Onveiligheidsgevoel & geweld op straat: oorzaken en aanpak

Ah de kay-gell! Klopt, er woont ongeveer 50% meer volk in Warschau maar de bevolkingsdichtheid is wel meer dan 2x zo hoog in Brussel. Niet irrelevant.
Dat Warschau veiliger is dan Brussel, zal niemand ontkennen.

Maar... Er is dus wel misdaad. Ook gewelddadige misdaad. Kay-doh stelde echter dat dat niet voorvalt in andere steden! Ik kan u verzekeren dat er echt wel moorden gebeuren in Warschau, alsook gewelddadige diefstallen of verkrachtingen.

Kwestie dat we elkaar toch juist verstaan in deze discussie. Allez, ik reageer ook alleen maar op wat mensen hier schrijven he :)
Nee Zantas, nee.

Dat er geen misdaad was in andere steden heeft niemand hier gezegd, waar ik op doelde was, dat andere steden veel trager in verval gaan dan Brussel. De enige die hier doelpalen verplaatst ben jij, we weten beide goed genoeg dat er geen miljoenensteden bestaan zonder misdaad;
Het ging hier over de vergelijking met Brussel.

Maar gewoon het feit dat je zoiets eruit wilt pikken en in een andere context gebruiken zegt meer over jou dan mij.

Nee Zantas, nee.

Dat er geen misdaad was in andere steden heeft niemand hier gezegd, waar ik op doelde was, dat andere steden veel trager in verval gaan dan Brussel. De enige die hier doelpalen verplaatst ben jij, we weten beide goed genoeg dat er geen miljoenensteden bestaan zonder misdaad;
Het ging hier over de vergelijking met Brussel.

Maar gewoon het feit dat je zoiets eruit wilt pikken en in een andere context gebruiken zegt meer over jou dan mij.

Ik gebruik het zoals jij het schrijft.

Ervaringen van vrienden/vriendinnen:

Hoeveel tekens mag ik hier gebruiken?
En dat gaat van mijn ex vriendin (die in Halle woont, maar wel regelmatig in Brussel moest zijn) tot vrienden uit Zuid Amerika die op bezoek kwamen en per se Brussel wilden zien, tot een ex collega die neergestoken is in Molenbeek, Rue Jean Baptiste Lecock dacht ik, omdat hij zijn geld nie wou afgeven.

En nee, dat is niet in elke hoofstad nee, dat jullie dat niet willen inzien, is een spijtig zaak. Maar komt hopelijk nog wel.

Ik gebruik het zoals jij het schrijft.

Ervaringen van vrienden/vriendinnen:

Hoeveel tekens mag ik hier gebruiken?
En dat gaat van mijn ex vriendin (die in Halle woont, maar wel regelmatig in Brussel moest zijn) tot vrienden uit Zuid Amerika die op bezoek kwamen en per se Brussel wilden zien, tot een ex collega die neergestoken is in Molenbeek, Rue Jean Baptiste Lecock dacht ik, omdat hij zijn geld nie wou afgeven.

En nee, dat is niet in elke hoofstad nee, dat jullie dat niet willen inzien, is een spijtig zaak. Maar komt hopelijk nog wel.
Ja, en waar ging heel die discussie over? Over hoe het eraan toegaat in Brussel toch?

Dus mijn excuses dat het misschien niet duidelijk was, maar die 'En nee, dat is niet in elke hoofdstad nee" ging dus wel degelijk over dat dit nog steeds niet zo een vaart loopt in andere (grote) steden, vergeleken met Brussel.
Dacht dat dat wel duidelijk was, maar blijkbaar niet.

Haha, ga je het hier nu steken op de bevolkingsdichtheid? Dat is complete onzin.

Neen, ik schreef dat het niet irrelevant was, nergens schreef ik dat het de oorzaak is.
Hoewel bevolkingsdichtheid niet rechtstreeks meer criminaliteit veroorzaakt, is het wel een grote inidcatie voor de kans op criminaliteit gezien armere buurten vaker een hogere bevolkingsdichtheid hebben (en ja, armoede is een van de grootste indicatoren voor criminaliteit). Daarnaast zijn er nog een hoop andere indicatoren, maar ik wil u niet vervelen met complete onzin. Jij hebt het probleem duidelijk al compleet doorgrond.

