Onveiligheidsgevoel & geweld op straat: oorzaken en aanpak

Oei, weer zo eentje.

Iedereen in die clip, inclusief de cameraman, is dikke cringe.

Kerel is wel compleet in de fout met zijn "I'm in Europe I can film whatever the f* I want", want in Belgie mag je namelijk andere mensen niet opzettelijk filmen zonder hun goedkeuring. Als ze op de achtergrond passeren, is er geen enkel probleem. Maar als ze iets roepen, mag jij ze niet ongevraagd in de focus zetten en hun filmen. Zeker als ze dan stellen dat ze niet gefilmd wensen te worden, mag jij hun niet verder blijven filmen.

Maar bon, sowieso zeer jammere situaties daar die natuurlijk ons niet vreemd zijn. Beetje achterlijk om daar zo'n spel van te maken over de buitenlanders, want ga bij eender welke grote voetbalclub voor de match of na de match eens rondlopen met een videocamera en je zal genoeg mensen horen roepen dat ze niet gefilmd willen worden, en als je daar dan zo "assertief" gaat doen als de kerel hier in het filmpje, ga je daar ook tegen problemen aanlopen.

Een klein proevertje van hoe het er uitziet als je door sommige Brusselse wijken wandelt. Kerel heeft wel een assertieve houding, maar ik denk niet dat dit die reacties goedpraat?

En aangezien er in de titel van deze thread ook om oorzaken en aanpak wordt gevraagd: ik zie in het filmje weinig brave autochtone huisvaders, dus ik zou zeggen stuur het gespuis terug naar land van herkomst en laat dit soort mensen niet meer binnen. Probleem lost zichzelf dan op.
Gisteren ook gezien, schrik daar totaal niet van, was 20j geleden al toen ik veel in Brussel moest zijn voor het werk.
Is volgens mij één van de enige Europese hoofdsteden (misschien Parijs ook?) waar je op een paar uur stappen geen enkele Belg kunt tegenkomen.
Maar ach, hij zal het wel gezocht hebben, of hem iets te assertief opgesteld hebben, of misschien lag het wel aan zijn kop.

Hoe er toch nog een groot deel van de bevolking dit niet inziet dat dit echt niet meer ok is, begrijp ik écht niet.

Is volgens mij één van de enige Europese hoofdsteden (misschien Parijs ook?) waar je op een paar uur stappen geen enkele Belg kunt tegenkomen.
De kans dat je in Parijs geen enkele Belg tegenkomt op een paar uur stappen is idd wss redelijk groot. Nog meer voor de hoofdsteden van meeste andere landen.
Hoe er toch nog een groot deel van de bevolking dit niet inziet dat dit echt niet meer ok is, begrijp ik écht niet.
Die makes van die filmpjes en de manier van handelen door véél mensen in dat filmpje (zeker ook de mens die quasi continu in beeld is) daar zijn idd niet ok. Zie @Général Zantas

Zo'n filmpjes vertellen absoluut niks, wegens de knipstijl, de manier van handelen (néé, je filmt niet enkel jezelf, idioot) en de zaken die je wss net niét op camera ziet.

De kans dat je in Parijs geen enkele Belg tegenkomt op een paar uur stappen is idd wss redelijk groot. Nog meer voor de hoofdsteden van meeste andere landen.
Hilarisch.

Het gaat hem niet over hoe hij filmt, het gaat hem over het probleem in vele wijken in Brussel. Maar als je over iets anders kunt beginnen vitten, of hoe het geknipt en geplakt was, telt dat niet meer natuurlijk he? Da's makkelijk.

Welke zaken zie je dan nét niet op camera denk je? Ben benieuwd.

Gisteren ook gezien, schrik daar totaal niet van, was 20j geleden al toen ik veel in Brussel moest zijn voor het werk.
Maar ach, hij zal het wel gezocht hebben, of hem iets te assertief opgesteld hebben, of misschien lag het wel aan zijn kop.

