"We moeten ons voorbereiden op een oorlog zoals onze grootouders en overgrootouders hebben meegemaakt." Dat zegt de secretaris-generaal van de NAVO Mark Rutte tijdens een speech in Duitsland...
Rutte spreekt klare taal: als Europa niet snel handelt, zal het continent het volgende slachtoffer van de Russische president Poetin worden. "Ik vrees dat sommige landen de urgentie van de situatie niet vatten. Ze denken dat de tijd in ons voordeel werkt, maar ik wil duidelijk zijn: dat is niet zo."
En, zijn jullie er klaar voor?
Of blaast Rutten maar wat? (Denk het niet.)
Een paar losse gedachten daarbij.
1) Rutte over budget NAVO: J
arenlang gaf hij leiding aan kabinetten die volgens de EU-normen veel te weinig uitgaven aan defensie. De situatie was op een gegeven moment dusdanig penibel dat militairen op de Drentse hei pief-paf-poef moesten roepen om tijdens oefeningen geweerschoten na te doen. Dat is wat wrang natuurlijk, maar geen reden om de boodschap te negeren.
2) Volgend slachtoffer Rusland: dat is ook relatief natuurlijk. Rusland gaat West-Europa niet aanvallen. Maar we moeten wel een snel en effectief weerwoord kunnen bieden als hij Estland of zo binnenvalt. Dat betwijfel ik ten zeerste op dit moment! Als Rusland binnenvalt en we niet binnen de 24u tegenactie kunnen ondernemen, gaat de NAVO en de EU onderuit, voorgoed! Dus daarin heeft hij wel gelijk natuurlijk.
3) Daarnaast vrees ik dat we ons veel te veel voorbereiden op de vorige oorlog en zelfs met grote uitgaven niet klaar gaan zijn voor de volgende oorlog met drones, etc. Daarin moeten we zeker investeren, niet in groot, duur wapentuig dat snel uitgeschakeld gaat worden!
4) Cyberwarfare moeten we veel meer in investeren. Rusland valt ons continu aan op sociale media, met veel succes. Zie maar de Brexit, verkiezing van Trump, Orban, etc.
5) Ten laatste denk ik ook dat het voor de Europese economie helemaal niet slecht zou zijn om meer te investeren in wapens, die lokaal geproduceerd worden. Auto-industrie gaat zwaar onderuit gaan de komende 5 -10 jaar, dus we moeten die mensen aan het werk kunnen houden. Je kan die arbeiders aan de dop zetten, of je kan ze iets nuttigs laten doen.
Ik heb al eens gezegd: bij ieder conflict kan je gaan doemdenken en kansen aan je voorbij laten gaan. Of je kan investeren en er echt voor gaan en mogelijks er veel sterker uit komen. We moeten dat begot echt eens gaan doen in Europa!!
Met hoe de USA zich nu gedraagd is het het ideale moment.