Onveiligheidsgevoel & geweld op straat: oorzaken en aanpak

Het ging in die quote duidelijk over mannen.

Sorry, ik had wat duidelijker moeten zijn. Mijn vraag sloeg op het stukje

“Het gaat dus de omgekeerde kant uit bij de *nieuwe generatie*. En natuurlijk is het ook zo dat wanneer een vrouwonvriendelijke seksueel misbruiker doodleuk verkozen wordt tot president van de VS, dat soort gedachtengoed verder aanvaard wordt.”

Misschien bedoel je daarmee ook de mannen of misschien mannen en vrouwen?

Hoe is die moord in amsterdam gelinkt aan de manosfeer? Allez de morgen is gonna de morgen maar tis wel nog wa vroeg om nu al politieke garen te spinnen.
Die is daar (nog) niet aan gelinkt en dat beweert De Morgen ook niet. De dood/ernstige toetakeling van weer maar eens een jonge vrouw die willekeurig werd gekozen werpt gewoon heel het debat over hoe veilig vrouwen zich op straat kunnen voelen weer volop in de schijnwerpers, daar gaat dat stuk om. Of ja, ik weet niet goed waarom ik het moet uitleggen, want het staat zo in de titel ook.

Klein citaat om het duidelijker te maken:
Wat Lisa overkwam, maakt nu heel veel reacties los. Vooral reacties van wanhoop. “Het lijkt een gebed zonder einde”, zucht ’s Gravemade, die zelf toegeeft wanhoop te voelen. “Wat je nu velen hoort zeggen, is dat ze de dader moeten pakken. Alsof daarmee het straatje dan schoongeveegd is. We mogen hier niet de fout maken om hierna weer over te gaan tot de orde van de dag. We moeten dit blijven aanvechten.”

Schokgolf na schokgolf

Waarom blijft het onveilig voor vrouwen op straat? Ondanks heel wat actie- en sensibiliseringsplannen en hard werk van tal van organisaties. De hele #metoo-beweging zorgde voor meer maatschappelijk bewustzijn rondom de veiligheid van vrouwen. En elke dramatische case, zoals bij ons de moord op Julie Van Espen, veroorzaakte een hele schokgolf. Maar toch blijft het keer op keer gebeuren.

Waar blijft het dan mislopen? Het antwoord is heel complex, maar experten wijzen ook steeds vaker in de richting van manfluencers als Andrew Tate en de hele manosfeer die online is gebouwd.

Dus ik weet niet wat daar politiek garen aan spinnen is. Ze beweren niet (noch in de titel, noch in het artikel) dat die dader dat dankzij Andrew Tate en de manosfeer heeft gedaan. Dat kan je ook afleiden als je het artikel niet kan lezen.

Hoe is die moord in amsterdam gelinkt aan de manosfeer? Allez de morgen is gonna de morgen maar tis wel nog wa vroeg om nu al politieke garen te spinnen.

Omdat de moord kadert in een groter probleem, namelijk tegen geweld vrouwen en femicide. En het zijn bijna altijd mannen die dat doen. En is het nu niet net de manosfeer die vrouwenhaat probeert aan te aanwakkeren? Misschien heeft het geen rechtstreeks verband hé, maar het lijkt me niet onlogisch dat daar naar gekeken wordt.

Zo was er nog geen jaar geleden de vrouw die op haar oprit om het leven is gebracht door haar ex. Deze zomer is een vrouw vermoord haar ex in Gouda. En er zijn er nog heel veel andere. Er was enkele jaren terug ook de pokémon moord. De vrouw die 15 jaar vermist is en vermoord blijkt te zijn.... Dit zijn er enkele die direct in mijn gedachten opkomen. Ik ben er zoiezo nog heel veel vergeten.

Dit artikel van een tijdje terug gaat een beetje dieper in op een aspect van de problematiek:

Mij mag je eens uitleggen waarom we proberen angst en paniek te zaaien, het onveiligheidsgevoel enorm te vergroten, wanneer er ten eerste nog nooit zo weinig moorden per miljoen inwoners in Nederland zijn geweest en ten tweede, wanneer er minstens twee maal zoveel mannen vermoord worden dan vrouwen.

Elke moord is teveel, waarom deze narratief?

54% van de moord op vrouwen gebeurt trouwens door een ex-partner. Wat in deze niets te maken heeft met werkelijke onveiligheid op straat.

Mochten we het nog vergeten maar mannen zijn, by far, het meest slachtoffer van geweld.

Mochten we het nog vergeten maar mannen zijn, by far, het meest slachtoffer van geweld.
Ja goed, met het verschil dat een man natuurlijk wel niet verkracht wordt aangezien mannen doorgaans gewoon terugkloppen en dat voor een vrouw niet evident is.

Mannen plegen ook, by far, het meeste geweld én vertonen meer risicogedrag, wat een groot deel van die onbalans verklaart.

Allez, redelijk toondoof om nu af te komen met zo'n "won't someone think of the men" vind ik hoor.