Tuurlijk heeft hij het gezocht, dat is toch waarom hij naar daar is gegaan? Om sensationele video's te maken voor zijn YT-kanaal. Daarom dat hij zich ook zo assertief/aggressief opstelt, daar krijgt hij nu eenmaal meer views mee. Je kan bv gewoon doorwandelen en negeren dat er iemand iets naar je roept, maar neen, hij moet telkens stoppen en in discussie gaan (en daarbij zelf compleet foute onzin verspreiden) en aggressief worden.

Ja, het is er vuil en smerig.
Ja, er gebeuren daar illegale dingen zoals drugsverkoop en -misbruik.
Ja, er zijn genoeg voorbeelden waar zo'n sujetten mensen lastig vallen.
Ja, er zou harder tegen opgetreden dienen te worden.
Ja, de straffen voor zo'n mensen zouden hoger moeten liggen.
Ja, er zou vanuit de EU meer druk moeten komen op landen van herkomst om criminele elementen terug te nemen via gedwongen repatriëring.
Neen, we moeten niet nog meer niet-EU immigranten binnenhalen tenzij ze een onmiddellijke positieve bijdrage aan de maatschappij kunnen leveren.

Maar je kan echt niet gaan ontkennen dat de filmer dit soort reacties zelf gecreëerd heeft met zijn stijl van filmen, en je kan evenmin ontkennen dat als je u zo gedraagt tussen honderden/duizenden voetbalsupporters, je niet exact dezelfde reacties gaat krijgen.

Je kan bv gewoon doorwandelen en negeren dat er iemand iets naar je roept, maar neen, hij moet telkens stoppen en in discussie gaan
Voila, dit dus.
Dus er moet gewoon doorgestapt worden en als er eens een fles gesmeten wordt naar je, of je wordt als vrouw beschimpt, doorlopen zeg ik u! Anders zoek je het zelf. Hoor je nu echt zelf niet hoe dat klinkt?

Met de rest van je post ga ik trouwens akkoord, ook dat hij zich heel assertief opstelt, al dan niet om reactie uit te lokken. Maar als het echt zo ver gekomen is dat we als Belg gewoon verder moeten lopen en zeker niet terug kijken, of god forbid iets terugroepen...want anders...

Nope, nooit. Doen jullie maar dan, ik niet.

Voila, dit dus.
Dus er moet gewoon doorgestapt worden en als er eens een fles gesmeten wordt naar je, of je wordt als vrouw beschimpt, doorlopen zeg ik u! Anders zoek je het zelf. Hoor je nu echt zelf niet hoe dat klinkt?

Met de rest van je post ga ik trouwens akkoord, ook dat hij zich heel assertief opstelt, al dan niet om reactie uit te lokken. Maar als het echt zo ver gekomen is dat we als Belg gewoon verder moeten lopen en zeker niet terug kijken, of god forbid iets terugroepen...want anders...

Nope, nooit. Doen jullie maar dan, ik niet.

Haha, maar gast toch, ge stelt wat ik zeg compleet foutief voor. Zie je nu zelf niet wat je aan het doen bent?

Ik zeg "als er iemand iets naar je roept"
Daar maak jij van "als er iemand een fles naar je gooit" of "als je als vrouw beschimpt wordt"

Is het een vrouw? Neen. Zeg ik dat hij moet doorwandelen als er een fles op hem gegooid wordt? Neen. Wat zeg ik? Als iemand iets roept, en in de film was het 90% van de tijd "don't film me", kan je het negeren en doorwandelen. En dan ga je een heel andere ervaring hebben.
Als iemand tegen jou roept "don't film me", moet je niet in discussie gaan en de persoon opzettelijk wél gaan filmen en gaan liegen dat je in Europa mag filmen wat je wil, want dat mag je níet.
Je kán natuurlijk wel in discussie gaan, om zo de gemoederen op te hitsen, zeker als je dan nog wat gaat roepen en schelden, om toch maar zeker veel clicks en views te krijgen. Maar dan draag je voor mij wel een deel van de verantwoordelijkheid en hoef je niet de vermoorde onschuld te gaan spelen.

