Onvoldoende infrastructuur in België om legaal motorsport te beoefenen?

Deckard

Well-known member
Crowdfunder FE
Een plusartikel over het straatracen rond de Heizel.

Echt triest dit. Opnieuw een mooi voorbeeld van 'ikke ikke ikke en de rest kan stikken'. 'We claimen onze plek'. Wat een gatachterlijke onzin. En iedereen staat er machteloos op toe te kijken.
...
Bij de Balkan Krew weten ze maar al te goed dat hun snelle wagens en luide knalpotten een grote stoorzender zijn voor de buurt. “We snappen dat er mensen zijn die last hebben van ons, maar dit is onze vorm van protest”, zegt het lid dat we aan de telefoon krijgen. “We zijn met duizenden en hebben allemaal dezelfde passie, maar kunnen nergens heen om die legaal te beoefenen. Dan doen we het maar illegaal. We claimen onze plek. En soms komen we ook op plekken waar mensen ons heel tof vinden. Laatst reden we nog door Schilde, daar kregen we net erg veel opgestoken duimen.”
...

Echt triest dit. Opnieuw een mooi voorbeeld van 'ikke ikke ikke en de rest kan stikken'. 'We claimen onze plek'. Wat een gatachterlijke onzin. En iedereen staat er machteloos op toe te kijken.
Als dat geweten is en constant gebeurt, moet dat toch vrij simpel te controleren zijn?
Hun "bendenaam" zegt ook al dat ze hier verkeerd zitten eigenlijk.

Als dat geweten is en constant gebeurt, moet dat toch vrij simpel te controleren zijn?
Hun "bendenaam" zegt ook al dat ze hier verkeerd zitten eigenlijk.

Als er iets duidelijk geworden is het voorbije jaar dan is het wel dat de kritieke massa om ongestoord je zin te mogen doen van de politie relatief klein is in België.

Buiten het feit dat hun gedrag irritant is, hebben ze wel een punt. Er is in België geen/amper mogelijkheid om iets van motorsporthobby uit te oefenen. Zolder en Spa hebben te weinig open dagen (en evengoed een strenge decibellimiet) en kosten zakken vol geld.

Frankrijk heeft bvb een hoop veel kleinere circuits die veel goedkoper zijn en vaker beschikbaar. Zou hier ook een oplossing zijn.

Buiten het feit dat hun gedrag irritant is, hebben ze wel een punt. Er is in België geen/amper mogelijkheid om iets van motorsporthobby uit te oefenen. Zolder en Spa hebben te weinig open dagen (en evengoed een strenge decibellimiet) en kosten zakken vol geld.

Frankrijk heeft bvb een hoop veel kleinere circuits die veel goedkoper zijn en vaker beschikbaar. Zou hier ook een oplossing zijn.

Komkom, je mag 10 van die plekken openen in België en ze gaan nog altijd rond de Heizel kabaal maken. :p

Ik tel 7 trackdays in zolder tijdens de zomer :p.

En als geld een probleem is om te racen, daarvoor heb je de autocross. :p

Volgens mij is dat gewoon een excuus voor een bende marginalen om wat rond het Atomium te rijden hoor. Allezja, het is een brede invulling van "motorsporthobby" wat ik op die video zie. Gewoon in beslag nemen en tot een kubusje reduceren.

Volgens mij is dat gewoon een excuus voor een bende marginalen om wat rond het Atomium te rijden hoor. Allezja, het is een brede invulling van "motorsporthobby" wat ik op die video zie. Gewoon in beslag nemen en tot een kubusje reduceren.
We kunnen ook gewoon als maatschappij 1 à 2 keer per maand een ruimte hiervoor open zetten of afzetten? Net zoals we ook doen voor de velokoersen. Moet allemaal niet zoveel kosten of zo, als dat duizenden mensen zijn dan kunnen ze ook wel wat vrijwilligers optrommelen.

Dat het dan wat lawaai maakt, daar moeten we dan maar tolerant voor zijn. Buiten die momenten is het dan gewoon nultolerantie.

Komkom, je mag 10 van die plekken openen in België en ze gaan nog altijd rond de Heizel kabaal maken. :p

Idd. Als ik sommige van die auto's zie en wat ze ermee doen, denk ik niet dat geld een groot probleem is. Dan kunnen ze de naft wel betalen om tot in Frankrijk te rijden ook voor op de kleinere circuits die daar blijkbaar zijn.

Wat ik op die beelden zie, klasseer ik inderdaad ook niet onder "motorsporthobby". Dit is gewoon willen opvallen. Alé, ook als je leest wat het voor sommigen daar is:
...
De illegale bijeenkomsten zijn één grote zoektocht naar adrenaline. “Goed gas geven, snel rijden, veel lawaai maken, vuurwerk afschieten, straffe stunts uithalen ... Het is één grote kick. En ja, moeten vluchten voor de politie, dat kat-en-muisspel, hoort er natuurlijk bij”, zegt een van de bestuursleden van de Balkan Krew.
...

Mijn neef had in zijn jonge jaren ook een getunede Seat Ibiza (en later een Lotus Elise) en die ging om de zoveel tijd rijden op de Nürburgring. Maar die ging nooit als een achterlijke op Heizel of weet ik veel waar met veel lawaai rondrijden.

7 Trackdays op 1 plek in België. Dat is alsof je 1 voetbalveld 7 dagen beschikbaar stelt... (Aan een kostprijs van 500€/persoon).

En autocross is duurder dan af en toe een trackday te doen met uw daily he ;)

Komt ge ondertussen ook al meer en meer op de baan tegen. Gisteren nog een geschift getunede fiat 500(ja zo'n klein blik) tegen wat BMWs en nog wat zien uitpakken op de E17. Zigzaggend door natuurlijk een hoop middenplakkers en wat nog allemaal. Ik hoop oprecht dat ze allemaal tegen een muur zichzelf te pletter rijden.

We hebben hier ook geen/amper mogelijkheden om te skiën.

België heeft veel te weinig plaatsen voor het beoefenen van motorsport. En ondanks dat hebben we (misschien de beste aller tijden?) Max Verstappen hier groot gekregen.
Voor zij die het nog niet weten: Max is groot gebracht in België (Limburg) en heeft zijn stuurtalent in eerste instantie geleerd op de kartbaan te Genk. Bovendien reed hij onder Belgische licentie tot hij de F1 bereikte. Commercieel gezien natuurlijk een betere zet om voor zijn Nederlandse nationaliteit te kiezen :scream:

Dat is zeker correct, maar is dat een probleem? Ik denk dat we grotere problemen hebben om op te lossen.
Maar in tegenstelling wat vaak gedacht wordt, is het helemaal niet zo moeilijk om extra circuits te maken. Ik weet uit mijn hoofd al 2 oude luchthavens in de buurt van Turnhout (waar die meeting was). In alle buurlanden worden die omgebouwd naar circuits, in België blijven die daar quasi ongebruikt liggen.

Men heeft overal motorcrosscircuits zitten bannen.
Als ik kijk naar vroeger en nu zijn ze allemaal weg in mijn buurt.
Dat krijg je niet meer vergunt.

Terug
Bovenaan