ooit laten ringelen door "home invest" wat nu?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Deleted member 451
  • Startdatum Startdatum
Ik had ook zo’n home invest.
Uiteindelijk onze lening bij KBC genomen, waar 100% ssv verplicht was. De vriendin heeft dus 100% bij KBC. En ikzelf heb mijn home invest omgezet naar 100% ssv voor mezelf. Allebei dus 100%

Note: Ik ben zelf ook geen fan van pensioensparen/langetermijnsparen. Dan maar als alternatief crypto's of vastgoed? Als je al genoeg middelen om in vastgoed te investeren, heb je imo geen PS/LTS nodig. Toch doen velen het bovenop. Crypto's zijn dan net weer een extreem risico. Dat whirlpool123 die situatie als Cyprus als voorbeeld gebruikt, maakt het een beetje absurd. De kans dat zoiets hier gebeurt lijkt kleiner dan de kans dat de cryptomarkt instort.

Daarbij: als je een mooi bedrag boven 100k kan missen, zijn er wel echt veel betere opties.

Nog een paar kanttekeningen:
1. Alleen al het belastingvoordeel dat ge bij pensioensparen krijgt, ligt gigantisch veel hoger dan alle kosten die eraan verbonden zijn. Net geen €300 als ge €990 spaart per jaar.

2. Afhankelijk van uw spaarplan kan er ook een mooi kapitaal overlijden (bovenop de reeds gespaarde reserves) 'relatief goedkoop' verzekerd worden in dergelijke plannen. Sommige mensen willen nu eenmaal die zekerheid hebben.

3. De netto opbrengst ligt op jaarbasis rond de 2 procent (of toch bij de maatschappij waar ik zit). Da's stukken meer dan wat de bank u oplevert. Die cijfers zuig ik niet uit mijn duim. En een contract premievrij laten zetten, kost u 1 telefoontje naar de makelaar of 1 mailtje naar de maatschappij.
Het voornaamste nadeel is dat uw geld effectief vaststaat tenzij ge het contract afkoopt, wat u een serieus percentage zal kosten.

4. Als ge niet de moeite wilt doen om 'actief' te beleggen, is PS/LTS gewoon een mooi alternatief. Geld is heilig in onze cultuur, maar besef dat niet iedereen de moeite er voor over heeft om zijn winsten te maximaliseren. Jaarlijks een bedrag storten met fiscale voordelen is gemakkelijk en het belastingvoordeel ondervind je direct.
Als nadeel zeg ik wel dat hier rekening moet gehouden worden met de anticipatieve heffing (8% of 10% op de 60ste verjaardag) die hier een serieuze hap uitneemt. Da's de allergrootste kost in deze spaarplannen.

Overigens: toen ik zo'n woonspaarplan aanging bij KBC, hebben ze mij altijd gezegd van in't begin om nooit meer dan 2500 euro in dat ding te sparen. Net met een SSV in't vooruitzicht dus omdat ge niet (veel) meer nodig hebt. (Wat ook niet waar is, want die van mij kwam voor 60% op 4500 euro ofzo >_>)

Note: Ik ben zelf ook geen fan van pensioensparen/langetermijnsparen. Dan maar als alternatief crypto's of vastgoed? Als je al genoeg middelen om in vastgoed te investeren, heb je imo geen PS/LTS nodig. Toch doen velen het bovenop. Crypto's zijn dan net weer een extreem risico. Dat whirlpool123 die situatie als Cyprus als voorbeeld gebruikt, maakt het een beetje absurd. De kans dat zoiets hier gebeurt lijkt kleiner dan de kans dat de cryptomarkt instort.

Daarbij: als je een mooi bedrag boven 100k kan missen, zijn er wel echt veel betere opties.

Nog een paar kanttekeningen:
1. Alleen al het belastingvoordeel dat ge bij pensioensparen krijgt, ligt gigantisch veel hoger dan alle kosten die eraan verbonden zijn. Net geen €300 als ge €990 spaart per jaar.

2. Afhankelijk van uw spaarplan kan er ook een mooi kapitaal overlijden (bovenop de reeds gespaarde reserves) 'relatief goedkoop' verzekerd worden in dergelijke plannen. Sommige mensen willen nu eenmaal die zekerheid hebben.

3. De netto opbrengst ligt op jaarbasis rond de 2 procent (of toch bij de maatschappij waar ik zit). Da's stukken meer dan wat de bank u oplevert. Die cijfers zuig ik niet uit mijn duim. En een contract premievrij laten zetten, kost u 1 telefoontje naar de makelaar of 1 mailtje naar de maatschappij.
Het voornaamste nadeel is dat uw geld effectief vaststaat tenzij ge het contract afkoopt, wat u een serieus percentage zal kosten.