Mannen plegen ook, by far, het meeste geweld én vertonen meer risicogedrag, wat een groot deel van die onbalans verklaart.

Klopt, er zijn nog zo wel groepen die oververtegenwoordigd zijn in misdrijven.
Maar dat ligt dan aan sociale factoren, natuurlijk.

Allez, redelijk toondoof om nu af te komen met zo'n "won't someone think of the men" vind ik hoor.

Balans mag er zijn en deze is overigens iets dichter bij de deur.
Als man zijnde voel ik me overigens veel nauwer betrokken bij dit nieuws.

Ja goed, met het verschil dat een man natuurlijk wel niet verkracht wordt aangezien mannen doorgaans gewoon terugkloppen en dat voor een vrouw niet evident is.

Nee, klopt.
Daarom dat ik ook vind dat vrouwen pepperspray ed mee zouden mogen hebben.
Pleit voor veel strengere aanpak (ja, zelfs doodstraf) van verkrachters.
En een strenger migratiebeleid.
Omdat we al genoeg problemen hebben om vrouwen te beschermen in onze maatschap.

E
Nee, klopt.
Daarom dat ik ook vind dat vrouwen pepperspray ed mee zouden mogen hebben.
Pleit voor veel strengere aanpak (ja, zelfs doodstraf) van verkrachters.
En een strenger migratiebeleid.
Omdat we al genoeg problemen hebben om vrouwen te beschermen in onze maatschap.
Dat denk ik nu niet, gezien ze minder slachtoffer worden van geweld dan mannen durf ik niet zeggen dat we problemen hebben om vrouwen te beschermen :sarcastic:

kom ja, kay-gell, verschillende meiskes zijn op korte tijd slachtoffer geweest van seksueel geweld waarbij 1 meisje van 17j. het niet overleefd heeft. Dan denk ik wel dat het raar overkomt om nu met dit af te komen en 'mannen zijn ook slachtoffer' en 'er moet balans zijn'. Dat is op zijn minst bad timing. Je gaat ook niet naar een begrafenis van een ouder iemand om dan op de begraafplaats de familie te wijzen op de graven van jongere mensen en te zeggen, dit is toch ook wel erg. Soms is het goed van gewoon even begrip te tonen voor de ernst van hetgeen net gebeurd is zonder beginnen te wijzen naar andere erge zaken.

Ik ben volledig akkoord dat je niet moet beginnen zeuren dat mannen ook slachtoffer worden van geweld na zo'n vreselijk nieuws, maar vraag me tegelijkertijd ook wel af wat de meerwaarde is van posts als "Niet alle mannen, maar altijd een man" die je nu links en rechts ziet verschijnen. Ik zie alleen maar extra gepolariseer, wat naar mijn gevoel nooit een oplossing kan bieden voor het probleem.

kom ja, kay-gell, verschillende meiskes zijn op korte tijd slachtoffer geweest van seksueel geweld waarbij 1 meisje van 17j. het niet overleefd heeft. Dan denk ik wel dat het raar overkomt om nu met dit af te komen en 'mannen zijn ook slachtoffer' en 'er moet balans zijn'. Dat is op zijn minst bad timing. Je gaat ook niet naar een begrafenis van een ouder iemand om dan op de begraafplaats de familie te wijzen op de graven van jongere mensen en te zeggen, dit is toch ook wel erg. Soms is het goed van gewoon even begrip te tonen voor de ernst van hetgeen net gebeurd is zonder beginnen te wijzen naar andere erge zaken.

Ik denk dat je de topic over veilig op straat toch maar eens moet nalezen.
Ben meer dan bewust van dat feit.
En ik pleit al jaren voor meer bescherming voor vrouwen van seksueel delinquenten. Ook in de relevante topic over dat meisje nu.

Maar ik kan er nu niet aan doen dat dit feit zich voordoet en sorry consequent veel te weinig aandacht gaat naar de problemen die mannen meepakken.
Beiden kunnen tegelijk waar zijn, hoor.

En ik kan perfect beide discussies voeren.
Mocht ik nu al niet jaren pleiten voor meer veilige straten voor vrouwen en zwaardere straffen voor verkrachters, dan had je een punt.
Maar ik voer beide gesprekken dus gelijktijdig in de relevante topics.

Laatst bewerkt:
Ik ben volledig akkoord dat je niet moet beginnen zeuren dat mannen ook slachtoffer worden van geweld na zo'n vreselijk nieuws, maar vraag me tegelijkertijd ook wel af wat de meerwaarde is van posts als "Niet alle mannen, maar altijd een man" die je nu links en rechts ziet verschijnen. Ik zie alleen maar extra gepolariseer, wat naar mijn gevoel nooit een oplossing kan bieden voor het probleem.

Exact dat.
Dat zijn dan dezelfde die problemen met disproportioneel allochtone daders dan onder de mat vegen en racist roepen als je dat maar durft insinueren.
Maatschappelijk ligt het op een of andere manier gewoon veel makkelijker om naar mannen te wijzen en te veralgemenen.
Dat wordt allemaal wat door de vingers gezien.