Viel het je ook op trouwens dat hij eerst in Molenbeek voor meer dan een half uur rond wandelde zonder ook maar één probleem vast te leggen op camera met voorbijgangers? Alleen wat luide, provocerende uitspraken "Oh wat a dirty flat", "oh, so much garbage on the street", "oh, where are aaaall the Belgians??". Alsof die dat niet express zo luid zegt om reacties te triggeren.

Maar je kan echt niet gaan ontkennen dat de filmer dit soort reacties zelf gecreëerd heeft met zijn stijl van filmen, en je kan evenmin ontkennen dat als je u zo gedraagt tussen honderden/duizenden voetbalsupporters, je niet exact dezelfde reacties gaat krijgen.
Even hierop inpikken: Akkoord dat dat ook zou gebeuren tussen een groep (fanatieke) voetbalsupporters. Echter haalt ge daar nu ook wel zowat de meest marginale groep van de hele maatschappij aan, waartegen over het algemeen ook veel te zacht wordt opgetreden, dus ik weet niet of dat uw punt echt helpt te staven.

Beide groepen zijn een probleem, beide groepen hebben mijns inziens geen plaats in een normale, moderne maatschappij.

Haha, maar gast toch, ge stelt wat ik zeg compleet foutief voor. Zie je nu zelf niet wat je aan het doen bent?

Ik zeg "als er iemand iets naar je roept"
Daar maak jij van "als er iemand een fles naar je gooit" of "als je als vrouw beschimpt wordt"

Is het een vrouw? Neen. Zeg ik dat hij moet doorwandelen als er een fles op hem gegooid wordt? Neen. Wat zeg ik? Als iemand iets roept, en in de film was het 90% van de tijd "don't film me", kan je het negeren en doorwandelen. En dan ga je een heel andere ervaring hebben.
Als iemand tegen jou roept "don't film me", moet je niet in discussie gaan en de persoon opzettelijk wél gaan filmen en gaan liegen dat je in Europa mag filmen wat je wil, want dat mag je níet.
Je kán natuurlijk wel in discussie gaan, om zo de gemoederen op te hitsen, zeker als je dan nog wat gaat roepen en schelden, om toch maar zeker veel clicks en views te krijgen. Maar dan draag je voor mij wel een deel van de verantwoordelijkheid en hoef je niet de vermoorde onschuld te gaan spelen.

Viel het je ook op trouwens dat hij eerst in Molenbeek voor meer dan een half uur rond wandelde zonder ook maar één probleem vast te leggen op camera met voorbijgangers? Alleen wat luide, provocerende uitspraken "Oh wat a dirty flat", "oh, so much garbage on the street", "oh, where are aaaall the Belgians??". Alsof die dat niet express zo luid zegt om reacties te triggeren.
Dus mijn punt blijft he, roepen ze iets naar je, blijf gewoon verder lopen en zeg niks terug, juist? En hopen dat er niks gebeurt dan? Zo werkt het niet.

En voetbalsupporters vergelijken met tuig in Brussel, gast, die supporters zien dat als uitlaatklep, door de week zijn die gewoon huisvader, alé er zullen uitzonderingen zijn. Denk je dat dat tuig ook een 'aan' en 'af' knop hebben? Ah ja, waarschijnlijk als je iets terug roept, zal de knop 'aan' gaan.

En hij riep idd where are allll the Belgiaaans, wel waar waren ze?

ik zou zeggen stuur het gespuis terug naar land van herkomst en laat dit soort mensen niet meer binnen. Probleem lost zichzelf dan op.
Lijkt me een goed idee, maar dat ligt moeilijk want hij is Nederlander en mag zich dus vrij in België verplaatsen.
Om maar te zeggen: van zowat iedereen die ik in dat filmpje zag is de maker ervan wel de grootste marginaal, en als ik moet kiezen tussen een stad die volledig wordt ingepalmd door mensen van buitenlandse origine of door types zoals hij, kies ik elke keer voor de buitenlanders.

