Onveiligheidsgevoel & geweld op straat: oorzaken en aanpak

Paar weken geleden kwam ik terug van vakantie en aan de aankomsthal, 90% van de personen die aan het wachten waren, waren moslim.
Amai, de aankomsthal van Ronse?

Deze zin toont maar al te goed dat:
- je een onsamenhangend verhaal vertelt
- je serieus verkeerde conclusies kan trekken uit één vaststelling: afhankelijk van welke vliegtuigen landen, is het op elk ogenblik van de dag een andere groep die je vaak ziet. Zo zal je 's ochtends eerder veel amerikanen en congolezen hebben dacht ik, ...

(los van de andere inhoudelijke fouten)

Amai, de aankomsthal van Ronse?

Deze zin toont maar al te goed dat:
- je een onsamenhangend verhaal vertelt
- je serieus verkeerde conclusies kan trekken uit één vaststelling: afhankelijk van welke vliegtuigen landen, is het op elk ogenblik van de dag een andere groep die je vaak ziet. Zo zal je 's ochtends eerder veel amerikanen en congolezen hebben dacht ik, ...

(los van de andere inhoudelijke fouten)
Dit zal wellicht een momentopname zijn.
Niets mis mee om dit zeggen 😉

Jongens toch, ik was gisterenavond in Ronse, wat is me dat met die mannen en jongens die in pyjama over straat lopen?
In de Oostendse gazastrook komt dat ook voor, maar wat hebben die mensen toch aan zo'n kledij?
Dat zijn erg subtiele uiterlijke tekenen van religie. Je moet het niet te ver gaan zoeken, kledij als symboliek van religie. Zo kan je je omgeving geweldloos inpalmen. Enkel en alleen al met je religie.

Zie het als een experiment van Darwin. Dwz ik introduceer een nieuwe soort in pyjama, en ga dan observeren hoe snel ze de omgeving inpalmen. En in tegenstelling tot de normale omstandigheden (in de natuur), kan de oorspronkelijke soort zich niet erg goed verdedigen want er is vrijheid van religie en klederdracht en beweging.

Laatst bewerkt:
Ik wil ook niet meegaan in het negatief denken. Er is nood aan positief denken en vooral aan doen.
Indeed. Ipv het 24e seizoen van De Slimste Mens te bekijken zal je met een straatcomité buiten moeten komen en elk aandachtspunt moeten aanpakken + daders aanspreken. Wraakroepend omdat wij zelf de malaise niet rechtstreeks hebben veroorzaakt maar anders gebeurt er niks. Heb dit zelf gedaan ivm sluikstort in Borgerhout, de harde kern zag ons dan als hun privé vuilnisman maar er kwam verbetering.

Indeed. Ipv het 24e seizoen van De Slimste Mens te bekijken zal je met een straatcomité buiten moeten komen en elk aandachtspunt moeten aanpakken + daders aanspreken. Wraakroepend omdat wij zelf de malaise niet rechtstreeks hebben veroorzaakt maar anders gebeurt er niks. Heb dit zelf gedaan ivm sluikstort in Borgerhout, de harde kern zag ons dan als hun privé vuilnisman maar er kwam verbetering.
Inderdaad. Aanwezig zijn ter plaatse. Vriendelijk maar vastberaden. Met steun van de politie, de gemeentes, het Brussels Gewest. Straat per straat aanpakken. Niet te snel willen gaan. Geen megalomanie. De harde kern mee betrekken. Ze positief uitdagen dwz ipv te dealen en af te breken ze uitdagen om iets opbouwend te doen. Ze aanspreken op hun eergevoel. En ze faciliteren naar deftige jobs in de kleinhandel. En niet aflaten of opgeven.

Richtlijn Nieuw
In een gevoelig en breed topic zoals dit is het niet meer dan logisch dan diverse facetten van de maatschappij aan bod komen.

De meeste hier willen een goede en gezonde discussie houden, dat kunnen we alleen maar aanmoedigen. Een waaier aan meningen is dan zeker een sterkte. Maar hou altijd respectvolle communicatie in het achterhoofd bij het schrijven van de post.

Zo zal de ontvanger van je boodschap meer aandacht hebben voor de kern. Want het is net die kern die tot de gezonde discussie zal bijdragen.

We blijven hier, net zoals in gans P&A, streng op toekijken.

Bepaalde zaken kunnen gerust symbool zijn voor meerdere dingen.

De klederdracht van Hell's Angels is bijvoorbeeld zowel functioneel (motorrijders), als strikt gereguleerd (bepaalde kleuren wel of niet), en kan dienen als zowel een signaal aan de eigen groep van bepaalde zaken, als evenzeer het afbakenen van het territorium voor anderen.

Dus ook andere vormen van klederdracht kunnen meerdere functies hebben, en kunnen zowel signalen naar de ingroup als de outgroup zijn. Of andere functies.

En als er in jouw buurt plots veel meer mensen met een geheel andere klederdracht opduiken, en dat is ook in mijn thuisstreek het geval, dan heeft dat een weerslag op hoe je je voelt in die omgeving. Vind ik heel erg logisch.

En hoe heb je die harde kern dan uiteindelijk aangepakt? Want iemands privé vuilnisman worden siert je maar is geen lange-termijn oplossing.

Op dat vlak is er inderdaad weinig verschil met het tijdperk van de gastarbeiders.
Of ze zetten zich ziek. Koppel buren dat de woning naast mij kocht manken als ze publiek op straat zijn en tot bv. hun auto wandelen. In hun tuin plots niet meer, ook heel dat huis verbouwd zonder ik ze echt zag manken. Ze zouden Oscars moeten uitdelen aan zo'n fraudeurs.
FraudOscar.

Terug
Bovenaan