Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Wat doet de US eigenlijk nog voor Oekraïne op dit moment? Is nog altijd nodig voor Zelensky om te doen alsof hij naar agent Krasnov wilt luisteren?

Wat doet de US eigenlijk nog voor Oekraïne op dit moment? Is nog altijd nodig voor Zelensky om te doen alsof hij naar agent Krasnov wilt luisteren?
De wapens leveren waar ze elke dag mee vechten. Dat gaat dan vooral om artillerie, raketten, ed. (ATACMS, Himars, Howitzers)
De VS is altijd al de grootste verstrekker geweest van wapens. Zowel in aantal als in waarde.
Europa levert ook wapens maar voorziet vooral geld waarmee Oekraïne bijkomende wapens kan kopen van de VS.
Ze zouden ook wel de munitie willen leveren maar de productie opdrijven kost tijd en het grootste deel is dan nog bedoelt om eigen stock terug op te bouwen.

Dit lijk allicht absurd maar waarom gaat de EU niet full in? Fuck dat getreuzel van de VS die gewoon wapens willen verkopen, fuck Russia want zij gaan geen kernwapens gebruiken. We sturen eigen troepen en materieel naar Oekraïne, voeren een forcing door waarbij we Rusland terugdrijven tot de grens (inclusief de Krim) en onderhandelen dan over een staakt het vuren.
Volgens mij is het hoog tijd dat de leeuw eens wakker wordt en terug van zich laat horen.

Dit lijk allicht absurd maar waarom gaat de EU niet full in? Fuck dat getreuzel van de VS die gewoon wapens willen verkopen, fuck Russia want zij gaan geen kernwapens gebruiken. We sturen eigen troepen en materieel naar Oekraïne, voeren een forcing door waarbij we Rusland terugdrijven tot de grens (inclusief de Krim) en onderhandelen dan over een staakt het vuren.
Volgens mij is het hoog tijd dat de leeuw eens wakker wordt en terug van zich laat horen.
Vermoedelijk omdat geen enkele regeringsleider gesneuvelde Europese soldaten wilt.

Vermoedelijk omdat geen enkele regeringsleider gesneuvelde Europese soldaten wilt.
Wat een fucking bende mietjes.
Die soldaten hebben getekend voor een job waarbij hun leven bedreigd kan worden, maar nu zouden we ze niet inzetten omwille van de pr? Natuurlijk zullen er slachtoffers vallen maar mocht Europa zich moeien is dat conflict wel gedaan in een kwestie van weken.

En niet te vergeten omdat ze allemaal in hun broek schijten als ze Poetin weer eens horen drijgen met zijn kernwapens.
Tja, dat is nu eenmaal een gok die ik ze liever ook niet zie maken hoor. En los van het nucleaire arsenaal, lijkt het me nu toch ook wel heel utopisch om te denken dat wanneer wij troepen naar Oekraïne sturen om de Russen terug te drijven, we enkel gesneuvelde soldaten gaan zien, of dat het geweld dan beperkt zal blijven tot het Oekraïense grondgebied.

En met Trump in het Witte Huis heb je niet alleen een VS die ons daar nooit in gaat steunen, maar van wie je er zelfs niet meer van uit kan gaan dat ze in zo'n escalatie ons niet volledig de rug toedraaien of zelfs eerder de Russische kant kiest ...

Tja, dat is nu eenmaal een gok die ik ze liever ook niet zie maken hoor. En los van het nucleaire arsenaal, lijkt het me nu toch ook wel heel utopisch om te denken dat wanneer wij troepen naar Oekraïne sturen om de Russen terug te drijven, we enkel gesneuvelde soldaten gaan zien, of dat het geweld dan beperkt zal blijven tot het Oekraïense grondgebied.

En met Trump in het Witte Huis heb je niet alleen een VS die ons daar nooit in gaat steunen, maar van wie je er zelfs niet meer van uit kan gaan dat ze in zo'n escalatie ons niet volledig de rug toedraaien of zelfs eerder de Russische kant kiest ...
Wat lijkt je dan wel wenselijk. Dat Europa zoals nu als een kleuter op zijn bips zit en aan zijn duimpje zuigt?
Even realistisch: volgens mij zijn de leden van de EU zich op dit moment aan het bewapenen, streven ze naar een standoff in Oekraïne waarbij ze niets moeten doen, terwijl ze hun productie opdrijven zodat we op een punt komen dat onze legers krachtig genoeg zijn om het tegen Rusland op te nemen zonder de steun van de VS.

Vanaf EU en RU soldaten op elkaar beginnen schieten spreken we over WO3. Daarom lopen er geen Europese troepen in Oekraïne.
Hoe graag we ook zouden zien dat de Russen terug gedrongen worden. Zolang ze geen EU land of NAVO land aanvallen, moet het gebeuren zoals het nu is: Oekraïne blijven bewapenen.

Trouwens ik ben zeker voorstander van alles wat nog maar in NAVO luchtgebied "per ongeluk" vliegt per direct uit de lucht te halen als statement.