Niet dat ik de situatie in Brussel tof vind. Ik fiets tweemaal per week het kanaal af over quasi de volledige lengte van de stad, van Anderlecht tot Schaarbeek. Het is een vuile, drukke stad waar veel mensen in overlevingsmodus zitten en die kampt met veel historische fouten van beleidsmakers inzake migratie-, verkeers-, en woonbeleid. Met de stationsbuurten als een triest dieptepunt.

We hebben nu partijen aan de macht die voor het strengste immigratiebeleid mogelijk willen gaan. Laten we vooral de fout niet maken om te kijken naar de historische fouten en daaruit concluderen dat extreemrechts de enige oplossing is.

Laatst bewerkt:
Ik ben er eigenlijk vrij zeker van dat als je met die gast in dat filmpje zijn attitude in wat Vlaamse dorpen gaat rondlopen, je het ook aan de stok krijgt. Als je een hoop Vlaamse boomers die ergens in een voortuintje een praatje met de buren staan te doen ostentatief gaat filmen en dan, wanneer ze zeggen "film mij niet" dingen gaat zeggen als "I am here in Europe, and I can film whatever the fuck I want to film" en dan blijft verder doen, dan gaan die ook niet beleefd blijven. Al helemaal niet als je er dan ook, altijd net luid genoeg zodat iedereen het kan horen, denigrerende zaken over de buurt bij roept en met een heel aggressieve baviaanhouding staat te agiteren.

Delen van Brussel zijn hopeloos. Er moet daar absoluut iets aan gedaan worden. Ik krijg het van die mensen die daar hele dagen doelloos rondwandelen en in hun eigen wereld leven en de buurten daar onveilig maken. Maar laten we wel wezen: dit soort oproerkraaiers, daar moet je geen enkele aandacht aan besteden. Die zijn er alleen maar om geld te verdienen op de kap van een al reeds zeer gepolariseerde maatschappij.

Lijkt me een goed idee, maar dat ligt moeilijk want hij is Nederlander en mag zich dus vrij in België verplaatsen.
Om maar te zeggen: van zowat iedereen die ik in dat filmpje zag is de maker ervan wel de grootste marginaal, en als ik moet kiezen tussen een stad die volledig wordt ingepalmd door mensen van buitenlandse origine of door types zoals hij, kies ik elke keer voor de buitenlanders.

Inderdaad heel grappig dat die buitenlander naar hier komt en marginaal doet omdat hij wil tonen hoe marginaal het wel niet is met andere buitenlanders hier.

Dus mijn punt blijft he, roepen ze iets naar je, blijf gewoon verder lopen en zeg niks terug, juist? En hopen dat er niks gebeurt dan? Zo werkt het niet.
Nee, je gedraagt je niet uitdagend om daarna verontwaardigd te zijn als andere idioten ook uitdagen.

Ik heb zelf als 15-jarige puber in Nederland wat zitten uitdagen door na een gewonnen België-Nederland op het EK met een Belgische vlag en een 1-0 op mijn wangen rond te lopen (zonder iets te roepen ofzo). Ik heb toen slaag gekregen (toen ik iemand anders hielp die slaag dreigde te krijgen) en ook al wat dat niet ok dat ik slaag kreeg (in de Efteling begot), was het wel te verwachten en gaf het géén beeld van de gemiddelde Eftelingbezoeker.

En voetbalsupporters vergelijken met tuig in Brussel, gast, die supporters zien dat als uitlaatklep, door de week zijn die gewoon huisvader, alé er zullen uitzonderingen zijn. Denk je dat dat tuig ook een 'aan' en 'af' knop hebben? Ah ja, waarschijnlijk als je iets terug roept, zal de knop 'aan' gaan.
Op geen enkel moment is vandalisme, het gooien van voorwerpen of agressief gedrag goed te praten. Ook niet als "uitlaatklep", tenzij je verwacht dat er geen kinderen bij zijn. En néé, "supporters" (met de "") hebben geen aan/uit-knop.