Ik volg de redenatie niet: man slaat (zijn) vrouw voor iedereen te zien (wat al zoveel grensoverschrijdingen zijn) maar jij vond het niet iets om bang voor te zijn. Ben jij de meetlat? Zou het anders kunnen zijn als jij geslagen werd door iemand die grensoverchrijdender en sterker was dan jij? Bepaal jij of iets voor een ander dan wel of niet eng moet zijn .. (of wat dan ook)?

Waar het mi om gaat is (seksueel) geweld tegen vrouwen. Voor vrouwen kunnen mannen die zij niet kennen gevaarlijk zijn maar ook mannen die zij wel (goed) kennen.
Zijn redenering is dat hij niet bang werd op dat moment omdat het niet ging om een willekeurig slachtoffer, maar om een gerichte daad waar hij zelf geen slachtoffer van kan worden op dat ogenblik. Stel dat je als vrouw passeert bij een groepje jongeren dat intimiderend acteert, dan ben je een willekeurig slachtoffer, maar had het net zo goed de vrouw voor of na je kunnen zijn.

Dit artikel schetst bijvoorbeeld een voorbeeld van een willekeurig slachtoffer. Dat had net zo goed @Lulplayer kunnen zijn die daar met zijn vrouw wandelde, dader en slachtoffer zijn compleet onbekenden van elkaar. En dat maakt het voor sommige mensen angstaanjagender. Je gaat geen slaag krijgen van iemand die het op 1 persoon gericht heeft, maar kan het wel krijgen van iemand die een toevallige passant uitkiest om dat te doen.

Laatst bewerkt:
Mij mag je eens uitleggen waarom we proberen angst en paniek te zaaien, het onveiligheidsgevoel enorm te vergroten, wanneer er ten eerste nog nooit zo weinig moorden per miljoen inwoners in Nederland zijn geweest en ten tweede, wanneer er minstens twee maal zoveel mannen vermoord worden dan vrouwen.

Elke moord is teveel, waarom deze narratief?

54% van de moord op vrouwen gebeurt trouwens door een ex-partner. Wat in deze niets te maken heeft met werkelijke onveiligheid op straat.

Lijkt me dat er zoiets is als femosphere. Een beetje de vrouwelijke tegenhanger van de manosphere wat alles wat man is slecht en boosaardig is.

Wat een artikel weer. "Hoe maken we het vrouwvriendelijker".

Met klassieke muziek begot. Wat dachten we van vrouwen gewoon eens met rust te laten? Manman.

Wat dachten we van vrouwen gewoon eens met rust te laten? Manman.
Inderdaad. Er zijn blijkbaar veel mensen in onze maatschappij bijgekomen die van thuis uit geen opvoeding of moraal kompas meekregen. Enkel strikte ordehandhaving zal die op het rechte pad houden, ofwel gewoon van straat met een enkelband. Van mij persoonlijk mag men alle steden en parkings bomvol camera's hangen, en zelfs met gezichtsherkenning als dat de enige manier is.

Inderdaad. Er zijn blijkbaar veel mensen in onze maatschappij bijgekomen die van thuis uit geen opvoeding of moraal kompas meekregen. Enkel strikte ordehandhaving zal die op het rechte pad houden, ofwel gewoon van straat met een enkelband. Van mij persoonlijk mag men alle steden en parkings bomvol camera's hangen, en zelfs met gezichtsherkenning als dat de enige manier is.
Enkel inzetten op straffen is anders ook wel gewoon een garantie dat het zal blijven gebeuren. Door anderen.

Verder wel akkoord dat justitie & de politiek grote stappen te zetten hebben in het mogelijk maken van effectief straffen. Als in, dat een straf ook effectief uitgevoerd wordt en niet op niets uitdraait door een gebrek aan gevangenissen, opvolging, ...

Maar preventie, direct & indirect, is minstens even belangrijk. Investeren in onze maatschappij. Investeren in onze kinderen. Investeren in onze jongeren. Investeren in ... Zoals het voorbeeld van "geen opvoeding meegekregen", awel ja, laat ons hier in investeren. Dergelijke investeringen, zijn investeringen in onze maatschappij. Dat verdient zichzelf terug.

"De verantwoordelijkheid van de ouders", daar zijn we als maatschappij weinig mee als de volgende Steve Bakelmans iets uitsteekt.

De straffen zijn sowieso al veel te laks.
Probleem is dat straffen bij sommigen niet werkt.
Voor mij mogen ze voor bepaalde figuren de vergeetput terug invoeren en ze daar gewoon insmijten.

Die camera's ben ik niet zo'n fan van. Tenzij ze inderdaad ingezet worden om echte criminelen op te pakken. Ipv nonkel Jan maar weer eens een boete aan te smeren omdat hij tegen 5km teveel naar den Delhaize karde.

Terug
Bovenaan