Vanaf EU en RU soldaten op elkaar beginnen schieten spreken we over WO3. Daarom lopen er geen Europese troepen in Oekraïne.
Hoe graag we ook zouden zien dat de Russen terug gedrongen worden. Zolang ze geen EU land of NAVO land aanvallen, moet het gebeuren zoals het nu is: Oekraïne blijven bewapenen.

Trouwens ik ben zeker voorstander van alles wat nog maar in NAVO luchtgebied "per ongeluk" vliegt per direct uit de lucht te halen als statement.
No fly zone over West-Oekraïne zou volgens mij ook perfect mogelijk zijn, puur om raketten en drones uit de lucht te schieten. Gaat Rusland nooit op escaleren.

2025 > 2024 > 2023 > 2022
Blijkbaar stijgt het aantal slachtoffers aan Russische zijde nog steeds. Er zijn geen tekenen dat de vleesmolen aan het vertragen is. In tegendeel deze is nog ALTIJD aan het versnellen.

Hoe lang is die stijgende curve eigenlijk nog vol te houden?

2025 > 2024 > 2023 > 2022
Blijkbaar stijgt het aantal slachtoffers aan Russische zijde nog steeds. Er zijn geen tekenen dat de vleesmolen aan het vertragen is. In tegendeel deze is nog ALTIJD aan het versnellen.

Hoe lang is die stijgende curve eigenlijk nog vol te houden?

Tot de voorlaatste rus.

De wapens leveren waar ze elke dag mee vechten. Dat gaat dan vooral om artillerie, raketten, ed. (ATACMS, Himars, Howitzers)
De VS is altijd al de grootste verstrekker geweest van wapens. Zowel in aantal als in waarde.
Europa levert ook wapens maar voorziet vooral geld waarmee Oekraïne bijkomende wapens kan kopen van de VS.
Ze zouden ook wel de munitie willen leveren maar de productie opdrijven kost tijd en het grootste deel is dan nog bedoelt om eigen stock terug op te bouwen.
Nuance, dat de VS de grootste verstrekker is klopt niet meer als je kijkt naar EU vs VS. In 2025 is de militaire steun van de VS aan Oekraïne (niet toevallig) quasi volledig stilgevallen. Ondertussen is rechtstreekse militaire steun in waarde in USD van EU-landen gewoon groter dan die van de VS (+-84 miljard vs 64,6 miljard), en dan tel ik bvb. het VK en Canada nog niet mee. Munitie komt ook voor het overgrote deel via Europa oa door het Tsjechische initiatief. In % van GDP is het verschil zelfs nog groter. Het klopt wel dat daar ook de steun in zit (denk ik) die gebruikt kan worden om wapens te kopen in de VS, maar dat is nog altijd militaire steun die er zonder Europa niet zou zijn.

Dat eerste gaat nooit gebeuren, omdat dat per direct ook het einde van Putin betekent. In het tweede scenario bestaat die kans inderdaad, maar is ze eerder klein omdat Rusland weet dat het een volwaardig conventioneel conflict, zelfs zonder de VS, absoluut niet kan winnen.

Dat derde klopt, maar Trump zijn beslissingmacht is aan het afkalven én de VS kan economisch niet zonder de EU. Dus de Russische kant kiezen gaat nooit gebeuren, is ook gewoon nul draagvlak voor. De kans dat de VS zich afzijdig houdt is een pak groter maar Europa zonder de VS is militair meer dan capabel om Rusland conventioneel gewoon plat te walsen.

Dat derde klopt, maar Trump zijn beslissingmacht is aan het afkalven én de VS kan economisch niet zonder de EU. Dus de Russische kant kiezen gaat nooit gebeuren, is ook gewoon nul draagvlak voor. De kans dat de VS zich afzijdig houdt is een pak groter maar Europa zonder de VS is militair meer dan capabel om Rusland conventioneel gewoon plat te walsen.
Trump wil het id mogelijks wel. Maar kan hij het in eigen land afdwingen om de EU voor 100% te ditchen en vol voor Rusland te gaan?
Hij verliest dan tevens Canada en de UK (deze neigen momenteel te kiezen voor de EU) en de EU gaat dan gewoon nog meer handel drijven met aartsvijand China (wees daar maar zeker van). China gaat dan maximaal profiteren en van meerdere walletjes eten. De grootste verliezer? De VS zelf.

Dat scenario is zeer onwenselijk en dat geraakt nooit gestemd. Er zou (te) veel verzet zijn in eigen rangen.

Laatst bewerkt:
Dat scenario is zeer onwenselijk en dat geraakt nooit gestemd. Er zou (te) veel verzet zijn in eigen rangen.
Nog niet gehoord? Trump moet niets laten stemmen, hij beslist alles met Executive Order, of zelfs zonder dat.
Trump laat Venezuelaanse boten zinken en nu zelfs drone aanvallen op hun grondgebied. Iets wat enkel met goedkeuring van het Congress mag, maar geen probleem.
Het Republikeinse Congress heeft al hun macht afgegeven aan Trump.

Terug
Bovenaan