Een hevige Antwerpsupporter (ex-lid harde kern) zei me ooit: "Toen Alderweireldt Antwerp het kampioenschap bezorgde door die goal, was het geluid in de Bosuil even groot als het gejuich in Colombia". Dus néé, die mensen zijn vaak géén doetjes met een aan/uit knop. Dat zijn criminelen.
Ik zie geen buitenlanders daar. Allez, ik zie ze niet omdat ik geen bewijs heb dat ze er zijn. Het kunnen evengoed belgen zijn, zoals mijn collega's of kennissen, al dan niet met een achternaam die niet typisch oud-Vlaams is.

Even hierop inpikken: Akkoord dat dat ook zou gebeuren tussen een groep (fanatieke) voetbalsupporters. Echter haalt ge daar nu ook wel zowat de meest marginale groep van de hele maatschappij aan, waartegen over het algemeen ook veel te zacht wordt opgetreden, dus ik weet niet of dat uw punt echt helpt te staven.

Beide groepen zijn een probleem, beide groepen hebben mijns inziens geen plaats in een normale, moderne maatschappij.

Dat is net mijn punt, het zijn beiden marginale groepen uit de onderbuik van de maatschappij. Het is onnozel om zoals die YouTubers en sommige forumleden te kappen op het uiterlijk (bruin/zwart) wars van de gehele context, want je gaat overal ter wereld, blank of gekleurd, mensen tegen komen die maar een vonk nodig hebben om te ontploffen.
Wegens de sociaal-economische toestand in de Belgische maatschappij, ga je inderdaad veel meer gekleurde mensen zien in die gemarginaliseerde groepen waardoor je veel gemakkelijker zulke filmpjes kan maken.

Ik ga er zelfs mee akkoord dat bepaalde buitenlanders wegens culturele eigenschappen zich te snel in een slachtoffer rol wentelen, en zelf ook te weinig initiatief nemen om uit die marginale groep te geraken. Maar laat ons eerlijk zijn, het is tegenwoordig voor bepaalde groepen buitenlanders ook gewoon veel moeilijker om uit die marginaliteit te geraken. Allez, stel dat je een appartement hebt en kan verhuren aan: een Chinees, een Indiër, een Marokkaan, een Congolees, of een Venezolaan. Alle 5 hebben ze vast werk in dezelfde fabriek in de buurt. Ik denk dat ik er geen tekening bij moet maken welke twee nationaliteiten stelselmatig achteraan in de lijst van voorkeuren gaan staan. Daarbij wil ik niet de schuld leggen bij de autochtoon, of bij de overheid, ik denk dat dit voor een (relatief) groot deel te verklaren valt door de evolutie van de gefaalde/geweigerde integratie/assimilatie van die bevolkingsgroepen en de vicieuze cirkel waarin velen van hen zich bevinden.

Met alle respect, wat meen je te kunne bereiken met het reageren op het onzinnig geroep van idiote types? Daar valt toch niks mee te bereiken? Dat zijn meestal mensen die niet veel te verliezen hebben, en beetje roepen en uitdagen op straat vinden ze stoer en entertainend. Wederom, ik heb het niet over het negeren van fysieke aggressie. Maar als jij ergens wandelt en er roept iemand iets onnozels, of gewoon de roep om hem niet te filmen, waarom zou je dat niet gewoon negeren en verder wandelen? Wat heb je daar nu uit te winnen, niks, maar dan ook niks.
En neen, dat wil niet zeggen dat je moet doorlopen als een bange kwezel en hopen dat er niets gebeurd. Gewoon doorlopen als een zelfverzekerd persoon die weet wat ie waard is en beseft dat je met zo'n mensen niets aan te vangen hebt als ze zich zo gedragen.