De corrigerende tik

Veel ophef in Nederland over deze podcast, en meer bepaald over minuut 26. En wel terecht. Mi zijn het niet figuren zoals Bart Schols die het probleem zijn, eerder figuren zoals dit: aantal hersencellen onder het maximum voor Temptation Island deelname of erover podcasten (want interviewers gaan er wat in mee), voos baardje, kettingske, veel streken en zo macho zijn dat ze pijzen dat ze de man zijn als ze een vrouw slaan. Hun ouders mogen trots zijn.

En wat heeft dat te maken met Onveiligheidsgevoel/Geweld op straat?
In dit topic werd eerder al gesproken over een vrouw onvriendelijke cultuur, en gasten die het okee vinden vrouwen te slaan leken me in dit topic wel te passen, neen?

Ook de volgende podcasters over "Mag jouw vrouw ... " krijgen in Nederland nu veel tegenwind van vrouwen, en terecht.
Die gasten hebben er zelfs een liedje van gemaakt, zelfs met een knoert van een spellingsfout in. Klasse :laugh:
Mag jou vrouw

De corrigerende tik

Veel ophef in Nederland over deze podcast, en meer bepaald over minuut 26. En wel terecht. Mi zijn het niet figuren zoals Bart Schols die het probleem zijn, eerder figuren zoals dit: aantal hersencellen onder het maximum voor Temptation Island deelname of erover podcasten (want interviewers gaan er wat in mee), voos baardje, kettingske, veel streken en zo macho zijn dat ze pijzen dat ze de man zijn als ze een vrouw slaan. Hun ouders mogen trots zijn.

In dit topic werd eerder al gesproken over een vrouw onvriendelijke cultuur, en gasten die het okee vinden vrouwen te slaan leken me in dit topic wel te passen, neen?

Ook de volgende podcasters over "Mag jouw vrouw ... " krijgen in Nederland nu veel tegenwind van vrouwen, en terecht.
Die gasten hebben er zelfs een liedje van gemaakt, zelfs met een knoert van een spellingsfout in. Klasse :laugh:
Mag jou vrouw

Met een gecombineerd aantal views van wel 3000 zou ik niet te veel aandacht aan die nietsnutten en hun content geven.

Laatst bewerkt:
Met een gecombineerd aantal views van wel 3000 zou ik niet te veel aandacht aan die nietsnutten en hunt content geven.
Ik vind dit een beetje het forumequivalent van sensatieartikels die beschrijven hoe er controverse is op X over een of andere celebrity-scheet.

Met een gecombineerd aantal views van wel 3000 zou ik niet te veel aandacht aan die nietsnutten en hun content geven.
Ik snap uw punt wel, en ik wil ook niet beweren dat dit de grote influencers zijn. Eerder slechts enkele voorbeelden van de steeds talrijker wordende foute gasten die naar onze normen heel foute waarden en gewoontes meegekregen hebben qua opvoeding. En die schamen zich daar niet voor, die brengen dat gewoon in de praktijk.
Een voorbeeld waar ze over debateerden: "Mag jouw vrouw alleen buiten": ik wist dat er binnenkatten en buitenkatten bestonden, maar niet dat er ook zo'n vrouwen waren. En wat zou er gebeuren moest die zeggen "Gast doe normaal, ik ga toch alleen naar buiten" ... ?
Diene gast zei dus heel serieus: "Ze kan efkes een toerke doen in onzen hof".
Ze lopen erbij zoals Ali G, maar je vrouw als een huisdier behandelen kunnen we niet echt "normaal" of "gematigd" noemen. Dit heeft ongetwijfeld invloed op hun respect voor vrouwen in het algemeen, en dat draagt dan bij tot het onveiligheidsgevoel van veel vrouwen in grootsteden, en ik verwacht dat er dan nog veel huiselijk geweld onder de radar blijft ook.
Ik deel die video's zodat iedereen die eens goed bekijkt en hopelijk even teleurgesteld is, om te beseffen hoeveel mensen we gaan moeten heropvoeden, als dat nog lukt tenminste. En vooral: of we moeten voorkomen dat nog meer jongeren met deze foute waarden opgevoed worden. Mijn antwoord daarop is duidelijk ja. Jij toch ook hoop ik?