4. Als ge niet de moeite wilt doen om 'actief' te beleggen, is PS/LTS gewoon een mooi alternatief. Geld is heilig in onze cultuur, maar besef dat niet iedereen de moeite er voor over heeft om zijn winsten te maximaliseren. Jaarlijks een bedrag storten met fiscale voordelen is gemakkelijk en het belastingvoordeel ondervind je direct.
Als nadeel zeg ik wel dat hier rekening moet gehouden worden met de anticipatieve heffing (8% of 10% op de 60ste verjaardag) die hier een serieuze hap uitneemt. Da's de allergrootste kost in deze spaarplannen.
Pensioensparen als deel van een gevarieerde portefeuille lijkt me niets mis mee eerlijk gezegd (€ 990 per jaar sparen is geen gigantisch bedrag). Ook als "standaardbelegging" voor wie financieel minder onderlegd is eigenlijk. Zo'n mensen crypto's aanraden vind ik een beetje bizar.

Heb mijn life home plan bij KBC 3j geleden niet kunnen gebruiken al weet ik niet meer om welke reden dat juist was. Was er toen nog te weinig in gestort of had het te maken met de ssv te willen nemen met 1malige voorafbetaling bij afsluiting vd lening wegens start lening eind 2018.

Ik spaar ook nog jaarlijks die 990 euro dusja daar zit het potje dan al mee gevuld. In dat home plan stort ik dus al 3j niet meer en staat nu op 2500 euro. Enige optie dat kbc gaf is het idd te laten rotten tot men pensioen of natuurlijk gebruiken bij toekomstige nieuwe lening.

Aan de andere kant is de % beter dan een spaarboekje en heb ik het geld niet direct nodig. We zien wel als dat zou veranderen :)

Gaat dit om Cardif van BNP Paribas? Want die SSV wordt toch door redelijk wat andere banken aanvaard dacht ik.
Ik zit bij Cardif met mijn SSV en leen bij een bank die niets met BNP Paribas te maken heeft.
Een bank mag je ook niet verplichten een SSV bij dezelfde bank te nemen. Je kan perfect bij BNP lening afsluiten en bij KBC voor een SSV gaan.
Nu, het kan wel zijn dat BNP je een korting geeft als je bij hen een SSV neemt.

hoi,

in mijn 20'er jaren toen ik nog thuis woonde, opgeroepen geweest door mijn bank BNP paribas,
ze konden een voorstel doen om minder belastingen te betalen:

pensioensparen deed ik al, maar er was een soort van 2e termijnsparen dat ik kon doen, zelfde belasting aftrek als pensioensparen (ongeveer 30 % aftrekbaar).

dus dit noemde "home invest", want was een soort spaarpot die je aanlegde, en je kon het gespaarde bedrag jaarlijks aftrekken, én omzetten in een schuldsaldoverzekering, in gelijk welke bank (yeah right , in theorie).

in de praktijk, jaren later dan gebouwd, bij elke bank waar ik ging wilden ze die SSV niet aanvaarden, want je moest een brand en ssv nemen bij de bank van de lening....

dus gevolg, ik zit hier nu met dat bedrag. bij leven 20.000 euro, bij overlijden voor 2048 iets van een 10.000 euro.
ik krijg daar elk jaar wel een papier van, maar ik ben nu 38 jaar, ik moet nu nog wachten tot mijn 65 e eer ik dit bedrag vrij krijg?

vind het echt spijtig, ik had er op gerekend dit bedrag te kunnen gebruiken bij SSV bij lening bank naar keuze (staat ook in de voorwaarden) maar ja, te naief geweest zeker.
Tenzij je dat geld echt vóór je 65e zou nodig hebben, snap ik het probleem niet zo goed?

Je hebt onmiddellijk 30% + gemeentebelasting (vroeger was dit zelfs aan de bijzonder gemiddelde aanslagvoet, dus meestal een nog hoger percentage) belastingvermindering genoten op de premies die je erin hebt gestort. Een onmiddellijk rendement dus, want je kreeg meer geld terug bij de afrekening in de personenbelasting.
Vermits het contract al ettelijke jaren loopt, zal je op een groot deel van de premies ook een (tot einddatum) gewaarborgde rentevoet hebben die de inflatie ruimschoots overstijgt. Op je 60e gaat er dan 10% belastingen af.
Ja die eindtaxatie kan wat verhogen, maar daar treffen ze een zeer groot deel van de bevolking mee. Gaat echt niet zo snel gebeuren.

Je kon veel slechtere dingen gedaan hebben met je geld hoor. Laat dat gewoon staan.

Terug
Bovenaan