantwoorden, maar is de context belangrijk bij dergelijke vragen. Wat je hier omschrijft is niet onterecht om aan te halen als een onveilig gevoel.

En bovenstaande gezegd, is dit deel uiteraard onnodig. Geen idee waarom je je aangevallen voelt, want dat is hier niemand zijn bedoeling.

Het advies in de beschreven situatie zag ik hier al eens passeren: telefoon nemen, iemand bellen (al dan niet echt) en doen alsof je een conversatie hebt. Komt die groep dreigender over, eventueel je locatie luidop vertellen. De meeste "helden" in zo'n stoere groep gaan al snel terugdeinzen.

Ik kreeg het idee gaande jouw reacties dat jij zelf ook wat goede tips had.. nu herhaal je wat anderen zeggen.
Ik val je niet aan, ik geef je een spiegel: wat jouw vraag bij een ander, ik in dit geval, veroorzaakt..
Jij was de eerste die op mijn vraag reageerde.. zo kort door de bocht, geen uitleg, gewoon … pats .. ben dat vond ik zo’n vreemde reactie.. denk daar eens overna als je op zo’n vraag weer de neiging hebt zo te reageren..

Je hoeft zon gevoel niet onder een microscoop te leggen,.. je kan gewoon op beide mogelijkheiden (die ik niet als apart zie hoor) antwoord geven.. waarom zou je je inhouden bij goed advies?

Terug
Bovenaan