utolor.
Well-known member
Jawel, discriminatie. Of geldt dat opeens niet meer omdat ik een (blanke) man ben?Ben jij gestraft als het beter ruikt in de vrouwen-wc's?
Er wordt je niets aangedaan als vrouwen zich veiliger voelen op straat, hoor.
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Jawel, discriminatie. Of geldt dat opeens niet meer omdat ik een (blanke) man ben?Ben jij gestraft als het beter ruikt in de vrouwen-wc's?
Van Eeckhaut inderdaad. Ik heb die door elkaar gehaald.Leg mij eens uit hoe dat profileren is, want ik volg echt niet. Je bedoelt trouwens Nina van Eeckhaut, want minister Beenders heeft het niet over dat verbod. Maar zelfs Van Eeckhaut profileert hier niet. Ze zoeken naar allerlei oplossingen, en er wordt geen man op voorhand gestraft, hè.
Tuurlijk staat geslacht mee in dat rijtje. En als je objectief gerechtvaardigde doeleinden hebt, is zo'n onderscheid op basis van geslacht (of kleur) geen discriminatie. En dat moet dus onderzocht worden volgens van Eeckhaut, of dat objectief gerechtvaardigd kan zijn. Wat daarom niet ineens wil zeggen dat élk onderscheid op basis van geslacht (of kleur, of afkomst, of geloof, of...) vanaf dan zou mogen. Ook als antwoord op @utolor. dusVan Eeckhaut inderdaad. Ik heb die door elkaar gehaald.
Mensen rechten geven om zich te bewapenen op basis van hun geslacht is toch duidelijk discriminerend. Ik kan mijn geslacht niet bepalen.
Bijkomend is het stigmatiserend.
Ik begrijp de bedoeling. Maar je moet ook begrijpen dat als dit mag we in de toekomst even goed ook naar etniciteit of seksuele voorkeur kunnen gaan kijken voor "oplossingen".
Waar ik voor alle duidelijkheid hier nu niet over wil gaan discussiëren. Ik wil enkel het punt maken dat geslacht mee in het rijtje bij die andere 2 staat.
Toen ik vroeger tijdens mijn wilde jaren in een danscafe in Leuven werkte zag ik toch ook veel meer meisjes/vrouwen problemen hebben met blanke mannen dan met gekleurde mannen.

Ben jij gestraft als het beter ruikt in de vrouwen-wc's?
Lees er net een artikel over.Ik denk dat pepperspray vooral gedragen gaat worden door criminelen. Uiteindelijk is het een wapen dat je dan legaal overal mag dragen.
En dat het vooral gebruikt gaat worden door marginalen die niet de remmingen hebben van het muurbloempje dat de meeste in gedachte hebben.
Denemarken legaliseerde de verkoop van pepperspray in 2019, en maakte dat in 2020 alweer ongedaan. De reden: er waren maar negen gevallen bekend waarin iemand pepperspray gebruikte als wettige zelfverdediging, maar in dezelfde periode verdubbelde het illegale gebruik van 893 naar 1.660.
Alleen lijkt het me hier wel duidelijk compleet ongrondwettelijk om dit te doen. Het is net tegen dit soort ideëen dat we antidiscriminatiewetten hebben: Het is gebaseerd op stereotype situaties en de gemiddelde vrouw versus de gemiddelde man.Tuurlijk staat geslacht mee in dat rijtje. En als je objectief gerechtvaardigde doeleinden hebt, is zo'n onderscheid op basis van geslacht (of kleur) geen discriminatie. En dat moet dus onderzocht worden volgens van Eeckhaut, of dat objectief gerechtvaardigd kan zijn. Wat daarom niet ineens wil zeggen dat élk onderscheid op basis van geslacht (of kleur, of afkomst, of geloof, of...) vanaf dan zou mogen. Ook als antwoord op @utolor. dus
Een agent mag iemand van een andere afkomst tegenhouden om te controleren. En als er een signalement is van een bepaalde dader, is het een objectief gerechtvaardigd onderscheid. Gaat hij alle Noord-Afrikanen tegenhouden zonder speciale reden, dan is dat profileren op basis van afkomst. Groot verschil met onderzoeken of het mogelijk is om alleen vrouwen pepperspray te geven. Ik denk trouwens niet dat ik voorstander ben van pepperspray te legaliseren... al heb ik er geen sterke mening over en kan ik overtuigd worden.