Het feit dat je aggressieve voetbalsupporters gaat goedpraten als brave huisvaders die het voetbal nodig hebben als uitlaatklep, is ook weer tekenend voor welke loopjes jij met de realiteit neemt. Er is gigantisch veel voetbalgeweld en het kost de maatschappij klauwen vol met geld omdat volwassen mensen het niet kunnen accepteren dat andere volwassen mensen een andere voorkeur hebben voor de voetbalclub die ze wensen aan te moedigen.
Vier jaar geleden werd een 63-jarige man door 5 jonge kerels in een coma geslagen omdat hij een Manchester City sjaal droeg, toen Club Brugge thuis speelde tegen datzelfde Manchester City.
Er zijn legio voorbeelden te vinden elk jaar waarbij voetbalsupporters met elkaar op de vuist gaan, of erger, en waarbij mensen aangevallen worden puur omwille van een sjaaltje ofzo.
En als jij met je camera daar gaat rondlopen en op elke scheve opmerking of oproep om hun niet te filmen, wat bijdehands "assertief" gaat reageren, ga je toch ook zeer snel tegen de klappen aanlopen. Er is een reden waarom die supporters zovaak met sjaals voor het aangezicht, ruime kappen over het hoofd, of bivakmutsen rondlopen.
Ik durf zelfs geen geld te verwedden wie de grootste drugdealers zijn, bepaalde harde kernen van voetbalclubs, of de mensen die je in het filmpje op YT zag...

Waar alle Belgen waren, is moeilijk te beantwoorden omdat de dag van vandaag Belgen een andere huidskleur kunnen hebben. Ik ga niet mee in de extreem-rechtse retoriek dat een vis geboren kan zijn in een stal, maar daarom geen paard of koe is.
Grote kans dat de helft of meer van de mensen in beeld gewoon Belgen zijn.

Ik ga er wel mee akkoord dat er in het verleden teveel migranten genaturaliseerd zijn geweest onder de snelBelgwet, en dat veel kinderen van migranten met de Belgische nationaliteit te weinig respect tonen voor de Belgische nationaliteit/Staat. Dat spreekt voor zich.

Hier wil ik toch even op inpikken :)
Persoonlijke ervaringen in Brussel: 2x overvallen toen ik er werkte, dus "dat valt nog mee"
Heeft er ook misschien wel iets met te maken dat ik breed ben dus niet het makkelijkste slachtoffer lijk? Dunno

Ervaringen van vrienden/vriendinnen:

Hoeveel tekens mag ik hier gebruiken?
En dat gaat van mijn ex vriendin (die in Halle woont, maar wel regelmatig in Brussel moest zijn) tot vrienden uit Zuid Amerika die op bezoek kwamen en per se Brussel wilden zien, tot een ex collega die neergestoken is in Molenbeek, Rue Jean Baptiste Lecock dacht ik, omdat hij zijn geld nie wou afgeven.

En nee, dat is niet in elke hoofstad nee, dat jullie dat niet willen inzien, is een spijtig zaak. Maar komt hopelijk nog wel.

Welke hoofdsteden met meer dan een miljoen inwoners hebben geen gewelddadige misdaad dan? Kan je zo eens wat voorbeelden geven?
Ik vermoed overigens ook dat uw anekdotes niet allemaal gisteren gebeurd zijn, dus hoe zit dat juist. Als we via google toch een moord vinden die plaatsvond in dezelfde periode als uw anekdotes in die zogenaamd veilige hoofdstad, telt dat dan of net niet omwille van bepaalde redenen?

Dat wil daarom niet zeggen dat ik het onder de mat schuif, niet onder ogen wil zien, of iets heb van laat ze maar doen. Ik denk wel dat jij en mensen als DTM zwaar overdrijven.