Ik snap uw punt wel, en ik wil ook niet beweren dat dit de grote influencers zijn. Eerder slechts enkele voorbeelden van de steeds talrijker wordende foute gasten die naar onze normen heel foute waarden en gewoontes meegekregen hebben qua opvoeding. En die schamen zich daar niet voor, die brengen dat gewoon in de praktijk.
Een voorbeeld waar ze over debateerden: "Mag jouw vrouw alleen buiten": ik wist dat er binnenkatten en buitenkatten bestonden, maar niet dat er ook zo'n vrouwen waren. En wat zou er gebeuren moest die zeggen "Gast doe normaal, ik ga toch alleen naar buiten" ... ?
Diene gast zei dus heel serieus: "Ze kan efkes een toerke doen in onzen hof".
Ze lopen erbij zoals Ali G, maar je vrouw als een huisdier behandelen kunnen we niet echt "normaal" of "gematigd" noemen. Dit heeft ongetwijfeld invloed op hun respect voor vrouwen in het algemeen, en dat draagt dan bij tot het onveiligheidsgevoel van veel vrouwen in grootsteden, en ik verwacht dat er dan nog veel huiselijk geweld onder de radar blijft ook.
Ik deel die video's zodat iedereen die eens goed bekijkt en hopelijk even teleurgesteld is, om te beseffen hoeveel mensen we gaan moeten heropvoeden, als dat nog lukt tenminste. En vooral: of we moeten voorkomen dat nog meer jongeren met deze foute waarden opgevoed worden. Mijn antwoord daarop is duidelijk ja. Jij toch ook hoop ik?
Maar jij noemt het een "steeds talrijker wordende" groep, terwijl je in dezelfde zin zelfs zegt dat ze geen grote influencers zijn. Dat het maar om een marginaal aantal views gaat gecombineerd, waarvan een groot deel dan nog eens ofwel bots zullen zijn, ofwel exact wat zulke algoritmes willen: rageviews.

Het is eerder zo dat je je conclusie al klaar hebt en daar dit dan op probeert te passen, dan dat je hierdoor een conclusie vormt.

Maar jij noemt het een "steeds talrijker wordende" groep, terwijl je in dezelfde zin zelfs zegt dat ze geen grote influencers zijn. Dat het maar om een marginaal aantal views gaat gecombineerd, waarvan een groot deel dan nog eens ofwel bots zullen zijn, ofwel exact wat zulke algoritmes willen: rageviews.

Het is eerder zo dat je je conclusie al klaar hebt en daar dit dan op probeert te passen, dan dat je hierdoor een conclusie vormt.
Ha, je gaat niet akkoord met "steeds talrijker"? Heb ik een aflevering gemist dan dat het probleem qua geweld tov vrouwen al terug aan het afnemen is?

Mij lijkt het eerder of jouw mechanisme van minimaliseren is ingezet (de views zijn bots enz...).
En volgens jou azen ze op rageviews? Dus die gasten spelen comedie volgens jou? Ik vrees van niet hoor.
Ik hoop wel dat een goed deel van de views er kwamen omdat ze negatief in de aandacht kwamen, als het dat is wat je bedoelt, oa door dit TV programma. En dat mogen er van mijn part veel meer worden, zodat meer mensen goed beseffen wat er in die gasten hun hoofd omgaat en hoe toxic die opgevoed zijn.
Controversy over statements from 'MAG JOUW VROUW podcast'
70% van de Nederlanders vindt dat deze gedachten niet thuishoren in Nederland. Ik vind in Belgie ook niet. Jij wel?

Laatst bewerkt:
Deze keer eens niet gebracht door die Dutch maniac of andere consoorten.

