Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Stiekem vind ik het wel bijzonder dat een dwergstaat als België Europa in zijn greep houdt. Je zag ook al aan de beelden bij het toekomen van De Wever hoe alle ogen gericht zijn op hem. Je ziet 'm ook genieten, dit is zijn ding. Toneel op hoog niveau.
Eerlijk gezegd denk ik dat De Wever allesbehalve aan het genieten is.

Veel genieten zal het niet zijn. Maar als je het lijstje van de laatste 5 premiers van dit land er even bijneemt:

• Bart De Wever
  • Alexander De Croo
  • Sophie Wilmès
  • Charles Michel
  • Elio Di Rupo
Dan denk ik dat we onze twee handen mogen kussen dat het De Wever is die daar nu momenteel zit. Die andere 4 waren al lang op hun rug gaan liggen met de pootjes omhoog.

Laatst bewerkt:
Niet naïef zijn, De Wever heeft een grote liefde voor geschiedenis. Als hij daar op wereldniveau deel van kan uitmaken... Onderschat 'm maar niet, hij is daar in dat gezelschap misschien wel de meest intelligente.

Niet naïef zijn, De Wever heeft een grote liefde voor geschiedenis. Als hij daar op wereldniveau deel van kan uitmaken... Onderschat 'm maar niet, hij is daar in dat gezelschap misschien wel de meest intelligente.
Twee van zijn acties van enkele weken geleden, met name de zgn. brandbrief en een bepaalde uitspraak in de Bozar, waren nochtans niet slim. Voor mij zelfs een teken dat hij niet tijdig klaar was/is voor op wereldniveau te spelen. Ie mag blij zijn dat hij in het Euroclear/herstellening-dossier niet alleen staat (Italië bvb).

Al eens gekeken wie aanwezig is op de Europese top en ken je ze allemaal: https://www.consilium.europa.eu/media/j1kg32wu/trombinoscope-euco-december2025.pdf

Veel genieten zal het niet zijn. Maar als je het lijstje van de laatste 5 premiers van dit land er even bijneemt:

• Bart De Wever
  • Alexander De Croo
  • Sophie Wilmès
  • Charles Michel
  • Elio Di Rupo
Dan denk ik dat we onze twee handen kussen dat het De Wever is die daar nu momenteel zit. Die andere 4 waren al lang op hun rug gaan liggen met de pootjes omhoog.
Sowieso. En dan de verkiezingen erop afgestraft worden of niet meer opkomen en dan als cadeau een mooi Europees postje.

Stiekem vind ik het wel bijzonder dat een dwergstaat als België Europa in zijn greep houdt. Je zag ook al aan de beelden bij het toekomen van De Wever hoe alle ogen gericht zijn op hem. Je ziet 'm ook genieten, dit is zijn ding. Toneel op hoog niveau.
Dwergstaat? Je bedoelt op vlak van oppervlakte dan? Want wij zijn allesbehalve een dwergstaat als je oppervlakte weglaat.

Amai, wel straf gedaan. Had niet verwacht dat De Wever daar ging wegkomen met een plan dat de Euroclear tegoeden helemaal buiten beschouwing laat.

Toch een beetje fier. Als kleine landje niet laten doen door de unie en toch als een blok met een sterk alternatief naar buiten gekomen. Merci Bart.

Knap. Tegelijk ook wel zorgwekkend dat UVDL en de commissie heel hard geprobeerd hebben om ons in een hoekje te duwen.

Ja, vergis je niet hé, dit is politiek. In volgende dossiers waar België in de hoek van de klappen staat, gaan we allicht wél moeten slikken.
Ik denk dat Duitsland, Frankrijk fen de rest van de EU finaal ook wel door hadden dat de risico's (voorlopig) te groot waren.
Men ging letterlijk de doos van pandora openen.

Maar men zal inderdaad wel gezegd hebben tegen De Wever: U hebt ons nu nog een gunst te goed.

Ik post nooit hier, maar ik wil wel het volgende kwijt:

Ik ben blij met de beslissing, heel blij.

1. het is niet het "makkelijke" geld van euroclear - dat geld is NIET van ons, dat is van Rusland. Dat ging... een staartje krijgen
2. het is een gezamelijke oplossing van alle (bijna) alle landen.

Ukraine moet gefinancierd worden, de redenen daarvoor, ga ik niet herhalen.

Ik heb mijn gedacht over Bart De Wever soms, maar hier heeft hij goed gedaan voor Belgie. Euroclear middelen lossen ging een extreem risicovol beleid zijn en zou heel vreemde tweede/derde orde gevolgen hebben die we nu nog niet kunnen zien aankomen.

Ja, vergis je niet hé, dit is politiek. In volgende dossiers waar België in de hoek van de klappen staat, gaan we allicht wél moeten slikken.
Aan wat voor dossiers denk je dan? Ik zie niet meteen iets dat voor België qua impact of belang aan Euroclear kan tippen, en voor de meeste andere zaken die ik kan bedenken zit België gewoon netjes op de Europese lijn. Dan lijkt dit de best mogelijke uitkomst.

Niet enkel de uitkomst, maar de manier waarop - De Wever is op korte tijd (en door omstandigheden uiteraard) relevant geworden in Europa waarbij er toch behoorlijk wat contacten zijn gelegd - alles bij elkaar is deze beslissing nog relatief netjes verlopen. Liever onder andere omstandigheden en in een andere context maar het is niet slecht dat België eens frontaal in de kijker loopt.

Dat geblokkeerde geld is niet alleen van Rusland, ook van Russen die gevlucht zijn in Rusland. Ook zij spannen rechtzaken aan tegen Euroclear om aan dat geld te kunnen geraken. Dat vind ik wel een belangrijke nuance. Als ze dat geld "stelen" is dat niet enkel van Poetin, maar ook van gewone burgers.

Dat geblokkeerde geld is niet alleen van Rusland, ook van Russen die gevlucht zijn in Rusland. Ook zij spannen rechtzaken aan tegen Euroclear om aan dat geld te kunnen geraken. Dat vind ik wel een belangrijke nuance. Als ze dat geld "stelen" is dat niet enkel van Poetin, maar ook van gewone burgers.
Niet helemaal correct naar wat ik had gehoord:
  • tegoeden van gewone burgers blijven wel geblokkeerd - maar zouden niet gebruikt (gestolen) worden.
  • het gaat om 13 miljard

Terug
Bovenaan