Om een voorbeeld te geven, zo'n DTM en andere extreem-rechtse YT-sterretjes heulen altijd met het o zo veilige, blanke Polen. Maar als je kijkt naar de misdaadcijfers, heb je tweemaal zoveel gevangenen in Polen dan in Belgie (in relatieve cijfers, dus per 100,000 inwoners). Blijkbaar is het toch niet zo veilig in Polen als men wil doen uitschijnen.

Om een voorbeeld te geven, zo'n DTM en andere extreem-rechtse YT-sterretjes heulen altijd met het o zo veilige, blanke Polen. Maar als je kijkt naar de misdaadcijfers, heb je tweemaal zoveel gevangenen in Polen dan in Belgie (in relatieve cijfers, dus per 100,000 inwoners). Blijkbaar is het toch niet zo veilig in Polen als men wil doen uitschijnen.
Euh kweet niet
  • misschien omdat ze in Polen mensen sneller opsluiten als ze iets verkeerd doen, in vergelijking met hier?
  • misschien omdat de gevangenissen hier al overvol zitten, dus eerder alternatieve straffen opleggen?
Dus ja, ik zou zeggen dat Polen veiliger is, omdat de meeste criminelen opgesloten zitten?

Steden die veiliger zijn, met meer dan een miljoen inwoners (had je zelf kunnen opzoeken, maar ok)

• Wenen
  • Warschau
  • Kopenhagen
  • Stockholm (alhoewel het daar ook al de verkeerde kant opgaat)
  • Praag
  • Tokyo
  • Madrid
  • St Petersburg
  • Bangkok
  • Kiev
  • Osaka
Er zijn er nog, maar deze ben ik zelf al geweest, daarom deze genomen.

En ja, er zijn andere kalibers, waar ik zelf ook al geweest ben (genre Mex city, Rio De Janeiro, LA, Kaapstad & Johannesburg...), wilt niet zeggen omdat het daar nog erger is, dat ik aanvaard dat Brussel ook die kant uitgaat.

Laatst bewerkt:
Welke hoofdsteden met meer dan een miljoen inwoners hebben geen gewelddadige misdaad dan? Kan je zo eens wat voorbeelden geven?
Ik vermoed overigens ook dat uw anekdotes niet allemaal gisteren gebeurd zijn, dus hoe zit dat juist. Als we via google toch een moord vinden die plaatsvond in dezelfde periode als uw anekdotes in die zogenaamd veilige hoofdstad, telt dat dan of net niet omwille van bepaalde redenen?

Dat wil daarom niet zeggen dat ik het onder de mat schuif, niet onder ogen wil zien, of iets heb van laat ze maar doen. Ik denk wel dat jij en mensen als DTM zwaar overdrijven.

Warschau is ongeveer 50% meer bevolkt dan Brussel en toch staat het nu toch bekend als een algemeen veilige stad.
Scoort 74 op de safety index van numbeo vs Brussel 44.

Je ziet dat ook voor heel Polen
Dat terwijl Brussel ondertussen op plaats 2 staat van het aantal moorden.

Warschau is ongeveer 50% meer bevolkt dan Brussel en toch staat het nu toch bekend als een algemeen veilige stad.
Scoort 74 op de safety index van numbeo vs Brussel 44.

Je ziet dat ook voor heel Polen
Dat terwijl Brussel ondertussen op plaats 2 staat van het aantal moorden.

Ah de kay-gell! Klopt, er woont ongeveer 50% meer volk in Warschau maar de bevolkingsdichtheid is wel meer dan 2x zo hoog in Brussel. Niet irrelevant.
Dat Warschau veiliger is dan Brussel, zal niemand ontkennen.

Maar... Er is dus wel misdaad. Ook gewelddadige misdaad. Kay-doh stelde echter dat dat niet voorvalt in andere steden! Ik kan u verzekeren dat er echt wel moorden gebeuren in Warschau, alsook gewelddadige diefstallen of verkrachtingen.

