Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Pensioensparen als deel van een gevarieerde portefeuille lijkt me niets mis mee eerlijk gezegd (€ 990 per jaar sparen is geen gigantisch bedrag). Ook als "standaardbelegging" voor wie financieel minder onderlegd is eigenlijk. Zo'n mensen crypto's aanraden vind ik een beetje bizar.Note: Ik ben zelf ook geen fan van pensioensparen/langetermijnsparen. Dan maar als alternatief crypto's of vastgoed? Als je al genoeg middelen om in vastgoed te investeren, heb je imo geen PS/LTS nodig. Toch doen velen het bovenop. Crypto's zijn dan net weer een extreem risico. Dat whirlpool123 die situatie als Cyprus als voorbeeld gebruikt, maakt het een beetje absurd. De kans dat zoiets hier gebeurt lijkt kleiner dan de kans dat de cryptomarkt instort.
Daarbij: als je een mooi bedrag boven 100k kan missen, zijn er wel echt veel betere opties.
Nog een paar kanttekeningen:
1. Alleen al het belastingvoordeel dat ge bij pensioensparen krijgt, ligt gigantisch veel hoger dan alle kosten die eraan verbonden zijn. Net geen €300 als ge €990 spaart per jaar.
2. Afhankelijk van uw spaarplan kan er ook een mooi kapitaal overlijden (bovenop de reeds gespaarde reserves) 'relatief goedkoop' verzekerd worden in dergelijke plannen. Sommige mensen willen nu eenmaal die zekerheid hebben.
3. De netto opbrengst ligt op jaarbasis rond de 2 procent (of toch bij de maatschappij waar ik zit). Da's stukken meer dan wat de bank u oplevert. Die cijfers zuig ik niet uit mijn duim. En een contract premievrij laten zetten, kost u 1 telefoontje naar de makelaar of 1 mailtje naar de maatschappij.
Het voornaamste nadeel is dat uw geld effectief vaststaat tenzij ge het contract afkoopt, wat u een serieus percentage zal kosten.
4. Als ge niet de moeite wilt doen om 'actief' te beleggen, is PS/LTS gewoon een mooi alternatief. Geld is heilig in onze cultuur, maar besef dat niet iedereen de moeite er voor over heeft om zijn winsten te maximaliseren. Jaarlijks een bedrag storten met fiscale voordelen is gemakkelijk en het belastingvoordeel ondervind je direct.
Als nadeel zeg ik wel dat hier rekening moet gehouden worden met de anticipatieve heffing (8% of 10% op de 60ste verjaardag) die hier een serieuze hap uitneemt. Da's de allergrootste kost in deze spaarplannen.

Een bank mag je ook niet verplichten een SSV bij dezelfde bank te nemen. Je kan perfect bij BNP lening afsluiten en bij KBC voor een SSV gaan.Gaat dit om Cardif van BNP Paribas? Want die SSV wordt toch door redelijk wat andere banken aanvaard dacht ik.
Ik zit bij Cardif met mijn SSV en leen bij een bank die niets met BNP Paribas te maken heeft.
Tenzij je dat geld echt vóór je 65e zou nodig hebben, snap ik het probleem niet zo goed?hoi,
in mijn 20'er jaren toen ik nog thuis woonde, opgeroepen geweest door mijn bank BNP paribas,
ze konden een voorstel doen om minder belastingen te betalen:
pensioensparen deed ik al, maar er was een soort van 2e termijnsparen dat ik kon doen, zelfde belasting aftrek als pensioensparen (ongeveer 30 % aftrekbaar).
dus dit noemde "home invest", want was een soort spaarpot die je aanlegde, en je kon het gespaarde bedrag jaarlijks aftrekken, én omzetten in een schuldsaldoverzekering, in gelijk welke bank (yeah right , in theorie).
in de praktijk, jaren later dan gebouwd, bij elke bank waar ik ging wilden ze die SSV niet aanvaarden, want je moest een brand en ssv nemen bij de bank van de lening....
dus gevolg, ik zit hier nu met dat bedrag. bij leven 20.000 euro, bij overlijden voor 2048 iets van een 10.000 euro.
ik krijg daar elk jaar wel een papier van, maar ik ben nu 38 jaar, ik moet nu nog wachten tot mijn 65 e eer ik dit bedrag vrij krijg?
vind het echt spijtig, ik had er op gerekend dit bedrag te kunnen gebruiken bij SSV bij lening bank naar keuze (staat ook in de voorwaarden) maar ja, te naief geweest zeker.