Oké, maar dit is ten eerste een heel ander soort filmpje met heel andere conclusies.
Dus eigenlijk heeft het er niets mee te maken, waarom wil je het dan wel op hetzelfde hoopje gooien? Zo geef je onterecht legitimiteit aan een clickbaitfilmpje ten koste van dit.

Oké, maar dit is ten eerste een heel ander soort filmpje met heel andere conclusies.
Dus eigenlijk heeft het er niets mee te maken, waarom wil je het dan wel op hetzelfde hoopje gooien? Zo geef je onterecht legitimiteit aan een clickbaitfilmpje ten koste van dit.
En op welk hoopje is dat dan?

En op welk hoopje is dat dan?
Ik weet het niet, jij legt ze samen!
Je doet uitschijnen dat Dutch Travel Maniac wel gelijk had, omdat VRT zogenaamd met iets gelijkaardigs komt. Maar het lijkt evenveel op elkaar als een roddelstuk over TikTok-sterren in de Story en een beursanalyse in de Financieel Economische Tijd.

Het is niet dezelfde inhoud, gaat niet om dezelfde zaken, zit niet vol dezelfde leugens, is niet vanuit een racistisch vooroordeel gebracht en de conclusies zijn totaal verschillend. Dus waarom het ene dan aan het andere koppelen?

Dat het maar om een marginaal aantal views gaat gecombineerd, waarvan een groot deel dan nog eens ofwel bots zullen zijn
En op welke bron baseer je deze straffe uitspraak? Het lijkt me dat je weer iemand in diskrediet probeert te brengen omdat de boodschap jou niet aanstaat. Dat is nu niet meer nodig want de "echte" media brengen ook gewoon dezelfde boodschap.
Oké, maar dit is ten eerste een heel ander soort filmpje met heel andere conclusies
Is dat zo? De Smet zegt nochtans ook gewoon dat de illegalen moeten buitengesmeten worden.
Het is niet dezelfde inhoud, gaat niet om dezelfde zaken, zit niet vol dezelfde leugens
Het is letterlijk dezelfde inhoud. Het enige verschil is dat de VRT enkel de beelden toont waar 99% buitenlanders op te zien zonder het uit te spreken.

En op welke bron baseer je deze straffe uitspraak? Het lijkt me dat je weer iemand in diskrediet probeert te brengen omdat de boodschap jou niet aanstaat. Dat is nu niet meer nodig want de "echte" media brengen ook gewoon dezelfde boodschap.

Is dat zo? De Smet zegt nochtans ook gewoon dat de illegalen moeten buitengesmeten worden.

Het is letterlijk dezelfde inhoud. Het enige verschil is dat de VRT enkel de beelden toont waar 99% buitenlanders op te zien zonder het uit te spreken.

Je hebt helemaal gelijk dat het dezelfde inhoud is, dit is helemaal niet zoals Story die over inhoudsloze celebrities van TikTok bericht en De Tijd die een economische analyse maakt over geheel iets anders... die vergelijking raakt kant noch wal, want dat zijn compleet verschillende onderwerpen. Dat de invalshoek van die YouTuber niet helemaal neutraal is... tja, ding is wel: hij heeft de problematiek ook zeker niet verzonnen. Getekend, iemand die niet ver van Brussel Noord werkt en voor zijn vorige job zelfs doorheen die buurt wandelde indien ik gehaast was om m'n trein te halen (en vrouwelijke collega's meden die route vanzelfsprekend).

Echter to be fair: Pascal Smet benoemt wel degelijk in het interview het probleem, het zijn inderdaad voor een groot deel onder meer illegalen die daar de boel onveilig maken.

Ik ben nog niet zo lang terug van vakantie, naar andermaal een ander Europees land, waar ik dit gevoel van vervreemding en onveiligheid vele malen minder tot niet voelde, en dat nochtans in steden waar vroeger de maffia heerste (nu nog misschien, maar ze vallen tenminste geen toeristen lastig, en ze verkopen geen drugs in de stationsbuurten).

Terug
Bovenaan