Kwestie dat we elkaar toch juist verstaan in deze discussie. Allez, ik reageer ook alleen maar op wat mensen hier schrijven he :)

Hier wil ik toch even op inpikken :)
Persoonlijke ervaringen in Brussel: 2x overvallen toen ik er werkte, dus "dat valt nog mee"
Heeft er ook misschien wel iets met te maken dat ik breed ben dus niet het makkelijkste slachtoffer lijk? Dunno

Ervaringen van vrienden/vriendinnen:

Hoeveel tekens mag ik hier gebruiken?
En dat gaat van mijn ex vriendin (die in Halle woont, maar wel regelmatig in Brussel moest zijn) tot vrienden uit Zuid Amerika die op bezoek kwamen en per se Brussel wilden zien, tot een ex collega die neergestoken is in Molenbeek, Rue Jean Baptiste Lecock dacht ik, omdat hij zijn geld nie wou afgeven.

En nee, dat is niet in elke hoofstad nee, dat jullie dat niet willen inzien, is een spijtig zaak. Maar komt hopelijk nog wel.

Euh kweet niet
  • misschien omdat ze in Polen mensen sneller opsluiten als ze iets verkeerd doen, in vergelijking met hier?
  • misschien omdat de gevangenissen hier al overvol zitten, dus eerder alternatieve straffen opleggen?
Dus ja, ik zou zeggen dat Polen veiliger is, omdat de meeste criminelen opgesloten zitten?

Steden die veiliger zijn, met meer dan een miljoen inwoners (had je zelf kunnen opzoeken, maar ok)

• Wenen
  • Warschau
  • Kopenhagen
  • Stockholm (alhoewel het daar ook al de verkeerde kant opgaat)
  • Praag
  • Tokyo
  • Madrid
  • St Petersburg
  • Bangkok
  • Kiev
  • Osaka
Er zijn er nog, maar deze ben ik zelf al geweest, daarom deze genomen.

En ja, er zijn andere kalibers, waar ik zelf ook al geweest ben (genre Mex city, Rio De Janeiro, LA, Kaapstad & Johannesburg...), wilt niet zeggen omdat het daar nog erger is, dat ik aanvaard dat Brussel ook die kant uitgaat.

Als je het niet weet, moet je er niet over speculeren, toch?
De gevangenissen in Polen zitten ook voor meer dan 90% vol bv.

En ja, ik had ze zelf kunnen opzoeken, maar jij komt met de claim af dus mag jij het onderbouwen toch? Zo werkt dat op een forum. Trouwens, nu niet plots beginnen over "steden die veiliger zijn". Jij kwam af met een opsomming van criminele feiten gepleegd tegen uw vrienden/kenissen en stelde letterlijk dat dit niet voorvalt in andere hoofdsteden.

Ik kan niet in uw hoofd kijken om te zien wat je bedoelt, ik kan mij enkel baseren op wat jij schrijft. En jij schreef dus dat zulke zaken niet voorvallen in andere hoofdsteden.

Als jij denkt dat er geen gewelddadige diefstallen, verkrachtingen of moorden gebeuren in Wenen, Warschau, Kopenhagen, Praag, Tokyo, Madrid, St. Petersburg, Bangkok of Osaka, dan denk ik dat je toch serieus slecht geinformeerd bent.

Maar zoals altijd in discussies online, iemand stelt A, en gaat dan plots de doelpalen verplaatsen en de discussie verruimen omdat het initiele sensationele statement niet correct is en men niet wil toegeven dat men overdreven heeft.
De discussie was niet of er veiligere steden bestaan dan Brussel, wel dat er in elke grootstad criminaliteit is wat jij ontkende. En dat een aantal losers op YT die wat sensationele video's gaan fabriceren voor de clicks echt niet het objectieve summum zijn die je denkt dat ze zijn. Er lopen elke dag meer dan een miljoen mensen in Brussel rond zonder problemen, maar blijkbaar stellen die miljoen ervaringen niets voor in vergelijking met zo 1 youtube filmpje. Tsja.

Terug
Bovenaan