Niet noodzakelijk hoor. Er zijn mogelijkheden om vrouwen rechten te geven die mannen niet hebben, alleen moet je daar een duidelijke reden voor kunnen geven. Zo is het niet ongrondwettelijk bevonden dat bij de geboorte van een kind je de mama 15 weken verlof gaf, terwijl je de papa maar 2 weken gaf (vroegere situatie, hé, nu is het met meemoeders complexer geworden). De reden is duidelijk: de fysieke last van de bevalling en borstvoeding, terwijl je op zich ook een dokter bij elke bevalling individueel kan laten oordelen (bvb of er borstvoeding gegeven wordt of niet).Alleen lijkt het me hier wel duidelijk compleet ongrondwettelijk om dit te doen. Het is net tegen dit soort ideëen dat we antidiscriminatiewetten hebben: Het is gebaseerd op stereotype situaties en de gemiddelde vrouw versus de gemiddelde man.
Ik betwijfel toch echt wel sterk of dit soort uitzonderingen mogelijk. Zaken gerelateerd aan zwangerschap zijn anders omdat mannen gewoon niet zwanger worden. Moesten zwangerschappen 95% van de tijd bij vrouwen gebeuren en 5% van de tijd bij mannen zou zwangerschapsverlof aan vrouwen maar niet aan mannen toekennen absoluut onwettelijk zijn. Zelfs al zou de verhouding 99,999% en 0,001% zijn zou dat nog steeds ongrondwettelijk zijn. Die uitzonderingen zijn niet gemaakt voor situaties in de vorm van: mannen komen gemiddeld meer x tegen dus krijgen ze rechten die vrouwen niet krijgen. Ik kan ook geen enkele uitzondering bedenken waar discriminatie toch toegelaten wordt die op zo'n redenering gebaseerd is.Niet noodzakelijk hoor. Er zijn mogelijkheden om vrouwen rechten te geven die mannen niet hebben, alleen moet je daar een duidelijke reden voor kunnen geven. Zo is het niet ongrondwettelijk bevonden dat bij de geboorte van een kind je de mama 15 weken verlof gaf, terwijl je de papa maar 2 weken gaf (vroegere situatie, hé, nu is het met meemoeders complexer geworden). De reden is duidelijk: de fysieke last van de bevalling en borstvoeding, terwijl je op zich ook een dokter bij elke bevalling individueel kan laten oordelen (bvb of er borstvoeding gegeven wordt of niet).
Mij lijkt het hier echter ook wel te moeilijk om te verantwoorden dat alle vrouwen er recht op hebben en alle mannen niet. Je zou wél bvb kunnen zeggen dat vrouwen tot 30 jaar wettelijk recht hebben om dit te dragen om het fysieke nadeel tov een man te compenseren gezien vooral vrouwen < 30 slachtoffer worden van verkrachting. (30 is nu maar een fictief cijfer, kan ook 35 of 40 worden).
Het argument dat ALLE vrouwen minder krachtig zijn en bij een diefstal vlugger bestolen worden, lijkt me dan weer niet voldoende gezien een diefstal minder ingrijpend is dan een verkrachting.
Ik ben 99% zeker dat zoiets ongeoorloofde discriminatie zou zijn, je mag zaken als ras en gender in de wet niet gebruiken als makkelijke proxy om iets anders uit te sluiten. Ik ken in onze wetgeving ook geen enkel ander voorbeeld waar we een probleem zo benaderen, dat lijkt me ook een volledige uitholling van de principes van anti-discriminatie. Als zoiets kan op basis van statistische data, waarom dan bvb geen mensen met buitenlands klinkende namen extra voorwaarden opleggen als ze ergens willen gaan wonen? Ook daar kan je cijfers geven die aantonen dat er wel degelijk een reëel statistisch verschil bestaat, zo'n zaken mogen echter nooit een reden zijn om iemand rechten af te pakken of te geven.Zou het niet mogelijk zijn om het te legaliseren voor iedereen maar enkel verkrijgbaar te maken onder voorwaarden, waar 'vrouw zijn' dan zo'n voorwaarde is ? Vrouwen kwalificeren dan automatisch terwijl mannen moeten kunnen aantonen dat ze aan een andere voorwaarde voldoen (je woont in een wijk waar vaak geweld is, je hebt al eens een aangifte gedaan bij de politie omwille van diefstal of geweld, ..).
Op die manier geef je aan alle vrouwen toegang en sluit je mannen technisch gezien niet uit want elke man kan een toelating krijgen mits ze voldoen aan een voorwaarde. De grote meerderheid van de mannen zal hier dan geen toelating krijgen omdat ze het ofwel niet nodig hebben ofwel gewoon zelfs de moeite niet gaan doen.
Technisch gezien lijkt mij dat dan geen discriminatie maar het komt het er in de praktijk wel grotendeels op neer, dus ik weet niet of dat voor de Belgische wetgeving onder discriminatie valt ?